Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024


Daglichtlamp schreef op 10-08-2024 om 09:52:

[..]

Ik kan nog geen gezamenlijk programma vinden van Harris en Walz, maar veel democratische standpunten spreken me aan. Op der andere :

https://democrats.org/where-we-stand/issues-2024/

Joe Biden and Kamala Harris believe that no billionaire should pay a lower tax rate than a school teacher or a firefighter. That’s why their tax plan rewards work, not wealth.

------

Joe Biden and Kamala Harris believe health care is a right, not a privilege. Under their leadership, more Americans have health insurance than ever before.

----------

Democrats believe that the right to vote is the bedrock of our democracy. We are fighting to strengthen our democracy by working to protect every American’s right to vote and to stop Republicans’ voter suppression efforts.

------

President Biden and Democrats passed the Inflation Reduction Act, which takes aggressive action to combat the existential crisis of climate change. These historic investments will help American families save every year on their energy bills while strengthening our energy security, creating jobs, and getting us closer to meeting our climate goals.

Met een aantal van deze standpunten ben ik het ook eens, zoals beschikbare zorgverzekeringen voor ieder en relatief hogere belastingtarieven voor mensen met veel vermogen en/of hoog inkomen. De Inflation Reduction Act heeft volgens mij echter alleen maar inflatie aangewakkerd. En ik ben er ook voorstander van dat elke burger met de Amerikaanse nationaliteit vanaf 18 jaar de kans heeft om te stemmen. Dan vind ik echter dat een ID-bewijs wel noodzakelijk is (en goed verkrijgbaar moet zijn). 

Maar ik zou heel graag eerst het verkiezingsprogramma van hen willen lezen, want ik heb nog geen flauw idee wat ze nu concreet van plan zijn. En ik heb ook nog geen enkel tv interview met Harris gezien of een persconferentie waarin ze haar plannen voor 2025-2028 toelicht. Misschien zijn de plannen inderdaad fantastisch, maar zolang ze niets bekendmaken, zou ik er niet achter kunnen staan. 

Maar je kunt wel achter die van Trump staan? Welke punten van de Republikeinen sta je achter en welke niet? 

Ik zag laatst een video waarin een Amerikaanse vrouw, pro Trump, tekeer ging over het stemmen vanaf 18 jaar. Ze was verbolgen dat men niet mocht drinken onder de 21 maar stemmen zou dan wel mogen vanaf 18. Ze vergat alleen het autorijden vanaf 14 jaar met learners permit.

Deze kwam ik ook nog tegen, veelzeggend commentaar.

1640109163512.jpg

Friezinnetje schreef op 10-08-2024 om 10:46:

Maar je kunt wel achter die van Trump staan? Welke punten van de Republikeinen sta je achter en welke niet?

Wat ik al de hele tijd zeg: ik vind het een brevet van onvermogen dat de Amerikanen moeten kiezen tussen Biden en Trump (en nu Harris en Trump). Ook heb ik geschreven dat ik economisch gezien best links ben en dat sluit aan bij mijn vorige post en dat ik op een gematigde democraat danwel republikein zou kunnen stemmen. Ik vind Harris en Trump beide niet gematigd. 

De Republikeinen hebben wel een verkiezingsprogramma gepubliceerd. Punten waarmee ik het persoonlijk eens ben:

  • Tegengaan van censuur van wettelijk toegestane uitspraken en beschermen van free speech, ook online. Dit vind ik zelf een heel belangrijk punt, mede doordat ik zie wat er nu in het VK gebeurt. Ik ben ook heel benieuwd of Harris en Walz hierover iets gaan opnemen in hun programma. 
  • Strengere grenscontroles en handhaving om illegale immigratie tegen te gaan
  • Terugsturen van illegalen
  • Geen stemrecht voor illegalen, alleen stemmen met ID-bewijs
  • Standpunt dat wie naar de VS komt van de VS moet houden. Ik heb teveel beelden gezien dat de Amerikaanse vlag publiekelijk vertrapt en verbrand wordt, dat vind ik een groot gevaar voor de democratie. 
  • Visas intrekken van buitenlanders die terrorisme en jihadisme steunen, tegengaan van antisemitisme 
  • Legale immigratie, maar wel op zo'n manier dat het niet ten koste gaat van Amerikanen
  • Vrijheid van religie
  • Tegen abortus in het derde trimester (Late term abortion) en steunen van toegang tot anticonceptie en IVF 
  • Energie onafhankelijkheid en daardoor lagere energiekosten
  • Meer belastingverlagingen (maar net als bij de Democraten: het moet ergens vandaan komen..) 
  • Kritieke productieketens terugbrengen naar de VS en sowieso weer meer productie op eigen bodem. 
  • Invoer heffingen op buitenlandse producten, belastingverlagingen van de opbrengsten. 
  • Meer focus op het voorkomen van chronische ziekten
  • Vrije schoolkeuze 
  • Weer meer nadruk op scholen op basic skills zoals lezen en rekenen
  • Steunen van beter betaalbare alternatieven voor de dure universitaire opleidingen 
  • Meer neerleggen bij de staten, zoals het onderwijs. 
  • Meer geld naar politie
  • Aanpakken van dakloosheid ("compassionately", ben benieuwd naar de uitwerking) 
  • Betere zorg voor dakloze veteranen
  • Beschermen van vrouwensporten
  • Versterken van allianties met andere landen voor vrede, maar dan wel waarborgen dat die landen hun verplichtingen nakomen (zoals de 2% norm van de Navo)

Ik kom weinig zaken in het verkiezingsprogramma tegen waarmee ik het fundamenteel oneens ben. Soms vind ik het wel heel zwart-wit omschreven, maar dat zie je vaker in verkiezingsprogramma's. Over het algemeen kan ik me wel vinden in het principe van America First. Elke regering heeft in eerste instantie de taak voor haar eigen inwoners te zorgen. Het is natuurlijk heel fijn als je kan samenwerken met andere landen en dat iedereen daar beter van wordt, maar het moet niet ten koste gaan van je eigen inwoners. Verder zie je vooral "common sense" regelmatig terugkomen in het programma. 

Van de financiering van de gezondheidszorg in de VS weet ik te weinig af, daar wil ik me in de toekomst eens wat meer in verdiepen. 

Ik ben serieus benieuwd naar het programma van de democraten. 

Ik ben ook benieuwd naar het programma van de democraten…

Harris: tijd om een deal in Gaza te sluiten


Kamala Harris, de huidige vicepresident van de VS en presidentskandidaat voor de Democraten, heeft tijdens een campagnebijeenkomst in Arizona gezegd dat het "tijd is een deal rond te krijgen over een staakt-het-vuren en de gijzelaars". Ze reageerde hiermee op mensen in het publiek die "Free Palestine" scandeerden.

"De president [Biden] en ik werken dag en nacht om een staakt-het-vuren-akkoord te sluiten en de gijzelaars naar huis te halen", zei Harris. "Ik respecteer jullie stem", richtte ze zich tot de pro-Palestijnse demonstranten. Bij een campagnebijeenkomst in de staat Michigan op woensdag werd de toespraak van Harris ook onderbroken, en reageerde ze meer geagiteerd.

"Wij zullen niet stemmen voor genocide", riepen mensen in het publiek, waarop Harris zei: "Als je wilt dat Donald Trump wint moet je dat roepen".

 Als beschermen van vrije meningsuiting bijvoorbeeld betekent dat je niets kunt doen tegen de desinformatie die de rellen in bijvoorbeeld het VK aanwakkert dan vraag ik me af of we niet doorschieten. Het is natuurlijk niet voor niets dat Musk Trump steunt.

Zilver_gray schreef op 10-08-2024 om 12:46:

Ik ben ook benieuwd naar het programma van de democraten…

Harris: tijd om een deal in Gaza te sluiten


Kamala Harris, de huidige vicepresident van de VS en presidentskandidaat voor de Democraten, heeft tijdens een campagnebijeenkomst in Arizona gezegd dat het "tijd is een deal rond te krijgen over een staakt-het-vuren en de gijzelaars". Ze reageerde hiermee op mensen in het publiek die "Free Palestine" scandeerden.

"De president [Biden] en ik werken dag en nacht om een staakt-het-vuren-akkoord te sluiten en de gijzelaars naar huis te halen", zei Harris. "Ik respecteer jullie stem", richtte ze zich tot de pro-Palestijnse demonstranten. Bij een campagnebijeenkomst in de staat Michigan op woensdag werd de toespraak van Harris ook onderbroken, en reageerde ze meer geagiteerd.

"Wij zullen niet stemmen voor genocide", riepen mensen in het publiek, waarop Harris zei: "Als je wilt dat Donald Trump wint moet je dat roepen".

Prima om een deal te willen sluiten, maar zei ze ook nog wat over Hamas? Israël heeft namelijk, naast de vrijlating van de gijzelaars, ook de volledige ontmanteling van Hamas als eis gesteld voor de beëindiging van de oorlog. 

En ik snap die laatste zin van haar niet helemaal. 

Malibu2 schreef op 10-08-2024 om 13:09:

[..]

Prima om een deal te willen sluiten, maar zei ze ook nog wat over Hamas? Israël heeft namelijk, naast de vrijlating van de gijzelaars, ook de volledige ontmanteling van Hamas als eis gesteld voor de beëindiging van de oorlog.

En ik snap die laatste zin van haar niet helemaal.

Ik zal een zoeken of ze nog iets over Hamas heeft gezegd, dat stond nl niet in dit gedeelte. Haar laatste zin is mij ook niet helemaal duidelijk, en ik wil niet zelf dingen gaan invullen. Kijken wat ik erover kan vinden.

Daglichtlamp schreef op 10-08-2024 om 12:57:

Als beschermen van vrije meningsuiting bijvoorbeeld betekent dat je niets kunt doen tegen de desinformatie die de rellen in bijvoorbeeld het VK aanwakkert dan vraag ik me af of we niet doorschieten. Het is natuurlijk niet voor niets dat Musk Trump steunt.

Over welke desinformatie heb je het concreet? 

Ik kan dit maar niet vergeten als ik Trump met z'n handen zie zwaaien.


https://www.youtube.com/watch?v=lhDz8xMXU8s

Malibu2 schreef op 10-08-2024 om 13:23:

[..]

Over welke desinformatie heb je het concreet?

Desinformatie over de dader die de meisjes aangevallen en gedood heeft. Zelfs toen men wist dat deze informatie niet klopte ging men vrolijk nog dagen door met rellen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-08-2024 om 13:29:

Ik kan dit maar niet vergeten als ik Trump met z'n handen zie zwaaien.


Deze schiet regelmatig door mijn gedachten als ik beelden zie van Obama of Trump:


https://youtu.be/OsBOWSjOLsE?si=HW0kAL4xq-MTHWXX

Malibu2 schreef op 10-08-2024 om 13:09:

[..]

Prima om een deal te willen sluiten, maar zei ze ook nog wat over Hamas? Israël heeft namelijk, naast de vrijlating van de gijzelaars, ook de volledige ontmanteling van Hamas als eis gesteld voor de beëindiging van de oorlog.

En ik snap die laatste zin van haar niet helemaal.

Behalve dat Harris heeft aangegeven begaan te zijn met het Palestijnse volk, heb ik niks concreets kunnen vinden over Hamas. Ik moet je (voorlopig) een antwoord schuldig blijven.

https://ballotpedia.org/Laws_permitting_noncitizens_to_vote_in_the_United_States
Illegalen mogen al niet stemmen in landelijke verkiezingen. Ik heb geen plannen gevonden van democraten om dat te veranderen.

Veel van de standpunten waar de Republikeinen zogenaamd voor zijn, zijn dingen waar ze in praktijk niks voor doen of zelfs tegen werken. 

Neem het meer nadruk leggen op lezen. 
Het is ook de partij die steeds minder geld naar bibliotheken wil laten gaan: 
https://truthout.org/articles/missouri-state-house-republicans-pass-budget-bill-that-removes-library-funding/
En wat betreft vrijheid van meningsuiting, conservatieven zijn constant bezig met het verwijderen van boeken uit bibliotheken die ze niet aanstaan: 
https://ohiocapitaljournal.com/2024/06/05/ohio-republican-proposes-bill-that-would-defund-libraries-over-materials-government-deems-harmful/
https://www.latimes.com/world-nation/story/2023-04-22/book-bans-soaring-schools-new-laws-republican-states

Wat betreft 'vrijheid van religie': https://www.politico.com/news/magazine/2022/09/21/most-republicans-support-declaring-the-united-states-a-christian-nation-00057736

Tevens willen de Republikeinen abortus niet enkel verbieden in het derde tremester, maar ook geheel verbieden, wat natuurlijk heel iets anders is. Derde trimester abortussen komen zelden voor en dan in het geval dat er levensbedreigende situaties zijn voor de vrouw.
Ook vertellen sommigen elkaar spookverhalen over dat Democraten abortus na de geboorte ook willen.

https://www.poynter.org/fact-checking/2024/trump-abortion-stance-states-exeptions-national-limit/
Dan hebben we het nog niet eens over hoe ze vrouwen willen surveilleren en straffen: 
https://www.brookings.edu/articles/the-criminalization-of-abortion-and-surveillance-of-women-in-a-post-dobbs-world/

In praktijk zijn Republikeinen ook lang niet altijd zo lief voor veteranen: 

https://www.onceasoldier.org/before-the-pact-act-five-remarkable-times-republicans-worked-against-veterans/

Ze praten ook graag over grens controle, maar als ze Democraten ermee kunnen dwarsbomen, dan gaat dat voor: 
https://www.nbcnews.com/politics/congress/senate-republicans-block-border-security-bill-campaign-border-chaos-rcna153607

Veel van hun mooi klinkende frasen blijken in de praktijk erg hol te zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.