Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Zilver_gray schreef op 19-05-2024 om 14:32:

[..]

Zoals ik jouw post las, haalde ik daar niet uit dat het jou ging om minder te werken zodat je er meer voor je kinderen kon zijn.
Maar zoals ik al zei, ik heb het vast verkeerd begrepen.

Dat heb je dus zeker niet verkeerd begrepen. 

Ik werk gelukkig al meer dan 31 jaar niet meer. Dat was de keuze die mijn man en ik gemaakt hebben bij geboorte zoon.    Nu na de dood van mijn man hoef ik nog steeds niet te gaan werken want ik ontvang een goed weduwepensioen.

watertoren schreef op 19-05-2024 om 15:03:

Ik werk gelukkig al meer dan 31 jaar niet meer. Dat was de keuze die mijn man en ik gemaakt hebben bij geboorte zoon. Nu na de dood van mijn man hoef ik nog steeds niet te gaan werken want ik ontvang een goed weduwepensioen.

Je begrijpt neem ik aan wel dat jij een zeldzame uitzondering op de regel bent? 

LydiaDietz schreef op 19-05-2024 om 15:01:

[..]

Ik werk in een sector met grote tekorten en aangezien het nieuwe kabinet het lerarentekort nieteens noemt, en juist gaat bezuinigen op het onderwijs, verwacht ik dat er op dat vlak niets gaat veranderen. Ik vond dat nooit zo mijn verantwoordelijkheid, maar dat begint nu toch anders te voelen. Ik heb altijd geroepen dat ik wel gek zou zijn om 4 dagen te werken in het onderwijs. Maar het gaat echt flink mis als niet meer mensen meer uur willen gaan werken.

Mooi gezegd. En zo is het ook precies. We moeten eigenlijk allemaal eens gaan beseffen dat we samen verantwoordelijk zijn voor tekorten, voor inkomsten, gewoon het voor elkaar zorgen als maatschappij. Want hoe minder mensen dat beseffen hoe groter de problemen worden. 

https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2521026-ex-informateur-remkes-vindt-plasterk-ongeschikt-als-premier-naam-aangetast
De VVD gebruikt Remkes om duidelijk te maken dat Plasterk niet geschikt is.
Ik denk niet dat hij het nog gaat worden.
(En zelfs al zou het niet juridisch fout zijn wat hij gedaan heeft, dan nog vind ik het twijfelachtig dat hij rijk geworden is van zijn onderzoek op de universiteit, wie sponsoren met zijn allen toch juist het onderzoek op de universiteiten zodat dat ook de hele maatschappij ten goede komt?).

Miraval schreef op 19-05-2024 om 15:05:

[..]

Mooi gezegd. En zo is het ook precies. We moeten eigenlijk allemaal eens gaan beseffen dat we samen verantwoordelijk zijn voor tekorten, voor inkomsten, gewoon het voor elkaar zorgen als maatschappij. Want hoe minder mensen dat beseffen hoe groter de problemen worden.

Eens. Helaas zie ik dat nergens terug in het regeerakkoord. Lerarentekorten worden niet eens genoemd, er wordt bezuinigd op onderwijs. Over tekorten in de zorg staan wat vage termen, zonder concrete plannen, zonder visie op de houdbaarheid van het zorgstelsel. Over algemene personeelstekorten lees ik ook niets. Toekomstvisie ontbreekt. Het is een populistisch 'als ikke er maar beter van word' akkoord, geen idealistisch 'wij samen voor een houdbare toekomst' akkoord.

Poezel_en_Wip schreef op 19-05-2024 om 15:05:

[..]

Je begrijpt neem ik aan wel dat jij een zeldzame uitzondering op de regel bent?

Dat begrijpt Watertoren vast wel, maar ze wil graag dat iedereen weet dat zij niet hoeft te werken, en voordat men het eventueel vergeet, ze het graag blijft herhalen voor ons.

Dat hele toeslagensysteem is juist ontstaan omdat het minimumloon en de uitkeringen niet afdoende zijn. Voor wonen, zorg en kinderen. Die kluit met regels zullen ze stapje voor stapje weer moeten gaan afbouwen. Het is een rondpompindustrie. En een correctie naar rato van gewerkte uren lijkt mij niet een onredelijk uitgangspunt. Gelukkig geen bezuinigingen op ambtenaren om dit te gaan regelen.

watertoren schreef op 19-05-2024 om 15:03:

Ik werk gelukkig al meer dan 31 jaar niet meer. Dat was de keuze die mijn man en ik gemaakt hebben bij geboorte zoon. Nu na de dood van mijn man hoef ik nog steeds niet te gaan werken want ik ontvang een goed weduwepensioen.

Ik vind het echt ondenkbaar om geen bijdrage te leveren aan de maatschappij, gewoon omdat je daar geen zin in hebt. Good for you maar gelukkig zijn er maar heel weinig mensen die zich jouw luxe leven kunnen veroorloven. dan was dit land binnen no time failliet. 



Nicole123 schreef op 19-05-2024 om 15:12:

[..]

Eens. Helaas zie ik dat nergens terug in het regeerakkoord. Lerarentekorten worden niet eens genoemd, er wordt bezuinigd op onderwijs. Over tekorten in de zorg staan wat vage termen, zonder concrete plannen, zonder visie op de houdbaarheid van het zorgstelsel. Over algemene personeelstekorten lees ik ook niets. Toekomstvisie ontbreekt. Het is een populistisch 'als ikke er maar beter van word' akkoord, geen idealistisch 'wij samen voor een houdbare toekomst' akkoord.

In principe zou je daar geen regeerakkoord voor nodig moeten hebben wanneer het besef hiervan bij mensen zelf ligt en de oplossing hiervoor ook vanuit mensen zelf komt in plaats van stimulans nodig te hebben.

In een ideale wereld werkt iedereen daar waar die kan en draagt zoveel mogelijk zijn steentje bij zodat ouderen en zieken niet in een gat vallen. Want laten we eerlijk zijn het is ook gewoon ergens een mentaliteitsprobleem. 

En dan kun je als overheid zijnde de HRA afschaffen om geld te besparen, de hogere inkomens meer belasten, erfenissen zwaarder belasten maar dat zijn veelal druppels op een gloeiende plaat. Als iedereen (die dat kan) 4 dagen per week gaat werken dan heb je in feite 3 dagen opvang nodig (even gechargeerd) en vang je personeelstekorten op, bezuinig je op toeslagen e.d. Als kinderopvang dan bijna gratis wordt is er meer motivatie en omdat mensen dus 4 dagen werken heb je dus minder tekorten in zorg, onderwijs, kinderopvang..juist de beroepen waar heel veel parttime gewerkt wordt. 

Mannen dragen zo ook hun steentje bij thuis en met eventuele mantelzorg.

 

watertoren schreef op 19-05-2024 om 15:03:

Ik werk gelukkig al meer dan 31 jaar niet meer. Dat was de keuze die mijn man en ik gemaakt hebben bij geboorte zoon. Nu na de dood van mijn man hoef ik nog steeds niet te gaan werken want ik ontvang een goed weduwepensioen.

Wat leuk om te lezen. Zo'n persoonlijke anekdote tussen al die globale vergezichten.

Campanula schreef op 19-05-2024 om 15:19:

[..]

Wat leuk om te lezen. Zo'n persoonlijke anekdote tussen al die globale vergezichten.

Poms schreef op 19-05-2024 om 15:17:

[..]

Ik vind het echt ondenkbaar om geen bijdrage te leveren aan de maatschappij, gewoon omdat je daar geen zin in hebt. Good for you maar gelukkig zijn er maar heel weinig mensen die zich jouw luxe leven kunnen veroorloven. dan was dit land binnen no time failliet.



Ik denk meer omdat het kan, niet door geen zin.  Ik denk toch dat een heleboel mensen ontslag zouden nemen als ze de lotto winnen. Als het kan om niet te werken en doen waar je wel plezier aan beleefd. Tenzij je een fantastische baan hebt. Mijn man zou per direct ontslag nemen en wat voor zichzelf gaan doen. 

Moederkareltje schreef op 19-05-2024 om 15:23:

[..]

Ik denk meer omdat het kan, niet door geen zin. Ik denk toch dat een heleboel mensen ontslag zouden nemen als ze de lotto winnen. Als het kan om niet te werken en doen waar je wel plezier aan beleefd. Tenzij je een fantastische baan hebt. Mijn man zou per direct ontslag nemen en wat voor zichzelf gaan doen.

En wie houdt het land dan draaiende? Wie hoest de belasting op? Wie verzorgt de ouderen? Wie onderwijst onze kinderen? Wie verzint slimme klimaatoplossingen? Wie legt de wegen aan? Wie gaat de politiek nog in? Wie ontvangt gewonden op de eerste hulp? Terwijl de rest van Nederland iets leuks voor zichzelf aan het doen Is?

Poms schreef op 19-05-2024 om 15:17:

[..]

Ik vind het echt ondenkbaar om geen bijdrage te leveren aan de maatschappij, gewoon omdat je daar geen zin in hebt. Good for you maar gelukkig zijn er maar heel weinig mensen die zich jouw luxe leven kunnen veroorloven. dan was dit land binnen no time failliet.



Precies. 

En voordat het land failliet gaat kampen we met enorme wachtlijsten en tekorten. Kinderen die niet naar opvang kunnen, 4 daags onderwijs, ouderen met nog minder zorg. En als gevolg daarvan dus geen mensen die huizen bouwen, leidingen en elektra aanleggen, winkels met lege schappen aan het einde van de dag of openingstijden tot 17.00 ipv 20.00. Alles is aan elkaar verbonden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.