Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Moederkareltje schreef op 19-05-2024 om 13:24:

[..]

Ik zeg dat ik begrijp als ik een werkende moeder zou zijn en ik de vierde dag werken alles betaal aan de kinderopvang ik dan ook liever 3 dagen zou werken. Godzijdank hoef ik helemaal niet werken omdat man werkt maar dan zou ik dus ook mijn hand ophouden voor de toeslag en bij mijn kinderen zijn ipv de maatschappij dienen.

Je hebt liever dat de maatschappij jou dient? 

Begrijp me niet verkeerd, ik ben enorm voor een stelsel waarin we voor elkaar zorgen. Met de nadruk op voor elkáár. 

Poms schreef op 19-05-2024 om 13:44:

[..]

Je hebt liever dat de maatschappij jou dient?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben enorm voor een stelsel waarin we voor elkaar zorgen. Met de nadruk op voor elkáár.

Voor elkaar? Bah zeg. Nee hoor, alles is voor Bassie. 

Poms schreef op 19-05-2024 om 13:44:

[..]

Je hebt liever dat de maatschappij jou dient?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben enorm voor een stelsel waarin we voor elkaar zorgen. Met de nadruk op voor elkáár.

In het voorbeeld dat veel werkende vrouwen het niet loont een extra dag te werken zou ik het ook zeker niet doen.  Moeten ze niet zulke rare regels maken. Natuurlijk gaan de meeste moeders niet werken voor nul in de portemonnee en dan kind op een opvang gooien. 

Poezel_en_Wip schreef op 19-05-2024 om 13:50:

[..]

Voor elkaar? Bah zeg. Nee hoor, alles is voor Bassie.

Dat is de huidige trend helaas. 

Moederkareltje schreef op 19-05-2024 om 13:53:

[..]

In het voorbeeld dat veel werkende vrouwen het niet loont een extra dag te werken zou ik het ook zeker niet doen. Moeten ze niet zulke rare regels maken. Natuurlijk gaan de meeste moeders niet werken voor nul in de portemonnee en dan kind op een opvang gooien.

Jij reageerde op Miraval en zij reageerde op Dietz en ik had niet het idee dat die post over kinderen ging, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Zilver_gray schreef op 19-05-2024 om 13:59:

[..]

Jij reageerde op Miraval en zij reageerde op Dietz en ik had niet het idee dat die post over kinderen ging, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Klopt ik haal de dingen door de war. Haar post ging over dat ze met 24 uur werken meer tijd had voor dierbaren en toen moest ik aan kinderen denken en een post van iemand daarvoor met kinderen die zei dat ze de 4de dag voor niks werkt. 

Moederkareltje schreef op 19-05-2024 om 14:04:

[..]

Klopt ik haal de dingen door de war. Haar post ging over dat ze met 24 uur werken meer tijd had voor dierbaren en toen moest ik aan kinderen denken en een post van iemand daarvoor met kinderen die zei dat ze de 4de dag voor niks werkt.

Ik doelde in mijn geval op mijn kinderen inderdaad. Maar ook al zou het meer lonen, tijd doorbrengen met mijn kinderen is onbetaalbaar en ik zou zeker niet meer gaan werken. Ik ontvang overigens geen toeslagen. En ook al ontvangen mensen die toeslsgen wel hierom dat maakt mij niets uit. Dat doen ze goed zou ik zeggen.

Moederkareltje schreef op 19-05-2024 om 13:53:

[..]

In het voorbeeld dat veel werkende vrouwen het niet loont een extra dag te werken zou ik het ook zeker niet doen. Moeten ze niet zulke rare regels maken. Natuurlijk gaan de meeste moeders niet werken voor nul in de portemonnee en dan kind op een opvang gooien.

Niet meer dan logisch.

Zilver_gray schreef op 19-05-2024 om 13:22:

[..]

? Je bedoelt dat de samenleving jou moet helpen je kinderen groot te brengen omdat je met 24 uur werken niet lukt om je eigen broek op te houden en dus afhankelijk bent van toeslagen??

Maar als je veel werkt krijg je ook weer meer kinderopvangtoeslag die je nodig hebt om opvang te kunnen bekostigen. Is ook een toeslag alleen noemen ze het anders en gaat het vaak om hogere bedragen.

Dietloverzzz schreef op 19-05-2024 om 14:16:

[..]

Ik doelde in mijn geval op mijn kinderen inderdaad. Maar ook al zou het meer lonen, tijd doorbrengen met mijn kinderen is onbetaalbaar en ik zou zeker niet meer gaan werken. Ik ontvang overigens geen toeslagen. En ook al ontvangen mensen die toeslsgen wel hierom dat maakt mij niets uit. Dat doen ze goed zou ik zeggen.

Als er kleine kinderen in het spel zijn vind ik het helemaal niet erg. Gaan die kinderen naar het middelbaar onderwijs en je besluit dan als moeder zijnde nog steeds minder te blijven werken met toeslagen ipv een dag meer zonder toeslagen ja dan vind ik daar iets van ook al is het binnen de wet. Dan bekostigen anderen je vrije tijd. Anderen die dit misschien ook wel willen maar niet kunnen. 

Geld kan maar 1 keer uitgegeven worden. En we hebben door de vergrijzing meer geld nodig voor ouderen en zorg. Dat moet de jongere generatie bij elkaar verdienen. Solidariteit dus. Want de maatschappij dat zijn wij. 

Wel zeuren om HRA en vervolgens zelf toeslagen binnen harken die je met een dag meer werken niet nodig hebt is een beetje pot en ketel. (Algemeen bedoeld)

Ik betaal met liefde extra belasting wanneer anderen ook een stapje meer willen zetten. Zolang dat niet is zie ik niet in waarom ik af moet zien van HRA. Waar ik ook gewoon recht op heb volgens de wet. En zo heeft iedereen wel iets. Ik ben daar geen uitzondering op en anderen ook niet. Veel willen maar zelf niets willen toegeven is inderdaad hoe het gaat in ons land momenteel.

Dietloverzzz schreef op 19-05-2024 om 14:26:

[..]

Maar als je veel werkt krijg je ook weer meer kinderopvangtoeslag die je nodig hebt om opvang te kunnen bekostigen. Is ook een toeslag alleen noemen ze het anders en gaat het vaak om hogere bedragen.

Zoals ik jouw post las, haalde ik daar niet uit dat het jou ging om minder te werken zodat je er meer voor je kinderen kon zijn. 
Maar zoals ik al zei, ik heb het vast verkeerd begrepen.

Miraval schreef op 19-05-2024 om 14:29:

[..]

Als er kleine kinderen in het spel zijn vind ik het helemaal niet erg. Gaan die kinderen naar het middelbaar onderwijs en je besluit dan als moeder zijnde nog steeds minder te blijven werken met toeslagen ipv een dag meer zonder toeslagen ja dan vind ik daar iets van ook al is het binnen de wet. Dan bekostigen anderen je vrije tijd. Anderen die dit misschien ook wel willen maar niet kunnen.

Geld kan maar 1 keer uitgegeven worden. En we hebben door de vergrijzing meer geld nodig voor ouderen en zorg. Dat moet de jongere generatie bij elkaar verdienen. Solidariteit dus. Want de maatschappij dat zijn wij.

Wel zeuren om HRA en vervolgens zelf toeslagen binnen harken die je met een dag meer werken niet nodig hebt is een beetje pot en ketel. (Algemeen bedoeld)

Ik betaal met liefde extra belasting wanneer anderen ook een stapje meer willen zetten. Zolang dat niet is zie ik niet in waarom ik af moet zien van HRA. Waar ik ook gewoon recht op heb volgens de wet. En zo heeft iedereen wel iets. Ik ben daar geen uitzondering op en anderen ook niet. Veel willen maar zelf niets willen toegeven is inderdaad hoe het gaat in ons land momenteel.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben zelf ook een "deeltijdprinsesje" maar dat bekostigen we zelf. Zodra beide kinderen gesetteld zijn op de middelbare school ga ik weer 4 dagen werken. Misschien wel 5. De maatschappij zijn we samen. Daar geef je ook aan terug.

LydiaDietz schreef op 19-05-2024 om 14:34:

[..]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben zelf ook een "deeltijdprinsesje" maar dat bekostigen we zelf. Zodra beide kinderen gesetteld zijn op de middelbare school ga ik weer 4 dagen werken. Misschien wel 5. De maatschappij zijn we samen. Daar geef je ook aan terug.

Ook al zijn de kinderen groot dan ga ik echt niet meer werken. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Genoeg leuks te doen. 

Miraval schreef op 19-05-2024 om 14:29:

[..]

Als er kleine kinderen in het spel zijn vind ik het helemaal niet erg. Gaan die kinderen naar het middelbaar onderwijs en je besluit dan als moeder zijnde nog steeds minder te blijven werken met toeslagen ipv een dag meer zonder toeslagen ja dan vind ik daar iets van ook al is het binnen de wet. Dan bekostigen anderen je vrije tijd. Anderen die dit misschien ook wel willen maar niet kunnen.

Heb je dan een rekenvoorbeeld dat een stel met kinderen boven de 12 jaar dan beter uit is met minder werken en toeslagen? Want volgens mij gaat het dan niet meer op. De voorbeelden waarbij het salaris van de minstwerkende vrijwel gelijk of lager is dan de gemiste toeslagen gaat volgens mij eigenlijk altijd over kinderopvangtoeslag. Dus over situaties met kinderen onder de 12 en zelfs meestal met kinderen onder de 4 (want BSO is veel minder uren). 

Wat wel zo is is dat mensen (meestal vrouwen) vaak inderdaad niet meer / fulltime gaan werken als de kinderen ouder zijn of zelfs uit huis gaan, omdat ze inmiddels zo gewend zijn aan parttime werken, omdat er thuis een rolverdeling gegroeid is (ze doen vrijwel het hele huishouden) of omdat zorg voor jonge kinderen naadloos overgaat in mantelzorg voor ouders. Ik ben het met je eens dat dat wel een gemiste kans is voor de arbeidsmarkt. Zeker omdat juist in zorg en onderwijs veel vrouwen werken en daar grote tekorten zijn.

Ik ben er daarom heel erg voor dat gestimuleerd wordt dat ouders zorg en werk onderling eerlijk verdelen. Niet de een 5 en de ander 3 dagen (of nog schever), maar 4+4 zou financieel gestimuleerd moeten worden. Bijv door inkomensafhankelijke combinatiekorting. Dat maakt weer naar fulltime gaan als de kinderen ouder worden veel makkelijker.

Helaas is door het vorige kabinet besloten de inkomensafhankelijke combinatiekorting uit te faseren. Het nieuwe akkoord draait dat helaas niet terug. Heel erg jammer voor de deelname van vrouwen/minstverdienende partners van kinderen aan de arbeidsmarkt.
 https://www.rijksfinancien.nl/belastingplan-memorie-van-toelichting/2023/d17e2001

Dietloverzzz schreef op 19-05-2024 om 14:45:

[..]

Ook al zijn de kinderen groot dan ga ik echt niet meer werken. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Genoeg leuks te doen.

Ik werk in een sector met grote tekorten en aangezien het nieuwe kabinet het lerarentekort nieteens noemt, en juist gaat bezuinigen op het onderwijs, verwacht ik dat er op dat vlak niets gaat veranderen. Ik vond dat nooit zo mijn verantwoordelijkheid, maar dat begint nu toch anders te voelen. Ik heb altijd geroepen dat ik wel gek zou zijn om 4 dagen te werken in het onderwijs. Maar het gaat echt flink mis als niet meer mensen meer uur willen gaan werken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.