Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Miraval, ja daar ben ik het mee eens. Een bakker bijv, het zou me eigenlijk niet eens verbazen als de eigenaar iets boven het minimum overhoudt. Hij kan de prijzen verhogen Maarja we willen ook geen 5 euro betalen als je bij de AH voor een brood 2 euro betaalt. Je kan de loonkosten dan nog meer willen verhogen waardoor er inderdaad bedrijven gaan omvallen en er straks vrijwel geen horeca, bakker etc meer is. 
Voor sommige producten wil ik best meer betalen. Maar feit blijft dat ik geld maar 1x kan uitgeven. 

Poms schreef op 19-05-2024 om 10:07:

[..]

Verdubbeling? Het verhogen van het minimumloon gaat over een paar euro.

Daarnaast: we hebben geen probleem op de arbeidsmarkt hè. Week zat. Dus potentiële werklozen zijn het probleem niet. Werkende armen in bestaansonzekerheid zijn het probleem (maar niet voor een rechts kabinet want stel je voor dat consumeren meer gaat kosten, poeh. Moet je niet willen natuurlijk. Een duurder karbonaadje)

Je maakt een denkfout dat die paar euro in werkelijkheid een verdubbeling is aan lasten voor de werkgever. Die moet namelijk ook allerlei premies etc betalen. Er is inderdaad werk zat maar er is ook in veel sectoren niemand te krijgen(zorg,techniek bijv). 
Daarnaast heb je nog de banen die we niet willen doen, dan denk ik aan orderpicken in distributiecentra, in kassen werken. Waarom zou je ook, als je met een ww uitkering of toeslagen boven dat salaris uitkomt. 

Poms schreef op 19-05-2024 om 10:07:

[..]

Verdubbeling? Het verhogen van het minimumloon gaat over een paar euro.

Daarnaast: we hebben geen probleem op de arbeidsmarkt hè. Week zat. Dus potentiële werklozen zijn het probleem niet. Werkende armen in bestaansonzekerheid zijn het probleem (maar niet voor een rechts kabinet want stel je voor dat consumeren meer gaat kosten, poeh. Moet je niet willen natuurlijk. Een duurder karbonaadje)

En de andere kosten vergeet je even voor het gemak? Gestegen energieprijzen, gestegen brandstofprijzen, huurprijzen, woz, inkoopkosten, materieel, verlaging van de MKB vrijstelling, verlaging van de ondernemersaftrek, verhoging van bepaalde belastingen, de leefkosten ook voor de ondernemer die gestegen zijn?

Als alleen de minimumlonen het "probleem" zouden zijn was er geen probleem geweest. 

Miraval schreef op 19-05-2024 om 10:01:

[..]

Ik hou ongeveer netto wel iets meer over als iemand die bij mij fulltime werkt, maar loop daar ook het risico voor. Mag ik dan een beetje meer verdienen dan mijn personeel? Of is geld verdienen als ondernemer tegenwoordig iets vies?

.

Betaal jij je medewerkers minimumloon? want daar hebben we het over hè. Niet over iets anders. 

Poms schreef op 19-05-2024 om 10:07:

[..]

Verdubbeling? Het verhogen van het minimumloon gaat over een paar euro.

Daarnaast: we hebben geen probleem op de arbeidsmarkt hè. Week zat. Dus potentiële werklozen zijn het probleem niet. Werkende armen in bestaansonzekerheid zijn het probleem (maar niet voor een rechts kabinet want stel je voor dat consumeren meer gaat kosten, poeh. Moet je niet willen natuurlijk. Een duurder karbonaadje)

Hoeveel werkende armen zijn er?

Poms schreef op 19-05-2024 om 10:11:

[..]

Betaal jij je medewerkers minimumloon? want daar hebben we het over hè. Niet over iets anders.

Ik zit wel iets boven het minimumloon maar niet bijster veel. Mijn branche is slecht betaald. Stijging van de minimumlonen betekent dat ik mee moet gaan omdat het verschil anders veel te klein is. 

In maart stemde de PVV nog voor een verhoging van het minimumloon en het koppelen van het minimumloon aan het mediane loon ipv het contractloon. https://www.volkskrant.nl/politiek/meerderheid-tweede-kamer-nog-steeds-voor-extra-verhoging-minimumloon-pvv-doorslaggevend~ba9bed43/
Ze hielpen daarmee het wetsvoorstel aan een meerderheid, terwijl de coalitiegenoten tegen waren. Gaan ze dan nu met dit regeerakkoord dat weer terugdraaien, of bedoelen ze alleen dat ze niet nóg meer gaan verhogen?

Vooralsnog vind ik wat minima echt gaan merken aan verbeteringen heel mager in het regeerakkoord. En dat kan een keuze zijn, een rechtse visie dat mensen zoveel mogelijk hun eigen vrijheid moeten hebben om te houden wat ze hebben, tegen al teveel nivellering. Dat je vindt dat de armen in Nederland het al wel goed genoeg hebben. Dat je vooral ook denkt vanuit de werkgevers. Een partij als de VVD is daar ook wel eerlijk in vind ik, ook al sta ik niet helemaal achter hun visie. 

De PVV vind ik hierin niet eerlijk. In de campagne schermen met mensen die niet rond kunnen komen, roepen dat steeds meer mensen bij de voedselbank lopen, dat er zoveel werkende armen zijn, dat dit toch niet kan in Nederland, dat het belachelijk is dat Timmermans pas over 4 jaar de armoede denkt te kunnen halveren want dat het NU moet. Wat een kiezersbedrog. De PVV is er helemaal niet zo voor de armen.

Rozi schreef op 19-05-2024 om 10:10:

[..]


Waarom zou je ook, als je met een ww uitkering of toeslagen boven dat salaris uitkomt. 

Je krijgt die toeslagen ook als je werkt voor dat minimumloon.

Bijzonder. Nederlanders eerst(!), aldus Geert Wilders en zijn trouwe schare fans, behalve dan de minst verdienenden. Want het zou je eigen modale portemonnee eens kunnen raken als de minima een acceptabeler minimumloon gaan verdienen. Het individualisme viert hier hoogtij. Niets 'de gewone man', niets 'de Nederlanders', maar ikke, ikke, ikke.

Daglichtlamp schreef op 19-05-2024 om 10:20:

[..]

Je krijgt die toeslagen ook als je werkt voor dat minimumloon.

Ja dan krijg je toeslagen maar in sommige gevallen houd je meer over netto door dat werk niet aan te nemen, of houd je netto misschien 100 euro meer over maar ben je dat kwijt aan reiskosten bijv. 

 Maar goed ik ben benieuwd naar de koopkrachtplaatjes. Het was al tegen de afspraken in dat in deze formatiefase de aangeleverde berekeningen door het CPB niet naar de Tweede Kamer gestuurd zijn. Gelukkig is daar inmiddels alsnog om gevraagd.

Ik vind vooral dat de loonverschillen kleiner zouden moeten worden en meer gekeken moet worden naar schaarste, minder naar opleidingsniveau (zeg ik als gepromoveerde WOer, dus ik snijd mezelf ermee in de vingers). We hebben een schreeuwend tekort aan mensen in de bouw, techniek, zorg, onderwijs, kinderopvang. Waarom verdient iemand die op kantoor zit meer dan iemand die poepluiers verschoont of varkens uitbeent? Waarom zien we MBO nog steeds als minder waard dan HBO en universiteit, terwijl MBO opgeleiden zo essentieel zijn voor het reilen en zeilen in het land? En ja, dan zullen de producten en diensten geleverd door die MBOers duurder worden. Dan moeten we de werkelijke kosten van consumptie betalen, maar dan hebben ook meer mensen daar het geld voor.

Nicole123 schreef op 19-05-2024 om 10:36:

Ik vind vooral dat de loonverschillen kleiner zouden moeten worden en meer gekeken moet worden naar schaarste, minder naar opleidingsniveau (zeg ik als gepromoveerde WOer, dus ik snijd mezelf ermee in de vingers). We hebben een schreeuwend tekort aan mensen in de bouw, techniek, zorg, onderwijs, kinderopvang. Waarom verdient iemand die op kantoor zit meer dan iemand die poepluiers verschoont of varkens uitbeent? Waarom zien we MBO nog steeds als minder waard dan HBO en universiteit, terwijl MBO opgeleiden zo essentieel zijn voor het reilen en zeilen in het land? En ja, dan zullen de producten en diensten geleerd door die MBOers duurder worden. Dan moeten we de werkelijke kosten van consumptie betalen, maar dan hebben ook meer mensen daar het geld voor.

Ik ben dit wel helemaal met je eens sprekende vanuit een branche die naar mijn mening onderbetaald wordt.

Het punt is alleen dat niemand salaris in wil leveren dus de enige optie is de andere salarissen te verhogen. Je zou ook kunnen opteren aan alle kanten iets in te leveren dus de hogere salarissen verminderen en daarmee de laagste salarissen verhogen. Zo kom je niet aan extra kosten voor werkgevers bijvoorbeeld. Het minimumloon is natuurlijk al behoorlijk gestegen de afgelopen jaren en nog is het niet genoeg. De belastingdienst op arbeid verlagen en de hogere salarissen afromen zou een goeie optie kunnen zijn.   

Rozi schreef op 19-05-2024 om 10:31:

[..]

Ja dan krijg je toeslagen maar in sommige gevallen houd je meer over netto door dat werk niet aan te nemen, of houd je netto misschien 100 euro meer over maar ben je dat kwijt aan reiskosten bijv.

In sommige gevallen ja. Dat zijn echt uitzonderingsgevallen, dat (meer) werken niet zou lonen. Meestal gaat het dan om stellen met kinderen waarbij de ene heel veel verdient en de ander heel weinig, omdat kinderopvangtoeslag wordt berekend naar het gezamenlijke salarisen daardoor de opvangkosten een groot deel beslaan van het salaris van de minstverdienende. Of om alleenstaanden met kinderen en KGB. Zaken als inkomensafhankelijke combinatiekorting, vakantiegeld, eindejaarsuitkering, pensioenopbouw en blijvende groei in ontwikkeling en salaris (meestal is het als je een paar tredes verder bent alweer anders en (meer) werken vergroot je kansen op groei in je werk en salarisstijging) worden ook eigenlijk altijd genegeerd in dit soort plaatjes, er wordt zeer beperkt enkel naar het maandelijkse loonstrookje gekeken.

ons hele fiscale/toeslagenstelsel moet gewoon op de schop wat mij betreft. Was ook een van de speerpunten van Omtzigt. Snap dat dat niet in hoofdlijnen kan worden vastgelegd en misschien zit het verstopt in de vage formuleringen van dit akkoord.

Maar er grijpt zoveel in elkaar in ons systeem dat een simpele oplossing waarschijnlijk altijd ongewenste uitwerkingen heeft. 

Ik denk niet dat we echte hervormingen van ons stelsel van dit kabinet kunnen verwachten. Zeker niet als ze ambtenaren willen ontslaan (er is al personeelstekort) en de rol van externe consultants terug willen dringen (waar ik in grote lijnen voor ben). Maar het zijn er de partijen gewoon niet voor. Het wordt dan ingewikkeld en saai om uit te leggen en daar gaan 2-3 van de 4 partijen gewoon niet voor. Wel jammer. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.