Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Stef Blok lijkt me verschrikkelijk als premier. Ja, hij heeft buitenlandervaring, maar wel flink gefaald daarin in mijn ogen (inderdaad die uitspraak over Suriname - al past die wel in de PVV stijl vind ik - en nog veel meer). Dat dit soort namen de enige zijn die boven komen drijven als het gaat om politici die aan bepaalde criteria voldoen zegt wel wat over de nogal onmogelijk opgave waar ze volgens mij voor staan nu. Elke kandidaat die ik kan bedenken is of niet capabel of wil zelf niet.

Beertjelief schreef op 26-05-2024 om 15:38:

[..]

Even vanaf een buitenstaanders positie hoor
Voor mij was je duidelijk, daarna nog meer duidelijk
Ondertussen super duidelijk

Laat lekker gaan
Het leest voor mij eerder als aanval op je dan als miscommunicatie
Al begrijp ik dat je jezelf wilt verdedigen

Dankjewel, dat is lief  . Ik volg je advies op.

felija schreef op 26-05-2024 om 17:05:

[..]

Dit, het heeft geen zin, ben ik uit eigen ervaring achtergekomen, voor mij is glashelder wat je bedoelde, herfstappeltaart.

Je hebt gelijk. Ik laat het hierbij.

Poms schreef op 26-05-2024 om 17:23:

[..]

In de laatste aflevering van m’n favoriete podcast (de kamer van Klok) wordt aan het eind toch gerept over mona keijzer als mogelijke kanshebber. Vooral omdat zij voor Wilders het minst bedreigend is en ze de laatste tijd actief opkomt voor pvv gerelateerde onderwerpen als de dingen die ze zei in de talkshow van Sophie en Jeroen.

Ik vind het een zeer verontrustend idee.

Ik ook.

Doemijdieglazenbol schreef op 26-05-2024 om 16:36:

ik las van de week dat er de komende weken radiostilte zou zijn rondom evt premierskandidaat. Het wekte bij mij de indruk dat ze het zelf ook even niet meer weten. Maar ook dat is speculatie.

Het kwam op het journaal voorbij, ik kreeg de indruk dat de radiostilte is ingezet om deze keer lekken te voorkomen.

Misschien wordt het wel een ex-directeur van 1 of groot bedrijf of instelling. 

Onder politici schijnt het moeilijk te vinden zijn. 

VanLotje schreef op 27-05-2024 om 07:10:

Misschien wordt het wel een ex-directeur van 1 of groot bedrijf of instelling.

Onder politici schijnt het moeilijk te vinden zijn.

De voorzitter van MKB Nederland is ook al genoemd (Jacco Vonhof) maar die heeft er geloof ik ook geen zin in.

Het kan natuurlijk toch iemand van buiten de politiek worden, maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat een niet-politicus zin heeft in zo'n baan. Het is toch heel zwaa. Is er niet één of andere diplomaat geschikt? Wie kent er een paar? 

Herfstappeltaart schreef op 27-05-2024 om 07:15:

[..]

De voorzitter van MKB Nederland is ook al genoemd (Jacco Vonhof) maar die heeft er geloof ik ook geen zin in.

Het kan natuurlijk toch iemand van buiten de politiek worden, maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat een niet-politicus zin heeft in zo'n baan. Het is toch heel zwaa. Is er niet één of andere diplomaat geschikt? Wie kent er een paar?

Jeanine Hennis is tegenwoordig diplomaat. Eerder minister van Defensie en VVD-kroonprinses. Verder David van Weel, was Rutte's belangrijkste adviseur voor Buitenlandse Zaken en Defensie en is sinds 2020 het hulpje van Jens Stoltenberg bij de NAVO. Ook Geoffrey van Leeuwen, sinds 2020 Rutte's belangrijkste adviseur voor Buitenlandse Zaken en Defensie. Heeft een half jaar ervaring opgedaan als minister.



Ook morgen staat op de agenda van de formateur een gesprek met de vier partijleiders. Vandaag is dag 186 van de formatie. Nog 22 dagen en ze hebben Van Agt I ingehaald en staan dan op plek 3 van langst durende formaties.

Sask schreef op 27-05-2024 om 21:32:

[..]

Jeanine Hennis is tegenwoordig diplomaat. (…)



Die heeft net een nieuwe baan: 

Oud-minister Hennis-Plasschaert benoemd tot VN-coördinator in Libanon https://www.nu.nl/binnenland/6313634/oud-minister-hennis-plasschaert-benoemd-tot-vn-coordinator-in-libanon.html

Sask schreef op 27-05-2024 om 21:32:

[..]

Jeanine Hennis is tegenwoordig diplomaat. Eerder minister van Defensie en VVD-kroonprinses. Verder David van Weel, was Rutte's belangrijkste adviseur voor Buitenlandse Zaken en Defensie en is sinds 2020 het hulpje van Jens Stoltenberg bij de NAVO. Ook Geoffrey van Leeuwen, sinds 2020 Rutte's belangrijkste adviseur voor Buitenlandse Zaken en Defensie. Heeft een half jaar ervaring opgedaan als minister.



Interessante namen. Van Weel had recent nog een interview in de Volkskrant https://www.volkskrant.nl/buitenland/david-van-weel-navo-het-grootste-gevaar-is-dat-we-niet-meer-geloven-dat-oekraine-dit-kan-winnen~b70184f1/

Geoffrey van Leeuwen is natuurlijk wel echt VVD en recent nog minister geweest.

Doemijdieglazenbol schreef op 27-05-2024 om 21:35:

[..]

Die heeft net een nieuwe baan:

Oud-minister Hennis-Plasschaert benoemd tot VN-coördinator in Libanon 

Ehhh, dan blijven David en Geoffrey over. 😅

Rutte gaat waarschijnlijk naar de NAVO, dus ik denk eerlijk gezegd dat David van Weel een kwartiermaker voor hem is. Het is toch prettig dat een goede bekende weet hoe de hazen lopen bij de NAVO. Misschien neemt hij Geoffrey ook graag mee, maar als er iemand van het team achter blijft om de Nederlandse belangen te behartigen, dan is het Geoffrey. Zeker ook vanwege de ervaring die hij al heeft als minister.

Toch maar goed dat die 130 km/uur terug komt gezien de nieuwe plannen omtrent het rijbewijs. Fijn dat anderen voor "ons" gaan bepalen om welke tijden we werken en waar we rijden.

Harbers vindt het namelijk een goed idee om in de rijopleiding verplichte zaken op te nemen zoals 130 km/uur rijden (fijn wanneer je in de Randstad woont en dus nergens harder dan 100 mag) en ook rijden in het donker (moeten we in de zomer dan snachts gaan rijden?)

Je kunt het ridiculiseren, maar ik vind dat er best goede plannen inzitten. Wil je echt mensen in ons drukke verkeer die voor het eerst in het donker rijden nadat ze hun rijexamen gehaald hebben?
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/05/28/nieuwe-regels-voor-het-halen-van-je-rijbewijs

Daglichtlamp schreef op 28-05-2024 om 10:58:

Je kunt het ridiculiseren, maar ik vind dat er best goede plannen inzitten. Wil je echt mensen in ons drukke verkeer die voor het eerst in het donker rijden nadat ze hun rijexamen gehaald hebben?
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/05/28/nieuwe-regels-voor-het-halen-van-je-rijbewijs



Oohh leuk voor de bühne maar de uitvoering is onmogelijk. Hoe zie jij dat voor je? En ridiculiseren? Dit is mijn werk he? Het zijn gewoon stomme plannen bedacht door een commissie die weer lekker heeft kunnen factureren. 

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5452425/plan-coalitie-130-kilometer-uur-op-de-snelweg-kan-nergens-nederland

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.