Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Minder geld naar wetenschap? 
Vraag me af hoe ze dan de stikstof problematiek en de energietransitie naar duurzamer brandstof gaan oplossen. 
Ook voor besparingen in de zorg is nog wel wat wetenschappelijk onderzoek nodig. 

Hoe meer ik lees over de plannen hoe meer ik ga denken HOE DAN EN WIE GAAT DAT BETALEN. 

Bakblik schreef op 17-05-2024 om 08:03:

Minder geld naar wetenschap?
Vraag me af hoe ze dan de stikstof problematiek en de energietransitie naar duurzamer brandstof gaan oplossen.

Hoe meer ik lees over de plannen hoe meer ik ga denken HOE DAN EN WIE GAAT DAT BETALEN.

Stikstofproblematiek en energietransitie bestaan zo ongeveer niet in dit regeerakkoord. 

[s] En een probleem dat er niet is, kun je niet oplossen [/s] 

Hoe we dat gaan betalen? Dat gaat het CPB nu uitrekenen. Het zal mij niet verbazen als een deel van de plannen financieel niet eens uitvoerbaar is. Om het niet te heben over de juridische grond onder een deel van de punten. Het staat allemaal leuk, op papier, maar de praktijk is vaak weerbarstiger. 

Schommelstoel schreef op 17-05-2024 om 08:08:

[..]

Stikstofproblematiek en energietransitie bestaan zo ongeveer niet in dit regeerakkoord.

[s] En een probleem dat er niet is, kun je niet oplossen [/s]

Hoe we dat gaan betalen? Dat gaat het CPB nu uitrekenen. Het zal mij niet verbazen als een deel van de plannen financieel niet eens uitvoerbaar is. Om het niet te heben over de juridische grond onder een deel van de punten. Het staat allemaal leuk, op papier, maar de praktijk is vaak weerbarstiger.

Nou inderdaad.  Wat ik toe nu toe van de plannen heb gelezen en gehoord denk ik dat er (gelukkig) weinig van terecht kan komen. 

Helaas is de coalitie wel met veel dus kunnen sommige plannen vlot door de 2e kamer worden geloodst. Echt ik ben bang voor onze toekomst. 

Mijn eerste reactie op dit akkoord:
Bijzonder weinig concreet, veel gebakken lucht. Ik vermoed dat veel van deze plannen in de praktijk geen haalbare kaart zullen blijken (en daar hoop ik in meerdere gevallen ook zeker op).

Bakblik schreef op 17-05-2024 om 08:13:

[..]

Nou inderdaad. Wat ik toe nu toe van de plannen heb gelezen en gehoord denk ik dat er (gelukkig) weinig van terecht kan komen.

Helaas is de coalitie wel met veel dus kunnen sommige plannen vlot door de 2e kamer worden geloodst. Echt ik ben bang voor onze toekomst.

Ze hebben maar 30 van de 75 zetels in de Eerste Kamer.

Dietloverzzz schreef op 17-05-2024 om 01:48:

[..]

Die progressieve standpunten kan ik me niet in vinden en qua dat soort dingen denkt pvda gl precies hetzelfde als D66. Ze lijken tegenwoordig veel op elkaar.

En trouwens ook pvda is geen lieverd geweest die heeft ook langer geleden voor afbraak gezorgd.

Je zegt nu dat je het niet eens bent met de standpunten van GL/PvdA. Dat kan. Maar waar het over ging is dat mensen het kabinetsbeleid van de afgelopen 10 jaar aan GL/PvdA toeschrijven, hen kwalijk nemen hoe het nu gaat met Nederland. En dat is heel raar, want ze zaten al die tijd in de oppositie. Als je boos bent over de afgelopen regeringen, wees dan boos op de VVD, die steeds als grootste de grootste vinger in de pap had. Zeker als het gaat over sociaal-economische thema's, zoals de afbraak van de verzorgingsstaat, inkomensongelijkheid, gebrek aan bestaanszekerheid voor lage en middeninkomens, dat komt uit hun koker. En wees anders nog boos op de andere coalitiepartijen: CDA, D66 of CU. Ik ben persoonlijk het totaal oneens met de standpunten van FvD, PVV en DENK. Maar ik ga die partijen toch ook niet het kabinetsbeleid van de afgelopen kabinetten kwalijknemen?

Nicole123 schreef op 17-05-2024 om 08:51:

[..]

Je zegt nu dat je het niet eens bent met de standpunten van GL/PvdA. Dat kan. Maar waar het over ging is dat mensen het kabinetsbeleid van de afgelopen 10 jaar aan GL/PvdA toeschrijven, hen kwalijk nemen hoe het nu gaat met Nederland. En dat is heel raar, want ze zaten al die tijd in de oppositie. Als je boos bent over de afgelopen regeringen, wees dan boos op de VVD, die steeds als grootste de grootste vinger in de pap had. Zeker als het gaat over sociaal-economische thema's, zoals de afbraak van de verzorgingsstaat, inkomensongelijkheid, gebrek aan bestaanszekerheid voor lage en middeninkomens, dat komt uit hun koker. En wees anders nog boos op de andere coalitiepartijen: CDA, D66 of CU. Ik ben persoonlijk het totaal oneens met de standpunten van FvD, PVV en DENK. Maar ik ga die partijen toch ook niet het kabinetsbeleid van de afgelopen kabinetten kwalijknemen?

Dat ben ik ook hoor. Ik schrijf dat ook niet toe aan de PvdA GL, maar PvdA GL heeft wel veel dezelfde standpunten met verschillende van die partijen (waar ik het dan ook totaal mee oneens ben). 

Bakblik schreef op 17-05-2024 om 08:03:

Minder geld naar wetenschap?
Vraag me af hoe ze dan de stikstof problematiek en de energietransitie naar duurzamer brandstof gaan oplossen.
Ook voor besparingen in de zorg is nog wel wat wetenschappelijk onderzoek nodig.

Klopt. Wat betreft de zorg zit ik redelijk dicht op het vuur en er is veel onderzoek nodig naar hoe je een beter en efficiënter en flexibeler zorgstelsel vormgeeft, zodat de zorg verbetert en de kosten niet de pan uit gaan rijzen. Neem bijv. zo'n plan als in het regeerakkoord staat: 

Versterking, ook door verbetering van de onderlinge samenwerking, van de positie van de eerstelijnszorg, waaronder de huisarts, wijkverpleging en van mantelzorgers. 

Klinkt prachtig, maar totaal niet concreet. Alsof de eerstelijnszorg daar niet al heel hard aan werkt, alsof het niet allang het plan is, alsof ze expres niet samenwerken en als de regering zegt 'ga dat maar eens even wel doen!' het opeens magisch lukt. 

Samenwerking in de eerstelijnszorg is heel ingewikkeld, omdat er zo enorm veel verschillende zorgaanbieders zijn. In het Integraal Zorg Akkoord, dat Ernst Kuipers goed voor elkaar heeft weten te krijgen, is er een mooi begin gemaakt met de versterking van de organisatie van de eerstelijnszorg. Voor het verdergaan hiermee is geld nodig, zijn subsidies nodig om te onderzoeken hoe precies en dat te implementeren. Als je geld bij de wetenschap weghaalt dan ga je dat juist tegen, in plaats van dat je het stimuleert.

Zie: https://www.zonmw.nl/nl/eerstelijnszorg#:~:text=De%20eerstelijnszorg%20is%20zorg%20die,waar%20nodig%20in%20samenhang%2C%20leveren.

(ZonMw is de subsidieorganisatie vanuit de overheid voor wetenschappelijk onderzoek en daadwerkelijke implementatie van verbeteringen in de zorg)
In het Integraal Zorgakkoord (IZA) zijn bestuurlijke afspraken gemaakt over de versterking van de organisatie van de eerstelijnszorg zodat deze blijvend toegankelijk is voor iedereen. Daarom wordt er hard gewerkt aan de implementatie van de Visie eerstelijnszorg 2030. Om voorbereidingen te kunnen treffen om de visie regionaal te implementeren, konden regio’s een voorbereidingssubsidie aanvragen om mens-, organisatie- en uitvoeringskracht vrij te spelen. Lees meer over de projecten en het ondersteunings- en stimuleringsprogramma Versterking organisatie eerstelijnszorg.

Dietloverzzz schreef op 17-05-2024 om 09:01:

[..]

Dat ben ik ook hoor. Ik schrijf dat ook niet toe aan de PvdA GL, maar PvdA GL heeft wel veel dezelfde standpunten met verschillende van die partijen (waar ik het dan ook totaal mee oneens ben).

Maar je reageerde op de tekst: 

Ik begrijp daarom echt niet waarom mensen denken dat een kabinet met weer de VVD zo'n frisse wind of breuk met het verleden is, of dat links hiervoor de macht had. Integendeel. Heel veel van de dingen waar niet-rijk rechts boos over is, komen uit de koker van de VVD, niet van GL of de SP. En met uitgerekend die partij gaat Wilders samenwerken.

Daar ben je het bij nader inzien dus wel gewoon mee eens: links had niet de macht, het afbreken van de verzorgingsstaat komt vooral door de VVD. Niet door GL, SP of PvdA. En tegelijk kun je het dan ook grondig oneens zijn met standpunten van GL/PvdA, of in mijn geval met standpunten van PVV, FvD en DENK, maar met het kabinetsbeleid van de afgelopen tijd hadden die partijen allemaal niks te maken.

Rozi schreef op 16-05-2024 om 23:01:

[..]

Het zou dan gaan 130 vs 100. Ben wel benieuwd ook naar effect op de files of dit dan juist meer of minder zal zijn.

Overigens ben ik voor afschaffing van die subsidie elektrische auto’s. Ja qua uitstoot zijn ze beter. Echter het produceren daarvan is erg milieubelastend en gaan ze minder lang mee dan benzine auto’s. Daarnaast hebben wij helemaal de capaciteit niet om al deze elektrische auto’s van stroom te voorzien. Dit kan het net niet aan.
Over het asielbeleid, dit zal inderdaad wel lastig worden omdat het juridisch geen stand zal houden. Daar zullen ze helaas van moeten terugkomen.

Dat laatste kan natuurlijk veranderen nu op 9 juni de Europese verkiezingen zijn.

Nicole123 schreef op 17-05-2024 om 09:09:

[..]

Maar je reageerde op de tekst:

Ik begrijp daarom echt niet waarom mensen denken dat een kabinet met weer de VVD zo'n frisse wind of breuk met het verleden is, of dat links hiervoor de macht had. Integendeel. Heel veel van de dingen waar niet-rijk rechts boos over is, komen uit de koker van de VVD, niet van GL of de SP. En met uitgerekend die partij gaat Wilders samenwerken.

Daar ben je het bij nader inzien dus wel gewoon mee eens: links had niet de macht, het afbreken van de verzorgingsstaat komt vooral door de VVD. Niet door GL, SP of PvdA. En tegelijk kun je het dan ook grondig oneens zijn met standpunten van GL/PvdA, of in mijn geval met standpunten van PVV, FvD en DENK, maar met het kabinetsbeleid van de afgelopen tijd hadden die partijen allemaal niks te maken.

De VVD voerde wel veel uit van links en de pvda was het met veel van die dingen gewoon eens. En in eerdere afbraak kabinetten hebben ze ook weleens deelgenomen. Als zij aan de macht waren geweest was het weer precies dezelfde koers. In het kort meer klimaat, meer woke, meer EU, meer vluchtelingen, arrogantie, etc. Die partij vind ik tegenwoordig een soort grote D66 qua standpunten. 

En VVD vind ik ook geen goede partij maar is wel helaas nodig voor een meerderheid.

Die linkse haat heeft ook geen fluit te maken met regeren. Links is te lief voor buitenlanders, minderheden en zwakkeren. Werkt al jaren als een rode lap en als probaat middel om angstvisioenen mee op te wekken. Ikke is in, wij zijn uit en hunnie mot ik nie. We zitten nu eenmaal in de rechtse jaren. 

CharlieB schreef op 16-05-2024 om 21:43:

[..]

Ja hier ben ik het wel mee eens. Dat mensen zelfs liever hopen dat het een grote puinhoop wordt 'want zie je wel' dan dat ze hopen op een succes van het Grote Boze Rechts. Terwijl puinhoop of succes toch ook hen raakt. En dat mensen hopen om over 2 maanden weer bij het stembureau te staan, want dát is zo lekker goed voor het land. Werkelijk te bizar voor woorden

Dus als nu het Kabinet Timmermans 1 in de startblokken had gestaan na een verpletterende overwinning van PvdA-GroenLinks, SP en D66 met samen 80 zetels, had het rechter deel van het Viva-forum ze van harte gefeliciteerd, gehoopt dat ze de volledige rit goed uit zouden zitten zonder intern gedoe en hadden ze vol goede moed gewacht op het goed dat ook hen zou treffen?

Geloof er niks van.  

Het sentiment lijkt me simpel: als je op een van de partijen hebt gestemd die nu de coalitie vormen, ben je blij en hoop je dat dit een groot succes wordt. 

Als je er niet op hebt gestemd zie je deze partijen het liefst zo snel mogelijk weer verdwijnen in de oppositie. 

Een Feyenoord-supporter staat ook niet te juichen als Ajax kampioen wordt. 

Een linkse stemmer heeft een andere visie op wat goed is voor dit land als een rechtste stemmer. Daarmee zal die niet blij zijn met dit akkoord. Als dit kabinet een succes wordt en ze goed uitvoeren wat beoogd is, is dat voor een linkse kiezer geen fijn vooruitzicht, net als uitvoering van een links beleid dat niet is voor een rechtse stemmer. 

Auditor schreef op 17-05-2024 om 09:53:

[..]

Dus als nu het Kabinet Timmermans 1 in de startblokken had gestaan na een verpletterende overwinning van PvdA-GroenLinks, SP en D66 met samen 80 zetels, had het rechter deel van het Viva-forum ze van harte gefeliciteerd, gehoopt dat ze de volledige rit goed uit zouden zitten zonder intern gedoe en hadden ze vol goede moed gewacht op het goed dat ook hen zou treffen?

Geloof er niks van.

Het sentiment lijkt me simpel: als je op een van de partijen hebt gestemd die nu de coalitie vormen, ben je blij en hoop je dat dit een groot succes wordt.

Als je er niet op hebt gestemd zie je deze partijen het liefst zo snel mogelijk weer verdwijnen in de oppositie.

Een Feyenoord-supporter staat ook niet te juichen als Ajax kampioen wordt.

Een linkse stemmer heeft een andere visie op wat goed is voor dit land als een rechtste stemmer. Daarmee zal die niet blij zijn met dit akkoord. Als dit kabinet een succes wordt en ze goed uitvoeren wat beoogd is, is dat voor een linkse kiezer geen fijn vooruitzicht, net als uitvoering van een links beleid dat niet is voor een rechtse stemmer.

Eens.

Dietloverzzz schreef op 17-05-2024 om 09:15:

[..]

De VVD voerde wel veel uit van links en de pvda was het met veel van die dingen gewoon eens. En in eerdere afbraak kabinetten hebben ze ook weleens deelgenomen. Als zij aan de macht waren geweest was het weer precies dezelfde koers. In het kort meer klimaat, meer woke, meer EU, meer vluchtelingen, arrogantie, etc. Die partij vind ik tegenwoordig een soort grote D66 qua standpunten.

En VVD vind ik ook geen goede partij maar is wel helaas nodig voor een meerderheid.

Nogmaals, het ging niet om wat jij en ik een goede partij vinden en welke koers een partij vaart, waar je op reageerde was de stelling of je het beleid van de afgelopen kabinetten een partij als PvdA/GL kwalijk kan nemen. En dat kan dus niet, want zij waren helemaal niet aan de macht. Je kunt het ook de PVV, FvD, SGP, PvdD of DENK niet kwalijk nemen. Dat D66 en PvdA/GL meer op elkaar gaan lijken ben ik met je eens. Ik ben ervoor dat ze zouden fuseren.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.