Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Campanula schreef op 17-05-2024 om 09:26:

Die linkse haat heeft ook geen fluit te maken met regeren. Links is te lief voor buitenlanders, minderheden en zwakkeren. Werkt al jaren als een rode lap en als probaat middel om angstvisioenen mee op te wekken. Ikke is in, wij zijn uit en hunnie mot ik nie. We zitten nu eenmaal in de rechtse jaren.

Past uitstekend bij het 'ik en mijn portemonnee' regeerakkoord ja, deze houding.

Bakblik schreef op 17-05-2024 om 08:03:

Minder geld naar wetenschap?
Vraag me af hoe ze dan de stikstof problematiek en de energietransitie naar duurzamer brandstof gaan oplossen.
Ook voor besparingen in de zorg is nog wel wat wetenschappelijk onderzoek nodig.

Hoe meer ik lees over de plannen hoe meer ik ga denken HOE DAN EN WIE GAAT DAT BETALEN.

Niet. Want er is geen stikstofproblematiek en geen klimaatverandering volgens PVV en BBB, dus daar hoef je ook geen wetenschappers voor te hebben. En als er toch invloed is van het klimaat doen we aan klimaatadaptatie, staat in het hoofdlijnenakkoord, en dus verhogen we de dijken een stukje. Klaar. 

Auditor schreef op 17-05-2024 om 09:53:

[..]

Dus als nu het Kabinet Timmermans 1 in de startblokken had gestaan na een verpletterende overwinning van PvdA-GroenLinks, SP en D66 met samen 80 zetels, had het rechter deel van het Viva-forum ze van harte gefeliciteerd, gehoopt dat ze de volledige rit goed uit zouden zitten zonder intern gedoe en hadden ze vol goede moed gewacht op het goed dat ook hen zou treffen?

Geloof er niks van.

Het sentiment lijkt me simpel: als je op een van de partijen hebt gestemd die nu de coalitie vormen, ben je blij en hoop je dat dit een groot succes wordt.

Als je er niet op hebt gestemd zie je deze partijen het liefst zo snel mogelijk weer verdwijnen in de oppositie.

Een Feyenoord-supporter staat ook niet te juichen als Ajax kampioen wordt.

Een linkse stemmer heeft een andere visie op wat goed is voor dit land als een rechtste stemmer. Daarmee zal die niet blij zijn met dit akkoord. Als dit kabinet een succes wordt en ze goed uitvoeren wat beoogd is, is dat voor een linkse kiezer geen fijn vooruitzicht, net als uitvoering van een links beleid dat niet is voor een rechtse stemmer.

Inderdaad. Bovendien staat dit akkoord vol met kortetermijnoplossingen. 130 op de snelweg, Henk en Ingrid weer blij. Rode diesel, boeren blij. Ik wil het koekje nu, mijn behoeften van nu moeten bevredigd worden. Dat ik dan over 10 jaar een dikke pens heb en verder van huis ben daar denken we niet aan.  

Natuurlijk hoop ik als linkse stemmer dat het allemaal meevalt en NL er echt op vooruit gaat. Maar ik zie geen oplossingen voor de tekorten in de zorg, voor het lerarentekort, voor echte armoedebestrijding, een daadwerkelijke oplossing voor het verminderen van asielinstroom (als dat je wens is, gaat dit echt niet zorgen voor minder overlast, maar juist voor meer overlast). 

Ik snap dat gehamer niet zo op die rode diesel. Gewoon diesel waarover minder accijns betaald moet worden. Alsof heel Nederland ineens aan de rode diesel gaat... 

Misschien kunnen boeren juist door die iets goedkopere diesel meer geld overhouden om andere kosten (zoals personeel) te dekken. Of om met de tijd schonere tractors te kunnen aanschaffen. Innoveren in landbouw... ik noem maar wat zijstraten. Dat de boeren dan wat minder kosten hebben is ineens iets vies. Ik vind er weinig van. 

BTW op cultuur omhoog ook zoiets. Iedereen betaald 21% en cultuur niet. Ik vind het prima om dat gelijk te trekken en zo dus wat andere zaken te kunnen compenseren samen met bezuinigen op de NPO.

Auditor schreef op 17-05-2024 om 10:05:

[..]

Niet. Want er is geen stikstofproblematiek en geen klimaatverandering volgens PVV en BBB, dus daar hoef je ook geen wetenschappers voor te hebben. En als er toch invloed is van het klimaat doen we aan klimaatadaptatie, staat in het hoofdlijnenakkoord, en dus verhogen we de dijken een stukje. Klaar.

Kort gezegd: Brandjes blussen daar waar nodig maar de grote veenbranden onder de oppervlakte lekker door laten smeulen. 

Daar is Nederland mee gered zeg!

Auditor schreef op 17-05-2024 om 09:53:

[..]

Dus als nu het Kabinet Timmermans 1 in de startblokken had gestaan na een verpletterende overwinning van PvdA-GroenLinks, SP en D66 met samen 80 zetels, had het rechter deel van het Viva-forum ze van harte gefeliciteerd, gehoopt dat ze de volledige rit goed uit zouden zitten zonder intern gedoe en hadden ze vol goede moed gewacht op het goed dat ook hen zou treffen?

Geloof er niks van.

Het sentiment lijkt me simpel: als je op een van de partijen hebt gestemd die nu de coalitie vormen, ben je blij en hoop je dat dit een groot succes wordt.

Als je er niet op hebt gestemd zie je deze partijen het liefst zo snel mogelijk weer verdwijnen in de oppositie.

Een Feyenoord-supporter staat ook niet te juichen als Ajax kampioen wordt.

Een linkse stemmer heeft een andere visie op wat goed is voor dit land als een rechtste stemmer. Daarmee zal die niet blij zijn met dit akkoord. Als dit kabinet een succes wordt en ze goed uitvoeren wat beoogd is, is dat voor een linkse kiezer geen fijn vooruitzicht, net als uitvoering van een links beleid dat niet is voor een rechtse stemmer.

Als Ajax kampioen wordt is dat vervelend voor de Feyenoord supporter maar heeft het weinig invloed op het dagelijks leven. Als links wint, sta ik ook niet te juichen in eerste instantie, maar zal ik niet hopen dat ze na 2 maanden weer klaar zijn. Want ondanks dat links niet mijn voorkeur heeft, heeft links nog altijd wel de voorkeur boven puinhoop.  

Dan heb ik liever dat zíj míj het tegendeel bewijzen dan dat ík kan zeggen 'zie nou wel'. 

Nicole123 schreef op 17-05-2024 om 10:03:

[..]

Nogmaals, het ging niet om wat jij en ik een goede partij vinden en welke koers een partij vaart, waar je op reageerde was de stelling of je het beleid van de afgelopen kabinetten een partij als PvdA/GL kwalijk kan nemen. En dat kan dus niet, want zij waren helemaal niet aan de macht. Je kunt het ook de PVV, FvD, SGP, PvdD of DENK niet kwalijk nemen. Dat D66 en PvdA/GL meer op elkaar gaan lijken ben ik met je eens. Ik ben ervoor dat ze zouden fuseren.

Zij waren vorig kabinet niet aan de macht maar ze hebben overigens wel in de kamer veel van dat beleid gewoon gesteund. Ze zijn voor dezelfde dingen als de D66. D66 was wel aan de macht (en ja VVD ook). 

CharlieB schreef op 17-05-2024 om 10:34:

[..]

Als Ajax kampioen wordt is dat vervelend voor de Feyenoord supporter maar heeft het weinig invloed op het dagelijks leven. Als links wint, sta ik ook niet te juichen in eerste instantie, maar zal ik niet hopen dat ze na 2 maanden weer klaar zijn. Want ondanks dat links niet mijn voorkeur heeft, heeft links nog altijd wel de voorkeur boven puinhoop.

Dan heb ik liever dat zíj míj het tegendeel bewijzen dan dat ík kan zeggen 'zie nou wel'.

Eens.

Ik zie heel veel vaagheden in het regeerakkoord. Helaas juist op de punten waar ik het mee eens ben. Over de stokpaardjes van de verschillende partijen zijn ze enorm uitgebreid en concreet (boeren, asielzoekers), maar over zaken die er in mijn ogen echt toe doen is het een nietszeggende opsomming van korte vage wensen of aandachtspunten. Er staan dingen als 'is belangijk', 'gaan we aanpakken', maar nergens hoe dan. Vaak zijn het heel complexe dingen, die helemaal niet nieuw zijn en waar al heel lang geprobeerd wordt wat aan te doen. Als je dat echt beter aan wil pakken dan moet je er geld voor vrijmaken en heel specifiek zeggen wat je anders gaat doen. Anders zijn het zinloze kreten. Al helemaal als je het niet zelf gaat uitvoeren als partijen, maar het over de schutting gooit naar een programkabinet, die er zelf maar chocola van moet maken.

Een greep:

De beschikbaarheid van talent, versterking van de kenniseconomie, innovatie, en (digitale) infrastructuur krijgen prioriteit.
Hoe dan, als je juist geld bij de wetenschap weg haalt?

De aanpak van kindermisbruik wordt geïntensiveerd.
Dat lijkt me heel goed maar niet nieuw, wat gaan ze anders/beter doen dan?

Malafide uitzendconstructies worden hard aangepakt.
Hoe dan?

Er blijft ingezet worden op maatregelen en interventies die jongeren effectief uit de (zware) criminaliteit houden.
Wat dan?

We hebben aandacht voor passend en speciaal onderwijs.
Hoe vaag en nietszeggend kun je het maken?

Preventie meer centraal, inclusief sport en bewegen, om de gezondheid te verbeteren, gezondheidsverschillen te verkleinen en de zorgvraag te beheersen.
Wat houdt 'meer centraal' in dan? Stond preventie al niet centraal? Als preventie zo belangrijk is, waarom ageerde Agema - die zichzelf graag ziet als minister van VWS - dan met maar liefst 10 onnozele kamervragen juist tégen het minder aanbieden van ongezond eten in het Erasmus MC, omdat ze dat maar betutteling en linkse hysterie vond?

Er komt een nieuwe, samenhangende aanpak van het beleid inzake vaccinaties, in het bijzonder ook voor de bescherming van kinderen.
Wat voor aanpak komt er dan? Wat is er nu niet samenhangend en hoe gaat dat veranderen? Volgens mij werkt het RIVM hier al heel hard aan en is het niet nieuw.

Dietloverzzz schreef op 17-05-2024 om 09:15:

[..]

De VVD voerde wel veel uit van links en de pvda was het met veel van die dingen gewoon eens. En in eerdere afbraak kabinetten hebben ze ook weleens deelgenomen. Als zij aan de macht waren geweest was het weer precies dezelfde koers. In het kort meer klimaat, meer woke, meer EU, meer vluchtelingen, arrogantie, etc. Die partij vind ik tegenwoordig een soort grote D66 qua standpunten.

En VVD vind ik ook geen goede partij maar is wel helaas nodig voor een meerderheid.

Wat voor concrete punten voerde VVD veel uit van links? In welke eerdere 'afbraakkabinetten' zat de PvdA? 

Campanula schreef op 17-05-2024 om 09:26:

Die linkse haat heeft ook geen fluit te maken met regeren. Links is te lief voor buitenlanders, minderheden en zwakkeren. Werkt al jaren als een rode lap en als probaat middel om angstvisioenen mee op te wekken. Ikke is in, wij zijn uit en hunnie mot ik nie. We zitten nu eenmaal in de rechtse jaren.

Dit is het wel zo'n beetje in een notendop.

Bakblik schreef op 17-05-2024 om 10:29:

[..]

Kort gezegd: Brandjes blussen daar waar nodig maar de grote veenbranden onder de oppervlakte lekker door laten smeulen.

Daar is Nederland mee gered zeg!

Eigenlijk een voortzetting van het pappen en nathouden van de voorgaande VVD-kabinetten, ik dacht dat men een hele nieuwe koers wilde?

Ik vind de bezuiniging van 1,5 miljard op onderwijs en wetenschap echt om te huilen. Zo ontzettend gericht op het nu veel geld in de portemonnee en ach de toekomst boeit niet.

Maar wel intensiveren van de kenniseconomie toch? En in Nederland bezuinigen op kennis (met lange termijn effecten) en slimme mensen uit het buitenland mogen hier bij voorkeur niet meer wonen…

giphy.webp?cid=6c09b9523f73k8n2ndb3fkbp4hyrbdf0xu6e426ppeop1dbp&ep=v1_internal_gif_by_id&rid=giphy.webp&ct=g


Miraval schreef op 17-05-2024 om 10:21:

Ik snap dat gehamer niet zo op die rode diesel. Gewoon diesel waarover minder accijns betaald moet worden. Alsof heel Nederland ineens aan de rode diesel gaat...

Misschien kunnen boeren juist door die iets goedkopere diesel meer geld overhouden om andere kosten (zoals personeel) te dekken. Of om met de tijd schonere tractors te kunnen aanschaffen. Innoveren in landbouw... ik noem maar wat zijstraten. Dat de boeren dan wat minder kosten hebben is ineens iets vies. Ik vind er weinig van.

Diesel is heel milieuvervuilend en moet je niet extra stimuleren vind ik. Ik snap dat boeren het nodig hebben hoor, maar als je de landbouwsector iets extra's wil geven, doe dat dan op een gebied dat je juist wil stimuleren in plaats van op iets vervuilends. Dus ja, die schonere tractors, innovatie, biodiversiteit, gebruik van restwarmte of aardwarmte in kassen, slimme oplossingen voor mestverwerking, diervriendelijkheid, een minder-dieren-houden of minder-grond-gebruiken of minder-mest-produceren bonus of wat dan ook. Als je schone tractors wil stimuleren moet je niet vieze tractors goedkoper maken en dan denken dat boeren van het bespaarde geld een schone kopen, dan moet je het geld direct in die schone stoppen.

Verder is het de vraag om als je een sector zoveel extra's moet toestoppen (het geld dat we aan de EU geven gaat ook al grotendeels naar de boeren), terwijl die sector voor 85% exporteert, voor 80% op arbeidsmigranten draait en voor nog geen 10% van het BBP zorgt. Is het echt nodig om die gehele sector in deze mate in stand te houden? Dat hebben we toch ook niet gedaan met de textielfabrieken in Twente? Een sector die enorm arbeidsintensief is, heel veel landoppervlak gebruikt en voor veel vervuiling zorgt, past dat bij het Nederland van vandaag? Past dat bij een land dat eigenlijk veel meer een kennis- en handelseconomie heeft?

Maar wat me hierin het meest tegen de borst stuitte is het triomfantelijke geroep van van der Plas dat die rode diesel het allerbelangrijkste uit het regeerakkoord was volgens haar. Daarmee toont ze aan dat ze puur voor de portemonnee van de boeren gaat, wat de rest van de 'landbouw en natuur' sectie ook uitstraalt. Dat ze geen enkel oog heeft voor de problemen die er verder spelen in het land. Dat die rode diesel blijkbaar belangrijker is dan woningen, dan armoedebestrijding, dan klimaatproblemen, dan natuurbehoud, dan onderwijs, dan de zorg overeind houden, etc etc. Er is zoveel aan de hand in het land en dan ga je staan juichen over je rode diesel punt? Dat vind ik dus echt verschrikkelijk, dat mensen met zo'n visie op Nederland het nu voor het zeggen krijgen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.