Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


alhambra schreef op 23-05-2024 om 08:10:

Ik ben blij dat men de toestroom van buitenlandse studenten gaat inperken en dat men de verengelsing van de opleidingen probeert te verminderen. Internationale studenten verdringen de Nederlandse studenten.

Er zijn ook nederlandse studenten die bewust kiezen voor een Engelstalige opleiding kiezen. (Bijv internationale ambities). Dat kan dan ook niet meer. 

Alle nederlandse studenten die aan de voorwaarden voor toelating tot een opleiding voldoen, worden gewoon toegelaren hoor, ongeacht het aantal buitenlandse studeten. Natuurlijk zijn er voor sommige opleidingen maar beperkt aantal plekken, maar bijv geneeskunde is nederlandstalig, dus bijna allemaal nederlandse studenten. 

Tekort aan studentenkamers is er zeker, dat wordt ook deels veroorzaakt doordat afgestudeerden niet kunnen doorstromen (bij campuscontract moeten ze hun studentenkamer verlaten, maar waar moeten ze dan heen?)

Zilver_gray schreef op 23-05-2024 om 17:01:

[..]

Nou precies dat dacht ik ook. Ik had liever Klaver zien praten ipv Timmermans. Vind Klaver een stuk pakkender in zijn betoog ofzo, weet niet wat het is..

Ik ook. Dat gevoel heb ik al sinds de verkiezingscampagne voor dit kabinet. Heel jammer. Timmermans heeft een voor mij prima gedachtegoed maar Klaver is veel bevlogener, scherper, kan het veel beter overbrengen.

Herfstappeltaart schreef op 23-05-2024 om 18:50:

[..]

Ik ook. Dat gevoel heb ik al sinds de verkiezingscampagne voor dit kabinet. Heel jammer. Timmermans heeft een voor mij prima gedachtegoed maar Klaver is veel bevlogener, scherper, kan het veel beter overbrengen.

Nou dát inderdaad! 

Ik noemde Klaver “pakkender” maar jij omschrijft beter wat ik eigenlijk bedoel; bevlogener en scherper!

En inderdaad zonder af te doen aan de gedachtegoed van Timmermans hoor, want daar ligt het niet aan.

alhambra schreef op 23-05-2024 om 08:10:

Ik ben blij dat men de toestroom van buitenlandse studenten gaat inperken en dat men de verengelsing van de opleidingen probeert te verminderen. Internationale studenten verdringen de Nederlandse studenten.

In sommige studies zijn de buitenlandse studenten en soort van "nodig" in de studie nog bestaansrecht te geven.  Mijn dochter doet een studie in Amsterdam waar ieder jaar maar zo'n 40-50 studenten aan beginnen. Dan valt er nog een aantal studenten af zoals bij iedere studie gebeurt. Met nog geen 40 studenten in iedere jaarlaag kent ze iedereen die de bachelor doet,  waaronder dus internationale studenten. 

Ik zou mij kunnen voorstellen dat het zonder internationale studenten niet meer rendabel is.

Bovendien zijn de docenten ook zeer internationaal en de boeken zijn Engels en op dat vakgebied wordt ook alles gepubliceerd in het Engels. Voor deze studie zie ik de noodzaak voor het uitbannen van het Engels echt niet. Bovendien hebben wij niet de middelen om kind naar het buitenland te laten gaan voor de studie dus zijn we heel blij met de Engelstalige studie in Nederland. 

Fleurtje_5

Fleurtje_5

23-05-2024 om 19:30 Topicstarter

Trouwens, even iets anders.  Op 6 juni kiest Europa een nieuw Parlement.

https://bvnl.nl/binnenlandse-zaken/ervaren-kandidatenlijst-bvnl-doet-een-gooi-naar-zetels-in-het-europees-parlement/

De kandidatenlijst:
1) Wybren van Haga
2) Roy van Aalst
3) René Dercksen
4) Stefanie Vulders
5) Rob Elens
6) Kim Tjoa
7) Gerard van Erp
8) Frederique Durlacher
9) Bart Burggraaf
10) Toine Manders
11) Joyce van den Broek
12) Arjan de Kok

wetenschappelijk onderwijs wordt uitgekleed door directe en indirecte bezuinigingen. Ik snap dat ze een max aan internationale studenten willen stellen, maar de uni verdient daar volgens mij relatief aan. Een universiteit moet geen commerciële instelling worden. En met al die maatregelen (ook al van eerdere kabinetten) gaat het langzaam maar zeker meer en meer die kant op. 
Ik hoop echt op conjunctuur. 

Bakblik schreef op 23-05-2024 om 19:21:

[..]

In sommige studies zijn de buitenlandse studenten en soort van "nodig" in de studie nog bestaansrecht te geven. Mijn dochter doet een studie in Amsterdam waar ieder jaar maar zo'n 40-50 studenten aan beginnen. Dan valt er nog een aantal studenten af zoals bij iedere studie gebeurt. Met nog geen 40 studenten in iedere jaarlaag kent ze iedereen die de bachelor doet, waaronder dus internationale studenten.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat het zonder internationale studenten niet meer rendabel is.

Bovendien zijn de docenten ook zeer internationaal en de boeken zijn Engels en op dat vakgebied wordt ook alles gepubliceerd in het Engels. Voor deze studie zie ik de noodzaak voor het uitbannen van het Engels echt niet. Bovendien hebben wij niet de middelen om kind naar het buitenland te laten gaan voor de studie dus zijn we heel blij met de Engelstalige studie in Nederland.

Wat voor type studie doet je dochter dan? Het is ook wel een beetje de vraag natuurlijk of dat  als er maar zo weinig aanmeldingen zijn het nog wel rendabel is sommige studies. Het is me sowieso opgevallen dat er zo enorm veel keuze is qua studies, zou dat niet wat minder kunnen wellicht? 
Maar ik weet niet in hoeverre je buitenlandse instroom van studenten kan beperken. Althans niet binnen de EU volgens mij omdat mensen mogen studeren waar ze willen meen ik. 

Rozi schreef op 23-05-2024 om 22:27:

[..]

Wat voor type studie doet je dochter dan? Het is ook wel een beetje de vraag natuurlijk of dat als er maar zo weinig aanmeldingen zijn het nog wel rendabel is sommige studies. Het is me sowieso opgevallen dat er zo enorm veel keuze is qua studies, zou dat niet wat minder kunnen wellicht?
Maar ik weet niet in hoeverre je buitenlandse instroom van studenten kan beperken. Althans niet binnen de EU volgens mij omdat mensen mogen studeren waar ze willen meen ik.

Ik heb je in pb geantwoord.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

24-05-2024 om 10:05 Topicstarter

Wat een ziekelijk gekibbel in de Tweede Kamer.
Applaus voor Wilders, een loeigrote boe voor Timmermans:


https://youtu.be/r3f4dhAe3MQ?si=ZmMCT82G8VMnv0If In première gegaan op 22 mei 2024 Youtubekanaal van Maarten van Rossum/Tom Jessen.
PVV-leider Geert Wilders en Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA debatteren over het hoofdlijnenakkoord van het beoogde nieuwe kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB.

Tot slot zie ik aan het eind van dit filmpje, achter Timmermans, vijf personen, die alle vijf op hun telefoon zitten te tikken.

Fleurtje_5 schreef op 24-05-2024 om 10:05:

Wat een ziekelijk gekibbel in de Tweede Kamer.
Applaus voor Wilders, een loeigrote boe voor Timmermans:

Zou je een Tweede Kamer willen die het in alles met elkaar eens is? Ik vind dat er best nuttige dingen gezegd zijn in het debat van woensdag.
Ondertussen ontvangt de formateur vandaag weer de vier partijleiders. Toe aan het echte werk van de formateur, het samenstellen van het kabinet zijn ze dus nog niet toe. Ik ben benieuwd of ook deze fase het echte werk weer tot het laatste nippertje uitgesteld wordt.
We hebben al gezien dat dat niet leidt tot een kwalitatief goed eindproduct.

Fleurtje_5 schreef op 24-05-2024 om 10:05:

Wat een ziekelijk gekibbel in de Tweede Kamer.
Applaus voor Wilders, een loeigrote boe voor Timmermans:


https://youtu.be/r3f4dhAe3MQ?si=ZmMCT82G8VMnv0If In première gegaan op 22 mei 2024 Youtubekanaal van Maarten van Rossum/Tom Jessen.
PVV-leider Geert Wilders en Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA debatteren over het hoofdlijnenakkoord van het beoogde nieuwe kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB.

Tot slot zie ik aan het eind van dit filmpje, achter Timmermans, vijf personen, die alle vijf op hun telefoon zitten te tikken.

Wat is dat toch met die hyperfocus van jou op Timmermans? 

Poezel_en_Wip schreef op 24-05-2024 om 10:22:

[..]

Wat is dat toch met die hyperfocus van jou op Timmermans?

Begint echt op te vallen inderdaad..lijkt wel een obsessie.

Fleurtje: Timmermans zit in de oppositie, het is zijn werk, net zoals Wilders eerst deed.

Fleurtje een hyperfocus op Timmermans?
Volgens mij is Wilders de meest besproken man op dit forum 🤔

Iets met de pot en de ketel...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.