Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

OrganicDeer76

OrganicDeer76

31-10-2021 om 14:57

Erica Meiland

yette schreef op 02-11-2021 om 11:15:

[..]

Het lijkt me duidelijk dat iedereen het daarover eens is. Maar de discussie gaat niet alleen over hoe verwerpelijk dat soort terrorisme is. Het gaat ook over het aankaarten van onderdrukking. Dat doe je niet door te stellen dat christenen prima om kunnen gaan met kritiek en grappen en hooguit voor je zullen bidden.

Huh? Het was toch een reactie op je opmerking over hel en verdoemenis vwb christenen.

Rondstruiner schreef op 02-11-2021 om 11:16:

[..]

"Musa heeft het gevoel dat ze het nooit goed kan doen. "Als ik me als moslimvrouw uitspreek over vrouwenemancipatie, zegt rechts: zie je wel, achterlijke moslims, en krijg ik kritiek op mijn hoofddoek. En links zegt: ze werkt samen met islamofoben. Ze gebruiken het onderwerp voor hun eigen agenda. Ze klagen alleen maar en doen geen concrete voorstellen om de positie van de vrouw te verbeteren."

Dit is precies wat ik hierboven bedoel: je doet het nooit op en kan geen kant op. En intussen stagneert de ontwikkeling. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-11-2021 om 11:35

Mija schreef op 02-11-2021 om 11:29:

[..]

Dit is precies wat ik hierboven bedoel: je doet het nooit op en kan geen kant op. En intussen stagneert de ontwikkeling.

Het stagneert mede doordat je gelijk voor racist of een of andere foob uitgemaakt wordt als je zegt dat er religies zijn die vrouwen wel onderdrukken. En wat betreft Ercia, ze heeft gelijk wat betreft het inrammen van het geloof. Dat word je van huis uit meegegeven zonder dat je daar zelf zeggenschap over hebt. In mijn ideale wereld zou iedereen zelf mogen kiezen of men wil geloven en waarin op het moment dat iemand volwassen is en zonder indoctrinatie van de omgeving.

Tickel schreef op 02-11-2021 om 11:35:

[..]

Het stagneert mede doordat je gelijk voor racist of een of andere foob uitgemaakt wordt als je zegt dat er religies zijn die vrouwen wel onderdrukken. En wat betreft Ercia, ze heeft gelijk wat betreft het inrammen van het geloof. Dat word je van huis uit meegegeven zonder dat je daar zelf zeggenschap over hebt. In mijn ideale wereld zou iedereen zelf mogen kiezen of men wil geloven en waarin.

Ja, maar het stagneert dus net zo goed omdat rechts generaliseert en alle moslims op dezelfde nare manier wegzet.

Beide kanten hebben hier een aandeel in, zowel rechts als links. We lijken gevangen te zitten.

[..]

Het stagneert mede doordat je gelijk voor racist of een of andere foob uitgemaakt wordt als je zegt dat er religies zijn die vrouwen wel onderdrukken. En wat betreft Ercia, ze heeft gelijk wat betreft het inrammen van het geloof. Dat word je van huis uit meegegeven zonder dat je daar zelf zeggenschap over hebt. In mijn ideale wereld zou iedereen zelf mogen kiezen of men wil geloven en waarin op het moment dat iemand volwassen is en zonder indoctrinatie van de omgeving.

En dus ook omdat je meteen voor achterlijke idioot wordt uitgemaakt en verdacht wordt gemaakt als je zegt dat hoofddoekjes een spirituele en sociale betekenis kunnen hebben voor vrouwen of dat de islam naast hele lelijke ook hele mooie kanten heeft. Of dat racisme en seksisme wel degelijk nog altijd een rol spelen in het sociale en maatschappelijke verkeer. 'Wie niet voor mij is, is tegen mij.' Op die manier krijgt nuance geen kans en is groei onmogelijk. Groei is meestal stapsgewijs. Als dat van beide kanten wordt afgestraft omdat het niet genoeg is, stagneert het.

Tickel schreef op 02-11-2021 om 10:22:

[..]

Generaliseren en over 1 kam scheren lees ik steeds. Waarom zijn vredelievende gelovige representatief en de mensen die niet vredelievend reageren zodra een familielid uit een geloof stapt niet? Achter 1 persoon die een geloof de rug toekeert staat (vaak, en afhankelijk van het geloof) een hele familie klaar om die ongelovige onder handen te nemen.

De vredelievende mensen zijn representatief omdat wat in het nieuws komt de negatieve uitzondering is. Heb jij wel eens koppen gelezen als: 

Mohamed (16) in gesprek met zijn ouders over zijn geaardheid

Kees (23) na een jaar moeizaam aftasten welkom als schoonzoon in de familie van Fatima (21)

Nee, natuurlijk niet. Goed nieuws is geen nieuws. Dus laat je niet verleiden te denken dat wat in het nieuws komt de default is. De default komt niet in de krant. Dat is saai. 

majorette2005 schreef op 02-11-2021 om 11:24:

[..]

Huh? Het was toch een reactie op je opmerking over hel en verdoemenis vwb christenen.

Klopt, maar jij reageerde op een reactie die ik gaf op Suish, dus daar verwees ik weer naar 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

02-11-2021 om 12:46

[..]

Het stagneert mede doordat je gelijk voor racist of een of andere foob uitgemaakt wordt als je zegt dat er religies zijn die vrouwen wel onderdrukken. 

Het is ook maar net wat je zegt en hoe je het zegt he. 

Op twitter zetten dat Marokkaanse jongens gewoon crimineel, homofoob tuig zijn en dat we de grenzen zo snel mogelijk moeten sluiten? Racistisch. Op de school waar je werkt een gesprek beginnen over de uitkomst van een wetenschappelijk onderzoek naar houdingen ten opzichte van homoseksualiteit onder Marokkaanse jongens tussen de 12-17 jaar op drie verschillende middelbare scholen in Rotterdam? Niet racistisch. 

Je zorg uitspreken over bepaalde interpretaties van de islam die leiden tot de onderdrukking van vrouwen? Niet islamofoob. Stellen dat alle vrouwen die een hoofddoek dragen pinguïns zijn, genezen moeten worden, onderdrukt worden door mannen of uit het Nederlandse straatbeeld moeten verdwijnen? Wel islamofoob.

En nogmaals: natuurlijk zou je altijd moeten mogen verwachten dat je niet bedreigd zal worden en dat je veiligheid niet in het geding raakt, hoe grof, kwetsend, racistisch of dom je uitspraken ook zijn. Dat is nu niet het geval en dat is een serieus probleem. Maar tegelijkertijd bestaat er niet zoiets als een recht om kwetsende, generaliserende of racistische uitspraken te doen zonder daarop te worden aangesproken. En als je nu werkelijk keer op keer voor racist wordt uitgemaakt: kijk dan ook een keer kritisch naar jezelf. Want dat overkomt echt niet iedereen. 

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

02-11-2021 om 13:36

Koralinde schreef op 02-11-2021 om 12:46:

[..]

Het is ook maar net wat je zegt en hoe je het zegt he.

Op twitter zetten dat Marokkaanse jongens gewoon crimineel, homofoob tuig zijn en dat we de grenzen zo snel mogelijk moeten sluiten? Racistisch. Op de school waar je werkt een gesprek beginnen over de uitkomst van een wetenschappelijk onderzoek naar houdingen ten opzichte van homoseksualiteit onder Marokkaanse jongens tussen de 12-17 jaar op drie verschillende middelbare scholen in Rotterdam? Niet racistisch.

Je zorg uitspreken over bepaalde interpretaties van de islam die leiden tot de onderdrukking van vrouwen? Niet islamofoob. Stellen dat alle vrouwen die een hoofddoek dragen pinguïns zijn, genezen moeten worden, onderdrukt worden door mannen of uit het Nederlandse straatbeeld moeten verdwijnen? Wel islamofoob.

En nogmaals: natuurlijk zou je altijd moeten mogen verwachten dat je niet bedreigd zal worden en dat je veiligheid niet in het geding raakt, hoe grof, kwetsend, racistisch of dom je uitspraken ook zijn. Dat is nu niet het geval en dat is een serieus probleem. Maar tegelijkertijd bestaat er niet zoiets als een recht om kwetsende, generaliserende of racistische uitspraken te doen zonder daarop te worden aangesproken. En als je nu werkelijk keer op keer voor racist wordt uitgemaakt: kijk dan ook een keer kritisch naar jezelf. Want dat overkomt echt niet iedereen.

Waarom worden mensen hier dan voor islamfoob uitgemaakt als ze hun zorgen uiten? 

Thunderbird schreef op 02-11-2021 om 13:36:

[..]

Waarom worden mensen hier dan voor islamfoob uitgemaakt als ze hun zorgen uiten?

Dat kan aan de zender en/of de ontvanger liggen. Soms is de nuance niet duidelijk, een andere keer wordt een uitspraak niet goed geïnterpreteerd. Of beiden.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-11-2021 om 15:02

Koralinde schreef op 02-11-2021 om 12:46:

[..]

En als je nu werkelijk keer op keer voor racist wordt uitgemaakt: kijk dan ook een keer kritisch naar jezelf. Want dat overkomt echt niet iedereen.

Dat word ik niet omdat ik meestal mijn mond hou. Ik vind veel van veel dingen, meestal heb ik niet de behoefte om het uit te spreken of de discussie aan te gaan, en al helemaal niet op social media. Dat ik er nu wel iets van zeg komt door de (doods)bedreigingen die de Meiland familie heeft gekregen. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

02-11-2021 om 16:32

Koralinde schreef op 02-11-2021 

En als je nu werkelijk keer op keer voor racist wordt uitgemaakt: kijk dan ook een keer kritisch naar jezelf. Want dat overkomt echt niet iedereen.

Draai je het ook even om dan? Dank je

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

02-11-2021 om 16:49

Keetie schreef op 02-11-2021 om 16:32:

[..]

Draai je het ook even om dan? Dank je

Dat heb ik gedaan. En omdat ik tot de conclusie ben gekomen dat het niet helpend is om hier ruzie te blijven maken met steeds hetzelfde kleine groepje, neem ik tegenwoordig extra de tijd om me nòg genuanceerder uit te drukken én negeer ik regelmatig opmerkingen waar ik diep in mijn hart eigenlijk wel iets over zou willen zeggen. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

02-11-2021 om 16:51

Koralinde schreef op 02-11-2021 om 16:49:

[..]

Dat heb ik gedaan. En omdat ik tot de conclusie ben gekomen dat het niet helpend is om hier ruzie te blijven maken met steeds hetzelfde kleine groepje, neem ik tegenwoordig extra de tijd om me nòg genuanceerder uit te drukken én negeer ik regelmatig opmerkingen waar ik diep in mijn hart eigenlijk wel iets over zou willen zeggen.

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

02-11-2021 om 16:55

Koralinde schreef op 02-11-2021 om 16:49:

[..]

Zonde, dat zou je juist wel moeten zeggen. Iedereen zou zijn gevoel of mening moeten kunnen uiten en delen, zeker op een forum (juist op een forum). En misschien juist over dit onderwerp..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.