Media en cultuur
Regendrup.
12-04-2022 om 13:52
Boekentopic: wat lees je nu? - Deel 2
Zie hier het vervolg van het boekentopic om te plaatsen wat je op dit moment leest of wat klaarligt om te gaan lezen!
Eventueel kun je erbij schrijven wat je er tot nu toe van vindt of waarom je ervoor gekozen hebt dit boek te gaan lezen.
Veel leesplezier!
Link naar het vorige deel:
https://www.viafora.nl/forum/media-en-cultuur/boekentopic-wat-lees-je-nu?page=64#1942
kapow
22-02-2024 om 16:06
Ik ook. Het idee weer opnieuw in een boek te moeten komen met personages waar ik geen band mee heb trekt me niet.
Al zet ik me er natuurlijk altijd overheen en begin ik weer een nieuw boek.
Als ik echt heerlijk in een verhaal zit kan ik ook tegen het einde van het boek opzien. “Nog maar 100 pagina’s, neeee, ik wil meer”.
Mick87
22-02-2024 om 17:22
Lena55 schreef op 22-02-2024 om 15:53:
Heb ik ook. Ik lees soms weken niks na een heel goed boek. Momenteel lees ik 'The color purple'. Ik had de film in de bioscoop gezien en wilde het originele verhaal weer eens lezen. Ooit gelezen voor mijn lijst Engels. Prachtig boek!
Oh ik vond dat echt een heel raar en warrig boek.
Cala
22-02-2024 om 17:55
kapow schreef op 22-02-2024 om 16:06:
Ik ook. Het idee weer opnieuw in een boek te moeten komen met personages waar ik geen band mee heb trekt me niet.
Al zet ik me er natuurlijk altijd overheen en begin ik weer een nieuw boek.
Als ik echt heerlijk in een verhaal zit kan ik ook tegen het einde van het boek opzien. “Nog maar 100 pagina’s, neeee, ik wil meer”.
Ja dat heb ik ook! Merk dat ik soms het lezen dan expres uitstel, zodat ik er langer over doe. Slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb net een 5-delige serie uit, altijd jammer als dat stopt. Zag ook dat boek 6 eigenlijk al uit had moeten komen, maar ik denk niet dat die ooit nog uitgegeven gaat worden, jammer!
Ik ben nu begonnen in The library murders (deel 8 alweer in deze reeks) en ik lees Killers of a certain age van Deanna Raybourn.
Lena55
22-02-2024 om 19:52
Mick87 schreef op 22-02-2024 om 17:22:
[..]
Oh ik vond dat echt een heel raar en warrig boek.
Heb je hem in het Engels gelezen? Misschien dat de Nederlandse vertaling niet mooi is. Het zijn natuurlijk brieven, maar er zit een hele duidelijke verhaallijn in vind ik. Ik lees in recensies wel dat mensen de spelfouten vervelend vinden lezen. Moest er even aan wennen, maar na 20 bladzijdes lees ik er overheen.
Mick87
22-02-2024 om 21:03
Lena55 schreef op 22-02-2024 om 19:52:
[..]
Heb je hem in het Engels gelezen? Misschien dat de Nederlandse vertaling niet mooi is. Het zijn natuurlijk brieven, maar er zit een hele duidelijke verhaallijn in vind ik. Ik lees in recensies wel dat mensen de spelfouten vervelend vinden lezen. Moest er even aan wennen, maar na 20 bladzijdes lees ik er overheen.
Nee, in het Nederlands. Spelfouten vielen me niet echt op.
Mick87
22-02-2024 om 21:09
Net het boek van Misschien moet je iets lager mikken. interessant verhaal en zet me aan het denken. Maar wat hier iemand ook schreef viel me ook wel op: te veel afgeven op scholen en weinig zelfreflectie.
Nu ga ik beginnen aan In de verte, de zee van Laura Spencer Ash. Toch weer historische fictie dus.
Lena55
22-02-2024 om 21:15
Mick87 schreef op 22-02-2024 om 21:03:
[..]
Nee, in het Nederlands. Spelfouten vielen me niet echt op.
Genoeg boeken dus is de tijd vast niet waard. Maar ik durf te wedden dat je de Engelse versie beter had gevonden. Ik kan me dit boek eigenlijk vertaald niet voorstellen. Het accent en de taalfouten spelen een grote rol in de opbouw van het karakter en sfeer in het boek. Maar het is zeker geen standaard boek, dus kan me ook goed voorstellen dat mensen er geen klik mee hebben!
-Nienke-
22-02-2024 om 21:17
Mick87 schreef op 22-02-2024 om 21:09:
Net het boek van Misschien moet je iets lager mikken. interessant verhaal en zet me aan het denken. Maar wat hier iemand ook schreef viel me ook wel op: te veel afgeven op scholen en weinig zelfreflectie.
Ik werk zelf als leidinggevende op een middelbare school en durf toch de hand wel in eigen boezem te steken: op veel scholen gebeurt echt (vanuit de állerbeste bedoelingen!) wat Milo beschrijft. Voorzichtiger adviseren omdat er geen of weinig ondersteuning thuis is, een leerling laten afstromen omdat resultaten achterblijven (terwijl capaciteiten er wel zijn), een vmbo-leerling realiteitszin bijbrengen als hij of zij de universiteit ambieert, geen of weinig rekening houden met andere omstandigheden van leerlingen (nooit naar een museum geweest, geen computer thuis..). Stuk voor stuk voorbeelden die ik (niet alleen als leidinggevende, maar ook toen ik zelf nog voor de klas stond) voorbij heb zien komen. Ik vond het boek schrijnend confronterend dus. (Overigens inderdaad met af en toe nét iets te weinig zelfreflectie, dat wel).
Beterlaat2021!
23-02-2024 om 17:26
Eus is het even bejubelde als omstreden debuut van Özcan Akyol uit 2012:
een tragikomisch en schokkend relaas over een jongen die volledig
ontheemd door het leven moet en die zich moet zien te ontworstelen aan
zijn turbulente jeugd.
amarna
23-02-2024 om 17:37
Lena55 schreef op 22-02-2024 om 19:52:
[..]
Een van mn favoriete boeken! Boek veel mooier dan de film. Kan inderdaad aan de vertaling liggen. Boeken van Engelstalige schrijvers lees ik nooit inde Nederlandse vertaling. Sommige uitdrukkingen zijn niet goed te vertalen en bijv. sfeerbeschrijvingen zijn in het Engels veel subtieler.
Boekenuil
24-02-2024 om 13:02
Ik luister nu een thriller: Anna O. van Matthew Blake. Het verhaal pakt mij wel tot nu toe! En goed voorgelezen door Sander de Heer.
kapow
24-02-2024 om 14:32
Cala schreef op 22-02-2024 om 17:55:
[..]
Ja dat heb ik ook! Merk dat ik soms het lezen dan expres uitstel, zodat ik er langer over doe. Slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb net een 5-delige serie uit, altijd jammer als dat stopt. Zag ook dat boek 6 eigenlijk al uit had moeten komen, maar ik denk niet dat die ooit nog uitgegeven gaat worden, jammer!
Ik ben nu begonnen in The library murders (deel 8 alweer in deze reeks) en ik lees Killers of a certain age van Deanna Raybourn.
Ik herken dat ook 🤭
Welke 5-delige serie heb je gelezen?
-Nienke-
24-02-2024 om 18:07
Nou, hier even weinig gelezen, want ik heb afgelopen week alle 14 afleveringen van One day op Netflix gekeken. Ik vond het boek van David Nicolls (‘Eerste dag’) destijds al prachtig en de (mini)serie is ook echt geweldig ❤️. Heel vaak vind ik de verfilming minder dan het boek (want, toch anders dan ik me had voorgesteld), maar in dit geval zijn ze héél dicht bij het origineel gebleven en dat is echt goed gelukt.
Nu weer m’n boek erbij gepakt; ik lees het laatste deel uit de Cormoran Strike-serie, Stromend graf (Robert Galbraith).
Lali
25-02-2024 om 13:22
Dank, ik ga heb One day gevonden in Kobo plus en ga hem ook lezen.
Ik heb net de Troostbibliotheek uit. Heel boeiend boek, weer eens wat anders en deed me verlangen naar de Vrouw van de Tijdreiziger. Maar die bestaat blijkbaar niet als e-book.