Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


kerstbeer schreef op 10-06-2024 om 20:49:

[..]

Prima, maar zeg er dan ook wat van wanneer iemand daarmee begint, en niet alleen wanneer iemand dan op dezelfde manier reageert.

Dat kan jezelf ook, neem ik aan.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

11-06-2024 om 07:41 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-06-2024 om 19:38:

[..]

Maakt dat wat uit? Het is onnodig om rechtse of linkse stemmers weg te zetten als zuur, dom, sneeuwvlokjes, deuggleuven oid. Accepteer gewoon dat er mensen zijn die anders hebben gestemd dan jij.


Precies dit.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

11-06-2024 om 07:45 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-06-2024 om 21:46:

[..]

Dat is het toch al in veel landen. Zeker omdat de IB en toeslagen erop gebaseerd zijn. Er staat letterlijk;

Waarom zou je met hetzelfde werk in het ene land 15,- euro per uur verdienen, en in het andere 5,-?

Gaat GL dan voor andere landen bepalen wat het bestaansminimum is? Er is een reden dan in sommige landen het leven stukken goedkoper is dan in Nederland.


Waarschijnlijk komt het op het zelfde neer.

In een land waar men met bv een euro een hele dag kan leven kan men beter een euro aanhouden. In een land waar men voor het zelfde 15 euro moet betalen kan men niet van 1 euro rond komen. Toch?

Fleurtje_5 schreef op 11-06-2024 om 07:45:

[..]


Waarschijnlijk komt het op het zelfde neer.

In een land waar men met bv een euro een hele dag kan leven kan men beter een euro aanhouden. In een land waar men voor het zelfde 15 euro moet betalen kan men niet van 1 euro rond komen. Toch?

In landen van 1 euro zijn de belastingen en toelagen/voorzieningen anders. Zoals gratis zorg. Vandaar dat ik me afvraag hoe GL gaat bepalen wat voor die landen het bestaansminimum is. Een verhoging van het minimumloon heeft consequenties in die landen. 

Fleurtje_5

Fleurtje_5

11-06-2024 om 07:52 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-06-2024 om 07:49:

[..]

In landen van 1 euro zijn de belastingen en toelagen/voorzieningen anders. Zoals gratis zorg. Vandaar dat ik me afvraag hoe GL gaat bepalen wat voor die landen het bestaansminimum is. Een verhoging van het minimumloon heeft consequenties in die landen.


Precies dit.

Fleurtje_5 schreef op 11-06-2024 om 07:52:

[..]


Precies dit.

Natuurlijk heeft dat consequenties. Het leven onder bestaansminimum heeft ook consequenties trouwens … 

Ik snap niet zo goed wat er tegen zou kunnen zijn? Dat wil toch niemand, dat er mensen in Europa wonen die ónder het bestaansminimum en in forse armoede leven. En als dat in Europees verband geregeld en voorkomen zou kunnen worden (en dus niet alleen door GL) is dat toch enorm toe te juichen? 

Poms schreef op 11-06-2024 om 07:59:

[..]

Natuurlijk heeft dat consequenties. Het leven onder bestaansminimum heeft ook consequenties trouwens …

Ik snap niet zo goed wat er tegen zou kunnen zijn? Dat wil toch niemand, dat er mensen in Europa wonen die ónder het bestaansminimum en in forse armoede leven. En als dat in Europees verband geregeld en voorkomen zou kunnen worden (en dus niet alleen door GL) is dat toch enorm toe te juichen?

Vandaar ook mijn vraag hoe men dit bestaansminimum denkt te bepalen. 

Belastingtarieven, gratis zorg, prijzen van voedsel. Jij denkt dat dit allemaal hetzelfde blijft als het minimum wordt opgerekt? O.a. werkgevers en regering moeten dat geld ook ergens vandaan halen. 

Ik zeg GL omdat het als eerste standpunt staat voor de EU. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-06-2024 om 08:18:

[..]

Vandaar ook mijn vraag hoe men dit bestaansminimum denkt te bepalen.

Belastingtarieven, gratis zorg, prijzen van voedsel. Jij denkt dat dit allemaal hetzelfde blijft als het minimum wordt opgerekt? O.a. werkgevers en regering moeten dat geld ook ergens vandaan halen.

Ik zeg GL omdat het als eerste standpunt staat voor de EU.

In Nederland bepaalt de overheid wat dat is, en past dat ieder half jaar aan. Ik neem aan dat een soortgelijke berekening op ieder land toepasbaar kan zijn zodat je uitkomt op een bedrag dat minimaal nodig is om van te leven, rekening houdend met een aantal variabelen (in Nederland bijvoorbeeld leeftijd en leefsituatie).

En ja, dat moeten landen en werkgevers ergens vandaan halen. Is dat erg? Onoverkomelijk? Een slecht idee? Nee. 

Poms schreef op 11-06-2024 om 08:34:

[..]

In Nederland bepaalt de overheid wat dat is, en past dat ieder half jaar aan. Ik neem aan dat een soortgelijke berekening op ieder land toepasbaar kan zijn zodat je uitkomt op een bedrag dat minimaal nodig is om van te leven, rekening houdend met een aantal variabelen (in Nederland bijvoorbeeld leeftijd en leefsituatie).

En ja, dat moeten landen en werkgevers ergens vandaan halen. Is dat erg? Onoverkomelijk? Een slecht idee? Nee.

Jawel want dat zal ertoe gaan leiden dat heel veel gewoon weer veel duurder wordt, waar weer veel mensen die wat meer verdienen dan het minimumloon weer de dupe van gaan worden zoals altijd. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-06-2024 om 08:18:

[..]

Vandaar ook mijn vraag hoe men dit bestaansminimum denkt te bepalen.

Belastingtarieven, gratis zorg, prijzen van voedsel. Jij denkt dat dit allemaal hetzelfde blijft als het minimum wordt opgerekt? O.a. werkgevers en regering moeten dat geld ook ergens vandaan halen.

Ik zeg GL omdat het als eerste standpunt staat voor de EU.

Tuurlijk niet dat wordt gewoon allemaal duurder en dat mag door de rest weer worden opgebracht zoals altijd. 

https://www.consilium.europa.eu/nl/policies/adequate-minimum-wages/
GroenLinks-PvdA wil aanscherping van deze richtlijn, die inderdaad gewoon rekening houdt met de verschillen in landen.
Overigens voldoet ook Nederland nog niet (waarom het des te vreemder is dat de verhoging van het minimumloon onlangs is weggestemd in de Eerste Kamer. Daarnaast voldoet Nederland ook niet aan de eis dat 80 % van de werknemers onder een CAO hoort te vallen. Daar komt een actieplan voor, maar dat is pas ergens in het najaar van 2025 gereed. Ik verwacht ook niet de komende regering arbeidersrechten echt belangrijk vind, maar hopelijk verrassen ze me.

Poms schreef op 11-06-2024 om 08:34:

[..]

In Nederland bepaalt de overheid wat dat is, en past dat ieder half jaar aan. Ik neem aan dat een soortgelijke berekening op ieder land toepasbaar kan zijn zodat je uitkomt op een bedrag dat minimaal nodig is om van te leven, rekening houdend met een aantal variabelen (in Nederland bijvoorbeeld leeftijd en leefsituatie).

En ja, dat moeten landen en werkgevers ergens vandaan halen. Is dat erg? Onoverkomelijk? Een slecht idee? Nee.


Waarom is het geen slecht idee? 


Als men onder de streep hetzelfde overhoudt is het wel een slecht idee. Wat heb je eraan als het minimum wordt verhoogd en de prijzen daardoor gaan stijgen, belastingtarieven worden aangepast of de zorg niet meer gratis is. 


Dietloverzzz schreef op 11-06-2024 om 08:39:

[..]

Jawel want dat zal ertoe gaan leiden dat heel veel gewoon weer veel duurder wordt, waar weer veel mensen die wat meer verdienen dan het minimumloon weer de dupe van gaan worden zoals altijd.

Ja joh.  Beter om mensen in armoede ónder bestaansminimum te laten leven dan de mensen die bóven dat minimum leven de “dupe” te laten worden.  Moeten we niet willen natuurlijk, dat iedereen fatsoenlijk kan leven!


What a time to be alive 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 11-06-2024 om 08:48:

[..]


Waarom is het geen slecht idee?


Als men onder de streep hetzelfde overhoudt is het wel een slecht idee. Wat heb je eraan als het minimum wordt verhoogd en de prijzen daardoor gaan stijgen, belastingtarieven worden aangepast of de zorg niet meer gratis is.


Dat zou inderdaad niet handig zijn. Dus vermoedelijk zullen de aannames die je doet niet de praktijk zijn. 

Dietloverzzz schreef op 11-06-2024 om 08:39:

[..]

Jawel want dat zal ertoe gaan leiden dat heel veel gewoon weer veel duurder wordt, waar weer veel mensen die wat meer verdienen dan het minimumloon weer de dupe van gaan worden zoals altijd.

Dus de groep die nu onder het bestaansminimum leeft mag het verder uitzoeken wat jou betreft? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.