Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Bibliotheek valt onder cultuur, dus BTW verhoging van 9% naar 21%. Verder moet een bibliotheek haar boeken natuurlijk inkopen, dus het telt dubbel op.

En boeken zijn wel wat meer dan de biografie van van der Gijp. Boeken zijn geen luxeproduct, boeken zijn beschaving en algemene ontwikkeling. Het zijn ook schoolboeken, boeken die je iets leren over geschiedenis en maatschappij, leesboeken waardoor de leesvaardigheid van kinderen en jongeren toeneemt, etc.

Ja, boeken worden meer gekocht door rijkeren, maar als je wil nivelleren dan kan dat op héél veel andere manieren dan via boeken en bibliotheken. Durf dan gewoon aan de hoogste schijf van de inkomensbelasting te komen of aan megabedragen aan passief inkomen. Dan nivelleer je op een veel directere manier, waarbij je niet de toegang tot ontwikkeling en leesvaardigheid voor de armere mensen minder toegankelijk maakt en daarmee de kloof tussen rijk en arm juist groter.

ik vind een boek ook geen luxe product. Meer een noodzakelijk kwaad, waar we allemaal wel wat meer van kunnen gebruiken (altijd maar/en zeker nu).

Nicole123 schreef op 22-05-2024 om 21:03:

Bibliotheek valt onder cultuur, dus BTW verhoging van 9% naar 21%. Verder moet een bibliotheek haar boeken natuurlijk inkopen, dus het telt dubbel op.

En boeken zijn wel wat meer dan de biografie van van der Gijp. Boeken zijn geen luxeproduct, boeken zijn beschaving en algemene ontwikkeling. Het zijn ook schoolboeken, boeken die je iets leren over geschiedenis en maatschappij, leesboeken waardoor de leesvaardigheid van kinderen en jongeren toeneemt, etc.

Ja, boeken worden meer gekocht door rijkeren, maar als je wil nivelleren dan kan dat op héél veel andere manieren dan via boeken en bibliotheken. Durf dan gewoon aan de hoogste schijf van de inkomensbelasting te komen of aan megabedragen aan passief inkomen. Dan nivelleer je op een veel directere manier, waarbij je niet de toegang tot ontwikkeling en leesvaardigheid voor de armere mensen minder toegankelijk maakt en daarmee de kloof tussen rijk en arm juist groter.

Ja ik ben hier eigenlijk ook wel mee eens inderdaad. Dat nivelleren niet opschiet met btw omhoog op dit soort dingen. Maar goed geen enkel rechts kabinet wíl nivelleren natuurlijk 

absor schreef op 22-05-2024 om 20:33:



boeken zijn absoluut belangrijk maar de bieb blijft, in kringloop koop je kilo’s boeken voor bijna niets en je struikelt over de minibiebjes die zelfs gratis zijn. De nieuwe Lucinda Riley of biografie van Rene vd Gijp is echt geen noodzaak dan maar ook een luxeproduct mijns inziens.

Raar om het lezen van boeken zo proberen weg te zetten. 

Studenten worden boeken voorgeschreven.

Mensen lezen over allerlei dingen boeken om iets te leren dat dieper gaat dat een tweetje met een twijfelachtig waarheidsgehalte. 

Sommige mensen gebruiken het om een vak te leren. Anderen om mensen beter te kunnen helpen. Een derde weer om een buitenlandse of eigen taal te oefenen. Er zijn ook mensen die door boeken eens een ander perspectief zien of zich bewust worden van dingen waar ze nooit over nagedacht hebben

ja je hebt gelijk hoor ik was te kort door de bocht

Wat betreft boeken zijn vooral voor de rijken: 
Ik kom niet bepaald uit een rijke buurt. Integendeel. Als jong meisje spaarde ik echt voor boeken en las ik ze meerdere malen omdat ik er niet zoveel had.

Ik heb er veel van geleerd en ben zo ook beter in Nederlands en Engels geworden. 

Als boeken meer belast waren, dan had ik er nog minder gehad dan ik al had. 

Ik leende ook veel van de bibliotheek, maar daar kon je niet alles krijgen.

absor schreef op 22-05-2024 om 21:36:

ja je hebt gelijk hoor ik was te kort door de bocht

Okay

De ongelijkheid qua onderwijskansen komt o.a. doordat kinderen uit lagere sociale milieus thuis minder gestimuleerd worden dan die uit hogere milieus. De strijd gaat niet gewonnen worden door te stoppen met "randzaken" op school.
 
De kansenongelijkheid wordt juist negatief beïnvloed door de btw-verhogingen en het bezuinigen op cultuur.

Gratis allerlei boeken kunnen lenen in de bieb is een manier om je ondanks je achtergrond verder te kunnen ontwikkelen. 

Wij gaan iedere twee weken naar de bieb en de boeken vliegen er doorheen. Dit horen we ook terug over buurtkinderen. We zijn daarom erg blij met de bieb en met de uitgebreide collectie.

Na de verkiezingsuitslag hadden we het in onze rijke buurt over allerlei worst case scenarios waaronder flinke bezuinigingen op de bieb. Zo nodig zouden we als buurt een gedeelde boekenvoorziening kunnen opzetten.
Dat zal niet nodig zijn maar dit is wel een voorbeeld van het feit dat wij de middelen hebben om ondanks de verslechterde omstandigheden onze kinderen een goede start te kunnen blijven geven. 

https://nos.nl/artikel/2521490-nederland-kampioen-biodiversiteitsverlies-de-natuur-staat-er-dramatisch-voor

Zo triest dit. Onze natuur gaat eraan en wat doet de coalitie: gewoon even stellen dat het helemaal niet kwetsbaar is en er nog meer mest op pleuren.

Een van de goede punten uit het akkoord vind ik het recht om zich te mogen vergissen ipv een keiharde aanpak van welke bewuste of onbewuste fraude dan ook. Een aantal oppositiepartijen haakt daar in mijn ogen humoristisch op in:

GONMB3UbwAEB0xf?format=jpg&name=900x900

Ik ben wel blij met een aantal nieuwe plannen. Minder belasting op arbeid, extra schijf voor de IB, terugdraaien van de verlaging op winstvrijstelling voor het MKB,  verlaging van de energiebelasting, niet verhogen van accijnzen op brandstof voorlopig, en de HRA.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

23-05-2024 om 07:51

Verhoging vliegtaks begreep ik, sta ik ook achter.

Lieveheersbeest schreef op 22-05-2024 om 13:59:

Nee maar even serieus… daarmee werk je het probleem in de hand toch?

volgens mij is btw verhoging op pretparken en bioscopen prima te verantwoorden (want is luxe waarmee we niets ontwikkelen waar nationale achterstand is opgelopen). Musea en theaters heb ik zelf minder mee, zou ik misschien nog wel prima vinden. Maar boeken snap ik niet. Het is toch een probleem dat er te weinig gelezen wordt? Iemand die het kan uitleggen?

helemaal mee eens. boeken zijn al verschrikkelijk duur geworden dat nóg duurder echt mensen wegdrijft

Ik ben blij dat men de toestroom van buitenlandse studenten gaat inperken en dat men de verengelsing van de opleidingen probeert te verminderen. Internationale studenten verdringen de Nederlandse studenten. 

MidasWolf schreef op 22-05-2024 om 20:12:

Morgen weten we het antwoord, als het goed is. Dat zie je toch een stuk onbedoeld onvermogen van Wilders dat het z’n gedoe is rondom het premierschap.

oh, ik ben benieuwd! ik heb alleen begrepen dat hij het onderwerp vandaag weer gaat bespreken met de coalitiepartners.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.