Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024


Friezinnetje schreef op 05-08-2024 om 23:18:

Verwachting is dat Harris vanavond/nacht haar runningmate bekend maakt

Friezinnetje had weer gelijk. 

Goede keuze met een mooi CV, die goed gepositioneerd is om zwevende kiezers te trekken.

MidasWolf schreef op 06-08-2024 om 15:24:

[..]

Kamala Harris gaat het samen met Tim Walz opnemen tegen Trump en Vance https://www.nu.nl/verkiezingen-vs/6322830/kamala-harris-gaat-het-samen-met-tim-walz-opnemen-tegen-trump-en-vance.html

Hoorde het net op de radio.

ik ken hem verder niet, maar lijkt een goede keuze. 60 jaar, nog niet te oud

MidasWolf

MidasWolf

06-08-2024 om 18:05 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 06-08-2024 om 17:33:

[..]

ik ken hem verder niet, maar lijkt een goede keuze. 60 jaar, nog niet te oud

Ik had ook nog niet van hem gehoord, hetgeen er bekend gemaakt is klinkt prima tot nu toe.

Hier kon je op wachten... Tim Walz wordt nu beschuldigd van stolen valor (wikipedia: individuals who lie about serving in the military or the extent of their military service.)

CNN heeft het erover in deze clip: 

CNN on Governor Tim Walz: 

“Walz did make a comment, he’s done it a couple times, where he has used language that suggested that he carried weapons in a fighting situation. There is no evidence that any time that he was in the position of being shot at and some of his language could easily be seen to suggest that he was.”

https://x.com/yashar/status/1821256532069380317?t=xPK0dWWnvdj1dNjD_-pAvA&s=09

Er circuleren hierover meer videos op X zoals:

https://x.com/TheCalvinCooli1/status/1821350635716927856?t=hQS4Yr2k615YqXa3r7hMqg&s=19

Of bijvoorbeeld: 

https://x.com/ImMeme0/status/1820971325869158610?t=6EWb1K7NqQ_klxoOptqAJw&s=19

Het werd ook wel weer tijd, het was al een paar dagen relatief rustig op dit front 

Malibu2 schreef op 08-08-2024 om 07:44:

Hier kon je op wachten... Tim Walz wordt nu beschuldigd van stolen valor (wikipedia: individuals who lie about serving in the military or the extent of their military service.)

CNN heeft het erover in deze clip:

CNN on Governor Tim Walz:

“Walz did make a comment, he’s done it a couple times, where he has used language that suggested that he carried weapons in a fighting situation. There is no evidence that any time that he was in the position of being shot at and some of his language could easily be seen to suggest that he was.”

https://x.com/yashar/status/1821256532069380317?t=xPK0dWWnvdj1dNjD_-pAvA&s=09

Er circuleren hierover meer videos op X zoals:

https://x.com/TheCalvinCooli1/status/1821350635716927856?t=hQS4Yr2k615YqXa3r7hMqg&s=19

Of bijvoorbeeld:

https://x.com/ImMeme0/status/1820971325869158610?t=6EWb1K7NqQ_klxoOptqAJw&s=19

Het werd ook wel weer tijd, het was al een paar dagen relatief rustig op dit front

Wat zijn dat toch voor vage links? X is toch geen gerenommeerd kanaal om betrouwbaar nieuws vandaan te halen? 
Ik heb er ook het een en ander over gelezen, Walz heeft er volgens mij helemaal niet geheimzinnig over gedaan.

https://abcnews.go.com/amp/Politics/walzs-military-record-vances-accusations-stolen-valor/story?id=112618991

“Walz served as command sergeant major but didn't stay in that role long enough to keep it in retirement.

There's no evidence Walz broke any rules by retiring when he did. After more than 20 years of service with the National Guard, a person can retire at any point, regardless of where they are in their contract, according to the National Guard.

Walz had joined the Nebraska National Guard at age 17, later transferring to the Minnesota National Guard, spending a total of 24 years in the service.

According to experts, Walz's retirement would have to have been approved by his commander. Officials say retirement requests can be denied if a Guard unit is mobilized, though the ultimate decision is up to the unit commander”


Zilver_gray schreef op 08-08-2024 om 09:24:

[..]

Wat zijn dat toch voor vage links? X is toch geen gerenommeerd kanaal om betrouwbaar nieuws vandaan te halen?
Ik heb er ook het een en ander over gelezen, Walz heeft er volgens mij helemaal niet geheimzinnig over gedaan.

https://abcnews.go.com/amp/Politics/walzs-military-record-vances-accusations-stolen-valor/story?id=112618991

“Walz served as command sergeant major but didn't stay in that role long enough to keep it in retirement.

There's no evidence Walz broke any rules by retiring when he did. After more than 20 years of service with the National Guard, a person can retire at any point, regardless of where they are in their contract, according to the National Guard.

Walz had joined the Nebraska National Guard at age 17, later transferring to the Minnesota National Guard, spending a total of 24 years in the service.

According to experts, Walz's retirement would have to have been approved by his commander. Officials say retirement requests can be denied if a Guard unit is mobilized, though the ultimate decision is up to the unit commander”


Sorry? Ik verwijs als eerste naar een X-bericht van Yashar Ali, een gerenommeerd journalist. Die toont, zoals je kunt zien, een clip van CNN. 

Daarnaast verwijs ik naar andere video's waarin mensen aan het woord komen die zeggen Tim Walz te hebben meegemaakt. Van welk X-account ik dat haal is minder relevant dan de vraag: is het waar? Yashar Ali volg ik en de CNN clip zag ik op mijn X-feed, dan ben ik nieuwsgierig en wil weten of er meer video-opnames zijn. Ik ga niet uit van wat mensen schrijven over anderen, maar ik wil de beelden zelf zien en de context. 

En hoewel ik weet dat er ook op X veel fake nieuws circuleert, blijkt X steeds vaker betrouwbaarder nieuws af te leveren dan diverse mediakanalen. Ik wou dat dat anders was. Maar ik heb intussen te vaak berichten van "reguliere" kanalen ontkracht zien worden door videobeelden die verspreid werden via X. 

Zilver_gray schreef op 08-08-2024 om 09:24:

[..]

Wat zijn dat toch voor vage links? X is toch geen gerenommeerd kanaal om betrouwbaar nieuws vandaan te halen?
Ik heb er ook het een en ander over gelezen, Walz heeft er volgens mij helemaal niet geheimzinnig over gedaan.

https://abcnews.go.com/amp/Politics/walzs-military-record-vances-accusations-stolen-valor/story?id=112618991

“Walz served as command sergeant major but didn't stay in that role long enough to keep it in retirement.

There's no evidence Walz broke any rules by retiring when he did. After more than 20 years of service with the National Guard, a person can retire at any point, regardless of where they are in their contract, according to the National Guard.

Walz had joined the Nebraska National Guard at age 17, later transferring to the Minnesota National Guard, spending a total of 24 years in the service.

According to experts, Walz's retirement would have to have been approved by his commander. Officials say retirement requests can be denied if a Guard unit is mobilized, though the ultimate decision is up to the unit commander”


Helemaal met je eens. 
De Republikeinen hebben in 2004 ook John Kerry helemaal zwart gemaakt op dit gebied en die had drie purple heart medailles. 

CNN is bovendien erg naar rechts opgeschoven sinds John Mallone het voor het zeggen heeft.

Wat betreft die X linkjes hierboven, neem die laatste. Die heeft een MAGA pet als pfp en post alleen maar anti-Walz dingen. Niet bepaald neutraal en dat is nog zacht uitgedrukt. 

Ik heb in de laatste paar weken zoveel leugens gelezen op X van MAGA, dat ik me afvraag of ze ooit wel eens de waarheid spreken.

Laat ze eerst maar echt uitzoeken hoe het zit en met 'ze' bedoel ik niet MAGA die dag in dag uit zeer politiek gekleurde dingen posten.

Malibu2 schreef op 08-08-2024 om 09:46:

[..]


En hoewel ik weet dat er ook op X veel fake nieuws circuleert, blijkt X steeds vaker betrouwbaarder nieuws af te leveren dan diverse mediakanalen. Ik wou dat dat anders was. Maar ik heb intussen te vaak berichten van "reguliere" kanalen ontkracht zien worden door videobeelden die verspreid werden via X.

Ik heb even dat Calvin Coolidge Project account bekeken waar je een link naar had gezet. Ik hoop niet dat je denkt dat dit een betrouwbare nieuws bron is want ik zie het helemaal bol staan van Republikeinse propaganda. 

Bevestigt het beeld van Twitter als onbetrouwbare bron alleen maar. Als mensen dit soort accounts serieus nemen, dan begrijp ik wel beter hoe mensen beinvloed kunnen worden. 

VanLotje schreef op 08-08-2024 om 11:27:

[..]

Ik heb even dat Calvin Coolidge Project account bekeken waar je een link naar had gezet. Ik hoop niet dat je denkt dat dit een betrouwbare nieuws bron is want ik zie het helemaal bol staan van Republikeinse propaganda.

Bevestigt het beeld van Twitter als onbetrouwbare bron alleen maar. Als mensen dit soort accounts serieus nemen, dan begrijp ik wel beter hoe mensen beinvloed kunnen worden.

Jammer maar voorspelbaar dat je niet ingaat op de inhoud. Ik ben juist heel blij met X, en dat Elon Musk het heeft overgenomen. Tuurlijk bestaat, net als bij de traditionele media, het gevaar van echo chambers. Ik volg daarom bewust politici en journalisten van over het hele spectrum. 

Wat doe jij om te voorkomen dat je in een echo chamber belandt? 

Malibu2 schreef op 08-08-2024 om 12:20:

[..]

Jammer maar voorspelbaar dat je niet ingaat op de inhoud. Ik ben juist heel blij met X, en dat Elon Musk het heeft overgenomen. Tuurlijk bestaat, net als bij de traditionele media, het gevaar van echo chambers. Ik volg daarom bewust politici en journalisten van over het hele spectrum.

Wat doe jij om te voorkomen dat je in een echo chamber belandt?

Jammer maar voorspelbaar dat je met dit soort onbetrouwbare links komt. 

Er is zoveel propaganda en nepnieuws op Twitter. Zij willen juist dat normale mensen verzanden in het constant weerleggen van hun niet afhoudende propaganda en er zo in meegaan.

Jouw post-tendens is duidelijk: voordelig voor de Republikeinen en nadelig voor de Democraten. 

Dat je zelfs serieus met zo'n "bron" aan komt zetten verklaart wel een heleboel. 

Als ik ooit een Twitter link plaats naar iemand die claimt dat Trump en Vance reptielmensen zijn, puppies willen verbieden of de tax op ijsjes met 50% willen verhogen of iets in die richting, dan mag je er ook wat van zeggen







VanLotje schreef op 08-08-2024 om 12:55:

[..]

Jammer maar voorspelbaar dat je met dit soort onbetrouwbare links komt.

Er is zoveel propaganda en nepnieuws op Twitter. Zij willen juist dat normale mensen verzanden in het constant weerleggen van hun niet afhoudende propaganda en er zo in meegaan.

Jouw post-tendens is duidelijk: voordelig voor de Republikeinen en nadelig voor de Democraten.

Dat je zelfs serieus met zo'n "bron" aan komt zetten verklaart wel een heleboel.


Ik had al eerder richting Zilvergrey geantwoord over mijn X-links. Een CNN videoclip gepost door een bekende journalist zou ik niet als onbetrouwbaar beoordelen. Met de conclusie die CNN trekt mag je het eens of oneens zijn, dat is een tweede. Die andere videos zijn opnamen die over dezelfde beschuldiging gaan, één zelfs al van 15 jaar geleden. Het is dus niet een beschuldiging die nu ineens uit het niets opduikt, dit speelt al veel langer. 

En over X.. mede door X heb ik bijvoorbeeld een veel genuanceerder beeld gekregen van de vreselijke rellen in het VK. Ik had er niet aan moeten denken dat ik mee was gegaan in het verhaal dat bepaalde media naar buiten brengen. Tegelijkertijd doet dat ook wat met mijn vertrouwen in die media. Want als je hier al niet eerlijk over bericht, doe je dat dan wel bij andere onderwerpen? 

Is er ook fake news op X? Absoluut. Ik ben bekend met grote accounts die bijvoorbeeld veel fake nieuws verspreiden over de Israël - Hamas oorlog. Maar dat wordt vaak al direct weersproken. Er worden bijvoorbeeld regelmatig erge foto's gepubliceerd met als opmerking dat het in Gaza is. Vaak toont iemand dan echter al snel aan dat het een al eerder gepubliceerde foto betreft, bijvoorbeeld vanuit de Syrië oorlog. 

Ik vind het echter belangrijk om de traditionele media (al dan niet via X) te blijven volgen. 

Maar jij geeft weer geen antwoord op mijn vraag, wat doe jij om te voorkomen dat je in een echo chamber belandt? 

JD Vance staat er ook op voor dat hij bij de Marine had gezeten in oorlogsgebied. 
Maar hij deed daar de communicatie afdeling en begeleiding van journalisten


en Trump heeft nooit gediend vanwege zgn hielspoor

Chantal2022 schreef op 08-08-2024 om 13:54:

JD Vance staat er ook op voor dat hij bij de Marine had gezeten in oorlogsgebied.
Maar hij deed daar de communicatie afdeling en begeleiding van journalisten


en Trump heeft nooit gediend vanwege zgn hielspoor

Heeft Vance daarover gelogen? Zo ja, dan kunnen de Democraten hem daar uiteraard op pakken. 

En ik weet niet waarom Trump nooit heeft gediend. Als de democraten kunnen bewijzen dat hij heeft gelogen over een hielspoor dan moeten ze dat vooral uitbuiten. 

President Joe Biden said Wednesday that he doesn’t have confidence there’ll be a peaceful transition of power if former President Donald Trump loses in November, pointing to comments from the Republican nominee suggesting the only way he’d lose is if the election is stolen from him.

https://edition.cnn.com/2024/08/07/politics/biden-trump-peaceful-transition-of-power/index.html

Ik hoop echt dat ze achter de schermen harder bezig zijn met het beschermen van het verloop van de verkiezingen dan Biden hier laat doorschemeren. Denk dat het hard nodig is, bij voorbaat al. 

Malibu2 schreef op 08-08-2024 om 13:28:

[..]


Ik vind het echter belangrijk om de traditionele media (al dan niet via X) te blijven volgen.

Maar jij geeft weer geen antwoord op mijn vraag, wat doe jij om te voorkomen dat je in een echo chamber belandt?


Ik heb juist de moeite genomen om het te bekijken, zoals duidelijk blijkt uit mijn posts. Daaruit had je al kunnen concluderen dat ik niet alleen voor 1 soort media open sta.

Dat betekent niet dat ik dan moet geloven wat je aandraagt. Mijn conclusie is dat ik het een totaal ongeloofwaardige "bron" vind. Daar lijk je moeite mee te hebben, dus lijk je de aandacht te willen verschuiven en probeer je mij nu te beoordelen over of ik wel of niet in een echo kamer ronddwaal, terwijl ik dus wel jouw bron bekeek. 

Ik lees en kijk veel soorten media uit verschillende landen. Daarbij kijk ik echter ook naar de geloofwaardigheid en die gaat voor mij nu eenmaal snel omlaag als iemand met dat soort links komt. 

Ik zeg niet dat deze tweets verboden moeten worden of dat jij ze niet serieus mag nemen, maar ik mag ook zeggen wat ik ervan vind.  


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.