Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


VanLotje schreef op 11-06-2024 om 17:03:

[..]

Meerdere topics op dit forum? Zoals het anti-woke topic bijvoorbeeld? Ga maar eens kijken wat daar allemaal wordt gezegd.

Rechts vloekt al jaren op links op manieren waar de honden geen brood van lusten en dan wordt er trots gezegd:

"Hij zegt tenminste waar het op staat!" zonder enige gene, maar dan wel stampvoeten en dreinen als er dingen worden gezegd die ze zelf niet leuk vinden.


Het is altijd een schuld van het elitaire links....vermoeiend.

Fleurtje_5 schreef op 11-06-2024 om 16:44:

[..]



Hou eens op met dat links en rechts. Het vorige kabinet heeft een flinke nare erfenis achtergelaten. De nieuwe formatie krijgt daardoor een zwaar karwei.

Mocht het een en ander niet een-twee-drie opgelost kunnen worden omdat het vorige kabinet dat al niet kon, niet deed of liet verslonzen, dan vind ik niet dat het nieuwe kabinet daar schuld aan heeft.

Het aantasten van de rechtstaat is niet in 1 kabinet gebeurt helaas, het kan denk ik ook niet in 1 kabinetsformatie opgelost worden. Ik ben blij met de NSC in het kabinet, ik ga ervan uit dat zij dit rapport van deze commissie waar Omtzigt een groot voorstander van was niet zullen loslaten.

felija schreef op 11-06-2024 om 17:31:

[..]

Helemaal met je eens, wat een gezanik dat slachtofferige gedoe van sommige posters hier. Je bent niet verplicht om te reageren of mee te lezen. Het is alleen maar leuk als je zonder enige vorm van inhoud je mening mag spuien? Wat is het dan voor discussie? Dan is het meer een gezellig clubje ofzo?

Discussiëren houdt voor mij in dat je juist dieper ingaat op de inhoud en je mening baseert op bronnen in plaats van in het wilde weg iets te roepen, omdat jij dat nu eenmaal vindt en als er dan om nadere uitleg worst gevraagd, verongelijkt gaan beweren gemuilkorft te worden.

Het is ook geen kritiek op de inhoud. Maar op de toon. Dus daar hoeft ook niet zo verongelijkt op gereageerd te worden. Van alle pvv stemmers wordt schaamteloos een tweederangsburger gemaakt die wel te dom moet zijn om te poepen en nog véél erger. Daar zit geen diepgang in hoor. Dat voegt werkelijks niets toe aan die inhoudelijke discussie gebaseerd op bronnen. Een inhoudelijke discussie zou ook moeten kunnen zonder te polariseren en te denigreren. 

CharlieB schreef op 11-06-2024 om 17:27:

[..]

Ik ben niet rechts, maar ik vind wel echt dat links hier regelmatig heel ver gaat. Alsof ze een ander niveau mens zijn die het recht hebben om zo ontzettend denigrerend over andere mensen te praten, om hele groepen weg te zetten als dom volk en nog veel meer. Het zal ongetwijfeld ook andersom gebeuren, dat geloof ik meteen, maar dit draadje is behoorlijk linksgeoriënteerd, links domineert hier wel en dat lees je ook in dit soort dingen terug. Het wordt gewoon doodnormaal gevonden wat er wordt gezegd over rechts. En als daar wat van gezegd wordt dan wordt de 'ja maar zij' kaart getrokken (om vervolgens op volgende pagina de 'ja maar zij' retoriek van rechts belachelijk te maken) of wordt het allemaal aan de kant geschoven.

Ik ben onlangs al vertrokken hier, omdat ik het soms echt zodanig stuitend vind hier dat ik er wat last van heb (en ik overdrijf niet), maar ik werd vol goede moed aangetrokken door de ontwikkelingen op formatiegebied om vervolgens voor de 20ste keer in dezelfde discussie te belanden.

En rechts zegt ook ongetwijfeld dingen waar de honden geen brood van lusten, dat trek ik niet in twijfel, dat praat ik ook niet goed. Maar in dit topic is de algemene toon toch wel pro links. En het gemak waarmee die kritiek telkens weer aan de kant wordt geschoven, vind ik eigenlijk nog erger.

maar nergens niet om, ook 'rechts' doet dit. Linkse wappies, sneeuwvlokjes. Rechts wordt gevraagd om duidelijke linkjes, maar die komen er niet. Of van sites die erg onbetrouwbaar zijn. En mss zitten er op dit forum meer linksstemmers en is daarom die groep wat groter. Maar wat iemand anders ook al gezegd heeft: Dhr Wilders himself kan enorm sneren uitdelen en racistisch zijn, maar dat vind rechts prima. 

Friezinnetje schreef op 11-06-2024 om 17:51:

[..]

maar nergens niet om, ook 'rechts' doet dit. Linkse wappies, sneeuwvlokjes. Rechts wordt gevraagd om duidelijke linkjes, maar die komen er niet. Of van sites die erg onbetrouwbaar zijn. En mss zitten er op dit forum meer linksstemmers en is daarom die groep wat groter. Maar wat iemand anders ook al gezegd heeft: Dhr Wilders himself kan enorm sneren uitdelen en racistisch zijn, maar dat vind rechts prima.

En zie hier de 'ja maar zij'. Het gaat mij niet om de linkjes, of om inhoudelijke discussies. Prima dat er inhoudelijk wordt doorgevraagd of kritiek komt. Het gaat mij erom dat hier (niet relevant wat Wilders doet) gepraat wordt over mensen alsof ze stront zijn, en dat dát heel normaal wordt gevonden. Daar ageer ik tegen. 

CharlieB schreef op 11-06-2024 om 17:43:

[..]

Het is ook geen kritiek op de inhoud. Maar op de toon. Dus daar hoeft ook niet zo verongelijkt op gereageerd te worden. Van alle pvv stemmers wordt schaamteloos een tweederangsburger gemaakt die wel te dom moet zijn om te poepen en nog véél erger. Daar zit geen diepgang in hoor. Dat voegt werkelijks niets toe aan die inhoudelijke discussie gebaseerd op bronnen. Een inhoudelijke discussie zou ook moeten kunnen zonder te polariseren en te denigreren.

Als ik voor mezelf spreek: als linkse stemmer vind ik het oprecht beangstigend om te zien hoeveel PVV'ers op een populist hebben gestemd. En je kunt het trouwens ook breder trekken: in heel het westen is deze tendens helaas zichtbaar, overal rijzen PVV- achtige populistische partijen op als paddestoelen uit de grond. Binnen korte tijd verwerven ze enorm veel aanhang. Mensen in het westen zijn het vertrouwen in de overheid kwijt en dat snap ik, maar de richting waarin ze de oplossing zoeken, vind ik eng en zoals ik al eerder zei, echt beangstigend.

En als ik dan bijvoorbeeld hier, maar ook op andere kanalen lees, wat de redenaties zijn om op een populistische partij te stemmen, dan is dat merendeels gestoeld op een gevoel, in plaats van op ratio. Ga je dan vervolgens met mensen hierover in discussie dan verzandt het akelig snel in: 'ik vind dat gewoon en dat is mijn mening.'  Plus een enorme achterdocht jegens de wetenschap. 

Ik vind dat ik een tegengeluid moet blijven geven, ook al was ik er even klaar mee. Teveel mensen vormen zich geen mening meer op basis van feiten, maar op basis van hun eigen gevoel en waarneming, die zelfoverschatting vind ik ronduit schadelijk voor het varen van een inhoudelijke positieve politieke koers. Hierop wijzen, vind ik niet op de man. 




felija schreef op 11-06-2024 om 17:57:

[..]

Als ik.voor mezelf spreek: als linkse stemmer vind ik het oprecht beangstigend om te zien hoe veel PVV'ers op een populist hebben gestemd. En je kunt het trouwens ook breder trekken: in heel het westen is deze tendens helaas zichtbaar, overal rijzen PVV- achtige populistische partijen op als paddestoelen uit de grond. Binnen korte tijd verwerven ze enorm veel aanhang. Mensen in het westen zijn het vertrouwen in de overheid kwijt en dat snap ik, maar de richting waarin ze de oplossing zoeken, vind ik eng en zoals ik al.eerder zei, echt beangstigend.

En als ik dan bijvoorbeeld hier, maar ook op andere kanalen lees, wat de redenaties zijn om op een populistische partij te stemmen, dan is dat merendeels gestoeld op een gevoel, in plaats van op ratio. Ga je dan vervolgens met mensen hierover in discussie dan verzandt het akelig snel in: 'ik vind dat gewoon en dat is mijn mening.' Plus een enorme achterdocht jegens de wetenschap.

Ik vind dat ik een tegengeluid moet blijven geven, ook al was ik er even klaar mee. Teveel mensen vormen zich geen mening meer op basis van feiten, maar op basis van hun eigen gevoel en waarneming, die zelfoverschatting vind ik ronduit schadelijk voor het varen van een inhoudelijke positieve politieke koers.


Maar dat is uiteraard een gevoel dat er gewoon mag zijn en dat is ook prima om uit te spreken dat je het beangstigend vindt. Maar daarmee hoeft niet gelijktijdig een hele groep weggezet te worden als 'dommer dan dom'. 

Wat je zegt over 'Ga je dan vervolgens met mensen hierover in discussie dan verzandt het akelig snel in: 'ik vind dat gewoon en dat is mijn mening', ik heb collega's die slechts tegen een enkeling durfde te zeggen dat ze op de pvv hebben gestemd, omdat er mensen al dagen op kantoor de pvv stemmers voor van alles en nog wat uitmaakten. De bereidheid om een inhoudelijke discussie te voeren, was al weg voordat de discussie begon. Want ze moeten zichzelf áltijd verdedigen. En er zijn ook mensen die wél openstaan voor hun argumentatie, maar hun ervaring is dat de meeste mensen er gewoon op uit zijn om gal te spuwen over hun stemgedrag, over hen als persoon. Dat is ook de andere kant.

En natuurlijk heb je echt mensen die pvv stemmen uit onderbuikgevoel. Maar links is ook niet feitelijk 'de juiste kant'. Ook daar heeft de een betere argumenten om te stemmen dan een ander. En dat is misschien bij rechts een grotere groep dan bij links, maar dat links die argumenten niet valide vindt, wil niet zeggen dat die argumenten niet bestaan of aan de kant geschoven kunnen worden en daarmee weggaan. Als er er maar één objectieve way-to-go is, dan had die hele politiek niet bestaan. 

CharlieB schreef op 11-06-2024 om 17:56:

[..]

En zie hier de 'ja maar zij'.

Jij wijst zelf met veel nadruk vooral naar 1 groep, maar dan kan er niet gezegd worden dat het niet enkel of vooral die groep is.

Over vervelend forummen gesproken.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

11-06-2024 om 18:19

felija schreef op 11-06-2024 om 17:35:

[..]

Het is altijd een schuld van het elitaire links....vermoeiend.

Precies dit. Terwijl rechts bij de laatste verkiezingen niet eens is gaan stemmen. Dat vind ik wel dom trouwens. Het zijn toch feiten. 

CharlieB schreef op 11-06-2024 om 17:56:

[..]

En zie hier de 'ja maar zij'. Het gaat mij niet om de linkjes, of om inhoudelijke discussies. Prima dat er inhoudelijk wordt doorgevraagd of kritiek komt. Het gaat mij erom dat hier (niet relevant wat Wilders doet) gepraat wordt over mensen alsof ze stront zijn, en dat dát heel normaal wordt gevonden. Daar ageer ik tegen.

Jij omschrijft in jouw posts heel duidelijk wat ik bedoel. Eens. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

11-06-2024 om 18:24

Dietloverzzz schreef op 11-06-2024 om 18:22:

[..]

Jij omschrijft in jouw posts heel duidelijk wat ik bedoel. Eens.

Dat valt nogal mee. "kopvoddentax" dat is onaardig en schelden. Dat doet hier niemand toch?

kerstbeer schreef op 11-06-2024 om 18:13:

[..]

Jij wijst zelf met veel nadruk vooral naar 1 groep, maar dan kan er niet gezegd worden dat het niet enkel of vooral die groep is.

Over vervelend forummen gesproken.

Ik heb al vaker gezegd dat het niet van één kant komt, ik heb ook vrij uitgebreid uitgelegd waarom ik mede denk dat links daarin híer dominant lijkt en wat het nou precies is waar ik op reageer, maar op de een of andere manier wordt er van alles bijgehaald om alles van tafel te vegen alsof het niets is.

Wow... .mijn opmerking heeft nogal wat teweeg gebracht terwijl ik enkel refereerde aan dat rechts hier tegenwoordig gelijk staat aan PVV stemmen.

Nicole heeft dit al verduidelijkt en daarmee is de kous af voor mij.

Maar kunnen we aub stoppen met alle linkse en rechtse stemmers in 1 hoek te plaatsen? Links heeft ook meer partijen dan die van Timmermans en rechts heeft meer partijen dan die van Wilders.

Op het andere forum ging het zelfs al zover dat wanneer je VVD kiest vanwege hun standpunten op ondernemersgebied je alleen aan jezelf denkt en niet het grote geheel. Is dat dan waar we naartoe willen met zijn allen? Want dan pas ik voor discussies. 

En ja dit forum is behoorlijk links georiënteerd. En dat is prima maar laat iedereen gewoon in zijn waarde. Gelukkig staat het een ieder vrij om te kiezen zoals ze willen in Nederland. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.