Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Het constituerend beraad is blijkbaar maandag pas. Geen idee waarom afgeweken is van de eerdere planning waarbij het deze vrijdag gepland was. Gezien alle vertraging die er al geweest is, leek mij een eventuele mogelijk uitloop voor de beëdiging van dinsdag wel een goed idee.

Het debat over de regeringsverklaring start al wel op woensdag, de Tweede Kamer heeft daar twee dagen voor uitgetrokken.

Ik denk dat de twee debatdagen over de regeringsverklaring de vuurproef worden voor premier Schoof. Blijft hij overeind? Ik denk dat het voor hem veel verstandiger geweest was om ook een hoorzitting met hemzelf te organiseren als voorproefje.
https://www.volkskrant.nl/politiek/in-het-post-rutte-tijdperk-moet-de-onbekende-premier-dick-schoof-zijn-eigen-rol-bevechten~b4a2478a/
De partijleiders van PVV, VVD, NSC en BBB nemen plaats in de Tweede Kamer, maar veel blijft bij het oude: vanaf komende donderdag vinden gewoon weer wekelijks de traditionele bewindspersonenoverleggen (bpo’s) plaats.

De fracties overleggen dan met hun bewindspersonen, wisselen informatie uit over gebeurtenissen op ministeries, bespreken de plannen die andere coalitiepartners hebben en bepalen hun gemeenschappelijke strategie voor de ministerraad een dag later. Schoof is de enige die nergens aanschuift, terwijl voorganger Rutte de afgelopen jaren juist bij het bpo van zijn VVD te horen kreeg hoe de machtsverhoudingen binnen de coalitie lagen. Hij werd op vrijdag in de Trêveszaal nooit verrast.

--------------
Zeker in een samenwerking met de PVV is dat een cruciale vraag. Geert Wilders zal de grenzen opzoeken, zo bleek afgelopen week wederom toen hij op X bijtende opmerkingen maakte over de islam en de slavernijherdenking. Hoe vergaart Schoof de autoriteit om namens zijn hele kabinet, inclusief alle PVV-ministers, Wilders terug te fluiten? Als hij dat nalaat, zal al snel het beeld bevestigd worden dat het kabinet-Schoof in werkelijkheid het kabinet-Wilders is.

Klinkt een beetje als een meerderheidskabinet met een vogelvrije premier. Het lijkt erop dat alle andere kabinetsleden er echt namens een partij zitten. Ook de kabinetsleden van buiten lieten allemaal heel duidelijk het geluid van één specifieke partij horen tijdens de hoorzittingen. En zou Schoof dan in de praktijk meer de rol van mediator innemen dan die van knopendoorhakker en gezaghebbend eindverantwoordelijke? Ik blijf het ondoorzichtig vinden.

In het debat over de regeringsverklaring staat hij toch echt alleen achter het spreekgestoelte, en zullen we beter leren waar hij echt voor staat ga ik van uit.

https://www.ad.nl/politiek/pvv-gaat-doen-wat-alle-coalities-deden-dus-met-achterkamertjesoverleg-en-politiek-assistenten~a1692802/
Je zou toch denken dat het ministerie van asiel en migratie over alle migratie gaat. Maar nee dat is niet zo, arbeidsmigratie valt onder het ministerie van sociale zaken, inburgering valt onder het ministerie van justitie.

Op het terrein van asiel en migratie wordt het ingewikkelder om direct resultaat te boeken. Faber moet het gezicht worden van het ‘strengste asielbeleid’ ooit, maar de juridische en ambtelijke molens draaien traag. Stiekem hoopt de PVV dat alleen al hun coalitiedeelname nieuwe asielzoekers afschrikt. Maar als dat mislukt, kost het maanden, mogelijk jaren voordat er instroombeperkende maatregelen genomen zijn.

Al heeft Faber daarvoor wel de handen vrij: de PVV-politica gaat zich volledig storten op asielmigratie. Het onderwerp arbeidsmigratie blijft bij het ministerie van Sociale Zaken. En het thema inburgering, ook geclaimd door de PVV, zit straks bij Ingrid Coenradie in het pakket, de nieuwe PVV-staatssecretaris van Justitie. Dus niet bij Faber, wat misschien logisch zou zijn, gezien haar portefeuille.

Premier Rutte geeft vanmiddag toespraak vanuit het Torentje - https://nos.nl/l/2526730

Schoof is een slimme man, dus hopelijk is een stoomcursus van een maand genoeg.
https://www.ad.nl/politiek/in-het-geheim-is-schoof-op-het-catshuis-klaargestoomd-voor-zijn-leven-als-premier~a6c9b6d7/

Een bonte stoet aan ambtenaren, raadsadviseurs en persvoorlichters heeft hem in sneltreinvaart een spoedcursus ‘premier-zijn-doe-je-zo’ gegeven. Want werkelijk alles wat de voormalig topambtenaar en ex-AIVD-baas gaat doen volgende week, is nieuw voor hem.
——-----------
Dat mag ook wel: het eerste debat dat hij ooit moet voeren, kan, verdeeld over twee dagen, zomaar 22 uur duren. En Schoof praat namens alle kabinetsleden, hij is de enige die het woord voert op woensdag en donderdag. ,,Dan is het fijn om een beetje te oefenen als er ineens een aanval plaatsvindt. Maar Dick heeft geen Kamerleden als sparringpartner. Want géén van de vier partijen voelt zich daar verantwoordelijk voor.”
—----------
En dat in een moeilijke positie, taxeert een ingewijde. ,,Hij kent het politieke krachtenveld niet, heeft nog nooit gedebatteerd in de Kamer, hij kent de oppositie niet. Sterker, Dick kent de partijleiders van zijn eigen coalitie niet eens goed.”

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.7&desiredformat=webp

Echt gezellig ziet het er niet uit, en de zon die volgens Wilders zou gaan schijnen missen we ook nog. Ik vraag me ook af waarom ze zo ver uit elkaar staan.

Daglichtlamp schreef op 02-07-2024 om 11:04:

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.7&desiredformat=webp

Echt gezellig ziet het er niet uit, en de zon die volgens Wilders zou gaan schijnen missen we ook nog. Ik vraag me ook af waarom ze zo ver uit elkaar staan.

Ze staan daar zo "statig". Misschien willen ze zo een bepaalde "professionaliteit"  uitstralen?

Zilver_gray schreef op 02-07-2024 om 11:36:

[..]

Ze staan daar zo "statig". Misschien willen ze zo een bepaalde "professionaliteit" uitstralen?

Denk zelf dat de achterste rij ook goed in beeld wilde komen. Dat staat symbool wat mij betreft voor dit kabinet, individuele belangen zijn belangrijker dan een mooie foto van de hele groep.

Daglichtlamp schreef op 02-07-2024 om 11:47:

[..]

Denk zelf dat de achterste rij ook goed in beeld wilde komen. Dat staat symbool wat mij betreft voor dit kabinet, individuele belangen zijn belangrijker dan een mooie foto van de hele groep.

Hmmmm, nu je dat zo zegt… ik heb zojuist de foto opgezocht van kabinet Rutte 3, daar staat men een stuk dichter bij elkaar, komt wat “gemoedelijker” over.

Zilver_gray schreef op 02-07-2024 om 12:06:

[..]

Hmmmm, nu je dat zo zegt… ik heb zojuist de foto opgezocht van kabinet Rutte 3, daar staat men een stuk dichter bij elkaar, komt wat “gemoedelijker” over.

En anderszijds komt het wellicht ook door teveel regie aan de voorkant, tegenwoordig wordt blijkbaar van te voren op het bordes aangeven waar men precies moet gaan staan. Maar hoe dan ook leidt het niet tot een mooie foto. Ik vond die van binnen waar de staatssecretarissen ook opstaan beter.

kabinet-schoof-beedigd-door-koning

Daglichtlamp schreef op 02-07-2024 om 11:47:

[..]

Denk zelf dat de achterste rij ook goed in beeld wilde komen. Dat staat symbool wat mij betreft voor dit kabinet, individuele belangen zijn belangrijker dan een mooie foto van de hele groep.

Wat een onzin. In 2022 stonden ze nog verder uit elkaar. Coronamaatregelen, zoals afstand houden, waren er toen niet.

bordesfoto-kabinet-rutte-4.jpg

Zilver_gray schreef op 02-07-2024 om 11:36:

[..]

Ze staan daar zo "statig". Misschien willen ze zo een bepaalde "professionaliteit" uitstralen?

Bij eerdere bordes foto's zoals bijv Rutte I stonden ze ook statig.

Het is een prima foto, en ze zijn vast en zeker qua afstand zo neergezet.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-07-2024 om 13:14:

[..]

Wat een onzin. In 2022 stonden ze nog verder uit elkaar. Coronamaatregelen, zoals afstand houden, waren er toen niet.

bordesfoto-kabinet-rutte-4.jpg


Nou inderdaad. Dit is zoeken om het zoeken hoor wat mij betreft. Zo kun je overal wel iets negatiefs in zien. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.