Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Poms schreef op 19-05-2024 om 15:27:

[..]

En wie houdt het land dan draaiende? Wie hoest de belasting op? Wie verzorgt de ouderen? Wie onderwijst onze kinderen? Wie verzint slimme klimaatoplossingen? Wie legt de wegen aan? Wie gaat de politiek nog in? Wie ontvangt gewonden op de eerste hulp? Terwijl de rest van Nederland iets leuks voor zichzelf aan het doen Is?

Het zijn ook de uitzonderingen die het geluk hebben te mogen kiezen wat ze doen en rijk zijn of voldoene al hebben. En gelijk hebben ze. Ik vind het wat hypocriet om te zeggen ik zou dat nooit doen. Wacht maar tot je zelf een boel op de bank hebt denk ik dan. Ik zou het wel weten. De meeste mensen, de mensen met minder geluk houden het draaiende natuurlijk.

Moederkareltje schreef op 19-05-2024 om 15:29:

[..]

Het zijn ook de uitzonderingen die het geluk hebben te mogen kiezen wat ze doen en rijk zijn of voldoene al hebben. En gelijk hebben ze. Ik vind het wat hypocriet om te zeggen ik zou dat nooit doen. Wacht maar tot je zelf een boel op de bank hebt denk ik dan. Ik zou het wel weten. De meeste mensen, de mensen met minder geluk houden het draaiende natuurlijk.

Als jij het dan met al dat geld op de bank ook okee vindt om extra belasting te betalen dan prima. In feite zou je dan net zoveel belasting af mieten dragen als iemand die het afdraagt aan loonbelasting bij fulltime werken. Dan draag je nog steeds je steentje bij aan de rest van de maatschappij. 

Miraval schreef op 19-05-2024 om 15:32:

[..]

Als jij het dan met al dat geld op de bank ook okee vindt om extra belasting te betalen dan prima. In feite zou je dan net zoveel belasting af mieten dragen als iemand die het afdraagt aan loonbelasting bij fulltime werken. Dan draag je nog steeds je steentje bij aan de rest van de maatschappij.

Die persoon heeft daar al loonbelasting over betaald (of kansspelbelasting bij het winnen van de lotto). Die persoon betaalt daarnaast ook belasting over het vermogen in box 3. Het geld dat deze persoon uitgeeft zorgt voor btw-inkomsten en inkomen voor bedrijven (die daar weer medewerkers van betalen).

Dat iemand geen betaald werk of fulltime betaald werk doet, wil niet zeggen dat die persoon niks bijdraagt aan de maatschappij (mantelzorg, vrijwilligerswerk, etcetc). 

Ik werk fulltime, ga naar 4 dagen. Niet vanwege toeslagen (die krijg ik niet), maar om meer vrije tijd te hebben die ik invul met vrijwilligerswerk, zorg voor kind en ontspanning zodat ik gezond nog 20 jaar tot aan mijn pensioen door kan.

in sommige cao's is er een mooie constructie bedacht: ipv x% verhoging voor iedereen,krijgt iedereen een salarisverhoging van x euro. Dat betekent dus een in % hogere stijging voor de lagere lonen dan voor hogere lonen.  

Campanula schreef op 19-05-2024 om 15:19:

[..]

Wat leuk om te lezen. Zo'n persoonlijke anekdote tussen al die globale vergezichten.

Miraval schreef op 19-05-2024 om 15:19:

[..]

In principe zou je daar geen regeerakkoord voor nodig moeten hebben wanneer het besef hiervan bij mensen zelf ligt en de oplossing hiervoor ook vanuit mensen zelf komt in plaats van stimulans nodig te hebben.

In een ideale wereld werkt iedereen daar waar die kan en draagt zoveel mogelijk zijn steentje bij zodat ouderen en zieken niet in een gat vallen. Want laten we eerlijk zijn het is ook gewoon ergens een mentaliteitsprobleem. 

Maar je weet dat die ideale wereld een utopie is en dat het niet puur uit de mensen zelf komt. Dus dan is het regeerakkoord dus wél nodig om gelijkere verdeling tussen partners en nivellering toe te passen. Dan moet zorgen voor elkaar gewoon afgedwongen worden, zodat niet een deel van de maatschappij (mensen, dieren, natuur, cultuur, aarde) verpietert. Daarbij werkt het ook als de overheid een boodschap van 'samen voor elkaar' uitstraalt en niet 'nu draait het om mijn portemonnee!'. Dat is wat ik vooral erg vind aan het regeerakkoord. Dat samen voor de maatschappij wat zowel jij als ik beogen - op verschillende manieren vaak - zie ik er absoluut niet in terug. 

Mugske schreef op 19-05-2024 om 15:43:

in sommige cao's is er een mooie constructie bedacht: ipv x% verhoging voor iedereen,krijgt iedereen een salarisverhoging van x euro. Dat betekent dus een in % hogere stijging voor de lagere lonen dan voor hogere lonen.

Bij ons is het tegenwoordig vaak percentueel, maar wel gemaximeerd op schaal 11. Dus als je hoger zit dan dat dan krijg je net zoveel extra als degenen in schaal 11. Zo hebben niet de allerhoogste inkomens (artsen, hoogleraren, managers) het meeste profijt en de lagere inkomens (verpleegkundigen, onderzoekers, ondersteunend personeel) het nakijken.

Mugske schreef op 19-05-2024 om 15:43:

in sommige cao's is er een mooie constructie bedacht: ipv x% verhoging voor iedereen,krijgt iedereen een salarisverhoging van x euro. Dat betekent dus een in % hogere stijging voor de lagere lonen dan voor hogere lonen.

Goed systeem. Globale procentuele stijgingen bevoordelen de rijkere mensen teveel en zorgt dat er soms geld op de verkeerde plekken terecht kan komen. 

Voor de laagst betaalden is 100 euro misschien het verschil tussen de maand halen (of net niet) terwijl de veelverdiener er gechargeerd een keer extra uit van gaat eten. 

Naast progressief belasten zou regressieve loonstijging wat vaker toegepast mogen worden binnen CAO's naast dit soort gefixeerde bedragen.

Staat er eigenlijk in het regeerakkoord iets over het koningshuis? Ik ben er niks over tegengekomen. De PVV vond het toch zo belangrijk dat zij ook belasting zouden gaan betalen en minder geld zouden krijgen, in plaats van de vele miljoenen en nog bijdrage zus en bijdrage zo? Dat was nou een van de weinige bezuinigingsvoorstellen van de PVV die ik wél goed vond, jammer dat die blijkbaar gesneuveld is in de onderhandelingen.

Ben benieuwd wie de premier gaat worden. Plasterk is eigenlijk al onmogelijk nu. 

Er is bijna geen koe te vinden waar geen vlekje aan zit.

rionyriony schreef op 19-05-2024 om 21:16:

Ben benieuwd wie de premier gaat worden. Plasterk is eigenlijk al onmogelijk nu.

Er is bijna geen koe te vinden waar geen vlekje aan zit.

Ik ga voor Rita 'Trots op Nederland' Verdonk. Past er wel bij 

Snoeske schreef op 19-05-2024 om 21:18:

[..]

Ik ga voor Rita 'Trots op Nederland' Verdonk. Past er wel bij

Da's lang geleden. Die vergiste zich vrij vaak dus die zal het niet worden.

Jammer van Plasterk overigens.

Poms schreef op 19-05-2024 om 15:27:

[..]

En wie houdt het land dan draaiende? Wie hoest de belasting op? Wie verzorgt de ouderen? Wie onderwijst onze kinderen? Wie verzint slimme klimaatoplossingen? Wie legt de wegen aan? Wie gaat de politiek nog in? Wie ontvangt gewonden op de eerste hulp? Terwijl de rest van Nederland iets leuks voor zichzelf aan het doen Is?

Als we zo doorgaan, Artificiële intelligentie 😜 maar moeten we dat willen?

Zilver_gray schreef op 19-05-2024 om 15:15:

[..]

Dat begrijpt Watertoren vast wel, maar ze wil graag dat iedereen weet dat zij niet hoeft te werken, en voordat men het eventueel vergeet, ze het graag blijft herhalen voor ons.

Wat een onsympathieke reactie zeg! Ik ben heel blij en dankbaar dat mijn man mij goed achter gelaten heeft na zijn dood en dat ik inderdaad niet hoef te werken. Maar het is niet zo dat ik niks doe he en alleen maar op mijn luie kont zit. Als jij mij zo goed zou lezen dan zou je ook weten dat ik heel wat uren besteed aan mijn vrijwilligerswerk achter de bar van een voetbalkantine. Vandaag zijn we dicht maar morgenavond sta ik er weer.

watertoren schreef op 20-05-2024 om 09:51:

[..]

Wat een onsympathieke reactie zeg! Ik ben heel blij en dankbaar dat mijn man mij goed achter gelaten heeft na zijn dood en dat ik inderdaad niet hoef te werken. Maar het is niet zo dat ik niks doe he en alleen maar op mijn luie kont zit. Als jij mij zo goed zou lezen dan zou je ook weten dat ik heel wat uren besteed aan mijn vrijwilligerswerk achter de bar van een voetbalkantine. Vandaag zijn we dicht maar morgenavond sta ik er weer.

Ik zeg nergens dat jij “op je luie kont zit”.

Ik zeg dat jij graag (ongeacht in welk topic en of het nu relevant is of niet) er altijd even in moet gooien dat jij niet hoeft te werken. 

Komt bij mij nogal opschepperig over, juist omdat je het al zo vaak gezegd hebt.

Ik snap die “snak drift” niet zo goed.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.