Media en cultuur
Auran
10-07-2021 om 15:18
Boekentopic: wat lees je nu? (gesloten)
Een boekentopic om te plaatsen wat je op dit moment leest of wat klaarligt om te gaan lezen! Het leukst is om dat met een plaatje van het boek te doen. Eventueel kun je erbij schrijven wat je er tot nu toe van vindt of waarom je ervoor gekozen hebt dit boek te gaan lezen.
Ik ben benieuwd!
Infobericht: praat hier verder:
https://www.viafora.nl/forum/media-en-cultuur/boekentopic-wat-lees-je-nu-deel-2#2
ShowyHummingbird30
09-01-2022 om 11:15
Een vraag aan de medelezers hier: lezen jullie alleen Nederlandstalige boeken of ook ander talen? Ik vind vertalingen niet altijd prettig lezen, met name omdat zinnen regelmatig net niet natuurlijk lopen.
Bij Engels is de oplossing makkelijk: dat beheers ik voldoende om ook in lekker tempo te lezen.
Mijn Duits en Spaans zijn redelijk. Eigenlijk wil ik wel eens proberen of dat ook prettiger leest dan een vertaling. Maar om nu meteen aan zware kost van 100en pagina's te beginnen...
Wie kent goede schrijvers in die talen? En dan liefst thriller of science-fiction boeken die niet al te lang zijn.
nlies
09-01-2022 om 11:34
Coreopsis schreef op 09-01-2022 om 11:15:
Een vraag aan de medelezers hier: lezen jullie alleen Nederlandstalige boeken of ook ander talen? Ik vind vertalingen niet altijd prettig lezen, met name omdat zinnen regelmatig net niet natuurlijk lopen.
Bij Engels is de oplossing makkelijk: dat beheers ik voldoende om ook in lekker tempo te lezen.
Mijn Duits en Spaans zijn redelijk. Eigenlijk wil ik wel eens proberen of dat ook prettiger leest dan een vertaling. Maar om nu meteen aan zware kost van 100en pagina's te beginnen...
Wie kent goede schrijvers in die talen? En dan liefst thriller of science-fiction boeken die niet al te lang zijn.
nee, ik lees alleen Nederlands. Mijn Engels voldoet niet aan de normen om een goed boek te lezen.
Wat betreft je vraag, als je lid van een bieb bent, zoek daar eens naar Easy readers. Dat zijn boeken voor volwassen voor wie de taal niet de moedertaal is. De boeken zijn hier en daar vereenvoudigd wat taal betreft, niet wat inhoud betreft.
weneri
09-01-2022 om 12:38
ik lees ook alleen Nederlandse boeken.
Ik heb Geen kind meer van Esther Boeke uit. Indrukwekkend verhaal, waargebeurd over een jongen die vals beschuldigd wordt van verkrachting.
weneri
09-01-2022 om 14:40
ik heb Lentegroen van Jackie van Laren gepakt om in te beginnen. Populair boek, ik ben benieuwd.
Marcador
09-01-2022 om 14:51
Ik lees ook alleen Nederlands.
Even een leesdipje. Het jaar goed begonnen. Al 3 boeken gelezen. Maar nu weet ik even niet met welk boek ik verder wil.
Cala
09-01-2022 om 14:56
Coreopsis schreef op 09-01-2022 om 11:15:
Ik lees voornamelijk in het Engels. Fantasyboeken klinken in het Engels ook gewoon toffer dan in het Nederlands, ik heb het idee dat de woordenschat in het Nederlands soms een beetje beperkt is. Ik heb sindskort bookchoise en moet echt even wennen om Nederlands te lezen, ook omdat ik soms de zinnen gewoon niet echt mooi vind. En ik luister via hen een luisterboek (in het Nederlands dus), waarin de schotse mensen een soort vlaams accent hebben gekregen, verschrikkelijk!
Ik heb een stapel romans uit de supermarkt die ook Nederlandstalig zijn, maar daar zitten gelukkig ook een paar Nederlandse auteurs bij.
Mijn andere talen zijn zo basic, dat ik daar geen boek in kan lezen, dus geen tips.
Ninoea
09-01-2022 om 15:39
In het Engels lukt mij nog niet. Ik ben jarenlang oververmoeid geweest en had daardoor überhaupt onvoldoende concentratievermogen om te lezsn.
Inmiddels is dat concentratievermogen wel terug en gaat lezen in het Nederlands weer prima, maar Engels is nu nog steeds wat te inspannend. Ik heb goede hoop dat dit op den duur ook gewoon weer terugkomt.
Sherlock
09-01-2022 om 16:51
Ik lees of luister graag in het Engels als het van een Britse schrijver is. De humor en bepaalde termen laten zich niet altijd lekker vertalen.
MildredRatched
09-01-2022 om 17:44
Ninoea schreef op 09-01-2022 om 15:39:
In het Engels lukt mij nog niet. Ik ben jarenlang oververmoeid geweest en had daardoor überhaupt onvoldoende concentratievermogen om te lezsn.
Inmiddels is dat concentratievermogen wel terug en gaat lezen in het Nederlands weer prima, maar Engels is nu nog steeds wat te inspannend. Ik heb goede hoop dat dit op den duur ook gewoon weer terugkomt.
Ik vind dit ook lastig. Mijn doel voor dit jaar is om wel een paar boeken in het Engels te lezenC, om dat bij te houden. Ik denk dat ik kies voor boeken die ik al ken en een chicklit ofzo, dan leest het makkelijk weg
MildredRatched
09-01-2022 om 17:44
ik heb dit jaar pas mijn eerst boek uit, voor mij een slechte score. Ik ben aan het verhuizen dus weinig weinig tijd en rust voor
vrouw92
09-01-2022 om 17:58
Ik heb vanmiddag mijn 4e boek dit jaar uitgelezen: Ik wil je graag bedanken van Gina Hamadey. Geinspireerd geraakt en erg leuk geschreven!
Ninoea
09-01-2022 om 18:59
Sherlock schreef op 09-01-2022 om 16:51:
Ik lees of luister graag in het Engels als het van een Britse schrijver is. De humor en bepaalde termen laten zich niet altijd lekker vertalen.
Ja dat ben ik wel met je eens. Ik mis het lezen in het Engels wat dat betreft ook wel. Misschien gaat luisteren overigens wel beter dan lezen en moet ik daar eens mee beginnen.
Sherlock
09-01-2022 om 19:22
Ninoea schreef op 09-01-2022 om 18:59:
[..]
Ja dat ben ik wel met je eens. Ik mis het lezen in het Engels wat dat betreft ook wel. Misschien gaat luisteren overigens wel beter dan lezen en moet ik daar eens mee beginnen.
Luisteren in het Engels is heerlijk! Zeker als het zo’n echte Britse stem is.
Ik ben ooit begonnen met Engelse luisterboeken van Harry Potter (is het al duidelijk dat ik fan ben? haha), omdat ik dat verhaal al kende. Zo kon ik een beetje oefenen.
Fiorah
09-01-2022 om 19:40
Ik luister graag in het Engels, lezen vind ik te langzaam gaan. Idioot eigenlijk want ik beheers de taal heel goed, het gaat alleen minder vanzelf. Duits heb ik geprobeerd, dat voelde toch te veel als school.
Biebmiep
09-01-2022 om 20:00
Ik lees vooral in het Nederlands, misschien 2x per jaar een boek in het Engels.
Wil dit jaar graag weer eens een boek in het Duits lezen. Jaren geleden was mijn Duits (door Duitse verkering) best goed, goed genoeg om boeken te lezen ook, maar dat is vrees ik ver weggezakt.
Ik lees nu Mythos van Stephen Fry. Lig bij vlagen in een deuk om Fry's uitleg, wil het vervolg in het Engels lezen, dan komt het denk ik nog beter over.
Verder op mijn ereader begonnen in Aan het einde van de wereld, wat hier regelmatig langskomt. Ben benieuwd..
Hiervoor Zout van de Zee gelezen. Indrukwekkend verhaal over een stuk WO II geschiedenis waar ik in elk niks van wist.