Nieuws en actueel
Miraval
31-08-2021 om 08:13
2 zussen uit huis gezet door woningstichting
Vol verbazing las ik het verhaal van 2 zussen die uit hun (ouderlijke) woning gezet dreigen te worden na het overlijden van hun moeder in december.
Kennelijk is dat het beleid van woningstichtingen in Nederland. Overlijden de ouders dan hebben de (volwassen) kinderen die nog in het huis wonen geen recht op overname van het huurcontract en komen ze dus op straat te staan. In dit geval gaat het om 2 nog schoolgaande zussen die samen zeggen wel de huurkosten te kunnen betalen.
Waar moeten zij heen? Er is geen urgentie voor hen en met de krapte op de woningmarkt duurt het misschien 10 jaar eer ze in aanmerking kunnen komen voor een sociale huurwoning. Studentenwoningen zijn ook haast niet verkrijgbaar. Ik vind het beleid stuitend hierin. Kan dit niet gewoon anders gergeled worden?
Julali
02-09-2021 om 11:57
Lijkt me vrij makkelijk te regelen, zolang je niet zwanger bent heb je geen kinderen. Dat lijkt me vrij duidelijk?
En ja, je moet af en toe verhuizen, maar dat geldt voor de meeste mensen. De gemiddelde tijd dat mensen in een huis wonen is 7 jaar.
BumpyGrasshopper95
02-09-2021 om 12:01
Julali schreef op 02-09-2021 om 11:57:
Lijkt me vrij makkelijk te regelen, zolang je niet zwanger bent heb je geen kinderen. Dat lijkt me vrij duidelijk?
En ja, je moet af en toe verhuizen, maar dat geldt voor de meeste mensen. De gemiddelde tijd dat mensen in een huis wonen is 7 jaar.
Niet iedereen is gemiddeld.
DownrightSpoonbill69
02-09-2021 om 12:02
Julali schreef op 02-09-2021 om 11:53:
[..]
Als je een koophuis hebt en helemaal als je dit volledig hebt afbetaald (wat voor veel 60 ers geldt), dan is het van jou. Dat is iets anders dan een woning die je huurt van iemand anders.
Maar jouw stukje ging over de krapte vd woningmarkt dus in die trant waren we aan het discussiëren jij en ik. Verlaat jij je woning straks dan ook voor de doorstroming?
Miraval
02-09-2021 om 12:30
Nou ik kan je standpunten echt echt niet begrijpen Julali. Maar dat heb ik eigenlijk in alle topics waar je reageert.
De menselijke maat is ver te zoeken en omdat het jou wel gelukt is lukt het een ander ook. Was jij ook wees toen je 18 was? Stond je toen ook ineens op straat middenin een rouwproces? Om zijn jouw ouders ook uit een sociale huurwoning gegaan toen de kinderen het huis uit gingen om plaats te maken voor anderen? Ik vind het zo kort door de bocht van je dat ik niet eens woorden heb eigenlijk...
Want... in jouw woorden, zou een grote koopwoning dan ook vrij moeten komen voor een groter gezin wanneer de kinderen het huis uit gaan? O nee want dat is gekocht dus neemt geen woonruimte af van anderen?
Julali
02-09-2021 om 12:35
Nose schreef op 02-09-2021 om 12:02:
[..]
Maar jouw stukje ging over de krapte vd woningmarkt dus in die trant waren we aan het discussiëren jij en ik. Verlaat jij je woning straks dan ook voor de doorstroming?
Nogmaals, een woning die je zelf hebt gekocht en die je in 30 jaar hebt afbetaald is jouw bezit, dat is geen sociale voorziening waar iedereen aanspraak op kan maken, (of zou moeten kunnen maken).
Dus om antwoord te geven op je vraag: ik ben niet van plan om door te stromen, omdat ik jarenlang veel heb betaald om dit huis in mijn bezit te krijgen. Heel wat meer dan mensen betalen die in een sociale huurwoning wonen. Plus alle onderhoudskosten er nog bij.
En stel dat ik kleiner zou willen wonen ooit, dan zou ik mijn huis uiteraard niet voor niets weggeven, dan moet iemand anders het van mij kopen, of mij maandelijks een hoog bedrag aan huur betalen. Ik ben geen liefdadigheidsinstelling.
Julali
02-09-2021 om 12:37
Miraval schreef op 02-09-2021 om 12:30:
Nou ik kan je standpunten echt echt niet begrijpen Julali. Maar dat heb ik eigenlijk in alle topics waar je reageert.
De menselijke maat is ver te zoeken en omdat het jou wel gelukt is lukt het een ander ook. Was jij ook wees toen je 18 was? Stond je toen ook ineens op straat middenin een rouwproces? Om zijn jouw ouders ook uit een sociale huurwoning gegaan toen de kinderen het huis uit gingen om plaats te maken voor anderen? Ik vind het zo kort door de bocht van je dat ik niet eens woorden heb eigenlijk...
Want... in jouw woorden, zou een grote koopwoning dan ook vrij moeten komen voor een groter gezin wanneer de kinderen het huis uit gaan? O nee want dat is gekocht dus neemt geen woonruimte af van anderen?
Deze meiden zijn geen wees, hun vader leeft gewoon nog. Ook hebben zij nooit op straat gestaan. Ze hebben eerst nog 8 maanden in de woning gewoond en in die periode is hen een andere woning aangeboden.
Inmiddels is er een andere oplossing gevonden en wonen ze nog steeds in dezelfde woning. Waarom wordt het verhaal zo gedramatiseerd?
Vivaldi
02-09-2021 om 12:43
Allemachtig, wat sta jij egoïstisch in de wereld.
Jij bent de Grote Uitzondering, want JIJ hebt hard gewerkt en JIJ hebt veel betaald.
Ik denk dat menig hypotheek goedkoper is dan huur. Maar als je inkomen niet hoog genoeg is, kun je niet kopen. Zo kan ik nog wel wat andere redenen verzinnen. Ik zit in de WIA; krijg echt geen hypotheek, hoor. Hoeft ook niet, want ik ben ernstig ziek.
Nogmaals: waar zijn dan die huizen voor volwassen singles/duo's? Niet hier.
Het leven is niet zo maakbaar.
Behalve dan het jouwe.
AcidicShark11
02-09-2021 om 12:44
Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen zeggen: 'jongens, ik zat helemaal verkeerd, sorry!'
Maar ja, dat is moeilijk moeilijk.
Vivaldi
02-09-2021 om 12:44
Julali schreef op 02-09-2021 om 11:57:
Mijn moeder is niet zwanger; toch zit ik hier.
Ik knijp mezelf nog even in mijn arm en loop nu naar de spiegel om te kijken wat ik zie.
Miraval
02-09-2021 om 12:52
Julali schreef op 02-09-2021 om 12:37:
[..]
Deze meiden zijn geen wees, hun vader leeft gewoon nog. Ook hebben zij nooit op straat gestaan. Ze hebben eerst nog 8 maanden in de woning gewoond en in die periode is hen een andere woning aangeboden.
Inmiddels is er een andere oplossing gevonden en wonen ze nog steeds in dezelfde woning. Waarom wordt het verhaal zo gedramatiseerd?
Maar er zijn dus wel voorbeelden van kinderen die wees worden en uit huis moeten omdat het huurcontract op naam van de ouders staat en niet op die van hun ook al wonen ze er hun hele leven.
Ook genoemd de huurprijzen liggen veelal hoger dan die van een hypotheek die jij in 30 jaar afbetaald waar een ander 50 jaar in hetzelfde huis huur betaald en eigenlijk dit huis zelf al betaald heeft al is het nooit eigendom.. in jouw woorden moeten deze gezinnen dan maar die huurwoning verlaten omdat ze plaats innemen voor anderen?
Echt ik vind je manier van denken stuitend. En de manier waarop je een topic naar je toe weet te trekken eigenlijk ook. Hoe doe je dat toch?
Jij hebt geluk in je leven dat alle stukjes op zijn plaats zijn gevallen maar voor heel veel anderen is dat niet zo.
Wat als je partner besluit om jullie relatie te beëindigen? Wie blijft dan in jullie mooie koopwoning en binnen hoeveel tijd is er dan een woning voor de ander beschikbaar? Dit al tenzij 1 van de 2 de ander uit kan kopen want anders staan jullie beiden gewoon dik 10 jaar op een wachtlijst of mag je lekker particulier terug gaan huren tegen een torenhoge huurprijs. DAT is het probleem. Ik hoop voor jou dat dat niet gaat gebeuren maar zeg niet dat het niet gebeurd. Sta je op straat met je kinderen en mag je ook lekker gewoon accepteren wat er aangeboden wordt in misschien een of andere gribus wijk ver weg van je sociale contacten en het vangnet voor je kinderen.
Regendrup.
02-09-2021 om 12:55
Miraval schreef op 02-09-2021 om 12:52:
[..]
Echt ik vind je manier van denken stuitend. En de manier waarop je een topic naar je toe weet te trekken eigenlijk ook. Hoe doe je dat toch?
Dit valt mij ook op. En niet alleen dit topic. Ik zit dus ook echt op mijn handen om NIET te reageren.
Als er niet op gereageerd wordt, lukt bovenstaande ook niet meer.
Nu ga ik weer op mijn handen zitten
DownrightSpoonbill69
02-09-2021 om 12:59
Julali schreef op 02-09-2021 om 12:37:
[..]
Jij houd ook doorstroming tegen. Foei!
Poezie
02-09-2021 om 13:02
Nose schreef op 02-09-2021 om 12:59:
[..]
Jij houd ook doorstroming tegen. Foei!
Precies.
En een dertiger zijn en je huis nu al in dertig jaar hebben afbetaald? Droom lekker door zou ik zeggen.
Zusterclivia
02-09-2021 om 13:02
Regendrup. schreef op 02-09-2021 om 12:55:
[..]
Dit valt mij ook op. En niet alleen dit topic. Ik zit dus ook echt op mijn handen om NIET te reageren.
Als er niet op gereageerd wordt, lukt bovenstaande ook niet meer.
Nu ga ik weer op mijn handen zitten
Moeten we even een yoga-pose bij zoeken, dan worden we allemaal helemaal zen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.