Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

De 'verwende sneeuwvlokjes' van Generatie Z zoeken hun weg op de arbeidsmarkt

redbulletje schreef op 08-10-2023 om 14:11:

[..]

Als je buiten de randstad woont was het in mijn tijd al normaal om op je 18e je rijbewijs te halen (jaren 80). Bedrijven hechten toen ook waarde aan over eigen vervoer beschikken als je solliciteerde.

Rijbewijs halen, oké. Maar ik heb het over studenten van 17-19 jaar met een eigen auto,  die daar dagelijks mee onderweg zijn, ook al lopen ze onbetaald stage en hebben ze weinig tijd voor een lucratief bijbaantje (Pabo ben je echt wel 40 uur per week zoet mee, veel lesuren ook). Geen idee waar ze het van doen - en "in mijn tijd" gingen ook de studenten die nog bij ouders in Friesland of Twente woonden gewoon met de trein (en z.s.m. op kamers). 

Renmuis schreef op 08-10-2023 om 14:50:

[..]

Rijbewijs halen, oké. Maar ik heb het over studenten van 17-19 jaar met een eigen auto, die daar dagelijks mee onderweg zijn, ook al lopen ze onbetaald stage en hebben ze weinig tijd voor een lucratief bijbaantje (Pabo ben je echt wel 40 uur per week zoet mee, veel lesuren ook). Geen idee waar ze het van doen - en "in mijn tijd" gingen ook de studenten die nog bij ouders in Friesland of Twente woonden gewoon met de trein (en z.s.m. op kamers).

Ik reed met 18 jaar ook naar mijn opleiding en nam betalende medestudenten mee. 

En hoe jonger je ervaring opdoet, hoe makkelijker je onder diverse omstandigheden leert rijden. 

En als stagiair kon ik om boodschappen gestuurd worden naar de lithograaf, naar de drukker etc. 

MidasWolf schreef op 08-10-2023 om 14:39:

Wat ik wel kan bedenken is dat (relatief )veel jongeren onder de 20 een elektrische fiets hebben. Terwijl bijvoorbeeld hun middelbare school binnen 10 km fietsen is.

Dat snap ik wel. Had mij in die tijd een elektrische fiets aangeboden en ik had ook echt geen nee gezegd hoor. Ik vond het altijd prima fietsen, maar als het anders kan, waarom niet

redbulletje schreef op 08-10-2023 om 14:55:

[..]

En hoe jonger je ervaring opdoet, hoe makkelijker je onder diverse omstandigheden leert rijden.

Niet iedereen kan zich het halen van een rijbewijs (op die leeftijd), laat staan het kopen van een auto veroorloven. Net als dat niet alle ouders in staat zijn om dat hun kinderen cadeau te doen. 

Ik denk dat dat in 'jouw' tijd niet per se anders was.

Poezel_en_Wip schreef op 08-10-2023 om 15:11:

[..]

Niet iedereen kan zich het halen van een rijbewijs (op die leeftijd), laat staan het kopen van een auto veroorloven. Net als dat niet alle ouders in staat zijn om dat hun kinderen cadeau te doen.

Ik denk dat dat in 'jouw' tijd niet per se anders was.

Rijbewijzen werden toch echt wel massaal gehaald al dan niet dmv bijbaantjes. En vaak leverde een goedkoop oud barrel meer kansen op bijverdiensten op. 

redbulletje schreef op 08-10-2023 om 15:13:

[..]

Rijbewijzen werden toch echt wel massaal gehaald al dan niet dmv bijbaantjes. En vaak leverde een goedkoop oud barrel meer kansen op bijverdiensten op.

toen wel, nu mss minder. En een auto is gewoon duur. In aanschaf, maar helemaal in brandstof

redbulletje schreef op 08-10-2023 om 14:55:

[..]

redbulletje schreef op 08-10-2023 om 14:56:

En als stagiair kon ik om boodschappen gestuurd worden naar de lithograaf, naar de drukker etc.

Volgens mij is dat verre van een typische ervaring, ook als je van buiten de randstad kwam. Dat gold voor heel veel van mijn studiegenoten, en die konden misschien wel rijden (of waren druk bezig met lessen; je mocht toen natuurlijk pas op je 18e beginnen), maar ze kwamen echt niet met de auto naar college. Hoogstens werden ze weleens afgezet op het station. 

Bij onze school worden we juist aangemoedigd met de fiets te komen. Er zijn ook weinig parkeerplekken. Er is een fietsplan waarmee je een fiets kan aanschaffen, en fietsers krijgen net zoveel reisvergoeding als auto-rijdende collega's. Stagiaires worden hier nooit om boodschappen gestuurd, dat past ook niet bij het vak. Het geeft verder niet dat ze met de auto komen. Het is in mijn ogen gewoon een opvallende ontwikkeling. 

Renmuis schreef op 08-10-2023 om 15:17:

[..]

[..]

Volgens mij is dat verre van een typische ervaring, ook als je van buiten de randstad kwam. Dat gold voor heel veel van mijn studiegenoten, en die konden misschien wel rijden (of waren druk bezig met lessen; je mocht toen natuurlijk pas op je 18e beginnen), maar ze kwamen echt niet met de auto naar college. Hoogstens werden ze weleens afgezet op het station.

Bij onze school worden we juist aangemoedigd met de fiets te komen. Er zijn ook weinig parkeerplekken. Er is een fietsplan waarmee je een fiets kan aanschaffen, en fietsers krijgen net zoveel reisvergoeding als auto-rijdende collega's. Stagiaires worden hier nooit om boodschappen gestuurd, dat past ook niet bij het vak. Het geeft verder niet dat ze met de auto komen. Het is in mijn ogen gewoon een opvallende ontwikkeling.

Ik heb een hbo opleiding in Antwerpen gedaan en we waren met veel Nederlanders daar die vrijwel allemaal met de auto kwamen. Wel met volle auto's dus met 3-4 betalende medestudenten. Geluk natuurlijk dat Vlaamse opleidingen gewoon een continue rooster hebben waardoor dat mogelijk was. 

Mijn eerste baan was op een industrieterrein waardoor een auto ook noodzaak was. 

Renmuis schreef op 08-10-2023 om 14:50:

[..]

Rijbewijs halen, oké. Maar ik heb het over studenten van 17-19 jaar met een eigen auto, die daar dagelijks mee onderweg zijn, ook al lopen ze onbetaald stage en hebben ze weinig tijd voor een lucratief bijbaantje (Pabo ben je echt wel 40 uur per week zoet mee, veel lesuren ook). Geen idee waar ze het van doen - en "in mijn tijd" gingen ook de studenten die nog bij ouders in Friesland of Twente woonden gewoon met de trein (en z.s.m. op kamers).

Dit herken ik wel een beetje eigenlijk. Ik ging zelf ook met de auto naar mijn stage. Auto van mijn moeder weliswaar. Maar ik had ook wel vriendinnen of klasgenoten met een eigen auto. Zelfs naar de middelbare school zag je het laatste jaar leerlingen met de auto komen. 

Als men met de auto naar stage of school komt wil dat niet gelijk zeggen dat ze een eigen auto hebben. Ik ging ook met de auto naar school maar mocht de auto van mijn ouders lenen.

watertoren schreef op 08-10-2023 om 15:25:

Als men met de auto naar stage of school komt wil dat niet gelijk zeggen dat ze een eigen auto hebben. Ik ging ook met de auto naar school maar mocht de auto van mijn ouders lenen.

Inderdaad, en ik denk dat er nu ook veel meer gezinnen zijn met 2 auto’s dan in de tijd dat ik studeerde. Er zal dus makkelijker een auto van een ouder geleend kunnen worden.

Zeventienjarigen mogen nog niet zelfstandig rijden, dus kan me niet voorstellen dat die met de auto komen.

CharlieB schreef op 08-10-2023 om 15:04:

[..]

Dat snap ik wel. Had mij in die tijd een elektrische fiets aangeboden en ik had ook echt geen nee gezegd hoor. Ik vond het altijd prima fietsen, maar als het anders kan, waarom niet

Zodra ik 16 werd, kreeg/kocht ik een brommer (zou kunnen dat ik hem voor mijn verjaardag kreeg, ik weet het niet meer) en heb ik mijn fiets niet meer aangeraakt.

En ik vind het eigenlijk wel goed dat deze generatie wat meer voor zichzelf opkomt. Werken om te leven en niet andersom. Sommigen slaan daar een beetje in door en hebben vooral eisen en weinig te bieden, maar ik denk dat dat maar een minderheid is. En die leren vanzelf dat iets eisen ook betekent dat er iets van je wordt verwacht.

MiniJCW schreef op 08-10-2023 om 15:49:

[..]

En ik vind het eigenlijk wel goed dat deze generatie wat meer voor zichzelf opkomt. Werken om te leven en niet andersom. Sommigen slaan daar een beetje in door en hebben vooral eisen en weinig te bieden, maar ik denk dat dat maar een minderheid is. En die leren vanzelf dat iets eisen ook betekent dat er iets van je wordt verwacht.

En ik denk dat je daar juist het probleem te pakken hebt. Prima als je als motto ‘ik werk om te leven’ hebt, maar wees dan ook realistisch in hetgeen dat werkelijk inhoudt. Dat je als 25-jarige met 3-4 dagen werken geen hypotheek van 4K kunt krijgen als starter op de markt. En daar gaat het vaak verkeerd tegenwoordig. 

redbulletje schreef op 08-10-2023 om 15:13:

[..]

Niet meteen met 18 hoor. Ik woonde ook op platteland   we hadden brommers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.