Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

OrganicDeer76

OrganicDeer76

31-10-2021 om 14:57

Erica Meiland

Tickel schreef op 01-11-2021 om 22:49:

Dit is toch te triest.

Maxime steunt haar: “Ze vindt vooral het hoofddoek dragen waanzin. Wat ook logisch is want waarom moet een vrouw haar haar verbergen omdat mannen een probleem hebben met hun seksualiteit. Zo wordt de vrouw weer de dupe.”

Die uitspraken komen Maxime duur te staan. Ze deelt nu privéberichtjes die ze op Instagram toegestuurd heeft gekregen van ene ‘dilantuanaa’. “Kanker racist dat je bent ik hoop dat je kanker kind dood gaat lelijke kanker hoer. Ik hoop dat je kanker krijgt inclusief je kind. Als je dood bent kom ik nog ff een keer op je graf pissen.”

De bedreiger van Maxime wenst haar 4-jarige dochter Claire en pasgeboren baby Vivé dood. “Ik wens je kind de dood toe en ik hoop dat ze ongeneselijk ziek wordt lelijke kanker baby ook. Schaam je diep.”

Ziek. Gewoon ziek. 

Ik hoop dat ze wel aangifte doet. En als dat soort sneuneuzen dan voor de rechter zitten, is het altijd huilen : ik meende het allemaal niet zo hoor.

Hard aanpakken, dat soort lui! 

Social media is een broedplaats voor gekkies en wappies. Iedereen met ook maar 1 IQ punt heeft toegang tot de rest van de wereld en kan daar zijn schadelijke gedachten op botvieren.

Het zijn altijd dezelfde types die onder (nieuws)berichten op social media reageren. De normale mensen met een genuanceerde en open mening vind je daar over het algemeen niet. Die reacties zijn dan ook niet representatief voor wat Nederland denkt, of een geloofsgemeenschap. 

Ik vind het wel eng dat juist de mensen die vanuit zo'n religie ontsnappen (Ayaan, Lale) niet massaal gesteund worden door de westerse Nederlanders ipv dat er vooral steun betuigd wordt aan de groep die doodsbedreigingen uit (en soms uitvoert) enkel omdat ze zich beledigd voelen. Ayaan is Nederland al ontvlucht, terwijl zij juist als boegbeeld voor verlichting kon dienen. Dat soort mensen moeten we hier op handen dragen. 

Waarom hebben we wel altijd grappen kunnen maken over nonnen, patertjes en rabijnen zonder bang te hoeven zijn dat er vanuit die groep een aanslag kwam en moeten we nu op onze tenen lopen en woorden op 'n goudschaaltje wegen? Waarom zijn er nog westerlingen die hier okee mee zijn? Het is echt een aanslag op onze vrijheid van meningsuiting de beweging die hier de laatste jaren aan de gang is. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

02-11-2021 om 08:17

redbulletje schreef op 02-11-2021 om 08:14:

Ik vind het wel eng dat juist de mensen die vanuit zo'n religie ontsnappen (Ayaan, Lale) niet massaal gesteund worden door de westerse Nederlanders ipv dat er vooral steun betuigd wordt aan de groep die doodsbedreigingen uit (en soms uitvoert) enkel omdat ze zich beledigd voelen. Ayaan is Nederland al ontvlucht, terwijl zij juist als boegbeeld voor verlichting kon dienen. Dat soort mensen moeten we hier op handen dragen.

Waarom hebben we wel altijd grappen kunnen maken over nonnen, patertjes en rabijnen zonder bang te hoeven zijn dat er vanuit die groep een aanslag kwam en moeten we nu op onze tenen lopen en woorden op 'n goudschaaltje wegen?Waarom zijn er nog westerlingen die hier okee mee zijn? Het is echt een aanslag op onze vrijheid van meningsuiting de beweging die hier de laatste jaren aan de gang is.

Ik heb het idee dat dit vooral in Nederland speelt.

BlueFawn schreef op 02-11-2021 om 08:17:

[..]

Ik heb het idee dat dit vooral in Nederland speelt.

In Nederland speelt het wel meer dan in Vlaanderen heb ik 't idee, maar zou het van andere landen niet weten. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-11-2021 om 09:56

Sunny_ schreef op 02-11-2021 om 08:03:

Social media is een broedplaats voor gekkies en wappies. Iedereen met ook maar 1 IQ punt heeft toegang tot de rest van de wereld en kan daar zijn schadelijke gedachten op botvieren.

Het zijn altijd dezelfde types die onder (nieuws)berichten op social media reageren. De normale mensen met een genuanceerde en open mening vind je daar over het algemeen niet. Die reacties zijn dan ook niet representatief voor wat Nederland denkt, of een geloofsgemeenschap.

Nederland zou, volgens zeggen, een vrij land zijn. Maar mensen die uit een geloof willen stappen of er iets van vinden, worden bedreigd door mensen met datzelfde geloof. Hoezo is dat vrijheid? Hoezo is geloof vredelievend? 

Tickel schreef op 02-11-2021 om 09:56:

[..]

Nederland zou, volgens zeggen, een vrij land zijn. Maar mensen die uit een geloof willen stappen of er iets van vinden, worden bedreigd door mensen met datzelfde geloof. Hoezo is dat vrijheid? Hoezo is geloof vredelievend?

Dat je zulke verhalen hoort wil niet zeggen dat elke gelovige er zo in staat natuurlijk. 

Nu heb ik sowieso helemaal niks met überhaupt welk geloof dan ook, maar ik ken nogal wat gelovigen (van verschillende religies) die heel vredelievend en gematigd zijn en veel naastenliefde hebben/vinden dat eenieder moet geloven wat diegene zelf wil. 

Mensen over 1 kam scheren is nooit een goed idee.

Je kan grappen maken over christenen omdat die hooguit voor je zullen bidden. Maar bij sommige moslims gaan ze terug naar de steentijd. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-11-2021 om 10:22

Sunny_ schreef op 02-11-2021 om 09:59:

[..]

Dat je zulke verhalen hoort wil niet zeggen dat elke gelovige er zo in staat natuurlijk.

Nu heb ik sowieso helemaal niks met überhaupt welk geloof dan ook, maar ik ken nogal wat gelovigen (van verschillende religies) die heel vredelievend en gematigd zijn en veel naastenliefde hebben/vinden dat eenieder moet geloven wat diegene zelf wil.

Generaliseren en over 1 kam scheren lees ik steeds. Waarom zijn vredelievende gelovige representatief en de mensen die niet vredelievend reageren zodra een familielid uit een geloof stapt niet? Achter 1 persoon die een geloof de rug toekeert staat (vaak, en afhankelijk van het geloof) een hele familie klaar om die ongelovige onder handen te nemen.  

OrganicDeer76

OrganicDeer76

02-11-2021 om 10:39

Tickel schreef op 02-11-2021 om 10:22:

[..]

Generaliseren en over 1 kam scheren lees ik steeds. Waarom zijn vredelievende gelovige representatief en de mensen die niet vredelievend reageren zodra een familielid uit een geloof stapt niet? Achter 1 persoon die een geloof de rug toekeert staat (vaak, en afhankelijk van het geloof) een hele familie klaar om die ongelovige onder handen te nemen.

Dat zie je idd vaak gebeuren. Lale gül is daar een duidelijk voorbeeld in. Maar eigenlijk ook Ali B momenteel. 

Suish schreef op 02-11-2021 om 09:59:

Je kan grappen maken over christenen omdat die hooguit voor je zullen bidden. Maar bij sommige moslims gaan ze terug naar de steentijd.

Doodsbedreigingen door christenen ken ik inderdaad niet. Maar ook zij zijn zeker niet allemaal vreedzame mensen die bidden voor wie kritiek op het geloof heeft! Denk maar eens aan de dreigingen met hel en verdoemenis en de buitensluiting van bijvoorbeeld homoseksuelen. 

Het is triest om te zien dat religie vaak niet alleen steun en geluk brengt, maar ook afkeuring en verdriet - op het moment dat zo'n geloofsgemeenschap of gelovige familie vindt dat je niet in vrijheid mag kiezen en dat er sancties staan op andere keuzes. 

yette schreef op 02-11-2021 om 10:58:

[..]

Doodsbedreigingen door christenen ken ik inderdaad niet. Maar ook zij zijn zeker niet allemaal vreedzame mensen die bidden voor wie kritiek op het geloof heeft! Denk maar eens aan de dreigingen met hel en verdoemenis en de buitensluiting van bijvoorbeeld homoseksuelen.

Het is triest om te zien dat religie vaak niet alleen steun en geluk brengt, maar ook afkeuring en verdriet - op het moment dat zo'n geloofsgemeenschap of gelovige familie vindt dat je niet in vrijheid mag kiezen en dat er sancties staan op andere keuzes.

Ook triest maar staat in geen enkele verhouding in doodwensingen cq doden van iemand

Ik ben het met degenen eens dat de moslims die zich willen losmaken uit hun gemeenschap en daarbij bedreigingen krijgen veel meer steun verdienen. Volgens mij is dat bij Lale Gül uiteindelijk wel gebeurd, gelukkig. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid want er moest nogal flink aan getrokken worden voordat men zich begon uit te spreken. 

Tegelijkertijd is het aantal bedreigingen en redenen en richtingen van waaruit mensen beschimpt en bedreigd worden volgens mij zo explosief en abnormaal toegenomen dat je onderhand ook niet meer weet hoe je je daartegen teweer moet stellen. Vrouwen worden bedreigd met verkrachting als ze zich teveel uitspreken over een onwelgevallig onderwerp. Mensen die te links worden gevonden krijgen de mededeling dat ze 'in de gaten worden gehouden'. Als je aandacht vraagt voor racisme moet je dood. Iedereen die zich in het publieke debat een beetje woke uitspreekt moet dat waarschijnlijk bezuren. Ironisch is natuurlijk dat juist in de anti-woke hoek ook de mensen zitten die het schandálig vinden dat afvallige moslims of moslimcritici bedreigd worden. Hoe zit het met het zelfreinigend vermogen in de eigen kring, vraag ik me dan af? Waarom spreken de redelijke anti-wokes zich niet klip en klaar uit tegen het schandalige en strafbare gedrag van hun peers? 

Het is nauwelijks meer mogelijk een normaal gesprek te voeren over deze dingen. In het debat trekken de flanken onmiddellijk van leer tegen alles en iedereen die niet recht in de leer is en de groep die wat tijd wil nemen, kalmte en zelfbeheersing bepleit of meent dat samenleven van eenieder elementaire beleefdheid én incasseringsvermogen vraagt, wordt door beide zijden weggehoond. 

Hier glijdt het gesprek ook af: een draadje wat begint met wat we vinden van doodsbedreigingen, gaat al snel over hoe onhandelbaar moslims zijn met allerlei voorbeelden van hoe slecht 'ze' zich gedragen. Zo zit ik helemaal niet in het gesprek en ik haak dan ook algauw af. Ik voel er helemaal niks voor met een stevig standpunt over de vrijheid van meningsuiting ineens als anti-moslim gepositioneerd te worden, wat ik ook niet ben. Ik zou veel liever goede gesprekken hebben mét moslims over de vrijheid van meningsuiting dan hier in het wilde weg te generaliseren en veroordelen. Volgens mij is er ook in die gemeenschap van alles gaande. Het zou mooi zijn als dat meer naar buiten kwam. Maar in een debatklimaat waarin zoeken, twijfelen, je vergissen, bijdraaien, het even niet weten onacceptabel is, is dat natuurlijk niet gemakkelijk. En daarmee staan de extremistische beledigers en bedreigers van beide zijden het maatschappelijk debat in de weg in plaats van dat ze het stimuleren. Als gematigdheid wordt afgestraft, kun je niet opschuiven naar elkaar. 

majorette2005 schreef op 02-11-2021 om 11:04:

[..]

Ook triest maar staat in geen enkele verhouding in doodwensingen cq doden van iemand

Het lijkt me duidelijk dat iedereen het daarover eens is. Maar de discussie gaat niet alleen over hoe verwerpelijk dat soort terrorisme is. Het gaat ook over het aankaarten van onderdrukking. Dat doe je niet door te stellen dat christenen prima om kunnen gaan met kritiek en grappen en hooguit voor je zullen bidden. 

Sunny_ schreef op 02-11-2021 om 09:59:

[..]

Nee, dat is geen goed idee inderdaad. Problemen bagatelliseren en niet willen erkennen is echter net zo min een goed idee.

Ik bewonder Shirin Musa van Femmes for Freedom (FFF) zeer, onbegrijpelijk dat dit soort vrouwen zo weinig gehoord worden. Hieronder een link waarin zij over Lale Gul praat, en haar organisatie en een lang artikel over haar in Volkskrant. De linkse partijen laten echt zaken liggen wat mij betreft en laat mensen als Shirin Musa in de steek. Een citaat van haar uit het artikel:

"Musa heeft het gevoel dat ze het nooit goed kan doen. "Als ik me als moslimvrouw uitspreek over vrouwenemancipatie, zegt rechts: zie je wel, achterlijke moslims, en krijg ik kritiek op mijn hoofddoek. En links zegt: ze werkt samen met islamofoben. Ze gebruiken het onderwerp voor hun eigen agenda. Ze klagen alleen maar en doen geen concrete voorstellen om de positie van de vrouw te verbeteren.""

https://www.human.nl/brainwash/lees/2021/lale-gul.html

https://www.femmesforfreedom.com/

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/shirin-musa-strijdt-voor-seksuele-vrijheid-van-migrantenvrouwen-linksom-of-rechtsom-ik-vind-altijd-een-weg~b483d95a/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.