Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

laatste dagen gaat eten goed ik heb wel een fruit moment verandert. Bij het ontbijt heb ik er eigenlijk nog niet zo'n behoefte aan en na het avond eten miste ik iets. Dus nu een portie fruit in de avond.
Bewegen de laatse dagen iets minder maar wel flink in de tuin bezig geweest.
Ik weeg mij altijd op donderdag maar dat ben ik vandaag vergeten, hoop er morgen wel aan te denken.
Naast broeken die nu weer goed zitten heb ik nu ook broeken die echt te wijd zijn.

Ies schreef op 17-04-2025 om 16:15:

[..]

Riony, je zit vol met raadsels Welk ander nut zou winkelen kunnen hebben dan dat kopen wat je wilt/ nodig hebt?

Het zijn heel wat stappen hoor om bij de winkelcentrumpjes te komen.

6500 stappen heen en terug (samen) naar het ene winkelcentrum. Dan naar het zuiden ongeveer 4000 stappen heen en terug. Om naar het tuincentrum te komen moet je nog een eindje verder lopen dan die 6500. Meestal kies ik tussen twee doelen. Sommige winkels willen geen roltassen in hun winkel dus daar zijn twee doelen moeilijk te combineren.

Bij elkaar is het ongeveer dat wat je nodig hebt om gezond te blijven. Ongeveer twee uur beweging per week.

De tocht te voet naar het noorden is overigens een schitterende route langs de rand van bossen. 

Anfisa schreef op 15-04-2025 om 18:08:

Wat balen van je blessure Dolfje. Wel goed dat je hebt gewandeld.
Gisteren en vandaag ongeveer 8000 stappen gelopen omdat mijn vriend zoveel stappen van mij vandaan woont. Dan loop ik na werktijd naar hem toe en wandel ‘s ochtends weer naar huis om thuis te werken. Als hij bij mij logeert is het omgekeerd.
Op vrijdag, zaterdag en zondag loop ik meestal tussen de 15.000 en 20.000 stappen, dat compenseert andere dagen weer.

Eten gaat goed, ik heb uit een kookboek lekkere recepten gemaakt die een verzadigd gevoel geven. De recepten inspireren ook om te variëren met wat ik nog in de koelkast heb.

Zo meteen weer fysio oefeningen doen (2x per dag). De spierpijn van weer pilatesen viel deze keer mee. Morgen weer reformer pilates.

Wat een goed idee om zo je wandelingen uit te voeren. Ik wandel op dit moment helemaal niet maar het is ook niet zo aan mij besteed. Ik doe wat andere dingen.

Vandaag even niet, last van allerlei dingen die kraken en mijn humeur is beneden peil. Ik kom lekker een potje klagen bij jullie Zullen de horrormonen wel zijn, in combinatie met de opgeschroefde hooikoorts medicatie heb ik zweetaanvallen ‘‘s nachts. 😱🤯Vriendlief is van de was en wisselt het beddengoed wel maar getver. Ik dreef gewoon in het zweet. Vriendlief vond het ook grappig dat ik van mening was dat het on-mo-ge-lijk de overgang ofzo kan zijn (ik ben begin 50), ik stem voor medicatie.

Ies

Ies

17-04-2025 om 18:35

rionyriony schreef op 17-04-2025 om 16:54:

De tocht te voet naar het noorden is overigens een schitterende route langs de rand van bossen.

Oh wat heerlijk Riony. Dan zou ik ook wel graag winkelen! (Meestal hekel aan) 

Combi met stadswandeling lijkt me ook wel leuk! 
Ik combineer boodschappen doen meestal met een wandeling door natuur. Het is maar een klein stukje omfietsen om daar te komen waar ik wil zijn. Zo kost het me relatief weinig tijd,  (chronisch  tekort aan) want ben toch al op pad voor de boodschappen. Nadeel is alleen dat ik dan boodschappen doe met mijn wandelschoenen aan maar helaas. (Ze zijn niet altijd even schoon dan) 

Het gaat voor mijn doen heel gemiddeld met eten en bewegen. Stappen of calorieën tellen doe ik niet. Aantal traktaties op het werk terwijl ik met horrormoongeneuzel zat,  dus paar keer koekje gepakt maar niet gezwicht voor snaai in de supermarkt. 💪🍀
Morgen wordt eindelijk mijn nieuwe matras bezorgd dan zal rug of schouder ook minder gevoelig zijn helpt misschien met de wandelmotivatie. 

Wandelmaatje vandaag kon niet, andere collega werkt alleen ochtenden dus dat werd stukje samen lopen en daarna zelf het rondje afmaken. ( Misschien 1,5 km maar het is iig iets)

https://www.diabetesfonds.nl/gezond-leven/gezond-eten/de-nationale-suiker-challenge kwam deze tegen. Is pas in juni maar heb me aangemeld. 

Anfisa schreef op 13-04-2025 om 16:24:

Welkom Vf_Watervrouw, dat zijn toch wat mooie gewoontes die je jezelf eigen hebt gemaakt. Voel je je inmiddels thuis in je nieuwe woning?

Het wandelen en een maatje of doel nodig hebben, herken ik. Nou houdt mijn vriend (lat-relatie) van wandelen, dat scheelt. Alleen moet ik steeds een doel verzinnen zoals een supermarkt verder weg of laatst een fotoserie verzonnen om katten te fotograferen. En dan scheelt het om in de stad wonen, al vind ik het soms te druk en dan blijft het bij rondjes park.

Doelen of redenen verzinnen gaat op mijn lijstje. In Londen kan ik het in mijn hoofd (en uit mijn tenen) halen om vanaf Paddington Station via alle parken naar de Big Ben te lopen; redelijk wat mijlen. Maar vergelijkbare afstand in Nederlandse steden vind ik te saai of de motregen (waarmee ik bij Paddington begin) hier te nat ofzo...

Nou Watervrouw, dat jij nou regen te nat vindt! 
Vandaag me heel erg ingehouden op het werk, een vergadering achter een schaal chocolade-paaseitje en er niet één nemen, vind ik een hele prestatie van mezelf!

Ies schreef op 17-04-2025 om 18:35:

[..]

Oh wat heerlijk Riony. Dan zou ik ook wel graag winkelen! (Meestal hekel aan)

Combi met stadswandeling lijkt me ook wel leuk!
Ik combineer boodschappen doen meestal met een wandeling door natuur. Het is maar een klein stukje omfietsen om daar te komen waar ik wil zijn. Zo kost het me relatief weinig tijd, (chronisch tekort aan) want ben toch al op pad voor de boodschappen. Nadeel is alleen dat ik dan boodschappen doe met mijn wandelschoenen aan maar helaas. (Ze zijn niet altijd even schoon dan)

Herkenbaar.  Naar de winkels,  markt ga ik meestal lopend vanaf mijn huis.  Door de natuur.  Met grote rugzak.  Ze zijn in de kleinere winkels waar ik kom er helemaal aan gewend. Soms,  bij heke modderige schoenen,  blijf ik buiten staan en word ik vanuit deuropening geholpen.  

JtM

JtM

18-04-2025 om 08:39

Na gistereren me weer houden aan mijn eetschema was de weegschaal vanochtend weer heel lief voor me nog 800 gram tot ik mijn eerste doel behaal
Vanochtend ook heel fijn al gesport en voel me nu heel energiek! Straks met zoon nog een ronde lopen.

Wat een goede verhalen hier, leuk!

Ik doe ook altijd lopend boodschappen, dat geeft op een makkelijke manier stappen terwijl ik ook nog een doel kan afstrepen op het het todolijstje van de dag.

Met mij gaat het verder gewoon niet zo goed. Bewegen gaat wel goed, maar het eten echt niet. Ik krijg de knop niet om, en heb ook de hele dag trek. Heel vervelend, en ik begrijp niet waarom het nu zoveel moeilijker is dan vorig jaar, toen juist het minder eten me zo goed afging. Wellicht juist door het vele bewegen, maar daar wil ik echt niet mee stoppen. Ik probeer maar weer eens een 'Vandaag ga ik het echt anders doen'...

Schoondochter schreef op 18-04-2025 om 08:45:

Ik doe ook altijd lopend boodschappen, dat geeft op een makkelijke manier stappen terwijl ik ook nog een doel kan afstrepen op het het todolijstje van de dag.

Met mij gaat het verder gewoon niet zo goed. Bewegen gaat wel goed, maar het eten echt niet. Ik krijg de knop niet om, en heb ook de hele dag trek. Heel vervelend, en ik begrijp niet waarom het nu zoveel moeilijker is dan vorig jaar, toen juist het minder eten me zo goed afging. Wellicht juist door het vele bewegen, maar daar wil ik echt niet mee stoppen. Ik probeer maar weer eens een 'Vandaag ga ik het echt anders doen'...

De  knoop omzetten is gewoon moeilijk. Wat voor mij goed werkt is op tijd gezond eten voordat ik honger krijg. Op dagen dat ik sport weet ik dat ik extra trek heb en zorg ik dat er een lekker maar gezond tussendoortje klaar staat. 

Ies

Ies

18-04-2025 om 11:11

Schoondochter schreef op 18-04-2025 om 08:45:

Die knop ja… waar is ie toch? 
De laatste weken eet ik weer ongeveer zoals ik dat wil (ik eet op gevoel, hou niks bij, maar hou het zo gezond mogelijk) maar toch voelt het nog niet rustig en alsof ik makkelijk morgen weer de mist in kan gaan. (Of zelfs kan vergeten dat ik nu gezonder eet) 

Nu heb ik zelf wel geen restricties t.a.v. hoeveelheden. Ik pas alleen een beetje op. Gister bijv een pasta uit de oven en dat eet zo makkelijk weg. Daar kan ik dan ook wel aan door blijven eten, zeker door alle kaas ook, terwijl ik misschien geen honger meerheb. Dan stop ik wel met eten. Maar zou ik een uur daarna weer honger hebben dan eet ik wel weer. 
Als je steeds trek hebt, eet je dan wel genoeg? En ook bijv genoeg eiwitten, vezels? 

Ies

Ies

18-04-2025 om 11:12

Dorestad schreef op 17-04-2025 om 20:37:

[..]

Herkenbaar. Naar de winkels, markt ga ik meestal lopend vanaf mijn huis. Door de natuur. Met grote rugzak. Ze zijn in de kleinere winkels waar ik kom er helemaal aan gewend. Soms, bij heke modderige schoenen, blijf ik buiten staan en word ik vanuit deuropening geholpen.

Ik heb beeld Dorestad, wat leuk! 

Als je steeds trek hebt helpt het misschien om een stuk minder koolhydraten te eten en meer eiwitten. Dan wordt de snaaitrek een stuk minder. Op dagen dat ik zwem eet ik bijvoorbeeld extra veel aardbeien en blauwe bessen. Daar kun je lekker veel van eten, het is gezond, lekker en je komt er dan lekker niet van aan. Of lekker wat koolhydraatarme crackers met kipfilet kaas en zelfgemaakte tomatensalsa of komkommer erop. Of een bakje griekse yoghurt met van dat lekkere fruit. Kies iets waarvan je lekker veel kan eten en waar je niet dik van wordt. Pasta hoort daar bijvoorbeeld jammer genoeg niet bij. Daarvan eet je makkelijk te veel (is ook gewoon heel lekker) en dat zet dan aan of je valt dan niet af. Of je pakt een klein ontbijtbordje, schept daar wat pasta op en je eet het dan lekker op. Als je daarna niets meer pakt is er niets aan de hand. Dan heb je toch lekker pasta en je wordt er dan niet dik van omdat je maar een beetje pakt. 

Ies

Ies

18-04-2025 om 12:28

Jorni schreef op 18-04-2025 om 11:31:

Als je steeds trek hebt helpt het misschien om een stuk minder koolhydraten te eten en meer eiwitten. Dan wordt de snaaitrek een stuk minder. Op dagen dat ik zwem eet ik bijvoorbeeld extra veel aardbeien en blauwe bessen. Daar kun je lekker veel van eten, het is gezond, lekker en je komt er dan lekker niet van aan. Of lekker wat koolhydraatarme crackers met kipfilet kaas en zelfgemaakte tomatensalsa of komkommer erop. Of een bakje griekse yoghurt met van dat lekkere fruit. Kies iets waarvan je lekker veel kan eten en waar je niet dik van wordt. Pasta hoort daar bijvoorbeeld jammer genoeg niet bij. Daarvan eet je makkelijk te veel (is ook gewoon heel lekker) en dat zet dan aan of je valt dan niet af. Of je pakt een klein ontbijtbordje, schept daar wat pasta op en je eet het dan lekker op. Als je daarna niets meer pakt is er niets aan de hand. Dan heb je toch lekker pasta en je wordt er dan niet dik van omdat je maar een beetje pakt.

Pasta valt bij mij onder ‘gezond’ en mag ik van mezelf wel. Wel volkoren en saus is zelfgemaakt, gewoon gezond. (Voor zover iets nog gezond te noemen is natuurlijk, weet niet hoeveel plastic ed erin zit😢) 

Maar je eet er wel makkelijk teveel van ja, dus ik stop toch halverwege. Maar niet na een ontbijtbordje. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.