Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


ik snap werkelijk niet dat mensen tegen een behoorlijk loon voor de minst verdienenden in dit land kunnen zijn. Voor mensen die in bestaansonzekerheid leven. En dat minimumloon zou maar om een paar euro per uur gaan hè. Dat kan de Albert Heijn of het gemiddelde schoonmaak of vleesverwerkingsbedrijf prima betalen. 

Dat anderen de prijs betalen voor lage kosten moeten we mee ophouden. Dat levert uitbuiting op. Uitbuiting van mensen (die bv kleding maken omdat we zo graag naar de primark en action willen) en uitbuiting van dieren (omdat we wel vlees willen eten maar daar geen eerlijke prijs voor willen betalen). 

Die eeuwige argumenten dat aandeelhouders niet minder winst willen maken of dat bedrijven dan naar het buitenland gaan worden ook sleets en onhoudbaar.  De gemiddelde mens wil niet meer betalen!

Door alles te blijven behouden zoals het is buiten we mensen uit! Nu halen we mensen uit het buitenland om dit slecht betaalde werk te doen omdat we zelf geen mensen hebben die dit willen doen. Onbegrijpelijk en onhoudbaar. 

Maar goed. De rechtse partijen zien deze groep niet en zullen geen verbetering gaan brengen. 

Poms schreef op 19-05-2024 om 09:38:

ik snap werkelijk niet dat mensen tegen een behoorlijk loon voor de minst verdienenden in dit land kunnen zijn. Voor mensen die in bestaansonzekerheid leven. En dat minimumloon zou maar om een paar euro per uur gaan hè. Dat kan de Albert Heijn of het gemiddelde schoonmaak of vleesverwerkingsbedrijf prima betalen.

Dat anderen de prijs betalen voor lage kosten moeten we mee ophouden. Dat levert uitbuiting op. Uitbuiting van mensen (die bv kleding maken omdat we zo graag naar de primark en action willen) en uitbuiting van dieren (omdat we wel vlees willen eten maar daar geen eerlijke prijs voor willen betalen).

Die eeuwige argumenten dat aandeelhouders niet minder winst willen maken of dat bedrijven dan naar het buitenland gaan worden ook sleets en onhoudbaar. De gemiddelde mens wil niet meer betalen!

Door alles te blijven behouden zoals het is buiten we mensen uit! Nu halen we mensen uit het buitenland om dit slecht betaalde werk te doen omdat we zelf geen mensen hebben die dit willen doen. Onbegrijpelijk en onhoudbaar.

Maar goed. De rechtse partijen zien deze groep niet en zullen geen verbetering gaan brengen.

Jij hebt een over een AH, maar denk ook eens aan de 1,5 miljoen bedrijven die onder MKB vallen. Het bedrijfsleven bestaat niet alleen uit multinationals.



Verhoging van het minimumloon kost werkgevers twee keer zoveel als het de werknemer oplevert, zegt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland. De Tweede Kamer debatteert vandaag over het verhogen van het wettelijk minimumloon vanaf 1 juli, het voorstel om dat met 1,2 procent op te trekken. Volgens MKB-Nederland gaan door die maatregel 40.000 banen verloren.

https://www.bnr.nl/ondernemen-werk/10542879/verhoging-minimumloon-kost-werkgevers-twee-keer-zoveel-als-het-de-werknemer-oplevert

Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-05-2024 om 09:44:

[..]

Jij hebt een over een AH, maar denk ook eens aan de 1,5 miljoen bedrijven die onder MKB vallen. Het bedrijfsleven bestaat niet alleen uit multinationals.



Verhoging van het minimumloon kost werkgevers twee keer zoveel als het de werknemer oplevert, zegt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland. De Tweede Kamer debatteert vandaag over het verhogen van het wettelijk minimumloon vanaf 1 juli, het voorstel om dat met 1,2 procent op te trekken. Volgens MKB-Nederland gaan door die maatregel 40.000 banen verloren.

https://www.bnr.nl/ondernemen-werk/10542879/verhoging-minimumloon-kost-werkgevers-twee-keer-zoveel-als-het-de-werknemer-oplevert

Als je als werkgever geen fatsoenlijk minimumloon kunt betalen heb je wat mij betreft geen bestaansrecht.  Wat verwacht je van je medewerkers? Dat ze er nog een baantje bij nemen om de rekeningen te kunnen betalen? Als je onvoldoende inkomsten hebt in je bedrijf om een minimaal loon te betalen moet je iets aan je bedrijfsmodel doen maar het niet over de rug van je werknemers spelen. 

En dat automatisme van de loon- prijsspiraal is er ook gewoon niet. Er zijn meer parameters in de economie en binnen de bedrijfsvoering. Bedrijven kunnen zich namelijk ook uit de markt prijzen. Ze berekenen zeker loonkosten in de prijzen maar kijken ook naar de concurrentie en wat de klant nog wil betalen voor maximale winst. Als de horeca te duur wordt bv. vallen er zaken om of komen er goedkopere formules op de markt. Markttucht. En zo hoort het. Race to the bottom (en China wint).

Als het minimumloon te laag is, wordt er ook weer minder besteedt door de consument. En loonbelasting verlagen is een vaak een sigaar uit eigen doos. Die rekening ligt dan weer ergens anders in de vorm van een bezuiniging. (Vaak niet in de verhoging van de dividendbelasting of winstbelasting). Typisch toch altijd om het kapitaal maar uit de wind te willen houden. Mond vol hebben over bestaanszekerheid maar niet leveren. Ook dat is populisme.

Poms schreef op 19-05-2024 om 09:46:

[..]

Als je als werkgever geen fatsoenlijk minimumloon kunt betalen heb je wat mij betreft geen bestaansrecht. 

En hoe zorgen die werkgevers dat ze dat fatsoenlijke loon kunnen betalen? Oh wacht 

Rozi schreef op 19-05-2024 om 09:52:

[..]

En hoe zorgen die werkgevers dat ze dat fatsoenlijke loon kunnen betalen? Oh wacht

Nou. Enlighten me. 

Poms schreef op 19-05-2024 om 09:54:

[..]

Nou. Enlighten me.

Wat dacht je van de prijzen door te berekenen aan de consument

Als ze dan toch moeten bezuinigen dan ben ik wel heel erg blij dat ze voor cultuur hebben gekozen en de NPO. Wat mij betreft ben ik het eens met Wilders. NPO mag helemaal weg.

Poms schreef op 19-05-2024 om 09:46:

[..]

Als je als werkgever geen fatsoenlijk minimumloon kunt betalen heb je wat mij betreft geen bestaansrecht. Wat verwacht je van je medewerkers? Dat ze er nog een baantje bij nemen om de rekeningen te kunnen betalen? Als je onvoldoende inkomsten hebt in je bedrijf moet je iets aan je bedrijfsmodel doen maar het niet over de rug van je werknemers spelen.

Wat kortzichtig. Alsof die bedrijven geen andere kosten hebben buiten de verdubbeling van de loonkosten. In januari 2023 is het minimumloon al met 10,15% omhoog gegaan. Bedrijven verhogen gewoon hun prijzen en zo is de cirkel weer rond. Maar jij hebt liever tienduizenden werklozen erbij? 

 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-05-2024 om 09:44:

[..]

Jij hebt een over een AH, maar denk ook eens aan de 1,5 miljoen bedrijven die onder MKB vallen. Het bedrijfsleven bestaat niet alleen uit multinationals.



Verhoging van het minimumloon kost werkgevers twee keer zoveel als het de werknemer oplevert, zegt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland. De Tweede Kamer debatteert vandaag over het verhogen van het wettelijk minimumloon vanaf 1 juli, het voorstel om dat met 1,2 procent op te trekken. Volgens MKB-Nederland gaan door die maatregel 40.000 banen verloren.

https://www.bnr.nl/ondernemen-werk/10542879/verhoging-minimumloon-kost-werkgevers-twee-keer-zoveel-als-het-de-werknemer-oplevert

Precies dit!

Het gros van de werkgevers in Nederland bestaat uit het MKB. Die hebben geen miljarden winst maar moeten blijven zijn met een fatsoenlijk salaris en eventueel nog wat opzij kunnen zetten als pensioen. Dit zijn de "echte" ondernemers. Mensen die het leuk vinden voor zichzelf te werken en de risico's erbij nemen en het feit dat het geen vetpot is.

Ik hou ongeveer netto wel iets meer over als iemand die bij mij fulltime werkt, maar loop daar ook het risico voor. Mag ik dan een beetje meer verdienen dan mijn personeel? Of is geld verdienen als ondernemer tegenwoordig iets vies?

Kijk een naar de plaatselijke bakker, slager, kapper. Om maar wat te noemen. Die maken geen miljarden winst. Die hebben moeite om rond te komen omdat alle kosten stijgen en dan ook nog de loonkosten. Hoe wil je dan nog een eerlijke prijs voor je brood, vlees of knipbeurt kunnen vragen als mensen hier al zeggen "tja dan heb je geen bestaansrecht ". Het ondernemersklimaat in Nederland wordt gewoon slechter ieder jaar. 

Rozi schreef op 19-05-2024 om 09:55:

[..]

Wat dacht je van de prijzen door te berekenen aan de consument

Lijkt me prima. Dus gewoon een eerlijke prijs betalen. En dus niet over de rug van een ander. En als je je als werkgever daarmee uit de markt prijst ga je failliet. Treurig maar waar. 

Rozi schreef op 19-05-2024 om 09:55:

[..]

Wat dacht je van de prijzen door te berekenen aan de consument

Precies. Want het hele punt van ondernemen is winst maken. Is het niet linksom dan rechtsom. Niemand wil voor niets werken en zeker al niet de risico's lopen van ondernemen voor minder winst.

Of gaan jullie ook akkoord met loonsverlaging wanneer het even niet zo lekker gaat met je werkgever? 

Poms schreef op 19-05-2024 om 10:04:

[..]

Lijkt me prima. Dus gewoon een eerlijke prijs betalen. En dus niet over de rug van een ander. En als je je als werkgever daarmee uit de markt prijst ga je failliet. Treurig maar waar.

Ja als je in loondienst bent kun je zoiets makkelijk zeggen ja. Echt zo simpel is het allemaal niet hoor. Zeker niet wanneer je personeel in loondienst hebt. 

Miraval schreef op 19-05-2024 om 10:01:

[..]

Precies dit!

Het gros van de werkgevers in Nederland bestaat uit het MKB. Die hebben geen miljarden winst maar moeten blijven zijn met een fatsoenlijk salaris en eventueel nog wat opzij kunnen zetten als pensioen. Dit zijn de "echte" ondernemers. Mensen die het leuk vinden voor zichzelf te werken en de risico's erbij nemen en het feit dat het geen vetpot is.

Ik hou ongeveer netto wel iets meer over als iemand die bij mij fulltime werkt, maar loop daar ook het risico voor. Mag ik dan een beetje meer verdienen dan mijn personeel? Of is geld verdienen als ondernemer tegenwoordig iets vies?

Kijk een naar de plaatselijke bakker, slager, kapper. Om maar wat te noemen. Die maken geen miljarden winst. Die hebben moeite om rond te komen omdat alle kosten stijgen en dan ook nog de loonkosten. Hoe wil je dan nog een eerlijke prijs voor je brood, vlees of knipbeurt kunnen vragen als mensen hier al zeggen "tja dan heb je geen bestaansrecht ". Het ondernemersklimaat in Nederland wordt gewoon slechter ieder jaar.

En vervolgens verbaasd zijn dat lokaal kopen niet meer mogelijk is.

https://www.mkb.nl/nieuws/steeds-hoger-minimumloon-voor-veel-ondernemers-niet-te-dragen
11-03-2024

Zet een streep door de voorgenomen extra verhoging van het wettelijk minimumloon per 1 juli aanstaande. Die oproep doen MKB-Nederland en VNO-NCW in een brief aan de Tweede Kamer, die hier donderdag over debatteert. Volgens de ondernemersorganisaties is het minimumloon de afgelopen anderhalf jaar al zo sterk gestegen – met percentages tot meer dan 30% – dat het voor veel, met name kleinere bedrijven nu al bijna niet meer op te brengen is. Bovendien stijgen de werkgeverslasten veel harder dan wat werknemers netto van die WML-verhogingen overhouden.



Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-05-2024 om 09:57:

[..]

Wat kortzichtig. Alsof die bedrijven geen andere kosten hebben buiten de verdubbeling van de loonkosten. In januari 2023 is het minimumloon al met 10,15% omhoog gegaan. Bedrijven verhogen gewoon hun prijzen en zo is de cirkel weer rond. Maar jij hebt liever tienduizenden werklozen erbij?

Verdubbeling? Het verhogen van het minimumloon gaat over een paar euro. 

Daarnaast: we hebben geen probleem op de arbeidsmarkt hè. Week zat. Dus potentiële werklozen zijn het probleem niet. Werkende armen in bestaansonzekerheid zijn het probleem (maar niet voor een rechts kabinet want stel je voor dat consumeren meer gaat kosten, poeh. Moet je niet willen natuurlijk. Een duurder karbonaadje)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.