Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Nicole123 schreef op 27-06-2024 om 10:49:

[..]

Oh gelukkig. Karremans heb ik heel hoog. Inderdaad jammer dat hij niet op verkeer komt.

Verkeer?  Dat heeft hij in Rotterdam grondig verziekt!

Op en om de oeververbindingen alle doorgaande straten eenbaans om autorijden te ontmoedigen en tegelijkertijd bezuinigen op OV!   Vreselijk!

Ik woon dicht bij toegangswegen naar 3 oeververbindingen.  Als 1 van die dicht is, zoals recent 2 weekenden Beneluxtunnel en 2 weekenden Brienenoordbrug, kunnen de bewoners onze wijk niet uit.  Ook stadsbussen staan in die files.  We hebben er zelfs vergadering met vekeersexperts van de gemeente over gehad maar het wordt alleen maar erger!

Nicole123 schreef op 27-06-2024 om 10:23:

[..]

Staatssecretaris Maijer van VWS heeft samen met Agema die absurde en feitenvrije vragen ingediend, dus zij in ieder geval niet.

Hmmm.. das jammer.. Dan moet het bij de ambtenaren vandaan komen.. Ik heb idee dat de mensen van de PVV niet uitblinken in vertrouwen in ambtenaren maar dat kan ook mijn vertroebelde blik zijn. 

amarna schreef op 27-06-2024 om 11:52:

[..]

Verkeer? Dat heeft hij in Rotterdam grondig verziekt!

Op en om de oeververbindingen alle doorgaande straten eenbaans om autorijden te ontmoedigen en tegelijkertijd bezuinigen op OV! Vreselijk!

Ik woon dicht bij toegangswegen naar 3 oeververbindingen. Als 1 van die dicht is, zoals recent 2 weekenden Beneluxtunnel en 2 weekenden Brienenoordbrug, kunnen de bewoners onze wijk niet uit. Ook stadsbussen staan in die files. We hebben er zelfs vergadering met vekeersexperts van de gemeente over gehad maar het wordt alleen maar erger!

Allereerst zit Karremans er nog maar sinds 2021 en duren dit soort dingen lang van plan tot praktijk. De vraag is dus of de huidige situatie door hem komt of door zijn voorganger. Je moet Karremans eigenlijk afrekenen op de verkeersituatie over 5-10 jaar en zijn voorganger(s) op de situatie nu.

Ik ken de specifieke situatie bij jou niet, maar ik geloof je direct dat het vreselijk is. Naar mijn weten is er echter in de afgelopen jaren in totaal niet bezuinigd op OV in Rotterdam. Wel zaken veranderd, wat voor sommige wijken heel goed uitpakt en voor andere minder. 

Autorijden in de stad ontmoedigen daar ben ik op zich voor, althans vooral wat betreft het centrum. Wat mij betreft hadden ze de Coolsingel helemaal autovrij mogen maken. Of voor andere wijken het zo slim uitpakt weet ik niet, misschien niet inderdaad. Wel met goed OV, dat ben ik met je eens. Karremans heeft zeker gewerkt aan de versterking van het OV*, maar de praktijk daarvan is nog niet zichtbaar, want het gaat over langere termijn. Ik vind het wel verfrissend als een VVDer niet alleen maar pro-auto is (die wethouders zijn er ook geweest), maar juist ook gaat voor OV, fiets en luchtkwaliteit.

Die bruggen en tunnels zijn heel kwetsbaar en om de haverklap in onderhoud, drama is dat. Onder Karremans is de knoop (eindelijk!) doorgehakt en verder uitgewerkt over de nieuwe brug die tussen Kralingen en Feijenoord komt**. Die nieuwe brug zou een hoop verlichting moeten geven en biedt flexibiliteit als een van de andere verbindingen in onderhoud is. Maar ik snap ook dat jij in jouw situatie meer naar het nu kijkt en minder naar mooie toekomstprojecten.

*Bijvoorbeeld: https://mrdh.nl/project/plan-toekomstvast-tramnet-rotterdam

** https://mrdh.nl/project/nieuwe-oeververbindingen-regio-rotterdam

verkeerde topic

Nicole123 schreef op 27-06-2024 om 11:52:

[..]

Dus je kent dat verhaal [..]

Prima dat je even reageert, maar je had toch beloofd mij onder de negeer te zetten? (daar wil ik héél graag blijven ; - )

Luchtpost schreef op 27-06-2024 om 15:28:

[..]

Prima dat je even reageert, maar je had toch beloofd mij onder de negeer te zetten? (daar wil ik héél graag blijven ; - )

Jij reageerde op mij, misschien niet meer doen dan. Als jij niet wat ik schrijf 180 verdraait hoef ik er ook niet op te reageren.

Nicole123 schreef op 27-06-2024 om 13:15:

[..]

Allereerst zit Karremans er nog maar sinds 2021 en duren dit soort dingen lang van plan tot praktijk. De vraag is dus of de huidige situatie door hem komt of door zijn voorganger. Je moet Karremans eigenlijk afrekenen op de verkeersituatie over 5-10 jaar en zijn voorganger(s) op de situatie nu.

Ik ken de specifieke situatie bij jou niet, maar ik geloof je direct dat het vreselijk is. Naar mijn weten is er echter in de afgelopen jaren in totaal niet bezuinigd op OV in Rotterdam. Wel zaken veranderd, wat voor sommige wijken heel goed uitpakt en voor andere minder.

Autorijden in de stad ontmoedigen daar ben ik op zich voor, althans vooral wat betreft het centrum. Wat mij betreft hadden ze de Coolsingel helemaal autovrij mogen maken. Of voor andere wijken het zo slim uitpakt weet ik niet, misschien niet inderdaad. Wel met goed OV, dat ben ik met je eens. Karremans heeft zeker gewerkt aan de versterking van het OV*, maar de praktijk daarvan is nog niet zichtbaar, want het gaat over langere termijn. Ik vind het wel verfrissend als een VVDer niet alleen maar pro-auto is (die wethouders zijn er ook geweest), maar juist ook gaat voor OV, fiets en luchtkwaliteit.

Die bruggen en tunnels zijn heel kwetsbaar en om de haverklap in onderhoud, drama is dat. Onder Karremans is de knoop (eindelijk!) doorgehakt en verder uitgewerkt over de nieuwe brug die tussen Kralingen en Feijenoord komt**. Die nieuwe brug zou een hoop verlichting moeten geven en biedt flexibiliteit als een van de andere verbindingen in onderhoud is. Maar ik snap ook dat jij in jouw situatie meer naar het nu kijkt en minder naar mooie toekomstprojecten.

*Bijvoorbeeld: https://mrdh.nl/project/plan-toekomstvast-tramnet-rotterdam

** https://mrdh.nl/project/nieuwe-oeververbindingen-regio-rotterdam

Het besluit om de drukste wegen in Rotterdam enkelbaans te maken is inderdaad door het vorige gemeentebestuur gestart als experiment.  Echter een van de punten van de VVD/Karremans bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen was om dit terug te draaien. Daarom stemden wij op hem. Het experiment is o l.v. Karremans zelfs uitgebreid  Bovendien zijn er twee tramlijnen opgeheven/ingekort waarbij een lange winkelstraat en een hele wijk bijna onbereikbaar werd. Winkeliers en wijkbewoners voeren hier nog steeds actie voor. 

Luchtpost schreef op 27-06-2024 om 15:28:

[..]

Prima dat je even reageert, maar je had toch beloofd mij onder de negeer te zetten? (daar wil ik héél graag blijven ; - )

Mensen onder de negeer zetten werkt voor mij niet.  Dan zie je de posts van diegene niet waardoor de posts van mensen die reageren op iemand onder de negeer niet meer te begrijpen zijn. Vind ik niet aan te raden voor de leesbaarheid van een topic.

amarna schreef op 27-06-2024 om 15:33:

[..]

Het besluit om de drukste wegen in Rotterdam enkelbaans te maken is inderdaad door het vorige gemeentebestuur gestart als experiment. Echter een van de punten van de VVD/Karremans bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen was om dit terug te draaien. Daarom stemden wij op hem. Het experiment is o l.v. Karremans zelfs uitgebreid Bovendien zijn er twee tramlijnen opgeheven/ingekort waarbij een lange winkelstraat en een hele wijk bijna onbereikbaar werd. Winkeliers en wijkbewoners voeren hier nog steeds actie voor.

Ik weet dat er tramlijnen zijn opgeheven en ingekort, maar elders zijn er tramlijnen uitgebreid of trams vaker of anders gaan rijden. Dit was kostenneutraal, geen bezuiniging. Maar ik snap dat als er in wijk X iets wordt ingekort en in wijk Y uitgebreid dat het als bewoner van wijk X dan niet neutraal aanvoelt, maar als achteruitgang. 

En oké, dat wist ik niet van die belofte en uitbreiding, jij zit daar meer in dan ik dan. Ik snap dat je daarin teleurgesteld bent. Ik vraag me dan wel af wat zijn redenen waren, maar dat uitgebreid hier bespreken is wat off topic denk ik. 

Morgen het constituerend beraad, en als dat niet tot verrassingen leidt dinsdag 2 juli de beëindiging. Dan heeft de formatie 222 dagen geduurd. Dat is de derde plek in langstdurende formaties, maar volgens mij de eerste plek voor formaties die zich vanaf het begin gericht hebben op dezelfde partijen.
Donderdag dan volgens mij het debat over de regeringsverklaring, ben heel benieuwd hoe Schoof zich daar staande gaat houden.
Vervolgens mag het nieuwe kabinet in de zomer doorwerken om realistische plannen te maken van het coalitieakkoord.

Het Verkeerscirculatieplan in Groningen ervaar ik al 30 jaar als één grote ramp...

Blijkbaar waren de eerste plannen van 1977, maar 15 jaar later begon de ellende echt.
We zagen regelmatig toeristen in paniek de Oosterstraat inrijden. Vanaf de Grote Markt, dus spookrijdend.
Bijzonder detail, we zagen ze nooit (achteruit) terug rijden.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verkeerscirculatieplan_Groningen

Inmiddels zijn de auto's flink gepest, nu is het de beurt aan de fietsen om afgesleept te worden als er geen plek is om je fiets te parkeren.

https://sikkom.nl/nieuws/De-fietsenchaos-bij-het-Hoofdstation-was-real-met-Pasen-En-de-gemeente-maar-harken-28981402.html

Daglichtlamp schreef op 27-06-2024 om 19:21:

Vervolgens mag het nieuwe kabinet in de zomer doorwerken om realistische plannen te maken van het coalitieakkoord.

Maar wie gaat daar eigenlijk aan werken, het kabinet of de partijleiders? Het is mij nog steeds zo onduidelijk als wat wie er straks dat regeerakkoord gaan (mee)schrijven. Staan de partijleiders achter de schermen aan de touwtjes te trekken en mogen de kabinetsleden als een soort marionetten het uitvoeren? Trekken de partijleiders zich terug en Krijgt het kabinet carte blanche, als ze zich maar aan het hoofdlijnenakkoord houden? En wat als het zich daaraan houden niet kan, bijv omdat er zaken onmogelijk blijken of veel te duur? Worden de partijleiders dan boos op het kabinet of andersom? Wie kunnen we straks überhaupt verantwoordelijk houden voor en aanspreken op de plannen in het regeerakkoord? Ze wilden een nieuwe transparante bestuurscultuur, maar ik voorspel een hoop onduidelijkheid, gedoe en naar elkaar wijzen.

https://nos.nl/artikel/2526313-mag-kabinet-schoof-zelf-plannen-uitwerken-of-kijken-fractievoorzitters-mee

Ik ben heel benieuwd wie de derde kandidaat was voor het premierschap.

https://www.trouw.nl/politiek/geert-wilders-wilde-marnix-van-rij-als-premier~b20a479d/
Wilders belde drie maanden later opnieuw. Plasterk had zich vanwege vragen rond zijn integriteit als kandidaat-premier teruggetrokken en PVV, VVD, NSC en BBB zochten nu een onafhankelijk premier, op afstand van de vier partijen. Op maandag 27 mei spraken de partijleiders met drie kandidaten, onder wie Schoof en Van Rij.

Marnix van Rij valt Hoekstra wel heel erg af. Terwijl Hoekstra nog wel de belangrijkste kandidaat lijkt om Eurocommissionaris te blijven. Wil het CDA deze post liever niet meer?
https://www.trouw.nl/politiek/marnix-van-rij-blikt-terug-op-de-chaos-in-het-cda-ik-had-omtzigt-er-liever-bij-gehouden~bfbfac78/
“Hij wilde dat pertinent niet. Hoekstra had, terugkijkend, niet zoveel op met het partijbelang. Mijn conclusie is dat hij uiteindelijk vooral voor zichzelf en zijn carrière ging. Hoekstra aasde ook nog lang op de post van minister van Financiën. Maar D66 was groter en had er recht op.

Nicole123 schreef op 27-06-2024 om 10:48:

[..]

Nee. Ongeveer de helft van de Nederlanders verbruikt momenteel het gehele eigen risico van €385. Als je dat naar nul zou brengen en de kosten verdelen over iedereen, dan gaat de jaarlijkse premie per persoon dus de helft daarvan omhoog, €385 / 2 = €192,50. Plus vanwege zorgmijders die dan wel gaan nog een stukje meer (voor de korte termijn, op de langere termijn bespaart het mogelijk juist), dus bijv €250 per jaar. Dat komt neer voor (chronisch) zieken die hun hele eigen risico jaarlijks opgebruiken neer op €135 minder en voor gezonde mensen die niks van hun eigen risico gebruiken op €250 meer. Of je daarvoor wel of niet kiest daar kun je van mening over verschillen. Vind je het het rechtvaardig als zieken zelf extra meebetalen aan hun eigen zorg of vind je het rechtvaardig als zieken die vaak al lagere inkomsten en hogere kosten hebben niet ook nog extra geld kwijt zijn aan een ziekte waar ze niet zelf voor hebben gekozen en die ze dolgraag niet zouden hebben? Maar voor de mensen die hun hele eigen risico nu jaarlijks verbruiken zou het wel echt gunstig zijn.

(Voor de eenvoud laat ik even weg dat sommige mensen een verhoogd bedrag aan eigen risico hebben ingesteld - maar die verbruiken dat meestal niet - en dat je ook deels het eigen risico kunt verbruiken, niet alles of niks. Maar ook daarmee zou het ongeveer op hetzelfde uitkomen.)

Dat jij er persoonlijk niks aan heb snap ik. Ik hoop voor jou dat de zorg, aandacht en onderzoek voor mensen met long covid in de komende jaren versterkt mag worden!

dit is theorie. de verzekeraars draaien waarschijnlijk 3x links en 3x rechts en HOP een verhoging van het hele eigenrisicobedrag is "verklaard"

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.