Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Poms schreef op 17-05-2024 om 20:18:

[..]

Als het hogere doel wordt ‘loskomen van het subsidie infuus’ is dat misschien ook een mooie oplossing voor de boeren? Dat zijn immers commerciële bedrijven en ondernemers, in tegenstelling tot de meeste culturele instellingen. Je zou denken dat we dan beter dáár kunnen beginnen. Die hoeven straks ook al minder belasting betalen met die rode diesel immers.

Eens. Van een bedrijf mag je verwachten dat het niet aan het infuus hangt, maar zichzelf kan bedruipen. Op die manier zijn de textielbedrijven ooit vertrokken naar lage lonenlanden, zo werkt dat. Bij cultuur zie ik dat anders. Dat is in mijn ogen iets wat je net als natuur en scholing met z'n allen wil behouden, ook als het geen winst oplevert of zelfs verlies draait. Omdat het maatschappelijke waarde oplevert. In Nemo leren kinderen over natuurkunde, in het Anne Frankhuis en holocaustmuseum leren we over de jodenvervolging, door het lezen van boeken train je je leesvaardigheid en inlevingsvermogen. En daarvoor stop je er als samenleving geld in. Je gaat toch ook niet de scholen of de Veluwe afschaffen omdat ze aan het overheidsinfuus hangen?

En ik had het me nog niet gerealiseerd maar de BTW verhoging treft dus ook de bibliotheken. Lenen Henk en Ingrid ook al geen boeken? Het laatste kabinet heeft juist heel veel in bibliotheken geïnvesteerd. Zo is hier ter plaatse bijvoorbeeld subsidie verkregen om langer open te zijn.

Wie komt er tegenwoordig nog in bibliotheken dan? Sinds de komst van het internet kan ik me niet herinneren wanneer ik daar voor laatst geweest ben. Boeken lees ik op de ereader of ik koop online of de kringloop. Voor kind koop ik regelmatig een boekje bij de kringloop en breng dan eens in de zoveel tijd weer terug

Rozi schreef op 17-05-2024 om 21:46:





het is iets ouder onderzoek, maar het zijn er veeeeel meer dan je denkt:
https://www.lezen.nl/onderzoek/bijna-helft-nederlanders-bezoekt-de-bibliotheek/

Bijna de helft van de Nederlanders bezoekt weleens de bibliotheek, goed voor 36 miljoen bezoeken in 2020. Dit is, vanwege de coronacrisis, fors minder dan het jaar ervoor.

(…)
Tussen 2015 en 2019 is het aantal bezoeken vrij structureel gegroeid. Met de 62,9 miljoen in 2019 trekken bibliotheken meer bezoekers dan bioscopen (38 miljoen) en musea (33 miljoen) (Koninklijke Bibliotheek, 2021).

jammer ook dat de “hoeders van de Nederlandse cultuur” wel de instituten waar deze Nederlandse cultuur bewaard en gestimuleerd worden, willen uitkleden. :/

Rozi schreef op 17-05-2024 om 21:46:

Wie komt er tegenwoordig nog in bibliotheken dan? Sinds de komst van het internet kan ik me niet herinneren wanneer ik daar voor laatst geweest ben. Boeken lees ik op de ereader of ik koop online of de kringloop. Voor kind koop ik regelmatig een boekje bij de kringloop en breng dan eens in de zoveel tijd weer terug

Een snelle Google actie geeft aan dat in 2022 er 3,4 miljoen mensen lid waren van de bieb en die leende 53,3 miljoen fysieke boeken. Ook werden 5,3 miljoen e-books en 2,1 miljoen luisterboeken uitgeleend. 

 Rozi is n=1

meeste basisscholen maken er regelmatig gebruik van: hele klas vol kinderen ruilt dan p.p. boeken om, docenten lenen boeken voor thema's.
Ook e boeken en luisterboeken kunnen via de bieb (app online bibliotheek van de KB als je zelf een abo hebt van je plaatselijke bieb)

Ook een N=1 hier Momenteel gebruik ik de app meer dan mijn fysieke biebpas maar dat kan altijd weer veranderen.

Deze app is goedkoper dan commerciële concullegas maar heeft wel wat subsidie nodig denk ik

Rozi schreef op 17-05-2024 om 21:46:

Wie komt er tegenwoordig nog in bibliotheken dan? Sinds de komst van het internet kan ik me niet herinneren wanneer ik daar voor laatst geweest ben. Boeken lees ik op de ereader of ik koop online of de kringloop. Voor kind koop ik regelmatig een boekje bij de kringloop en breng dan eens in de zoveel tijd weer terug

Ik vind het voor kinderen bijna een soort eerste levensbehoefte om lid te zijn van een bibliotheek. In mijn omgeving zijn ook zo’n beetje alle kinderen lid van de bibliotheek. Sommigen gaan er wekelijks heen. Voor de leesvaardigheid van kinderen is thuis lezen, liefst dagelijks minstens een kwartier, essentieel. Als je kind dagelijks leest dan kun je toch niet continu in de kringloop boeken gaan kopen? Jouw kind leest dan blijkbaar maar heel weinig, of vooral op een e-reader. Maar een e-reader kan en zal Jan met de Pet ook niet zomaar even ophoesten, al helemaal niet een per kind.

Ook scholen maken veel gebruik van bibliotheken. De schoolbieb op de school van mijn kinderen is gevuld met boeken van de plaatselijke bibliotheek. Er zijn consulenten van de bieb die zorgen voor nieuwe aanvoer (en soms afvoer) van die boeken, ze doen boekpromoties in klassen, ze helpen juffen aan geschikte boeken, etc. ‘De bibliotheek op school’ heet dat. 

https://www.debibliotheekopschool.nl/

De nieuwe coalitie vindt die leesvaardigheid een enorm belangrijk punt, schrijven ze. Maar ze bezuinigen op onderwijs, op boeken en op bibliotheken, waardoor de leesvaardigheid juist nog verder zal afnemen. 

Biobliotheken hebben daarbij ook nog een heel belangrijke maatschappelijke functie. Er wordt hulp gegeven aan mensen die digitaal niet zo vaardig zijn en bijv niet goed om kunnen gaan met hun belastingaangifte of inloggen met DigID in hun patiëntendossier van het ziekenhuis. Ook geven vrijwilligers er taalles aan mensen die geen Nederlands spreken. Daarop bezuinigen zorgt ervoor dat meer mensen buiten de boot gaan vallen en niet meer mee kunnen doen in de maatschappij, dat er meer mensen fouten maken in hun belastingaangifte of maar helemaal geen aangifte doen of weten wanneer hun afspraak in het ziekenhuis is, dat meer mensen niet goed Nederlands spreken. Is dat wat we willen met Nederland? Van zulk soort dingen geld schrapen om de belastingen maar te kunnen verlagen, de '130' bordjes van te betalen en de rode diesel goedkoper te maken?

Ik vraag me sterk af of Plasterk wel premier gaat worden. Het verbaasde me toen het uitlekte al dat Omtzigt daar achter zou staan en inderdaad: Omtzigt heeft nog grote twijfels. Vertrouwen tussen die twee is er echt niet en dat is met 1 gesprek ook niet rechtgetrokken. Ik las ook dat de gesprekken toen Plasterk informateur was slecht liepen, dat ze op een gegeven moment maar zijn gaan praten zonder hem omdat het dan beter ging. Inmiddels hebben de jongeren van zowel VVD als NSC zich duidelijk tegen Plasterk uitgesproken. Ze vinden hem geen verbinder en hebben moeite met het schandaal dat nu al aan hem kleeft. De jongeren van de VVD willen graag van der Burg als premier, opvallend dat hij bij hen zo populair is, terwijl jij zeker niet de koers van het nieuwe kabinet omarmt (wat asiel betreft in ieder geval niet). Maar van der Burg gaat het natuurlijk niet worden, hij zal dat zelf niet willen en Wilders wil dat niet. Maar wie wordt het dan wel?

Rozi schreef op 17-05-2024 om 21:46:

Wie komt er tegenwoordig nog in bibliotheken dan? Sinds de komst van het internet kan ik me niet herinneren wanneer ik daar voor laatst geweest ben. Boeken lees ik op de ereader of ik koop online of de kringloop. Voor kind koop ik regelmatig een boekje bij de kringloop en breng dan eens in de zoveel tijd weer terug

Wij gaan 2 x per week naar de bieb. Boeken zijn niet aan te slepen hier. Ook niet tweedehands.Ik ben daar zelf ook weer meer door gaan lezen. 

Auditor schreef op 17-05-2024 om 12:33:

[..]

Tja, er is Cultuur en cultuur. Henk en Ingrid interesseren zich niet voor elitaire Cultuur als theater, musea en klassieke muziek, dus dat mag best duurder worden. Dat kan de linkse elite namelijk best betalen.

PVV-cultuur is pretparken en Amerikaanse blockbusters, dus die moeten betaalbaar blijven. Kranten moeten ook duurder, want Henk en Ingrid halen hun nieuws van Feesboek en Instagram.

Kom nou, je zou mensen eens laten nadenken. Veel te gevaarlijk, dan krijgen ze je door.

(Inmiddels moge duidelijk zijn dat ik niet tot de stemmers op deze coalitie behoor).

Ik heb deze opmerking al een paar keer voorbij zien komen, door verschillende mensen gemaakt, en vind het echt schofferend naar alle PVV-stemmers. Bestempelen alsof het allemaal zwakzinnigen zijn wiens intellect niet verder reikt dan social media en het plaatselijke suffertje. 


Gebruikersnaaminvullen schreef op 18-05-2024 om 00:05:

[..]

Ik heb deze opmerking al een paar keer voorbij zien komen, door verschillende mensen gemaakt, en vind het echt schofferend naar alle PVV-stemmers. Bestempelen alsof het allemaal zwakzinnigen zijn wiens intellect niet verder reikt dan social media en het plaatselijke suffertje.


Als je ook op mijn teksten doelt (ik noemde ook die Amerikaanse blockbusters): ik bedoelde het niet als minderwaardig. Ik ben zelf deels ook een 'Ingrid', een heel gemiddelde Nederlander. Ik ga vaker naar de bios dan naar theater en vaker naar de Efteling dan naar het Rijksmuseum. 

Wat ik erg vind in de plannen is dat ze puur gekeken lijken te hebben naar de portemonnee van de doorsnee kiezer en niet naar de maatschappelijke waarde. Hoog opgeven over de Nederlandse cultuur, maar op diezelfde cultuur flink bezuinigen. Want Amerikaanse Blockbusters en Walibi kun je toch echt geen cultuur noemen en die mogen nog onder het lage tarief, en het Rijksmuseum en de bibliotheek zijn zeer duidelijk wel cultuur en maatschappelijk heel belangrijk maar daar wordt op bezuinigd. Of is Nederlandse cultuur volgens de PVV vooral Zwarte Piet, VOC en anti-moslim?

Nicole123 schreef op 18-05-2024 om 00:22:

[..]

Als je ook op mijn teksten doelt (ik noemde ook die Amerikaanse blockbusters): ik bedoelde het niet als minderwaardig. Ik ben zelf deels ook een 'Ingrid', een heel gemiddelde Nederlander. Ik ga vaker naar de bios dan naar theater en vaker naar de Efteling dan naar het Rijksmuseum.

Wat ik erg vind in de plannen is dat ze puur gekeken lijken te hebben naar de portemonnee van de doorsnee kiezer en niet naar de maatschappelijke waarde. Hoog opgeven over de Nederlandse cultuur, maar op diezelfde cultuur flink bezuinigen. Want Amerikaanse Blockbusters en Walibi kun je toch echt geen cultuur noemen en die mogen nog onder het lage tarief, en het Rijksmuseum en de bibliotheek zijn zeer duidelijk wel cultuur en maatschappelijk heel belangrijk maar daar wordt op bezuinigd. Of is Nederlandse cultuur volgens de PVV vooral Zwarte Piet, VOC en anti-moslim?

Nee, de benaming Henk en Ingrid en hoe ze worden neergezet. Precies zoals Auditor het zegt. Alsof ze allemaal te dom zijn om te kakken.


 Wat mij betreft bestaan Henk en Ingrid helemaal niet. Het is een rare metafoor die door Wilders bedacht is om de 'gewone Nederlander' te beschrijven. Terwijl in werkelijkheid ook de PVV kiezers natuurijk een heel diverse groep zijn, waarvan een deel, net als bij andere groepen, ook naar musea gaan en boeken lezen.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

18-05-2024 om 08:02 Topicstarter

6a00d8341cb0bf53ef0168eb750cad970c-800wi

Henk en Ingrid bestaan wel.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.