Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Fleurtje_5

Fleurtje_5

21-05-2024 om 16:15 Topicstarter

Koning Willem-Alexander als ons opperhoofd zou ik echt een goeie vinden. Zijn grootmoeder Juliana deed het ook goed. Zij had vast veel raadsheren/vrouwen. Net zoals Kasja O ook vast goed advies krijgt, en misschien zelf voorheen geen verstand van defensie had.

Daglichtlamp schreef op 21-05-2024 om 15:57:

Ik denk zelf dat het ook Wilders goed uit kwam om het op te geven omdat hij niemand anders heeft om de fractie op zijn manier onder controle te houden.

Ik denk ook dat het hem goed uitkwam.

Als er dingen fout gaan in de regering, is hij geen eindverantwoordelijke

Fleurtje_5 schreef op 21-05-2024 om 16:15:

Koning Willem-Alexander als ons opperhoofd zou ik echt een goeie vinden. Zijn grootmoeder Juliana deed het ook goed. Zij had vast veel raadsheren/vrouwen. Net zoals Kasja O ook vast goed advies krijgt, en misschien zelf voorheen geen verstand van defensie had.

Bedoel je niet Wilhelmina?

Dietloverzzz schreef op 21-05-2024 om 15:55:

[..]

Nja als hij dat geweigerd dan hadden de andere partijen geweigerd verder te gaan met onderhandelen en Wilders wil nu regeren en ook verantwoordelijkheid nemen. Dus in die zin vind ik dat afgedwongen en ik vind dat niet netjes om dat te doen bij een partij die zo ver uit de grootste is geworden. Dat gebeurt normaal niet. Maar goed. De afspraken liggen er. Het gaat er nu om wie het nu gaat worden. Ik heb echt geen idee wie en ik ben er heel erg benieuwd naar.

Maar het is dan ook geen normale situatie, of men het nu leuk vindt of niet: de PVV is een radicaal-rechtse partij. Dan stuit je dus op weerstand, de andere formerende partijen, vooral VVD en NSC hebben al veel water bij de wijn moeten doen om überhaupt met radicaal rechts in zee te kunnen en willen gaan. 

felija schreef op 21-05-2024 om 16:39:

[..]

Maar het is dan ook geen normale situatie, of men het nu leuk vindt of niet: de PVV is een radicaal-rechtse partij. Dan stuit je dus op weerstand, de andere formerende partijen, vooral VVD en NSC hebben al veel water bij de wijn moeten doen om überhaupt met radicaal rechts in zee te kunnen en willen gaan.

Maar dat heeft Wilders toch ook moeten doen, veel water bij de wijn. En Wilders is op lang niet alle vlakken heel rechts. Bovendien is het nu eenmaal de grootste partij volgens de kiezers. Ik vind het niet netjes om af te dwingen dat de leider van die partij geen premier mag worden. Alleen al daarom weet ik zeker dat hij volgende keer weer mijn stem zal gaan krijgen. Maar goed daarover verschillen we van mening en dat mag natuurlijk. Kijken wie er nu premier gaat worden. 

ik heb een beetje moeite met de term “afdwingen”.  Ze zijn aan het onderhandelen. Men geeft het een en neemt het ander. Dat hoort erbij, je kunt niet op elk toegegeven punt gaat roepen dat dat afgedwongen is, dan moet je beter onderhandelen. 
Ik heb ook niet de indruk dat Wilders hier zelf heel hard voor gestreden heeft en vraag me af of hij het echt wilde doen. Het heeft nogal vergaande consequenties die positie, onder meer voor hoe hij zijn partij moet aanpassen. 

Dietloverzzz schreef op 21-05-2024 om 17:44:

[..]

Maar dat heeft Wilders toch ook moeten doen, veel water bij de wijn. En Wilders is op lang niet alle vlakken heel rechts. Bovendien is het nu eenmaal de grootste partij volgens de kiezers. Ik vind het niet netjes om af te dwingen dat de leider van die partij geen premier mag worden. Alleen al daarom weet ik zeker dat hij volgende keer weer mijn stem zal gaan krijgen. Maar goed daarover verschillen we van mening en dat mag natuurlijk. Kijken wie er nu premier gaat worden.

Wilders is een slimme man, wil je nu zeggen dat hij niet goed onderhandeld heeft?

Ik denk dat NSC die van te voren duidelijk geweest is dat ze niet in een coalitie wilden met de PVV het meeste van zijn principes heeft moeten inleveren.

Doemijdieglazenbol schreef op 21-05-2024 om 17:52:

ik heb een beetje moeite met de term “afdwingen”. Ze zijn aan het onderhandelen. Men geeft het een en neemt het ander. Dat hoort erbij, je kunt niet op elk toegegeven punt gaat roepen dat dat afgedwongen is, dan moet je beter onderhandelen.
Ik heb ook niet de indruk dat Wilders hier zelf heel hard voor gestreden heeft en vraag me af of hij het echt wilde doen. Het heeft nogal vergaande consequenties die positie, onder meer voor hoe hij zijn partij moet aanpassen.

Helemaal eens, als Wilders echt premier had willen worden, was hij niet zo makkelijk overstag gegaan. Hij is als enige lid van de PVV, heeft graag de touwtjes in handen als het gaat om zijn onderdanen. Dat gaat enorm lastig worden als je ook nog even een land moet besturen.

Het overkomt hem niet allemaal, hij is er zelf gewoon bij en heeft niet bepaald een assertiviteitstraining nodig. Afdwingen klinkt alsof hij minstens onder schot werd gehouden, niets is minder waar, er is gewoon over onderhandeld. 

Dietloverzzz schreef op 21-05-2024 om 17:44:

[..]

Ik vind het niet netjes om af te dwingen dat de leider van die partij geen premier mag worden. Alleen al daarom weet ik zeker dat hij volgende keer weer mijn stem zal gaan krijgen.

Ach ja, die arme Wilders mag geen premier worden en wordt constant afgeknepen door zijn mede-coalitiepartijen... en daarom krijgt hij uit medelijden jouw stem. 
Reality-check: je komt op voor en hebt gestemd op een politicus wiens ideeën en pijlers voor een groot deel in strijd zijn met de grondwet, internationale verdragen en de democratische rechtsorde. Natuurlijk kan zo'n partij niet regeren met andere partijen zonder veel water bij de wijn te moeten doen. Wat verwacht je dan? En het zijn gewoon onderhandelingen, waar haal je het idee van dwang vandaan? 

Heeft niets te maken met “afdwingen”. Onderhandelen heet dat zoals het hoort in een democratie!

Zilver_gray schreef op 21-05-2024 om 18:03:

Heeft niets te maken met “afdwingen”. Onderhandelen heet dat zoals het hoort in een democratie!

Typische populistische retoriek.

felija schreef op 21-05-2024 om 17:59:

[..]

Helemaal eens, als Wilders echt premier had willen worden, was hij niet zo makkelijk overstag gegaan. Hij is als enige lid van de PVV, heeft graag de touwtjes in handen als het gaat om zijn onderdanen. Dat gaat enorm lastig worden als je ook nog even een land moet besturen.

Het overkomt hem niet allemaal, hij is er zelf gewoon bij en heeft niet bepaald een assertiviteitstraining nodig. Afdwingen klinkt alsof hij minstens onder schot werd gehouden, niets is minder waar, er is gewoon over onderhandeld.

Nou dit! Waarom altijd meteen in de klaagstand?

felija schreef op 21-05-2024 om 18:06:

[..]

Typische populistische retoriek.

Exact!

VanLotje schreef op 21-05-2024 om 16:21:

[..]

Ik denk ook dat het hem goed uitkwam.

Als er dingen fout gaan in de regering, is hij geen eindverantwoordelijke

Nou dit! Ik vind ook dat Wilders premier moet worden. Laat hem die verantwoordelijkheid maar echt nemen. Als het in de soep loopt straalt dat nog steeds niet op hem af. Ze stellen een in mijn ogen vreselijk asociaal akkoord waar anderen straks op worden aangekeken.  

hear hear zorroo 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.