Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Konjac noodles oftewel Shirataki kan pasta vervangen. Het bevat haast geen calorieën en kan gebruikt worden als drager voor saus. Anders dan pasta neemt het zelf haast geen saus op. 't Is ook vrij duur; reken op 2 euro een portie. Populair in het land zelf (de saus blijft zo puur van smaak) maar in westerse landen vooral als afslank (surrogaat-) pasta gebruikt. Action heeft het heel lange tijd verkocht.

De eerste keer schrok ik me wild want ik had de eigenschappen van pasta verwacht, en pas na een aantal pakjes begon ik het te waarderen.

Je doel moet echt zijn: "origineel Thais eten" of "afvallen ten koste van alles" om de prijs te compenseren. Soms hebben ze het een beetje geliger gekleurd om het aanlokkelijker te maken. Hier niet:

Konjac_Noodles.jpg

Ik heb daar weleens van gehoord. Ik vond het zelf echt niet lekker jammer genoeg. 

Ies schreef op 18-04-2025 om 12:28:

[..]

Pasta valt bij mij onder ‘gezond’ en mag ik van mezelf wel. Wel volkoren en saus is zelfgemaakt, gewoon gezond. (Voor zover iets nog gezond te noemen is natuurlijk, weet niet hoeveel plastic ed erin zit😢)

Maar je eet er wel makkelijk teveel van ja, dus ik stop toch halverwege. Maar niet na een ontbijtbordje.

Goed bezig. En ja dat is volgens mij wel zeker gezond. Volkoren pasta met n gezonde zelfgemaakte saus zitten ook veel goede dingen in. 

lekker een stuk gefietst vanmiddag en de zon kwam er ook nog door. Heerlijk

Het hangt er toch helemaal vanaf hoe je pasta eet? Sowieso weeg ik het altijd al af, maar dan neem ik voor twee personen 130 gram of zo. Je kunt het dan opvullen met extra groente. Er zitten gewoon heel veel calorieën in pasta, maar als je een normale hoeveelheid eet, kan dat prima als avondmaaltijd. 

Op de bank en verzet geen stap meer, genoeg gelopen in het zalige weer. Nu zijn mijn voeten moe.
Een les pittige en leuke reformer pilates gedaan. Ik merk dat ik de oefeningen beter uitvoer qua houding en balans dan toen ik net begon. Daarnaast circa 25.000 stappen gewandeld.

En niet vergeten de pasta te koelen na het koken en dan weer op te warmen zodat je verzadigend resistent zetmeel krijgt.

Auwereel schreef op 18-04-2025 om 18:42:

En niet vergeten de pasta te koelen na het koken en dan weer op te warmen zodat je verzadigend resistent zetmeel krijgt.

Goede tip. Geldt ook voor aardappelen. Zo doe ik het meestal ook. Verzadigd maar ook voedsel voor de darmbacteriën 

Auwereel schreef op 18-04-2025 om 18:42:

Klinkt goed en wat levert dat precies als voordelen op?

Enige dagen geleden hoorde ik op tv van een nieuwe voedingstheorie. Ik was net van plan te gaan slapen dus ik heb er niet veel meer van meegekregen. Gisteren nog even verkort teruggelezen. Het heette The Glucose Goddess (wat niet erg wetenschappelijk klinkt overigens). Ontworpen door de Franse biochemica Jessie Inchauspé.

Er zou dus voordeel te behalen zijn als er niet teveel hoge pieken en dalen in het glucosegehalte van je bloed zitten. Je zou dus voor een wat vlakkere lijn moeten gaan. Door het stabiliseren van je bloedsuikerspiegel zou je zou daar gezondheid mee moeten kunnen winnen en je zou minder snel dik worden.

Overigens lijkend op de theorie van Atkins (vlak en laag houden van bloedsuikergehalte). Die wou dat bereiken door haast geen koolhydraten meer te eten zodat je lichaam gaat ingrijpen. Wat een beetje drastisch is.

In dit geval moet je een bepaalde volgorde aanhouden; dus is wat milder van opzet: eerst groenten, dan eiwitten en vetten, en ten slotte koolhydraten zoals zetmeel en suikers. Dit zou helpen om pieken in de glucosespiegel te voorkomen, wat gunstig is voor de gezondheid.

Dat de meesten hun zoete toetje op het laatst eten was al gebruikelijk, maar nu zou je voortaan dus de hoofdmaaltijd moeten beginnen met eerst al je boontjes of spinazie op te eten, daarna op je gemak een praatje maken met je tafelgenoten, en dan pas je karbonaadje verorberen. Pas op het laatst je aardappelen en je toetje. Lijkt mij heel frustrerend. Maar goed, het gaat wel om je gezondheid.

Zelf kook ik eigenlijk altijd een husseltje (eenpansgerechtje) dus helaas niet toepasbaar, maar ik hoef ook niet slanker te worden.

Enfin; houd je van een uitdaginkje; doe er je voordeel mee! Moderne inzichten moeten hun plaats hebben.

PS: het zou op NL Ziet terug te kijken zijn.

PS: als je er nog eens over nadenkt is het ook wel logisch: als je eerst je buik voleet met broccoli dan duurt het lang voordat je lichaam er wat glucose uit heeft gehaald. Er zit een overmacht aan harde plantencellen (cellulose) in met weinig snel verteerbare koolhydraten. Eet je daarna je steak, dan komt er nog meer maaginhoud bij waar niet veel uit te halen is voor je suikerspiegel. Eet je daarna je frietjes: dán komt er iets zinnigs (voor je suikerspiegel) binnen, maar helaas mengt het zich tussen de boontjes en duurt het veel langer voor alles door je maag is en de glucose eruit is. Intussen snakt je lichaam naar zoetigheid (want je gebruikt intussen wel energie) dus voor een toetje is er altijd wel plaats. De vraag is alleen: kan je je inhouden. Dat geldt altijd natuurlijk.

Opgewarmde pasta is natuurlijk best wel brrr, een die zompige ingedikte massa, dus je moet het ervoor over hebben. Opgebakken aardappels zijn juist beter te eten dan gekookte, maar dan moet je wel weer vet toevoegen.

De vomdst van rionyriony past bij resistent zetmeel, die ook een gunstige invloed op de bloedsuikerspiegel heeft: https://www.diabetesfonds.nl/gezond-leven/gezond-eten/resistent-zetmeel

MMcGonagall schreef op 19-04-2025 om 09:24:

Opgewarmde pasta is natuurlijk best wel brrr, een die zompige ingedikte massa, dus je moet het ervoor over hebben. Opgebakken aardappels zijn juist beter te eten dan gekookte, maar dan moet je wel weer vet toevoegen.

Hè? Bij mij krijgt de pasta juist meer beet als ik de paata snel afkoel. Bij spaghetti wordt het zelfs aangeraden zodat het minder kleeft. Ik kook mijn pasta net oets zachter dan "al dente"

Auwereel schreef op 19-04-2025 om 09:28:

[..]

Hè? Bij mij krijgt de pasta juis meer beet als ik de paata snel afkoel. Bij spaghetti wordt het zelfs aangeraden zodat het minder kleeft. Ik kook mijn pasta net oets zachter dan "al dente"

Opgewarmde pasta vind ik echt vies. Sowieso moet je dat al doen in de saus, want hoe krijg je het anders warm, (Ik heb geen magnetron), en dan wordt hij dus zompig. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, ik denk dat er zelfs meer liefhebbers zijn van een stevig blok lasagne, dan als het nog een beetje in de saus ‘drijft’.

MMcGonagall schreef op 19-04-2025 om 09:32:

[..]

Opgewarmde pasta vind ik echt vies. Sowieso moet je dat al doen in de saus, want hoe krijg je het anders warm, (Ik heb geen magnetron), en dan wordt hij dus zompig. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, ik denk dat er zelfs meer liefhebbers zijn van een stevig blok lasagne, dan als het nog een beetje in de saus ‘drijft’.

Misschien een ander type pasta proberen? Dit klinkt niet lekker, ook zonder dat je aan resistent zetmeel wil doen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.