Nieuws en actueel
MidasWolf
03-02-2024 om 19:37
Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024
De Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2024 zijn de geplande 60e presidentsverkiezingen van de Verenigde Staten, die zullen plaatsvinden op 5 november 2024. Het zal de eerste presidentsverkiezing zijn nadat het aantal kiesmannen per staat is bijgewerkt als gevolg van de volkstelling van 2020.
Nog eens 4 jaar Joe Biden, of wordt het een nieuwe periode Donald Trump? De strijd om het Witte Huis is in volle gang. Op 5 november 2024 zijn de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten.
Schrijf hier mee over deze belangrijke verkiezingen, op een wereldtoneel waarin veel gebeurd op dit moment.
Chantal2022
06-11-2024 om 18:58
Nighttripper schreef op 06-11-2024 om 16:37:
Het is me wat,al die BN'ers met hun 'belangrijke' mening....🙄
[..]
Chef'Special-zangerJoshua Nolet heeft de hele nacht naar de uitslagen van de Amerikaanse verkiezingen gekeken. Hij deelt een gebroken hartje in zijn Instagram Storie"
Gelukkig ook nog 1 die normaal kon reageren. "Dinand Woesthoff heeft net als Joshua de verkiezingsuitslagen de hele nacht bekeken. "Democratie heeft gesproken. En democratie heeft een weg gevonden, ook in 2024. Lange nacht, bleke morgen. Onwards. Upwards', schrijft de zanger in een bericht."
https://www.rtl.nl/boulevard/entertainment/artikel/5479070/bners-ontstemd-door-geclaimde-winst-trump-zwarte-dag
Jij deelt je mening toch ook?
felija
06-11-2024 om 19:12
MRI schreef op 06-11-2024 om 11:30:
[..]
Nou daar zeg je wat. Ik denk dat mensen die anderen willen respecteren en een eerlijke verdeling van geld en goederen ambiëren meer opereren vanuit hun frontale cortex. Dus meer vanuit empathie. Mensen die uit angst voor het verlies van hun privileges denken, zullen meer vanuit het reptiele brein werken en handelen (en stemmen). De een spreekt Arabisch, de ander Chinees, zoiets. Het is lastiger om vanuit het reptiele brein naar de frontale cortex te gaan dan andersom. De krachten die appeleren aan het reptiele brein zijn sterk: angst, overlevingsmechanismes, vechten. Dus men stemt vanuit de onderbuik. En links heeft nooit goed uit kunnen leggen, dat dat korte termijn handelen is wat vaak de mensen die zo stemmen nog het meeste treft op de lange duur. Daarbij komt dat men vaak een soort van te netjes is om in grove taal te appeleren aan die onderbuik/reptiele brein gevoelens. Maar omdat links ook zelf ook een reptiel brein heeft, en het makkelijker is om vanuit de frontale cortex daarnaar toe te gaan dan andersom zal men toch een weg moeten vinden om dat mee te nemen in campagnes en beleidvoering.
tja het is een theorette vanuit aannames, just my two pence
Ik vind dit best een interessante hypothese. Waarom stemmen mensen massaal op hoogblonde idioten, die alleen hun eigen ego maar belangrijk vinden.
MRI
06-11-2024 om 20:20
BeesAreCool schreef op 06-11-2024 om 16:19:
Mannen haten vrouwen, zolang we er niet alleen zijn om hen te plezieren.
En nee, niet alle mannen en nee, dit verklaart lang niet alle Trump-stemmen.
Maar meer dan we denken.
En ik weet dat niet iedereen dit wil horen, maar vrouwenhaat komt steeds verder op in de westerse wereld, met name omdat vrouwen niet meer ondergeschikt zijn en niet meer naar een man hoeven luisteren.Ik snap nu waarom sommigen mensen altijd op een vrouw stemmen als tegenwicht en zal dit nu ook gaan doen. Tot/als de vrouwenhaat weer wat wegtrekt. (En natuurlijk gewoon binnen de partij waar ik anders ook op zo stemmen. Gelukkig hebben we dat Amerikaanse systeem niet).
Ja ik denk dat dit zeker meespeelt. Misschien niet in alle gevallen meteen vrouwenhaat maar zeker een gevoel van 'al dat moderne gedoe met gender en vrouwen die willen dat mannen ook het huishouden doen en die eisen gaan stellen in bed, moet nou maar eens afgelope zijn' Nou ja dat is wat jij al in je eerste zin zegt. En misschien zou je dat toch wel een vorm van haat kunnen noemen, bij nader inzien.
Nou geloof ik zelf niet direct dat vrouwelijk politici an sich beter beleid genereren. Ik stem altijd wel op een vrouw, maar ik denk dat het nog altijd van hun partijpolitieke standpunten afhangt of dat ook werkelijk beter uitpakt voor de vrouw in de straat.
Auditor
06-11-2024 om 20:33
BeesAreCool schreef op 06-11-2024 om 16:19:
Ik snap nu waarom sommigen mensen altijd op een vrouw stemmen als tegenwicht en zal dit nu ook gaan doen. Tot/als de vrouwenhaat weer wat wegtrekt. (En natuurlijk gewoon binnen de partij waar ik anders ook op zo stemmen. Gelukkig hebben we dat Amerikaanse systeem niet).
Waaronder ik.
En ik maak me enorme zorgen. Trump vindt het prima als maatje Putin wint in Oekraïne en zal waarschijnlijk alle steun terugtrekken.
Wanneer Putin Oekraïne heeft ingelijfd in zijn neo-Sovjet Unie zijn de Baltische Staten aan de beurt. Tenslotte heeft hij ook nog een lijntje lopen met Noord-Korea voor extra manschappen. En Trump laat de NAVO gewoon vallen, als hij vriend Vladimir daar een plezier mee kan doen. Dus gaan wij dan vechten daar? Of marcheren de troepen gewoon door, Polen terugpakken, misschien doorstoten naar de Noordzee?
Intussen pakt China Taiwan terug, wordt de USA een dictatuur naar een soort Gilead-model en wordt de democratie daar de facto afgeschaft.
Nee, het gaat de verkeerde kant op. Big time.
Ik hoop dat ik geen gelijk krijg, maar vrees het ergste.
Twinski
06-11-2024 om 20:47
Auditor schreef op 06-11-2024 om 20:33:
[..]
Waaronder ik.
En ik maak me enorme zorgen. Trump vindt het prima als maatje Putin wint in Oekraïne en zal waarschijnlijk alle steun terugtrekken.
Wanneer Putin Oekraïne heeft ingelijfd in zijn neo-Sovjet Unie zijn de Baltische Staten aan de beurt. Tenslotte heeft hij ook nog een lijntje lopen met Noord-Korea voor extra manschappen. En Trump laat de NAVO gewoon vallen, als hij vriend Vladimir daar een plezier mee kan doen. Dus gaan wij dan vechten daar? Of marcheren de troepen gewoon door, Polen terugpakken, misschien doorstoten naar de Noordzee?
Intussen pakt China Taiwan terug, wordt de USA een dictatuur naar een soort Gilead-model en wordt de democratie daar de facto afgeschaft.
Nee, het gaat de verkeerde kant op. Big time.
Ik hoop dat ik geen gelijk krijg, maar vrees het ergste.
Het zou kunnen. Landjepik met of zonder oorlog. Maar de machtsverhoudingen gaan veranderen de komende 4 jaar. Dat geloof ik ook wel.
MidasWolf
06-11-2024 om 21:06
Dit is Trump z’n laatste termijn, ergens las ik dat hij waarschijnlijk Vance naar voren zal schuiven als zijn potentiële opvolger.
Hij heeft zich strategisch gericht op de (jonge) mannen, velen hebben ook met de portemonnee gestemd. Die kijken al dan niet bewust de andere kant op als het op andere zaken aankomt.
En streng zijn op migratiebeleid doet het ook vaak goed onder bepaalde groepen kiezers, dat zie je ook Europees terug.
Miraval
06-11-2024 om 21:29
Ik maak me al een tijd zorgen om een potentiële WO3. Ik weet niet of die met Trump dichterbij komt, wat ik wel vind is dat Europa qua militaire mogelijkheden en wapens veel minder afhankelijk moet zijn van Amerika. We moeten zorgen dat we onszelf kunnen beschermen zonder hulp van anderen.
Voor Israël is Trump geloof ik beter, voor de Palestijnse bevolking weer niet. Ik heb me er te weinig in verdiept hoe zijn verhoudingen zijn tov andere dictators. Als hij daar goeie vriendjes mee is zal het qua WO wel loslopen. Maar het is en blijft wat mij betreft een ongeleid projectiel.
Wat ik vooral zorgwekkend vind, en daar speelde Trump heel handig op in, is de invloed van religie op een democratie. De scheidslijn tussen rechterlijke macht en kerkelije macht wordt in Amerika steeds kleiner. En als ik ergens bang voor ben zijn het wel religieuze fanaten. Omdat die alleen maar oog hebben voor het eigen geloof en omdat vrouwen in allerlei religies totaal geen zeggenschap hebben. Dat is voor mij eigenlijk de meest erge gedachte.
Pooh-Bear
06-11-2024 om 21:30
Ik heb een paar Amerikaanse vriendinnen die ik spreek op messenger wat mij op valt is dat ze vooral per e mail gestemd hebben of thuisgebleven stembiljet hebben ingevuld om het daarna op bepaalde punten in te leveren.
Het schijnt dat Trump de mannen heeft opgeroepen om op te letten waar hun vrouwen op stemmen. Dat is op deze manier wel heel makkelijk.
amarna
07-11-2024 om 09:44
Ik was zaterdag bij een lezing van amerikakenners Michiel Vos (journalist, schoonzoon van Nancy Pelosi) en Kenneth Manusama (jurist, gisterochtend op NPO1).
Ze hadden de toch wel hoopgevende boodschp dat we de 4 jaar bij winst van Trump gewoon maar uit moeten zitten. Er is een grote groep jonge gematigde republikeinen die hem goed in de gaten houden. Maar die hoor je niet, je hoort alleen de schreeuwers.
Twinski
07-11-2024 om 10:16
amarna schreef op 07-11-2024 om 09:44:
Ik was zaterdag bij een lezing van amerikakenners Michiel Vos (journalist, schoonzoon van Nancy Pelosi) en Kenneth Manusama (jurist, gisterochtend op NPO1).
Ze hadden de toch wel hoopgevende boodschp dat we de 4 jaar bij winst van Trump gewoon maar uit moeten zitten. Er is een grote groep jonge gematigde republikeinen die hem goed in de gaten houden. Maar die hoor je niet, je hoort alleen de schreeuwers.
Kijk. Deze berichtgeving klinkt nu idd eens hoopvol! Om daarbij aan te sluiten voorzie ik protectionisme, hyperinflatie, religieus fanatisme, onderdrukking, censuur, uit elkaar vallende bondgenootschappen en WO III.
Maar op die puinhopen kan gelukkig een klimaatapocalyps voorkomen worden door de compostering van de verschroeide aarde.
Herfstappeltaart
07-11-2024 om 11:42
Die hoop heb ik ook. Er zijn nog genoeg republikeinen die hem niet zien zitten.
EnglishmaninNewYork
07-11-2024 om 23:04
Goed om te lezen. Toch denk ik dat de tijd is gekomen om meer te doen dan enkel in de gaten houden wat er zich voor je ogen afspeelt en ik hoop dan ook dat er minimaal zo maximaal wordt voorbereid op wat er komen gaat (liefst aanzienlijk meer). En dat 'in de gaten houden' er enkel een continu onderdeel van is.
BeesAreCool
08-11-2024 om 09:49
MRI schreef op 06-11-2024 om 20:20:
[..]
Ja ik denk dat dit zeker meespeelt. Misschien niet in alle gevallen meteen vrouwenhaat maar zeker een gevoel van 'al dat moderne gedoe met gender en vrouwen die willen dat mannen ook het huishouden doen en die eisen gaan stellen in bed, moet nou maar eens afgelope zijn' Nou ja dat is wat jij al in je eerste zin zegt. En misschien zou je dat toch wel een vorm van haat kunnen noemen, bij nader inzien.
Nou geloof ik zelf niet direct dat vrouwelijk politici an sich beter beleid genereren. Ik stem altijd wel op een vrouw, maar ik denk dat het nog altijd van hun partijpolitieke standpunten afhangt of dat ook werkelijk beter uitpakt voor de vrouw in de straat.
Klopt. Wij hebben gelukkig de luxe om binnen een partij op iemand te stemmen.
In de VS stem je slechts op 1 persoon, dus dan zou ik op de partij stemmen, ongeacht wie het is.
Hier vind ik het leuk om naar de achtergrond te kijken en waar iemand voor staat. Ik heb geloof ik nog nooit op een lijsttrekker gestemd🤣. Maar er zitten hier ook meer mannen dan vrouwen in het parlement en zoals we in de VS zien, stemmen heel veel mannen gewoon niet op een vrouw, zoals jij zegt, dus ik ga dat wel doen zolang seksisme steeds verder opkomt.