Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Ik twijfel over Plasterk als premier. Aan de ene kant kon bij nog niet eens de vier partijleiders aan tafel houden, dus met hem aan het roer zijn we gegarandeerd snel van dit kabinet af. 
Aan de andere kant gun ik ons een betere premier. Wellicht gaat Elbert Dijkgraaf toch nog overstag. Hij houdt volgens mij al de optie open om een ministerspost te vervullen, dus dan is het naar premier nog maar 1 stap.

https://www.volkskrant.nl/politiek/deze-week-nog-niet-bekend-wie-premier-wordt-omtzigt-twijfelt-over-aanstellen-van-ronald-plasterk~baf4194f/

VanLotje schreef op 16-05-2024 om 18:32:

musea belasting omhoog wtf?

Je zou denken dat je dat niet extra duur maakt zodat de gewone vrouw/man dat ook nog makkelijk kan doen

Inderdaad. Zodat ze kunnen genieten van het Nederlandsche cultuurgoed. Iets waar de PVV toch zoveel belang aan hecht. 

VanLotje schreef op 16-05-2024 om 18:32:

musea belasting omhoog wtf?

Je zou denken dat je dat niet extra duur maakt zodat de gewone vrouw/man dat ook nog makkelijk kan doen

Maar bioscopen en pretparken niet. En dan roepen dat je de Nederlandse Cultuur zo belangrijk vindt. Nou, het is duidelijk, die cultuur is blijkbaar niet Rembrandt en van Gogh, maar de Amerikaanse blockbusters en Walibi. Zo wordt dus het gaan naar een museum of klassiek concert straks echt alleen nog maar voor de elite en worden scheidslijnen in de maatschappij alleen maar harder.

In het woonbeleid zitten wel goede dingen:
https://www.volkskrant.nl/formatie/het-nieuwe-rechtse-kabinet-heeft-verrassend-linkse-plannen-voor-de-woningmarkt~bfe9a87b/
Dat de rechtse partijen veel bestaand woonbeleid voortzetten, ziet ook Erwin van der Krabben, hoogleraar locatieontwikkeling. Maar hij wijst ook op een maatregel die volgens hem ronduit ‘revolutionair’ is. Met een zogenoemde ‘planbatenheffing’ wil het nieuwe kabinet gemeenten de mogelijkheid geven winst af te romen wanneer grondeigenaren cashen op landbouwgrond die een woonbestemming krijgt.

‘Daarmee kan de gemeente de kosten van gebiedsontwikkeling betalen, en het zal ook een einde maken aan speculanten die proberen toekomstige bouwgrond te verwerven.’ Van der Krabben vindt het grappig dat uitgerekend een rechts kabinet die heffing wil invoeren: ‘Het is eigenlijk een zeer linkse maatregel.’

Nicole123 schreef op 16-05-2024 om 18:41:

[..]

Maar bioscopen en pretparken niet. En dan roepen dat je de Nederlandse Cultuur zo belangrijk vindt. Nou, het is duidelijk, die cultuur is blijkbaar niet Rembrandt en van Gogh, maar de Amerikaanse blockbusters en Walibi. Zo wordt dus het gaan naar een museum of klassiek concert straks echt alleen nog maar voor de elite en worden scheidslijnen in de maatschappij alleen maar harder.

Tja Henk en Ingrid gaan blijkaar vaker naar de bioscoop en het pretpark dan naar een museum.

Nicole123 schreef op 16-05-2024 om 18:23:

[..]

Zie je het ook als iets goeds als neutraal juist niet jouw eigen visie betreft? Dat bijv alle religies evenveel aandacht moeten krijgen, alle geaardheden, alle huidskleuren, niet alleen een Westerse visie moet worden aangeleerd wat betreft bijv geschiedenis of cultuur? Of is dat juist wat jij onder niet-neutraal schaart? Ik vind 'neutraal' een volstrekt loze term als je niet erbij schrijft wat het inhoudt. En ik denk dat wat deze coalitie, of vooral de PVV (bij zo ongeveer elke zin uit het akkoord kun je wel zien uit welke koker het komt), onder 'neutraal' verstaat niet het 'neutraal' is van vele anderen. Wie gaat straks bepalen wat neutraal is?

Zeker. Met pijn in mijn hart (maar sportief als ik ben) mag er heel even kort gesproken worden over cisgender zijn, heteroseksualiteit, relaties, lichaam, liefde en grenzen aangeven/bewaken. 

Hopelijk bepalen de pedagogen dit. Wetenschappelijk was denk ik al uitverkocht. Of niet passend bij de ideologie. De propagandawetgeving komt zo weer een stapje dichterbij. 

felija schreef op 16-05-2024 om 18:18:

[..]

Maar een Bosma en Wilders hebben wel een voorbeeldfunctie, zij leren mensen dat een 'grapje' moet kunnen en dat je bijvoorbeeld Kaag best een heks mag noemen, maar vervolgens is Wilders er als de kippen bij om een gewone opmerking van een collega politicus geadresseerd aan zijn adres totaal uit zijn verband te rukken en zelfs aangifte te doen. Meten met twee maten en je stemmers leren: je mag zelf wel mensen beledigen, daar moeten ze maar tegen kunnen, maar andersom heb ik bij het minste of geringste al lange tenen.

Ja dat ben ik met je eens in die zin dat ik het niet professioneel vind van politici om over en weer met modder te gooien naar elkaar. Vanuit welke hoek het ook komt. Dat doen ze echter wel allemaal op hun eigen manier. 

Voor de rest vind ik dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze uiten en dat ze dat zelf moeten weten tenzij ze echt strafbaar bezig zijn natuurlijk. Politici hebben daar niets mee te maken vind ik. Wat wij bijvoorbeeld hier op het forum  zeggen, vinden en wat voor grapjes we maken is niet belangrijk. Wij werken niet in de politiek en wij zijn nu niet aan het werk. Als politici dat doen kan het onprofessioneel zijn (vind ik) al mogen ook zij zeggen wat ze willen vind ik tenzij ze strafbaar bezig zijn. Die politici zijn wel aan het werk dus dan vind ik het wel heel anders. 

Nicole123 schreef op 16-05-2024 om 18:28:

[..]

Dan moet je vooral niet op Wilders stemmen, die heeft 20 jaar lang niets anders gedaan. Weet je nog wat hij zei toen Yesilgöz minister werd?

Dat doen ze toch allemaal joh dat moddergooien. Wilders alleen op een directe lompere manier en de meeste andere partijen op een meer zogenaamd nette manier.

Dietloverzzz schreef op 16-05-2024 om 18:49:

[..]

Ja dat ben ik met je eens in die zin dat ik het niet professioneel vind om over en weer met modder te gooien naar elkaar. Vanuit welke hoek het ook komt. Dat doen ze echter wel allemaal op hun eigen manier.

Voor de rest vind ik dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze uiten en dat ze dat zelf moeten weten tenzij ze echt strafbaar bezig zijn natuurlijk. Politici hebben daar niets mee te maken vind ik. Wat wij bijvoorbeeld hier op het forum zeggen, vinden en wat voor grapjes we maken is niet belangrijk. Wij werken niet in de politiek en wij zijn nu niet aan het werk. Als politici dat doen kan het onprofessioneel zijn (vind ik) al mogen ook zij zeggen wat ze willen vind ik tenzij ze strafbaar bezig zijn. Die politici zijn wel aan het werk dus dan vind ik het wel heel anders.

Helder. 

Daglichtlamp schreef op 16-05-2024 om 18:46:

In het woonbeleid zitten wel goede dingen:
https://www.volkskrant.nl/formatie/het-nieuwe-rechtse-kabinet-heeft-verrassend-linkse-plannen-voor-de-woningmarkt~bfe9a87b/
Dat de rechtse partijen veel bestaand woonbeleid voortzetten, ziet ook Erwin van der Krabben, hoogleraar locatieontwikkeling. Maar hij wijst ook op een maatregel die volgens hem ronduit ‘revolutionair’ is. Met een zogenoemde ‘planbatenheffing’ wil het nieuwe kabinet gemeenten de mogelijkheid geven winst af te romen wanneer grondeigenaren cashen op landbouwgrond die een woonbestemming krijgt.

‘Daarmee kan de gemeente de kosten van gebiedsontwikkeling betalen, en het zal ook een einde maken aan speculanten die proberen toekomstige bouwgrond te verwerven.’ Van der Krabben vindt het grappig dat uitgerekend een rechts kabinet die heffing wil invoeren: ‘Het is eigenlijk een zeer linkse maatregel.’

Ik kende die hele term niet, maar dat klinkt wel goed inderdaad. Maar gaat dit specifiek over landbouwgrond die een woonbestemming krijgt? Waarom specifiek daarover? En die grondeigenaren, zijn dat dan boeren of speculanten? Is dit ook een maatregel om boeren te beschermen tegen speculanten die hun grond opkopen, of begrijp ik het dan verkeerd? Gaat deze regel stimuleren of ontmoedigen dat landbouwgrond voor woningbouw ingezet gaat worden?

Nicole123 schreef op 16-05-2024 om 18:23:

[..]

Zie je het ook als iets goeds als neutraal juist niet jouw eigen visie betreft? Dat bijv alle religies evenveel aandacht moeten krijgen, alle geaardheden, alle huidskleuren, niet alleen een Westerse visie moet worden aangeleerd wat betreft bijv geschiedenis of cultuur? Of is dat juist wat jij onder niet-neutraal schaart? Ik vind 'neutraal' een volstrekt loze term als je niet erbij schrijft wat het inhoudt. En ik denk dat wat deze coalitie, of vooral de PVV (bij zo ongeveer elke zin uit het akkoord kun je wel zien uit welke koker het komt), onder 'neutraal' verstaat niet het 'neutraal' is van vele anderen. Wie gaat straks bepalen wat neutraal is?

Ik denk dat nog zal moeten blijken wat ze er precies mee bedoelen. Pas dan kan ik ook zeggen of en in hoeverre ik het daadwerkelijk wat goeds vind. Ik denk dat dat vanzelf wel duidelijk gaat worden. Gelet op de partijen die bij de formatie zijn betrokken denk ik dat ze het schoolmateriaal niet politiek gekleurd meer willen hebben (en geen nadruk op bv 1 religie)  en verschillende woke achtige dingen niet meer willen laten onderwijzen aan kinderen. Ik vind het erop lijken dat ze zoiets bedoelen, maar uiteraard blijft dat gissen.

VanLotje schreef op 16-05-2024 om 18:32:

musea belasting omhoog wtf?

Je zou denken dat je dat niet extra duur maakt zodat de gewone vrouw/man dat ook nog makkelijk kan doen

Het is niet dat het met tientallen euro’s omhoog gaat hè, zal zo’n 10% zijn. Maarja jammer vind ik het wel, ik ga regelmatig naar theater en is nooit leuk als dat dan duurder wordt.

Over het algemeen ben ik wel blij met het akkoord.

Nicole123 schreef op 16-05-2024 om 16:49:

Ik lees dat ze versterkte gebedsoproepen willen verbieden. Nou ben ik geen fan van die oproepen, dus mij best, maar het roept wel vragen op. Ik ken veel kerken waar tijdens het bidden van het Onze Vader de kerkklokken luiden en het kwartier voor de dienst ook. Mag dat dan ook niet meer? Of mag het wel als het christelijk is en is die koelkast toch stiekem op een keer gegaan om de anti-moslim sentimenten wat tegemoet te komen?

Hetzelfde voor het 'neutraal maken van de schoolboeken. Wat verstaan ze daaronder? Mag specifiek christelijk lesmateriaal dan nog wel? Bijv de wat conservatievere christelijke lesmethode over seksualiteit (Wonderlijk gemaakt)? Of moet dat juist de standaard worden?

Ik houd mijn hart vast voor de 'neutrale' lesboeken. Kijk maar naar Amerika waar "bezorgde" ouders dicteren welke lesstof wel en niet op school gegeven wordt. 

Ik weet niet precies hoe je het moet waarborgen, maar de inhoud van ons onderwijs moet niet politiek zijn. 

Dietloverzzz schreef op 16-05-2024 om 18:51:

[..]

Dat doen ze toch allemaal joh dat moddergooien. Wilders alleen op een directe lompere manier en de meeste andere partijen op een meer zogenaamd nette manier.

Maar je zei toch dat je zo tegen moddergooien door politici bent? Of is het wel oké als je het maar zo grof mogelijk doet, zoals de uitspraken van Wilders tegen Yeşilgöz en Kaag?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.