Media en cultuur
Auran
10-07-2021 om 15:18
Boekentopic: wat lees je nu? (gesloten)
Een boekentopic om te plaatsen wat je op dit moment leest of wat klaarligt om te gaan lezen! Het leukst is om dat met een plaatje van het boek te doen. Eventueel kun je erbij schrijven wat je er tot nu toe van vindt of waarom je ervoor gekozen hebt dit boek te gaan lezen.
Ik ben benieuwd!
Infobericht: praat hier verder:
https://www.viafora.nl/forum/media-en-cultuur/boekentopic-wat-lees-je-nu-deel-2#2
ShowyHummingbird30
09-01-2022 om 20:41
Sherlock schreef op 09-01-2022 om 16:51:
Ik lees of luister graag in het Engels als het van een Britse schrijver is. De humor en bepaalde termen laten zich niet altijd lekker vertalen.
Precies. Bij vertalingen kan ik mijn ergernis knop helaas niet uitzetten. Ik heb een taalachtergrond, tijdens mijn opleiding veel vertaalwerk moeten doen, en ik zie regelmatig de originele formulering door de vertaling heen. Dat leest gewoon niet prettig.
ShowyHummingbird30
09-01-2022 om 20:43
nlies schreef op 09-01-2022 om 11:34:
[..]
nee, ik lees alleen Nederlands. Mijn Engels voldoet niet aan de normen om een goed boek te lezen.
Wat betreft je vraag, als je lid van een bieb bent, zoek daar eens naar Easy readers. Dat zijn boeken voor volwassen voor wie de taal niet de moedertaal is. De boeken zijn hier en daar vereenvoudigd wat taal betreft, niet wat inhoud betreft.
Easy readers, die kende ik niet. Dank voor je tip, dan moet ik binnenkort eens een bibliotheekbezoek plannen.
Auwereel
09-01-2022 om 21:48
Ik lees Eline Vere,van Louis Coupe. Dat is Nederlands, maar niet echt zoals wij het kennen. Zelfs het e-reader woordenboek kent sommige woorden niet. De upoer-ten van de 19e eeuw gooide ee regelmatig Frans doorheen, en se hedendaagse kleding is ook niet die can toen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eline_Vere
kapow
10-01-2022 om 16:05
Meeste boeken lees ik in het Engels, tenzij het van een Nederlandse auteur is.
Voor mijn werk lees, schrijf en praat ik veel Engels en sommige aangetrouwde familieleden van niet NL afkomst vinden het fijner om Engels dan Nederlands te praten.
Maar ik heb problemen met m’n concentratie, drukke tijden op dit moment. Jammer maar het lezen komt vanzelf wel weer een keer.
Regendrup.
10-01-2022 om 16:41
Ik lees alleen in het Nederlands.
De Harry Potter serie heb ik wel allemaal ook in het Engels gelezen, maar dat was ook omdat de Engelse versie eerder uit was dan de Nederlandse natuurlijk. En ik kon echt niet wachten tot die vertaling.
Regendrup.
10-01-2022 om 16:43
Ik heb vandaag "Al die dingen" van Emely Spurr uitgelezen. Zit in de januariselectie van BookChoice en sprak me meteen aan.
Ik heb het in 1 ruk uitgelezen. Wat een ontroerend boek is dit. Ik heb zoveel emoties tegelijkertijd of kort na elkaar gevoeld, heel mooi gedaan.
Echt een bijzonder boek. Mooi, rauw, puur en ontzettend pijnlijk. Heb een aantal keer met een brok in mijn keel gezeten, en op het laatst ook moeten huilen. Je leert de karakters heel goed kennen. Je wordt boos, verdrietig en radeloos tegelijk. Splinter heeft mijn hart écht gestolen. Maar Lettie ook. Heftig. Maar mooi.
Regendrup.
10-01-2022 om 16:44
Nu begonnen in Gegijzeld van Clare Mackintosh. Ben ik ook heel benieuwd naar. Een ander boek van haar, Een onmogelijke keuze, vond ik ontzettend goed. Dus ben benieuwd naar deze!
Ninoea
10-01-2022 om 17:35
Ik heb het zesde boek van de zeven zussen uit en ben begonnen in de zevende zus.
Windhond
10-01-2022 om 18:52
Regendrup. schreef op 10-01-2022 om 16:43:
Ik heb vandaag "Al die dingen" van Emely Spurr uitgelezen. Zit in de januariselectie van BookChoice en sprak me meteen aan.
Ik heb het in 1 ruk uitgelezen. Wat een ontroerend boek is dit. Ik heb zoveel emoties tegelijkertijd of kort na elkaar gevoeld, heel mooi gedaan.
Echt een bijzonder boek. Mooi, rauw, puur en ontzettend pijnlijk. Heb een aantal keer met een brok in mijn keel gezeten, en op het laatst ook moeten huilen. Je leert de karakters heel goed kennen. Je wordt boos, verdrietig en radeloos tegelijk. Splinter heeft mijn hart écht gestolen. Maar Lettie ook. Heftig. Maar mooi.
Ik ben uit nieuwsgierigheid gaan kijken maar ik voel al dat dat verhaal té gaat zijn voor mij. Zeker omdat er een hond in het verhaal zit
Regendrup.
10-01-2022 om 19:00
Windhond schreef op 10-01-2022 om 18:52:
[..]
Ik ben uit nieuwsgierigheid gaan kijken maar ik voel al dat dat verhaal té gaat zijn voor mij. Zeker omdat er een hond in het verhaal zit
Het deel waar ik heel erg om moest huilen draait wel om de hond. Als je wilt weten hoe het afloopt met hem dan wil ik je best een pb sturen. Maar wil niet spoileren in het topic.
Het is wel écht de moeite waard dit boek.
Windhond
10-01-2022 om 19:11
Regendrup. schreef op 10-01-2022 om 19:00:
[..]
Het deel waar ik heel erg om moest huilen draait wel om de hond. Als je wilt weten hoe het afloopt met hem dan wil ik je best een pb sturen. Maar wil niet spoileren in het topic.
Pfff nee ik ga het echt niet wagen haha... Maar bedankt voor het aanbod!
Ik blijf echt met een k*tgevoel zitten als ik triestige verhalen lees. Moord en doodslag vind ik niets maar zoiets als Waterschapsheuvel kan ik niet aan.
Mayosate
10-01-2022 om 19:16
ik ben begonnen in het eerste boek uit de divergent serie. Dit boek lees ik in het nederlands, boek 1 heet inwijding.
zat nog een beetje in die dystopian mood.
verder lees ik zowel in het Nederlands als in het Engels, ligt er maar net aan wat er op m’n pad komt. En of ik een serie bv in het Engels ben begonnen of Nederlands
Aviendha
10-01-2022 om 19:17
[..]
Oke, dit boek ga ik dus niet lezen
asjemenou
10-01-2022 om 19:32
Ik lees ook alleen Nederlandse boeken.
Het enige Engelse boek dat ik ooit gelezen heb is Tess of the d'Ubervilles, dat was verplicht op de mavo.
Ik ben nu Aanpakken van Sophie Kinsella aan het lezen, lekker simpel en luchtig, hoef je niet bij na te denken.
Fiorah
10-01-2022 om 21:18
[..]
Ik ga het nu ook lezen, je hebt me geïnspireerd.