Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Boekentopic: wat lees je nu? - Deel 2


Ik heb net De Nomade van Anya Niewierrra uit. Ik vond het weer een goed boek van haar. Vooral de historie die erin verweven is. Niet alleen spannend maar dus ook leerzaam. 

Lekker he, Dolfje, vakantielezen?

Misschien moet ik de Nomade een kans geven. Ik vond die andere, de Camino, alleen echt matig.

Wie was er nou ook weer enthousiast over de Daevabad trilogie? Het leest niet rap maar ik vind het inderdaad een fijn fantasy boek tot nu toe (ben wel net begonnen aan deel 1).

Ja ik heb echt wel genoten toen van die trilogie.

FarFarAway schreef op 28-09-2024 om 18:42:

Begonnen in The Pillars of the Earth van Ken Follet na hier over de streep getrokken te zijn.
Ben al direct geboeid en heb zin om verder te lezen, een goed teken!
Na een leesdip, gevolgd door een paar missers, ben ik echt toe aan een goed boek.

Leuk! Hopelijk geniet je ervan. Ik zit ook helemaal in deel 3.

Fiorah schreef op 29-09-2024 om 12:53:



Wie was er nou ook weer enthousiast over de Daevabad trilogie? Het leest niet rap maar ik vind het inderdaad een fijn fantasy boek tot nu toe (ben wel net begonnen aan deel 1).

Ik ga die ook maar eens op mijn lijst zetten dan want wij zitten vaak op 1 lijn qua smaak.

Ninoea schreef op 29-09-2024 om 12:54:

Ja ik heb echt wel genoten toen van die trilogie.

Ik denk dat jij het was, ja!

Inderdaad Kapow, ik ben benieuwd wat jij vindt.

Mick87 schreef op 29-09-2024 om 12:25:

Ik heb net De Nomade van Anya Niewierrra uit. Ik vond het weer een goed boek van haar. Vooral de historie die erin verweven is. Niet alleen spannend maar dus ook leerzaam.

Ik luister nu naar de Nomade en je steekt er inderdaad wat van op. Vind het ook een spannend boek.

Dolfje schreef op 29-09-2024 om 11:47:

Ik ben weer terug van vakantie en heb in die 3 weken het volgende gelezen:

Op eigen benen - Jenny Colgan, Tussen de regels - Jenny Colgan ,Lessen in de liefde - Jenny Colgan, Droomplek -Reina Crispijn, Onderstroom - Linda Jansma, Een familie en een Griekse God - Ronald Giphart, Elle van Rijn, Roos Schlikker, Femmetje de Wind, Knetterverliefd - Vanessa Thuyns en net thuis als fysiek boek van de bieb Randverschijnselen-Rob Kemps uitgelezen. 8 boeken in 3 weken is goed voor mijn challenge

Ik was de laatste dag daar ook al begonnen in Het dossier van Anya Niewarra dus daar ga ik mee verder.

Heerlijk zo veel lezen tijdens je vakantie!

Momenteel lees ik Empire of the Damned van Jay Kristoff en Murder at Cleve College van Merryn Allingham (alweer deel 9 in de reeks, zag dat het volgende deel gelukkig bijna uitkomt).

Is er iemand die Gideon the Ninth van Tamsyn Muir heeft gelezen en me kan vertellen of het een aanrader is? Ik sta soms met het boek in mijn handen, maar twijfel dan omdat ik lees dat het fantasy/science fiction is en ben bang dat het te veel science fiction is.

Ik heb vandaag Aarde van John Boyne gescoord. Zijn nieuwe roman. Kort boek net als voorganger water.
Ik vind hem echt een hele goede schrijver. Dus ben benieuw. N.a.v. dit topic ook Ken Follet op mn lijstje gezet. 

Nu  'De vondeling van Veenhuizen', Patricia Snel.
Interessante geschiedenis, gezien vanuit diverse kanten :  de kinderen, maar ook de bestuurders.  Leest lekker. 

 Nu las ik dat één van de kinderen zelf ook een boek heeft geschreven:  
" De wees van Amsterdam, geschreven door Karel Muller over zijn
periode in het Eerste Gesticht. Karel miste zijn ouders en bleef hij
hoop houden dat zijn vader zou genezen. ‘"

(   Ik ben zeker van plan eens in Veenhuizen en omgeving te gaan kijken nu ik zoveel over de geschiedenis weet.
Dat andere boek over Veenhuizen (Het Pauperparadijs)  heb ik ook al gelezen. ) 

Grindelwald schreef op 29-09-2024 om 14:40:

[..]

Heerlijk zo veel lezen tijdens je vakantie!

Ja dat hoort er voor mij wel bij. Heb wel bewust vrij luchtige boeken gekozen omdat we met vrienden waren en dan snel afgeleid was.

Ik vond De camino snel boeien en leuk maar bij Het dossier zit ik er nog niet echt in.

Dolfje schreef op 30-09-2024 om 12:02:

[..]

Ja dat hoort er voor mij wel bij. Heb wel bewust vrij luchtige boeken gekozen omdat we met vrienden waren en dan snel afgeleid was.

Ik vond De camino snel boeien en leuk maar bij Het dossier zit ik er nog niet echt in.

Bij het dossier had ik dat ook. Maar vond later het boek nog zelfs iets beter dan de camino.

Grindelwald schreef op 30-09-2024 om 12:50:

[..]

Bij het dossier had ik dat ook. Maar vond later het boek nog zelfs iets beter dan de camino.

Ja ik ook. Duurde even, maar echt heel goed

kapow schreef op 29-09-2024 om 13:11:

[..]

Ik ga die ook maar eens op mijn lijst zetten dan want wij zitten vaak op 1 lijn qua smaak.

Ik vind het alleen écht geen weglezer. 

Vinden jullie ook dat namen zoveel invloed hebben? Ik vind namen best bepalend voor hoe snel ik een boek snap. Hier heb je bijvoorbeeld Ghassan, Kaveh, Am Gezira, al Qahtani. En ik kan al niet goed onthouden of het een persoon of een volk is, en of het uit het heden of verleden komt. Daardoor duurt het lang voordat ik in een boek kom omdat ik steeds denk 'wie was dit ook alweer' en dat is met name met geschiedenispatronen echt ingewikkeld. Hier lopen ook nog eens twee verhaallijnen door elkaar. Dus is Al Qahtani de vijand of de vereerde voorouder? En wie dan? Etc.

Ik heb het altijd met namen uit een cultuur die heel ver van de mijne liggen want op zich ben ik heel goed met namen. Ik kan ladingen Emma's, Anna's, Sophie's en Stella's uit elkaar houden, maar bij Oosterse namen red ik me niet goed met al die z/h/q namen. Hetzelfde met fantasy namen, die door de auteur verzonnen zijn. Of IJslandse namen ofzo.

Ook hou ik niet van thrillers waarin Wim, Marije en Gerrit de hoofdrechercheurs zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.