Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Over die ijskast: is die eigenlijk wel zo dicht gebleven als beloofd is? Ik zie in het akkoord:
- verbod op islamitische weekendscholen
- verbod op islamitische gebedsoproepen
- asielverzoeken 2 jaar niet behandelen
- veiligelanders extreem sober en in gesloten centra herbergen
- geen bed, bad, brood meer

Volgens mij past dat niet in de belofte dat alle anti-islam en alles wat tegen verdragen en wetten ingaat in de ijskast zou gaan. 

Fleurtje_5

Fleurtje_5

18-05-2024 om 15:04 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 18-05-2024 om 10:58:

"Henk en Ingrid zijn een PVV-karikatuur, geen echte mensen. Maar blijkbaar geschikt voor Wilders om zijn kiezers te versimpelen tot een amorfe massa die alleen naar pretparken en bioscopen gaat. Eigenlijk een belediging voor zijn kiezers."

Heeft iemand er weleens over nagedacht dat armere gezinnen met kinderen graag ook een keer naar de efteling willen of de bioscoop en dat het niet alleen maar om volwassen gaat en die daarom niet verhoogd dienen te worden. Ik begrijp dat je als volwassenen je niet erg interesseert in een pretpark en liever met man een theater of museum pakt. Het is fijn dat er aan gezinnen en kinderen wordt gedacht.


En dat vraag jij je nu pas af? Een gezin met kinderen en weinig inkomen gaat al heel lang niet meer naar een Efteling.

Dit zijn de entreeprijzen (tot nu toe) en dan tel ik de ijsjes er nog niet bij:

Entree t/m 3 jaar
Kinderen tot en met 3 jaar hebben gratis toegang op vertoon van een geldig legitimatiebewijs.

Entreeticket vanaf 4 jaar
Afhankelijk van jouw bezoekdag varieert de prijs dit kalenderjaar tussen € 38,00 en € 51,00.
Bekijk in de ticketkalender de prijs voor jouw gewenste bezoekdatum.

Parkeerticket
€ 12,50. Geldig van 8 januari t/m 31 december 2024.

https://www.efteling.com/nl/park/informatie/toegangsprijzen

Fleurtje_5

Fleurtje_5

18-05-2024 om 15:07 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 18-05-2024 om 11:20:

[..]

Dat bibliotheekpasje heb ik al voor kind en mijzelf omgerekend 5 euro permaand. Maar een dagje efteling daar schrik ik mij kapot van. En trouwens al is het alleen tervermaak ik heb geen geld om op vakantie te gaan dus zou een dagje pretpark wel leuk zijn.


O daar ben je dus al achter gekomen.

Een gewone speeltuin, of wandeling door het bos, is ook heel leuk.

Kijk, ik ga er van uit dat alle politieke partijen het beste willen voor Nederland. Er zal geen partij zijn met de agenda “laat ik Nederland nou eens lekker naar de gallemiezen helpen”. 
Alleen is het Ideale Nederland van bijvoorbeeld D66 een compleet ander Nederland als het Ideale Nederland van de SGP. 
En het Ideale Nederland van de PVV radicaal anders als dat van PvdA-GroenLinks. 
Maar we hebben allemaal het beste voor met het land. 

Mijn ideale Nederland is voor een ander wellicht een schrikbeeld. en andersom. Ik heb hierover wel eens interessante discussies met een vriend van me, waarbij ik in de progressieve hoek van het politieke spectrum zit (dat zal inmiddels duidelijk zijn) en hij is een overtuigd SGP-stemmer uit zeer conservatieve Gereformeerde hoek, waarbij er aan geen woord uit de Bijbel wordt getwijfeld en de Aarde 6000 jaar oud is. 
Het mooie is dat we het met elkaars standpunten op veel vlakken volstrekt oneens zijn, met name in de medisch-etische hoek, maar dit met respect voor elkaars standpunten bediscussiëren. Daarom zijn we nog steeds bevriend en respecteren wij elkaar ook. Hoe volstrekt amoreel hij mijn standpunten over euthanasie en abortus ook vindt. 

Poms schreef op 18-05-2024 om 12:37:

[..]

En je vraagt het niet aan mij maar ik geef graag antwoord: verlagen van inkomstenbelasting voor de grootste groep werkenden, verhogen van inkomsten belasting voor mensen die (ruim) boven modaal verdienen, afschaffen van toeslagensysteem, verhogen erfbelasting, veestapel halveren of in ieder geval fors verminderen zodat er minder stikstof wordt uitgestoten zodat er gebouwd kan worden, afschaffen van de bio-industrie, geen verschil in belasting en rechten tussen arbeidsmigranten en expats, actief beleid om klimaatschade te beperken, eerlijk belasten van grote bedrijven, helder, menswaardig en eerlijk assielbeleid, tandarts in het basispakket, macht van zorgverzekeraars beperken, investeren in een degelijke belastingdienst zodat die beter is toegerust om de broodnodige hervorming aan de kunnen, verhogen van belasting op zaken die het klimaat vervuilen als benzine, vliegen, vlees, zuivel etc. Om maar een begin te maken.

Hoe mijn ideale Nederland eruit ziet is hier al grotendeels door Poms beschreven. 

Economisch gezien zou het nu komende kabinet eigenlijk mijn droomkabinet moeten zijn. Ik verdien goed, heb als hobby enkele oudere auto’s en motoren en heb een eigen huis. Maar toch zou ik het liever anders zien en stem ik dus bewust op partijen die op het eerste gezicht niet  mijn directe belangen vertegenwoordigen. 

Fleurtje_5 schreef op 18-05-2024 om 15:07:

[..]


O daar ben je dus al achter gekomen.

Een gewone speeltuin, of wandeling door het bos, is ook heel leuk.

Eens, er zijn ontzettend veel gratis leuke dingen om met kinderen heen te gaan, zowel op het gebied van natuur en cultuur.

Fleurtje_5 schreef op 18-05-2024 om 15:07:

[..]


O daar ben je dus al achter gekomen.

Een gewone speeltuin, of wandeling door het bos, is ook heel leuk.

Ja ik ben nog niet zo lang moeder.. dus nu mijn kind kan lopen en gaat praten kijk ik pas verder dan rondje park en bieb in de straat. Ik begrijp dat er 100 opties bestaan die gratis of goedkoop zijn om met kind te doen maar omdat ik las dat pretparken niet duurder worden las ik even wat het dan kost nu. Ik ben er een jaar of 20 niet geweest denk ik. 

Auditor schreef op 18-05-2024 om 14:42:

[..]


Ik denk dat mensen om heel veel verschillende redenen PVV hebben gestemd. Maar voornamelijk omdat men het niet eens is met de politiek van de afgelopen decennia, eerst onder Balkenende en daarna onder Rutte.
Alleen geloof ik niet dat de simpel gestelde oplossingen van Wilders werken. En dat komt omdat ik een fundamenteel andere kijk heb op wat (in mijn ogen) goed is voor Nederland. Dus rationeel kan ik snappen dat mensen op de PVV hebben gestemd omdat ze vinden dat Wilders goede oplossingen heeft om de problemen in dit land aan te pakken, alleen ik denk er anders over.

PVV-stemmers zijn niet dom, het is een doorsnede van de bevolking en dus niet dommer of slimmer dan stemmers van andere partijen. PVV-stemmers zien wel andere problemen als die ik zie en wensen dus andere oplossingen.

Waar ik wel benieuwd naar ben: Wilders heeft nogal wat consessies gedaan in de aanloop naar dit kabinet, veel in de ijskast gezet, zoals hij het noemt. Is dat een teleurstelling, of is dat begrijpelijk omdat je nou eenmaal concessies moet doen?

Waarom zet je ze dan op de manier weg waarop je hebt gedaan? Dat snap ik dan niet. 

De concessies maak ik me niet druk over, iedere partij had die moeten doen, maar ik ben geen PVV stemmer, wel rechts, dus misschien doet het mij iets minder. 

GL-PvdA is zo groot geworden doordat ruim de helft strategisch heeft gestemd. 

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/ruime-helft-gl-pvda-kiezers-stemt-strategisch-op-die-partij-risico-op-rechts-kabinet-kleiner/

Bij PVV is dat ook het geval. Je kunt je ook afvragen waarom er zoveel weerstand was tegen links/GL/PvdA.

https://www.volkskrant.nl/binnenland/nieuw-onderzoek-toont-aan-flitswinst-pvv-kwam-voort-uit-eigen-volk-eerst-gevoel~bb864eee/ De laatste lichting PVV-stemmers was eigenlijk van plan BBB en NSC te stemmen

Zo’n 40 procent van de kiezers die begin november nog dachten BBB te gaan stemmen en zo’n 25 procent van de kiezers die NSC wilden stemmen, koos uiteindelijk voor de PVV.



De PVV-kiezer stemde ook strategisch tegen de VVD en vooral tegen ‘links’

De nieuwe lichting PVV-stemmers maakt naast het anti-migratiestadpunt ook melding van een strategische stem om ervoor te zorgen dat de VVD niet de grootste zou worden. Nog vaker melden ze te willen voorkomen dat ‘links’ of ‘Timmermans’ de grootste partij zou worden.


Persoonlijk vind ik de lastenverzwaringen voor bedrijven die GL/PvdA in hun doorrekening heeft staan veel teveel voor MKB. 

Wat vinden jullie van die patenten van Plasterk? Reden om geen premier te worden, hangt het af van wat er uit het onderzoek komt van het Amsterdam UMC, of geen probleem? Kun je als premier wel witteboordenfraude aanpakken als je zelf niet helemaal onbesproken bent?

Fleurtje_5 schreef op 18-05-2024 om 15:04:

[..]


En dat vraag jij je nu pas af? Een gezin met kinderen en weinig inkomen gaat al heel lang niet meer naar een Efteling.

Dit zijn de entreeprijzen (tot nu toe) en dan tel ik de ijsjes er nog niet bij:

Entree t/m 3 jaar
Kinderen tot en met 3 jaar hebben gratis toegang op vertoon van een geldig legitimatiebewijs.

Entreeticket vanaf 4 jaar
Afhankelijk van jouw bezoekdag varieert de prijs dit kalenderjaar tussen € 38,00 en € 51,00.
Bekijk in de ticketkalender de prijs voor jouw gewenste bezoekdatum.

Parkeerticket
€ 12,50. Geldig van 8 januari t/m 31 december 2024.

https://www.efteling.com/nl/park/informatie/toegangsprijzen

Verschillen tussen arm en rijk zullen er altijd zijn. We zijn in NL al hartstikke verwend vind ik met alle toeslagen, potjes, kwijtscheldingen, bijstand etc etc. In veel landen kunnen ze hier alleen maar van dromen. Wat mij vaak wel stoort is dat er dan zo zielig wordt gedaan over wat ze allemaal niet kunnen. Maar ik ben dan vaak wel verbaast wat ze allemaal wel kunnen (roken, huisdieren) maargoed dat wordt een andere discussie.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/18/patentenkwestie-steeds-groter-probleem-voor-plasterk-a4199335/appview
Wilders zal verder moeten zoeken. Het lijkt er niet op dat deze kwestie de komende weken opgelost wordt.

Rozi schreef op 18-05-2024 om 18:30:

[..]

Verschillen tussen arm en rijk zullen er altijd zijn. We zijn in NL al hartstikke verwend vind ik met alle toeslagen, potjes, kwijtscheldingen, bijstand etc etc. In veel landen kunnen ze hier alleen maar van dromen. Wat mij vaak wel stoort is dat er dan zo zielig wordt gedaan over wat ze allemaal niet kunnen. Maar ik ben dan vaak wel verbaast wat ze allemaal wel kunnen (roken, huisdieren) maargoed dat wordt een andere discussie.

Dit dus, daarom is het minimumloon verhogen ook een belachelijk plan. Dat wordt niet "geen gezeik, iedereen rijk" maar "geen gedram, iedereen arm". 

Dan komt er namelijk een enorme groep op minimum bestaan bij aangezien lonen niet evenredig mee stijgen maar prijzen wel, kortom er komt dan een enorme groep minima bij. 

Voorstanders leven echt in de illusie dat de prijzen gelijk zullen blijven, en mensen meer loon krijgen. De ervaring leert toch echt dat prijzen stijgen als de lonen stijgen. 

Kijk als simpel voorbeeld maar eens naar de horeca. Je kan dan wel 14,- per uur verdienen, maar dan betaal je ook 6,- voor je drankje. Wat schieten we daar in godsnaam mee op. Het is echt niet zo dat je dan meer geld over houdt. Alleen dat er meer mensen op achteruit gaan.

Voer gewoon lagere belastingen in voor lagere lonen. Dat werkt pas echt.


Blomke82 schreef op 19-05-2024 om 08:19:

[..]

Dit dus, daarom is het minimumloon verhogen ook een belachelijk plan. Dat wordt niet "geen gezeik, iedereen rijk" maar "geen gedram, iedereen arm".

Dan komt er namelijk een enorme groep op minimum bestaan bij aangezien lonen niet evenredig mee stijgen maar prijzen wel, kortom er komt dan een enorme groep minima bij.

Voorstanders leven echt in de illusie dat de prijzen gelijk zullen blijven, en mensen meer loon krijgen. De ervaring leert toch echt dat prijzen stijgen als de lonen stijgen.

Kijk als simpel voorbeeld maar eens naar de horeca. Je kan dan wel 14,- per uur verdienen, maar dan betaal je ook 6,- voor je drankje. Wat schieten we daar in godsnaam mee op. Het is echt niet zo dat je dan meer geld over houdt. Alleen dat er meer mensen op achteruit gaan.

Voer gewoon lagere belastingen in voor lagere lonen. Dat werkt pas echt.


Als iets goedkoop is betaalt iemand anders de prijs. Dat is het probleem met het te lage minimumloon. Mensen worden onderbetaald met als argument dat hun loon niet omhoog kan omdat dan de prijzen voor mensen die meer dan het minimumloon verdienen zullen stijgen. Best gek. Juist de mensen die het minst verdienen horen een eerlijk loon te verdienen. Dan wordt er maar wat minder winst gemaakt. 

Dus en minimumloon omhoog én lagere belasting op arbeid. En en!

(En veel horecazaken weten dat allang. Mijn kinderen, die nog het minimum jeugdloon zouden moeten krijgen, verdienen meer dan 12,50 per uur).

”Dan wordt er maar wat minder winst gemaakt”. Helaas denken bedrijven en aandeelhouders zo niet dusja. Als je minimumloon verhoogt wordt dat doorberekend en zo kom je in een spiraal want de lonen moeten weer omhoog, prijzen die weer stijgen.. Je kan dan inderdaad beter de loonbelasting voor de laagste schijven verlagen. 

Poms schreef op 19-05-2024 om 08:53:

[..]

Als iets goedkoop is betaalt iemand anders de prijs. Dat is het probleem met het te lage minimumloon. Mensen worden onderbetaald met als argument dat hun loon niet omhoog kan omdat dan de prijzen voor mensen die meer dan het minimumloon verdienen zullen stijgen. Best gek. Juist de mensen die het minst verdienen horen een eerlijk loon te verdienen. Dan wordt er maar wat minder winst gemaakt.

Dus en minimumloon omhoog én lagere belasting op arbeid. En en!

(En veel horecazaken weten dat allang. Mijn kinderen, die nog het minimum jeugdloon zouden moeten krijgen, verdienen meer dan 12,50 per uur).

Maar dat is toch altijd zo, al maak je daar 100,- per uur van, dan nog betaald een ander de prijs. Het werkt alleen maar inflatie innde hand.

Kijk maar eens naar je loon van 10 jaar geleden, wellicht had je toen (veel) minder per uur, maar kon je er meer mee dan tegenwoordig. Prijzen stijgen als lonen stijgen, dat is geen mening maar een feit.

Bovendien zullen bedrijven (werkgelegenheid) naar het buitenland uitwijken omdat daar de productie dan goedkoper is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.