Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

2 zussen uit huis gezet door woningstichting

Vivaldi

Vivaldi

02-09-2021 om 10:25

Het komt er dus op neer, Julali, dat wanneer een ander in een rotsitiatie zit, diegene niet hard genoeg haar best doet. Dat jij daarentegen alles kan en waar het stagneert, het vooral níet jouw schuld is. Een beetje: zoals het jou het beste uitkomt.

Ik begrijp je punt over een stagnerende doorstroom niet. De dames uit dit voorbeeld moeten toch ergens wonen. Of zij nou in hun ouderlijk huis blijven of een ander gezin komt er, bezetten is bezetten. 

Het gaat in dit voorbeeld om starre regels versus empathie/menswaardigheid, in mijn optiek.

Vivaldi schreef op 02-09-2021 om 10:25:

Het komt er dus op neer, Julali, dat wanneer een ander in een rotsitiatie zit, diegene niet hard genoeg haar best doet. Dat jij daarentegen alles kan en waar het stagneert, het vooral níet jouw schuld is. Een beetje: zoals het jou het beste uitkomt.

Ik begrijp je punt over een stagnerende doorstroom niet. De dames uit dit voorbeeld moeten toch ergens wonen. Of zij nou in hun ouderlijk huis blijven of een ander gezin komt er, bezetten is bezetten.

Het gaat in dit voorbeeld om starre regels versus empathie/menswaardigheid, in mijn optiek.

Die woning is bedoeld voor een gezin, dus als zij in een kleinere woning gaan, omdat ze maar met z'n tweeën zijn, dan kunnen er 4 - 5 personen in die woning terecht. 

Als je dit op grote schaal ziet, dan scheelt dat ontzettend veel mensen op de wachtlijst die een huis kunnen krijgen. De woonruimte die er is moet (juist nu!!) goed worden benut. 

Vivaldi

Vivaldi

02-09-2021 om 10:42

Dat zou dan een hele volksverhuizing worden, keer op keer wanneer er relaties beëindigd worden e.d., hup, spullen pakken en naar een ander huis.

Ik weet niet hoe het elders in het land zit; in mijn woonomgeving heb je óf eenpersoonshuisjes waarin je je kont niet kunt keren (in ons dorp: veel drugsoverlast) of dus eengezinswoningen. Vrijwel niets er tussenin. En dat wat er tussenin zit (een voormalig bejaardenwoninkje) is qua huurprijs duurder dan een eengezinswoning.
Dus dan loop je wederom tegen de financiële kant aan. 
Maar goed, met jouw kwaliteiten kun jij het à minute oplossen voor de dames, dus verricht gauw je goede daad. 

Toen wij hier net woonden 8 jaar geleden kreeg ik van iemand die aan de deur kwam voor de oud bewoners te horen: "hè wonen jullie met zijn tween? Dit is een eengezinswoning hoor. Veels te groot voor jullie."
Euh waar bemoei je je mee? Wij waren al bezig om zwanger te worden (nou ja ik dan zwanger hè) maar dat gaat die persoon geen reet aan. 
Oude bewoonster was een oude vrouw alleen. Ze ging naar een bejaardentehuis.

Na een scheiding blijft soms ook iemand alleen in een eengezinswoning wonen. Je kan iemand moeilijk dwingen om in een klein huisje te wonen. Ik moet er niet aan denken. Ik hou van mijn ruimte. Niemand bepaald dat ik, als ik alleen zou zijn, aan een 1 kamerflat genoeg heb. Ik zou me opgesloten voelen en gek worden van alle muren.

Dat is dus ook een deel van het probleem van de woningbouw, dat het niet lukt om mensen in passende woningen te krijgen. Maar dat lijkt me niet iets wat we nog meer willen stimuleren, daarmee maak je het probleem alleen nog maar groter. 

Vivaldi

Vivaldi

02-09-2021 om 11:04

Ben ik benieuwd wat voor woning er zit tussen een eenpersoonswoning en een eengezinswoning. In steden vast appartementen, maar hier in mijn omgeving bestaat dat dus niet, anders dan voormalig bejaardenhuisjes, waarvan er een beperkt aantal is.
Moeten mensen dan ook maar hun eigen huis verlaten wanneer de kinderen uit huis gaan?
Ik vind het een "waar bemoei je je mee"-issue waarin niet anders kan zijn dan oordelen over situaties die je niet kent. 

Ik ben voor de menselijke maat. 
Niet voor "regels zijn regels".

Vivaldi schreef op 02-09-2021 om 11:04:

Ben ik benieuwd wat voor woning er zit tussen een eenpersoonswoning en een eengezinswoning. In steden vast appartementen, maar hier in mijn omgeving bestaat dat dus niet, anders dan voormalig bejaardenhuisjes, waarvan er een beperkt aantal is.
Moeten mensen dan ook maar hun eigen huis verlaten wanneer de kinderen uit huis gaan?
Ik vind het een "waar bemoei je je mee"-issue waarin niet anders kan zijn dan oordelen over situaties die je niet kent.

Ik ben voor de menselijke maat.
Niet voor "regels zijn regels".

Nee hoor mensen hoeven hun huis niet uit als de kinderen uitvliegen. Niet als het hun eigen huis betreft, die ze netjes afbetalen tenminste. 

Als het om sociale huurwoningen gaat vind ik het een ander verhaal, want dat is een voorziening die wordt geregeld (en deels wordt bekostigd) door de overheid, dus daar kun je andere eisen aan stellen. Het zou mooi zijn als er meer appartementen bijkomen die geschikt zijn voor ouderen die maar met een of twee wonen en al die alleenstaanden. 

Julali schreef op 02-09-2021 om 11:15:

Als het om sociale huurwoningen gaat vind ik het een ander verhaal, want dat is een voorziening die wordt geregeld (en deels wordt bekostigd) door de overheid, dus daar kun je andere eisen aan stellen.

Hoe rijm je dit met de verhuurdersheffing wat woningcorporaties miljoenen per jaar kost? Zo zijn sociale huurwoningen eerder een melkkoe voor de overheid dan dat de overheid veel bekostigt...

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

02-09-2021 om 11:32

[..]

Nee hoor mensen hoeven hun huis niet uit als de kinderen uitvliegen. Niet als het hun eigen huis betreft, die ze netjes afbetalen tenminste.

Als het om sociale huurwoningen gaat vind ik het een ander verhaal, want dat is een voorziening die wordt geregeld (en deels wordt bekostigd) door de overheid, dus daar kun je andere eisen aan stellen. Het zou mooi zijn als er meer appartementen bijkomen die geschikt zijn voor ouderen die maar met een of twee wonen en al die alleenstaanden.

Mensen in huurwoningen betalen netjes hun huur. 

[..]

Ja daag het zou wat zijn zeg dat mijn ouders hun huis uit moeten (oke huis van de woningbouw) alleen omdat ik en mijn broer zijn uitgevlogen. Ze waren toen begin 50 en veels vlot voor een senioren woning en je krijgt ze echt niet in een flat, ze willen tuin. Ze wonen er nu 41 jaar. Buurvrouw hier ook, is 81 en wil niet weg. 2 jaar terug woonde ze er nog met man en 2 volwassenen kinderen. Die zijn in 1,5 jaar tijd alle 3 overleden. Ze is gehecht aan de woning.  Maar onze woningbouw vereniging boeit het toch niet. Huis naast ons stond 1,5 jaar "leeg" omdat de buurvrouw naar haar vriend in het buitenland was. Ik vond het niks dat halflege huis met steeds weer post. Woningbouw zei: "tja kunnen we niks mee zolang ze maar huur betaald". Je zou denken dat ze graag hun woningen bewoond zien maar nee als er maar geld binnenkomt.

Jonge mensen die samenwonen en aan kinderen beginnen krijgen die van jou systeem dan ook meteen een passende woning?

Leuk bedacht hoor maar dit werkt natuurlijk niet. 

Wij wonen ook in een sociale huurwoning woning maar de overheid betaald niks, we krijgen geen toeslag, vallen er net buiten. Vallen nog wel onder de grens voor een sociale huurwoning. We willen kopen maar door alle prijzen kunnen we nu geen kant op.

Vivaldi

Vivaldi

02-09-2021 om 11:36

Ik vind dat je er maar een bijzondere denkwijze op nahoudt, Julali. 
Ik woon nu zelf (sociale huur) in een kleiner huis dan mijn ouders, maar mijn woning is wel duurder.
Ik denk dat je een beetje vergeet dat er veel regelgeving is, zoals vanaf welke leeftijd je toeslagen krijgt, dat bij een nieuwe bewoner de huur ineens fors omhoog gaat, enzovoorts. 
Concreet betekent het dat als ik hier om me heen kijk, er verdomd weinig is voor twee personen en 0,0 goedkoper dan een eengezinswoning. 

Allemachtig, bij iedere wijziging moet één ieder de koffers pakken. Nee, da's lekker goedkoop. En weg is de menselijke maat, dat je zelf niet meer mag bepalen dat je in je eigen huis blijft wonen als je kinderen zijn verhuisd.

Nose schreef op 02-09-2021 om 11:32:

[..]

Mensen in huurwoningen betalen netjes hun huur.

Klopt, maar het wordt nooit jouw huis, omdat het van de stichting blijft. Het is een sociale voorziening geregeld door de overheid voor mensen die zelf geen huis kunnen kopen. 

Om het sociaal te houden (voor iedereen!) zouden de regels wat mij betreft strenger mogen. De ruimte is nu eenmaal beperkt in Nederland, dus in je eentje, of met twee nog jarenlang een gezinswoning bezet houden zou eigenlijk niet moeten kunnen. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

02-09-2021 om 11:44

Julali schreef op 02-09-2021 om 11:41:

[..]

Klopt, maar het wordt nooit jouw huis, omdat het van de stichting blijft. Het is een sociale voorziening geregeld door de overheid voor mensen die zelf geen huis kunnen kopen.

Om het sociaal te houden (voor iedereen!) zouden de regels wat mij betreft strenger mogen. De ruimte is nu eenmaal beperkt in Nederland, dus in je eentje, of met twee nog jarenlang een gezinswoning bezet houden zou eigenlijk niet moeten kunnen.

De krapte zou dus (gezien jouw woorden( ook gelden voor mensen die met 2 personen een koophuis bezet houden dat geschikt is voor een groot gezin gezien de krapte op de woningmarkt. 

Nose schreef op 02-09-2021 om 11:44:

[..]

De krapte zou dus (gezien jouw woorden( ook gelden voor mensen die met 2 personen een koophuis bezet houden dat geschikt is voor een groot gezin gezien de krapte op de woningmarkt.

Als je een koophuis hebt en helemaal als je dit volledig hebt afbetaald (wat voor veel 60 ers geldt), dan is het van jou. Dat is iets anders dan een woning die je huurt van iemand anders. 

Julali schreef op 02-09-2021 om 11:41:

[..]

Leuk bedacht en vanaf welke leeftijd had je dat in gedachten?

Genoeg die graag een gezin willen stichten maar bij dat niet lukt of jaren duurt. Die zet je tot de vrouw zwanger is in een appartement en dan meteen in een gezinswoning?

Verhuizen kost ook geld, wie gaat dat dan steeds betalen?

Je houdt er echt wereldvreemde ideeën op na die niet uit te voeren zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.