Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Ik vind het inmiddels meer een hoofdpijnenakkoord dan een hoofdlijnenakkoord 

Miraval schreef op 17-05-2024 om 10:21:

BTW op cultuur omhoog ook zoiets. Iedereen betaald 21% en cultuur niet. Ik vind het prima om dat gelijk te trekken en zo dus wat andere zaken te kunnen compenseren samen met bezuinigen op de NPO.

Ik vind het vooral hypocriet. De PVV stond om het hardst te gillen dat de Nederlandse cultuur zo belangrijk is en behouden moet blijven. De culturele sector heeft het al heel moeilijk om financieel het hoofd boven water te houden. Als je het wil behouden dan moet je er als samenleving extra geld in stoppen. Maar volgens de coalitie mag het Rijksmuseum dan dus blijkbaar wel een stuk duurder worden en geeft het niet als er cultuur verdwijnt? Ook boeken vallen hieronder. Dit duurder maken vergroot ook de kloof tussen de rijken, die dit soort dingen straks wel kunnen betalen, en de armere mensen die het niet kunnen betalen. Als je zo voor cultuur en goed leren lezen bent, stimuleer dat dan ook daadwerkelijk en ga er niet op bezuinigen. En bioscopen en pretparken gaan er dan weer niet onder vallen. Dus bioscopen (met vooral Amerikaanse blockbusters) en pretparken zijn die Nederlandse cultuur? Die hele cultuur kan de coalitie gestolen worden, blijkt uit het regeerakkoord. Wilders had grote woorden, maar in feite gaat het hem helemaal niet om de Nederlandse cultuur, maar puur om het weren van de moslimcultuur en om de portemonnee van Henk en Ingrid die liever naar de bios gaan dan naar het van Gogh museum of Anne Frankhuis. 

Doemijdieglazenbol schreef op 17-05-2024 om 11:14:

Maar wel intensiveren van de kenniseconomie toch? 

Ja, dat is dus een compleet loze kreet. Wat betreft hun concrete plannen gaan ze juist de kenniseconomie uithollen en afbreken. Net als de ambtenaren, het klimaat en  ontwikkelingssamenwerking is het iets wat lekker abstract is en je niet acuut in je portemonnee voelt als je het kapot maakt. Voor de consequenties in de toekomst sluiten we onze ogen. Nul visie op de toekomst.

Nicole123 schreef op 17-05-2024 om 11:25:

[..]

Ik vind het vooral hypocriet. De PVV stond om het hardst te gillen dat de Nederlandse cultuur zo belangrijk is en behouden moet blijven. De culturele sector heeft het al heel moeilijk om financieel het hoofd boven water te houden.

Tja, er is Cultuur en cultuur. Henk en Ingrid interesseren zich niet voor elitaire Cultuur als theater, musea en klassieke muziek, dus dat mag best duurder worden. Dat kan de linkse elite namelijk best betalen. 

PVV-cultuur is pretparken en Amerikaanse blockbusters, dus die moeten betaalbaar blijven. Kranten moeten ook duurder, want Henk en Ingrid halen hun nieuws van Feesboek en Instagram. 

Kom nou, je zou mensen eens laten nadenken. Veel te gevaarlijk, dan krijgen ze je door. 

(Inmiddels moge duidelijk zijn dat ik niet tot de stemmers op deze coalitie behoor). 

maar de (klein)kinderen van Henk en Ingrid, Mitchel en Zoey, willen wel graag naar Defqon. En dát wordt volgens mij ook duurder. Maar dat is vast de schuld van De Elite.

Doemijdieglazenbol schreef op 17-05-2024 om 12:39:

maar de (klein)kinderen van Henk en Ingrid, Mitchel en Zoey, willen wel graag naar Defqon. En dát wordt volgens mij ook duurder. Maar dat is vast de schuld van De Elite.

Hebben ze dan enig logisch verhaal bij waarom bioscopen en pretparken een uitzondering zijn? Is er al een journalist die ze daarop bevraagd heeft of kan iemand zelf een logische verklaring bedenken? Misschien heb ik zelf een blinde vlek, dat het heel logische uitzonderingen zijn (zoals wel meer regels uitzonderingen hebben) omdat ze aan bepaalde andere wetten of afspraken gebonden zijn wat betreft die bioscopen en pretparken?

ik heb het niet bedacht en zou het dus ook niet weten. Kan alleen maar gissen. De nadruk op cultuur met een elitair imago doet me wel iets vermoeden. En ik gok dat mensen dit niet zo snel overzien. 
Net als met die boeken. Het gaat ook over schoolboeken. Dat is misschien nog wel pijnlijker. Hopelijk repareren ze dat nog. 

Nicole123 schreef op 17-05-2024 om 13:24:

[..]

Hebben ze dan enig logisch verhaal bij waarom bioscopen en pretparken een uitzondering zijn? Is er al een journalist die ze daarop bevraagd heeft of kan iemand zelf een logische verklaring bedenken? Misschien heb ik zelf een blinde vlek, dat het heel logische uitzonderingen zijn (zoals wel meer regels uitzonderingen hebben) omdat ze aan bepaalde andere wetten of afspraken gebonden zijn wat betreft die bioscopen en pretparken?

Bioscopen hebben jaren geleden een deal gesloten met oa het ministerie van OCW: zijn houden een laag btw tarief en in ruil daarvoor steken ze geld in Nederlandse filmproducties. Dat zal de reden wel zijn denk ik. 

Pretparken?? Geen idee, dat is onzinnig om daarvoor een uitzondering te maken. 

Als de scholen straks allemaal politiek neutraal moeten worden, zou dan die FvD school in Almere gedwongen gesloten worden? Die is opgericht door een politieke partij en de stichting die de school runt is niet geheel toevallig op hetzelfde adres als die partij gehuisvest. Een verder geheim gehouden donateur bekostigt de school. Als dat een buitenlandse donateur is dan is dat ook iets waar men volgens het regeerakkoord iets aan wil doen. Of is die FvD school met hun 'wij doen als enige niet aan indoctrinatie' juist het voorbeeld waar het regeerakkoord op doelt en moeten alle scholen eigenlijk juist wél politiek beïnvloed worden, maar dan met de PVV invloed?

_Audrey schreef op 17-05-2024 om 13:34:

[..]

Bioscopen hebben jaren geleden een deal gesloten met oa het ministerie van OCW: zijn houden een laag btw tarief en in ruil daarvoor steken ze geld in Nederlandse filmproducties. Dat zal de reden wel zijn denk ik.

Pretparken?? Geen idee, dat is onzinnig om daarvoor een uitzondering te maken.

Ah oké, dank je! Dat bedoelde ik ja, van die dingen waar ze niet omheen kunnen omdat er al eerdere bindende afspraken over waren. Al laat de coalitie ook wel zien dat ze zich van die afspraken op andere vlakken niet veel aantrekken: wat je afspreekt kun je ook weer intrekken/veranderen, lijkt hun motto op veel punten.

Doemijdieglazenbol schreef op 17-05-2024 om 13:33:

Net als met die boeken. Het gaat ook over schoolboeken. Dat is misschien nog wel pijnlijker. Hopelijk repareren ze dat nog.

Dat is erg. Zeker met daarbij ook nog de enorme bezuiniging op onderwijs. Waar moeten ze die duurdere boeken van betalen?

Ik denk niet dat dit door de Eerste Kamer gaat komen. Daar hebben ze geen meerderheid en ik denk niet dat ze hier andere partijen warm voor gaan krijgen.

3000 euro boete bij een naar studievertraging lees ik dat nou goed? Gooi nou please please please geen extra financiële onderwijsdrempels op voor Mitchel en Zoey! Dat is voor veel mensen veel geld en kan mensen doen besluiten om niet te gaan studeren. Geef ook minder rijke mensen een kans. 

Doemijdieglazenbol schreef op 17-05-2024 om 14:01:

3000 euro boete bij een naar studievertraging lees ik dat nou goed? Gooi nou please please please geen extra financiële onderwijsdrempels op voor Mitchel en Zoey! Dat is voor veel mensen veel geld en kan mensen doen besluiten om niet te gaan studeren. Geef ook minder rijke mensen een kans.

Daar zijn we dan aardig me in de aap gelogeerd.  Dochter heeft al 1 jaar vertraging door een vorm van post-covid. Als ze deze periode niet alle tentamens haalt (+1 herkansing van vorig jaar) dan kost dat €3000? Wat een vreselijk idee. 

Ik snap dat er iets moet gebeuren met de mensen die 8 jaar over hun bachelor doen maar dit is belachelijk! 

Als studenten langer dan een jaar over hun studie doen dan nodig is, krijgen instellingen fors minder Rijksbijdrage van de overheid, schrijven de PVV, NSC, de VVD en de BBB in hun hoofdlijnenakkoord. Dit misgelopen bedrag van 3000 euro dienen ze terug te vorderen bij deze studenten door een hoger collegegeld te vragen. De bezuiniging die hiermee gemoeid is, gaat in 2026 in.

https://www.scienceguide.nl/2024/05/nieuwe-coalitie-de-langstudeerboete-is-terug-en-het-engels-wordt-verder-teruggedrongen/


Ik hoop dat je dochter geluk heeft. Maar er zijn natuurlijk meer studenten als jouw dochter. Ook in 2026. 
Hoop dan maar op een hardheidsclausule al reken ik er niet op. En daarmee is het afschrikeffect voor mensen die het niet ruim hebben, niet geneutraliseerd. 

Doemijdieglazenbol schreef op 17-05-2024 om 14:23:

Als studenten langer dan een jaar over hun studie doen dan nodig is, krijgen instellingen fors minder Rijksbijdrage van de overheid, schrijven de PVV, NSC, de VVD en de BBB in hun hoofdlijnenakkoord. Dit misgelopen bedrag van 3000 euro dienen ze terug te vorderen bij deze studenten door een hoger collegegeld te vragen. De bezuiniging die hiermee gemoeid is, gaat in 2026 in.

https://www.scienceguide.nl/2024/05/nieuwe-coalitie-de-langstudeerboete-is-terug-en-het-engels-wordt-verder-teruggedrongen/


Ik hoop dat je dochter geluk heeft. Maar er zijn natuurlijk meer studenten als jouw dochter. Ook in 2026.
Hoop dan maar op een hardheidsclausule al reken ik er niet op. En daarmee is het afschrikeffect voor mensen die het niet ruim hebben, niet geneutraliseerd.

De studie is voornamelijk in het Engels, omdat de boeken allemaal Engelstalig zijn en veel docenten uit het buitenland komen. Indiërs die Engels staan te praten, een Italiaan, een Nieuw Zeelander en een Hongaar heb ik ook al voorbij houten komen in de verhalen van dochter. Voor sommige vakken zijn er geen Nederlandse docenten.  In de bètavakken is sowieso Engels de voertaal voor de meeste publicaties. 

Het Engels terugdringen, hoe dan? 

Als al die docenten hun colleges in het Nederlands moeten geven,  begrijp je als student de helft niet, haal je je tentamens niet en heb je nog een jaar die boete te pakken.

Echt een heel slim plan van deze coalitiepartijen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.