Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Ik ben de doorrekening aan het lezen. Herinner je weer even dat SBS6 debat, wat gezien werd als een soort omslagpunt waarna de PVV enorm ging stijgen. Wilders viel toen keihard Timmermans aan, die stelde dat PvdA/GL in 4 jaar (dus in 2028) de armoede gehalveerd wilde hebben. Belachelijk was dat, Timmermans liet al die drommen arme mensen zomaar in de steek. De PVV zou het wel even beter doen, voor verandering en bestaanszekerheid moest je daar zijn.
Zie bladzijde 6 van het rapport: de plannen van het regeerakkoord zorgen voor een daling van de armoede in 2028 van 5,4% naar 4,7%. Dat is dus lang geen halvering, maar slechts een daling van 13%.

Regelrecht kiezersbedrog. De armen hebben helemaal geen prioriteit bij de PVV.

Lieveheersbeest schreef op 21-05-2024 om 19:07:

[..]

Ik ben het met je eens dat hij heel veel goede punten heeft. Meer geld naar de politie. Meer handen aan het bed. Top! Nadeel is dat wat hij belooft niet kan en niet te betalen is. Oh ja en dat hij een discrimineerde racist is die aan de grondwet tornt. Je kunt bij verkiezingen niet kiezen voor het een en het ander laten voor wat het is.

Ik ben blij dat de andere coalitiepartijen hun rug recht houden en ons behoeden voor deze ramp.

Ze gaan er in ieder geval wel voor. Beter dan er niet eens voor proberen te gaan en de prioriteiten steeds elders te leggen dan bij de eigen bevolking. 

Dietloverzzz schreef op 21-05-2024 om 21:12:

[..]

Ze gaan er in ieder geval wel voor. Beter dan er niet eens voor proberen te gaan en de prioriteiten steeds elders te leggen dan bij de eigen bevolking.

Poeh zeg, als ‘ervoor gaan’ al een prestatie is…


Genoeg partijen overigens die ervoor willen gaan en de prioriteiten bij de bevolking leggen. Alleen dan niet enkel bij de behoefte aan een zondebok en een dikkere portemonnee van die bevolking, maar ook hun onderwijs, milieukwaliteit, toekomst, rechtsstaat, etc.

Nicole123 schreef op 21-05-2024 om 21:11:

Ik ben de doorrekening aan het lezen. Herinner je weer even dat SBS6 debat, wat gezien werd als een soort omslagpunt waarna de PVV enorm ging stijgen. Wilders viel toen keihard Timmermans aan, die stelde dat PvdA/GL in 4 jaar (dus in 2028) de armoede gehalveerd wilde hebben. Belachelijk was dat, Timmermans liet al die drommen arme mensen zomaar in de steek. De PVV zou het wel even beter doen, voor verandering en bestaanszekerheid moest je daar zijn.
Zie bladzijde 6 van het rapport: de plannen van het regeerakkoord zorgen voor een daling van de armoede in 2028 van 5,4% naar 4,7%. Dat is dus lang geen halvering, maar slechts een daling van 13%.

Regelrecht kiezersbedrog. De armen hebben helemaal geen prioriteit bij de PVV.

Flauw want er zijn 4 partijen aan het formeren. Waar alle partijen wat willen winnen en wat willen inleveren. Het is niet zo dat de PVV alleen dit akkoord heeft samengesteld he? Alsof andere partijen nooit aan kiezersbedrog hebben gedaan. Ik herinner me nog iets over studenten uit het programma van D66 waar ze toen keihard op ingezet hebben en het niet gehaald heeft bij de formatie.

En nee ik ben geen Wilders fan maar dit akkoord komt natuurlijk niet alleen op zijn conto. Ook GL/PvdA zou met een formatie op punten in moeten leveren waar ze tijdens de campagne hoog op ingezet hebben. 

Miraval schreef op 21-05-2024 om 21:26:

[..]

Flauw want er zijn 4 partijen aan het formeren. Waar alle partijen wat willen winnen en wat willen inleveren. Het is niet zo dat de PVV alleen dit akkoord heeft samengesteld he? Alsof andere partijen nooit aan kiezersbedrog hebben gedaan. Ik herinner me nog iets over studenten uit het programma van D66 waar ze toen keihard op ingezet hebben en het niet gehaald heeft bij de formatie.

En nee ik ben geen Wilders fan maar dit akkoord komt natuurlijk niet alleen op zijn conto. Ook GL/PvdA zou met een formatie op punten in moeten leveren waar ze tijdens de campagne hoog op ingezet hebben.

Klopt, je moet geven en nemen in onderhandelingen. Het blijkt dat daarin de anti-asiel punten van de PVV blijkbaar een veel hogere prioriteit hadden dan het verminderen van armoede. Terwijl Wilders wel tijdens de campagne de bevolking steeds heeft voorgehouden dat je voor minder armoede en meer bestaanszekerheid echt bij de PVV moest zijn en niet bij PvdA/GL. En vervolgens dat zo enorm belangrijke punt even verkwanselen in de onderhandelingen, want anti-immigratie, anti-klimaat, anti-woke, anti-islam, het is allemaal belangrijker dan die armoedebestrijding binnenhalen blijkbaar.

En andere partijen hebben zeker ook wel aan kiezersbedrog gedaan, dat klopt. Ik zeg ook echt niet dat je alles binnenhaalt wat je beoogt. Maar uit wat je binnenhaalt blijkt vaak wel wat je écht belangrijk vindt. De uitruil zie je ook zo terugwin het regeerakkoord: de PVV het strenge asielbeleid, BBB de boeren die bejubeld worden en alles weer mogen, NSC een fijn hoofdstukje over bestuurlijke vernieuwing, de VVD mooie punten voor de ondernemers. 

Nicole123 schreef op 21-05-2024 om 21:30:

[..]

Klopt, je moet geven en nemen in onderhandelingen. Het blijkt dat daarin de anti-asiel punten van de PVV blijkbaar een veel hogere prioriteit hadden dan het verminderen van armoede. Terwijl Wilders wel tijdens de campagne de bevolking steeds heeft voorgehouden dat je voor minder armoede en meer bestaanszekerheid echt bij de PVV moest zijn en niet bij PvdA/GL. En vervolgens dat zo enorm belangrijke punt even verkwanselen in de onderhandelingen, want anti-immigratie, anti-klimaat, anti-woke, anti-islam, het is allemaal belangrijker dan die armoedebestrijding binnenhalen blijkbaar.

Het kan niet als verassing voor je komen dat de PVV het hardst heeft ingezet op asiel. Daar draait heel zijn programma om en zijn reclame omtrent de PVV. Ook voor zijn kiezers zal dat geen verrassing zijn. Ik denk dat vwb de plannen omtrent asiel zijn kiezers op dit moment heel tevreden zijn. Nu kijken wat juridisch haalbaar is. 

Dietloverzzz schreef op 21-05-2024 om 21:11:

[..]

Agema zou ik een hele goede en ook best wel logische kandidaat vinden.

Eens! Maar ik denk toch dat Wilders wellicht niet kan leven met het idee dat iemand uit zijn partij belangrijker / populairder wordt dan hij. Als Wilders haar als goede optie had gezien, was hij niet met Plasterk gekomen denk ik.

ze zouden wel geschiedenis schrijven met de eerste vrouwelijke premier.

Dietloverzzz schreef op 21-05-2024 om 18:57:

[..]

Je vergeet hierbij dat hij heel veel (vind ik) zeer goede standpunten heeft en dat veel mensen vinden dat het de enige partij is die voldoende voor de eigen bevolking opkomt en daar ook de prioriteiten wil gaan leggen. Er is geen goed alternatief om op te stemmen. En als alle andere coalitiepartijen weten dat een partij na jarenlang genegeerd te zijn nu ook graag mee wil regeren en ze hoeden hun poot stijf dan vind ik dat ze dat afdwingen en dat vind ik niet netjes tegen een partij met zo een monsterzege na de laatste verkiezingen.

Ik vergeet niks. Een bepaalde groep mensen denkt dat hij voor ze opkomt omdat ze in zijn mooie populistische praatjes trappen. En dat gaat om veel mensen ja, maar een monsterzege, nee. Tenslotte heeft minder dan een kwart van de Nederlanders op de PVV gestemd. Dus kom ook niet steeds weer aan met de kreet dat 'het volk' heeft gesproken. Drie kwart van Nederland heeft anders gestemd. 

Promethium schreef op 21-05-2024 om 21:43:

[..]

Eens! Maar ik denk toch dat Wilders wellicht niet kan leven met het idee dat iemand uit zijn partij belangrijker / populairder wordt dan hij. Als Wilders haar als goede optie had gezien, was hij niet met Plasterk gekomen denk ik.

Agema lijkt mij te licht voor dit ambt. En eens, Wilders trekt dat zeker niet, te veel risico dat hij zijn nummer 1-positie moet delen. 

Zorroo schreef op 21-05-2024 om 21:49:

[..]

Ik vergeet niks. Een bepaalde groep mensen denkt dat hij voor ze opkomt omdat ze in zijn mooie populistische praatjes trappen. En dat gaat om veel mensen ja, maar een monsterzege, nee. Tenslotte heeft minder dan een kwart van de Nederlanders op de PVV gestemd. Dus kom ook niet steeds weer aan met de kreet dat 'het volk' heeft gesproken. Drie kwart van Nederland heeft anders gestemd.

Aan jouw posts te lezen focus je je alleen maar op die paar mindere dingen. Ik vind het wel een monsterzege, want ze hebben veel meer zetels dan de andere partijen. Dat komt toch echt door hoe Nederland heeft gestemd dat ze 37 zetels hebben. Dat zie ik dus als een monsterzege. Normaal is het verschil tussen de grootste partijen minder groot dan nu.

We zullen zien, wie weet gaat het juist wel heel goed. In ieder geval een wat andere meer conservatievere koers. Dat vind ik zelf positief. 


Dietloverzzz schreef op 21-05-2024 om 22:32:

[..]

Aan jouw posts te lezen focus je je alleen maar op die paar mindere dingen. Ik vind het wel een monsterzege, want ze hebben veel meer zetels dan de andere partijen. Dat komt toch echt door hoe Nederland heeft gestemd dat ze 37 zetels hebben. Dat zie ik dus als een monsterzege. Normaal is het verschil tussen de grootste partijen minder groot dan nu.

We zullen zien, wie weet gaat het juist wel heel goed. In ieder geval een wat andere meer conservatievere koers. Dat vind ik zelf positief.


Waren het maar een 'paar mindere dingen', dan was een groot deel van de mensen in Nederland en zelfs daarbuiten niet zo ongerust over wat de politieke toekomst gaat brengen. 

Dietloverzzz schreef op 21-05-2024 om 21:12:

[..]

Ze gaan er in ieder geval wel voor. Beter dan er niet eens voor proberen te gaan en de prioriteiten steeds elders te leggen dan bij de eigen bevolking.

Een andere visie op wat het beste is voor de eigen bevolking is heel wat anders dan er niet eens voor proberen te gaan. Wat een deel van het volk graag wil, is niet automatisch ook het beste voor dat volk.

felija schreef op 21-05-2024 om 22:45:

[..]

Een andere visie op wat het beste is voor de eigen bevolking is heel wat anders dan er niet eens voor proberen te gaan. Wat een deel van het volk graag wil, is niet automatisch ook het beste voor dat volk.

Dat vind jij. Iedereen heeft weer een andere visie en kijk op de wereld. Ik vind zelf kort gezegd dat de andere partijen de verkeerde prioriteiten stellen, terwijl een ander zich daar juist weer wel in zou kunnen vinden. Welke visie het beste is kun je nooit zomaar zeggen. Wel wat je denkt dat volgens jou de beste visie heeft. En dan stem je op de partij die volgens jou het beste daarop aansluit. Helemaal eens met een partij zul je misschien nooit zijn. Helaas.

felija schreef op 21-05-2024 om 22:42:

[..]

Waren het maar een 'paar mindere dingen', dan was een groot deel van de mensen in Nederland en zelfs daarbuiten niet zo ongerust over wat de politieke toekomst gaat brengen.

Dat komt ook wel door alle frames die erop worden gelegd door de media en andere politici. En er zitten overigens nog altijd in totaal 4 partijen in de coalitie nu. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.