Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Miraval schreef op 25-05-2024 om 11:41:

[..]

Omdat er structureel geld tekort is. En omdat dat geld dan gehaald wordt bij bijvoorbeeld het MKB (in mijn geval). Waar bijna iedereen er vorig jaar op vooruit zou gaan, gaan kleine ondernemers erop achteruit.

Het feit dat de winstvrijstelling naar beneden gesteld wordt of de ondernemersaftrek daar hoor je niemand over. Maar BTW verhoging op boeken is echt een volledig ondenkbare maatregel. Dat vind ik gewoon krom.

Want als iedereen zoals ik zei die dit kan 32 uur zou werken (32 uur op 7 dagen, dan ben je dus 3 dagen helemaal vrij) dan zouden de problemen niet zo groot zijn. Dat is gewoon een feit. Als je wil dat anderen voor jouw levenswijze (niet jij persoonlijke) betalen mag je op zijn minst iets terug verwachten.

Liever bezuinigen op boeken dan mensen min of meer te dwingen meer uur te gaan werken dan bij ze past. Ik moet er bijvoorbeeld echt niet aan denken om 32 uur te werken. Mij niet gezien. Bezuinigen kan ook op andere manieren. En die personeelstekorten lossen uiteindelijk vanzelf wel op. Ik denk dat men beter meer mensen moet lokken naar de sectoren waar de echte tekorten zijn dan mensen opleggen meer uren te gaan werken. 

Dietloverzzz schreef op 25-05-2024 om 11:46:

[..]

Liever bezuinigen op boeken dan mensen min of meer te dwingen meer uur te gaan werken dan bij ze past. Ik moet er bijvoorbeeld echt niet aan denken om 32 uur te werken. Mij niet gezien. Bezuinigen kan ook op andere manieren. En die personeelstekorten lossen uiteindelijk vanzelf wel op. Ik denk dat men beter meer mensen moet lokken naar de sectoren waar de echte tekorten zijn dan mensen opleggen meer uren te gaan werken.

In bijna alle sectoren zijn tekorten. Maar in zorg en onderwijs is het vgm het ergst. En in die sectoren zijn de meeste parttime contracten. 

Je kunt niet op magische wijze mensen tevoorschijn toveren. De werkdruk is torenhoog in die sectoren. Als daar dus meer 32 urige contracten zouden zijn, zou de werkdruk afnemen dus minder uitval door ziekten en de tekorten afnemen. 

Wanneer je mensen vraagt wat ze gaan doen na het winnen van de staatsloterij zegt bijna iedereen stoppen met werken. Beeld je eens in wanneer daadwerkelijk bijna iedereen zegt er is meer dan werken alleen ik ga naar 24 uur per week. Hoe zou onze maatschappij er dan uitzien? 

Ik vind het echt een vorm van ikke ikke ikke. Sorry.
 

Dietloverzzz schreef op 25-05-2024 om 11:46:

[..]

Liever bezuinigen op boeken dan mensen min of meer te dwingen meer uur te gaan werken dan bij ze past. Ik moet er bijvoorbeeld echt niet aan denken om 32 uur te werken. Mij niet gezien. Bezuinigen kan ook op andere manieren. En die personeelstekorten lossen uiteindelijk vanzelf wel op. Ik denk dat men beter meer mensen moet lokken naar de sectoren waar de echte tekorten zijn dan mensen opleggen meer uren te gaan werken.

We hebben met z'n allen de verantwoordelijkheid om de maatschappij en de economie draaiende te houden. Dietloverzzz is niet alleen op de wereld. Als je dan niet wenst zelf ook maar iets bij te dragen aan de oplossing, moet je ook kappen met klagen over anderen. 

Miraval schreef op 25-05-2024 om 11:51:

[..]

In bijna alle sectoren zijn tekorten. Maar in zorg en onderwijs is het vgm het ergst. En in die sectoren zijn de meeste parttime contracten.

Je kunt niet op magische wijze mensen tevoorschijn toveren. De werkdruk is torenhoog in die sectoren. Als daar dus meer 32 urige contracten zouden zijn, zou de werkdruk afnemen dus minder uitval door ziekten en de tekorten afnemen.

Wanneer je mensen vraagt wat ze gaan doen na het winnen van de staatsloterij zegt bijna iedereen stoppen met werken. Beeld je eens in wanneer daadwerkelijk bijna iedereen zegt er is meer dan werken alleen ik ga naar 24 uur per week. Hoe zou onze maatschappij er dan uitzien?

Ik vind het echt een vorm van ikke ikke ikke. Sorry.

Maar dat gaat nooit iedereen doen. Genoeg mensen die juist meer willen werken. Ik denk dat je beter meer mensen moet lokken naar die sectoren om er parttime te werken dan opleggen 32 uur te werken. 32 uur is vaak ook te veel in die sectoren qua werkdruk. Liever meer mensen met minder uren daar. Overigens vind ik het meer een vorm van ikke ikke ikke om maar te vinden dat iedereen zoveel uur moet werken terwijl je de situatie van anderen totaal niet kent. Ik vind het erop lijken dat je zelf gefrustreerd bent dat je zoveel uren moet werken terwijl sommige anderen het rustiger aandoen (sorry als dit niet juist is). Als dat zo is kun je beter zelf ook minder gaan werken. Ik herken deze frustratie van lang geleden toen ik ook fulltime werkte. Dus ik begrijp je wel. Alleen schiet je er zelf niets mee op. 

Dietloverzzz schreef op 25-05-2024 om 11:58:

[..]

Maar dat gaat nooit iedereen doen. Genoeg mensen die juist meer willen werken. Ik denk dat je beter meer mensen moet lokken naar die sectoren om er parttime te werken dan opleggen 32 uur te werken. 32 uur is vaak ook te veel in die sectoren qua werkdruk. Liever meer mensen met minder uren daar. Overigens vind ik het meer een vorm van ikke ikke ikke om maar te vinden dat iedereen zoveel uur moet werken terwijl je de situatie van anderen totaal niet kent. Ik vind het erop lijken dat je zelf gefrustreerd bent dat je zoveel uren moet werken terwijl sommige anderen het rustiger aandoen (sorry als dit niet juist is). Als dat zo is kun je beter zelf ook minder gaan werken. Ik herken deze frustratie van lang geleden toen ik ook fulltime werkte. Dus ik begrijp je wel. Alleen schiet je er zelf niets mee op.

Nee hoor ik heb leuk werk. Misschien wat onderbetaald maar leuk en maatschappelijk nuttig werk.

Waar ik wel van baal is dat er dan "maar" besloten wordt om te bezuinigen dat het MKB in mag leveren middels eerdergenoemde bezuinigen. Dus ik werk meer dan fulltime en mag lekker meer inleveren ook omdat Wilma on de hoek liever 24 uur werkt (al dan niet met toeslagen) maar er ook niet op achteruit wil gaan dus verhogen we de toeslagen maar, of het minimloon bijvoorbeeld. Degene die werkt gaat erop achteruit. Wat mij betreft dus zo krom als de neten.

Poezel_en_Wip schreef op 25-05-2024 om 11:53:

[..]

We hebben met z'n allen de verantwoordelijkheid om de maatschappij en de economie draaiende te houden. Dietloverzzz is niet alleen op de wereld. Als je dan niet wenst zelf ook maar iets bij te dragen aan de oplossing, moet je ook kappen met klagen over anderen.

Ik draag toch genoeg bij, want ik werk gewoon. Ik wil ook nog graag goed voor mijn kinderen zorgen en genoeg ontspannen. Dat levert ook de economie meer op en de kans op uitval is kleiner. Ik klaag ook niet over anderen. Dat heb ik niet nodig.

Miraval schreef op 25-05-2024 om 11:16:

@nicole nee fulltime is natuurlijk ook helemaal niet noodzakelijk maar bijvoorbeeld maximaal 20 uur?

Daarnaast kan ik niet zoveel met mensen die echt niet willen. We willen allemaal weleens iets niet. Als je expres een sollicitatie verneukt dan mag je wat mij betreft gekort worden op je uitkering. Daar heb ik helemaal geen moeite mee. Hoe je dat zou kunnen opvangen door bijvoorbeeld de sollicitatie brief in te sturen met hulp van je begeleider. En terugkoppeling naar begeleider vanuit het bedrijf waarom persoon niet aangenomen is.

De vraag is hoe je controleert of iemand expres zijn sollicitatie verpest of gewoon niet beter kan. Dat is zo'n grijs gebied. Ik ben het daarom met je eens dat een begeleider of coach goed zou zijn. Iemand die helpt met het langere termijn perspectief (zo leuk is blijvend in de bijstand zitten echt niet, ook al doen sommigen hier alsof het mega riant is). Die helpt met bedenken waar gesolliciteerd kan worden, die feedback levert op de brief, die helpt met opvangmogelijkheid zoeken. Dat werkt wel alleen goed als er een vertrouwensband is met die persoon en dus niet als die begeleider bepaalt of je wel of niet gekort gaat worden. Dan is de relatie gestoeld op wederzijds wantrouwen en wordt het niks. Ik ga in deze ook liever uit van 'de meeste mensen deugen' en probeer ze de handvatten te geven om dat in de praktijk van waarde te maken dan 'mensen zijn luie uitvreters die niks willen'.

Miraval schreef op 25-05-2024 om 12:01:

[..]

Nee hoor ik heb leuk werk. Misschien wat onderbetaald maar leuk en maatschappelijk nuttig werk.

Waar ik wel van baal is dat er dan "maar" besloten wordt om te bezuinigen dat het MKB in mag leveren middels eerdergenoemde bezuinigen. Dus ik werk meer dan fulltime en mag lekker meer inleveren ook omdat Wilma on de hoek liever 24 uur werkt (al dan niet met toeslagen) maar er ook niet op achteruit wil gaan dus verhogen we de toeslagen maar, of het minimloon bijvoorbeeld. Degene die werkt gaat erop achteruit. Wat mij betreft dus zo krom als de neten.

Dat is niet fijn, maar het helpt je niet om naar anderen te kijken. Dat werkt alleen maar frustrerend. Er is zoveel krom. Dat blijf je toch houden. Maar genoeg om dankbaar voor te zijn.

Nicole123 schreef op 25-05-2024 om 12:13:

[..]

De vraag is hoe je controleert of iemand expres zijn sollicitatie verpest of gewoon niet beter kan. Dat is zo'n grijs gebied. Ik ben het daarom met je eens dat een begeleider of coach goed zou zijn. Iemand die helpt met het langere termijn perspectief (zo leuk is blijvend in de bijstand zitten echt niet, ook al doen sommigen hier alsof het mega riant is). Die helpt met bedenken waar gesolliciteerd kan worden, die feedback levert op de brief, die helpt met opvangmogelijkheid zoeken. Dat werkt wel alleen goed als er een vertrouwensband is met die persoon en dus niet als die begeleider bepaalt of je wel of niet gekort gaat worden. Dan is de relatie gestoeld op wederzijds wantrouwen en wordt het niks. Ik ga in deze ook liever uit van 'de meeste mensen deugen' en probeer ze de handvatten te geven om dat in de praktijk van waarde te maken dan 'mensen zijn luie uitvreters die niks willen'.

Hier ben ik het helemaal mee eens. De meeste mensen willen bovendien echt niet in de bijstand zitten hoor. Zo aantrekkelijk is dat niet. Echt niet. Zoveel verplichtingen voor een klein beetje geld. 

Dietloverzzz schreef op 25-05-2024 om 12:03:

[..]

Ik draag toch genoeg bij, want ik werk gewoon. Ik wil ook nog graag goed voor mijn kinderen zorgen en genoeg ontspannen. Dat levert ook de economie meer op en de kans op uitval is kleiner. Ik klaag ook niet over anderen. Dat heb ik niet nodig.

Doe je nou alsof, of begrijp je het echt niet? Jouw instelling (en die van velen met jou) is een wezenlijk onderdeel van het probleem. En ook ik noem dat 'ikke, ikke, ikke'.

Poezel_en_Wip schreef op 25-05-2024 om 12:16:

[..]

Doe je nou alsof, of begrijp je het echt niet? Jouw instelling (en die van velen met jou) is een wezenlijk onderdeel van het probleem. En ook ik noem dat 'ikke, ikke, ikke'.

Ik denk er gewoon anders over dan jij. Dat is heel wat anders. Ik draag keurig mijn steentje bij in de maatschappij en zorg zelf voor mijn kinderen. Hoeveel werk je zelf? Ik neem aan ook niet (bijna) fulltime zoals bijna iedere moeder in Nederland. Dus je hebt dan geen recht van spreken en anders ben je blijkbaar gewoon jaloers. Je hebt het niet voor niets nodig om zo naar me te sneren.

Nicole123 schreef op 25-05-2024 om 12:13:

[..]

De vraag is hoe je controleert of iemand expres zijn sollicitatie verpest of gewoon niet beter kan. Dat is zo'n grijs gebied. Ik ben het daarom met je eens dat een begeleider of coach goed zou zijn. Iemand die helpt met het langere termijn perspectief (zo leuk is blijvend in de bijstand zitten echt niet, ook al doen sommigen hier alsof het mega riant is). Die helpt met bedenken waar gesolliciteerd kan worden, die feedback levert op de brief, die helpt met opvangmogelijkheid zoeken. Dat werkt wel alleen goed als er een vertrouwensband is met die persoon en dus niet als die begeleider bepaalt of je wel of niet gekort gaat worden. Dan is de relatie gestoeld op wederzijds wantrouwen en wordt het niks. Ik ga in deze ook liever uit van 'de meeste mensen deugen' en probeer ze de handvatten te geven om dat in de praktijk van waarde te maken dan 'mensen zijn luie uitvreters die niks willen'.

Ik denk dat het dan een referentiekader is. Want ik lees bijvoorbeeld vaak dat mensen met een uitkering en/of toeslagen wel vrijwilligerswerk doen. Ik ken letterlijk helemaal niemand in mijn omgeving die vrijwilligerswerk doet. Niemand. 

Ik ken wel heel veel mensen die zwart bijwerken in de avond/weekend of naast hun werk/uitkering. Sterker nog waar ik woon is staat daar bijna bekend om. 

Dus ik geloof niet dat mensen van nature allemaal goed zijn. Ook niet allemaal slecht. Maar mensen rekken regels wel dusdanig dat die in hun voordeel uitvalt. Dat heb ik met corona ook nog eens heel duidelijk kunnen zien. En mensen willen alles in zoverre ombuigen dat ze er maximaal van kunnen profiteren binnen de mazen van de wet. Dus nee geen luie uitvreters maar in sommige gevallen wel degelijk profiteurs. 

Dietloverzzz schreef op 25-05-2024 om 12:17:

[..]

Ik denk er gewoon anders over dan jij. Dat is heel wat anders. Ik draag keurig mijn steentje bij in de maatschappij en zorg zelf voor mijn kinderen. Hoeveel werk je zelf? Ik neem aan ook niet (bijna) fulltime zoals bijna iedere moeder in Nederland.

Ik werk 36 uur en daarnaast doe ik 8 uur vrijwilligerswerk. 

Poezel_en_Wip schreef op 25-05-2024 om 12:19:

[..]

Ik werk 36 uur en daarnaast doe ik 8 uur vrijwilligerswerk.

Chapeau. Jaloers dus. 

Dietloverzzz schreef op 25-05-2024 om 12:20:

[..]

Chapeau. Jaloers dus.

Wat een aparte reactie. Ik ben dolgelukkig met en in mijn werk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.