Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

stokstaart schreef op 24-03-2025 om 10:42:

Ik ben lekker actief bezig maar merk dat ik niets kwijtraak. Maar ondanks dat ik goed functioneer en in vergelijking met jaren geleden echt heel goed in mijn vel zit heb ik onverwerkt ernstig complex trauma, sport ik veel en ben ik in de overgang. Allemaal redenen voor een hoog cortisol gehalte en dus buikvet. Het valt allemaal mee, nog wel binnen de perken maar het zit me behoorlijk in de weg. Ik heb uitgezocht wat supplementen voor me kunnen doen en het eerste is besteld, straks naar de H&B voor de rest en na 2-4 weken zou je je evenwichtiger moeten voelen en tussen de 4-12 weken ga je iets merken van vetverlies. Oftewel als ik over 4 maanden nog niks heb gemerkt heb ik voor niks een bak geld uit gegeven.
Maar ik hoop serieus dat dit een oplossing gaat zijn naast alle effort die ik er toch al in steek

Welke supplementen heb je besteld?

Ik bedoel niet de supplementen van H&B.

Ik heb me er even weer in verdiept, want ben al jaren door de overgang, maar zag nu pas welke kenmerken ikzelf had: moe, moe, moe, hondsmoe.

Snachts om 2-3 uur wakker en niet eerder weer kunnen slapen eer t 7 uur was tot een uur of half 10 🙈 

Enz enz.

Het is binnenkort weer de week van de overgang. Dat weet ik want ik kon me aanmelden voor een voorlichting van mijn werk, je belastbaarheid tijdens de overgang of zo. Dat doe ik nooit, want ik wil niet dat mensen denken dat ik al zo oud ben
Die overgang uit zich momenteel bij mij op een heel aparte manier. Ik heb om de haverklap opvliegers, maar vooral als ik me inwendig erger. Soms zelfs bij heel kleine schijnbaar onbeduidende dingen, dan besef ik nog niet eens dat ik iets irritant vindt, maar mijn lichaam gaat gelijk in de ontvlamming.

MMcGonagall schreef op 25-03-2025 om 22:36:

Het is binnenkort weer de week van de overgang. Dat weet ik want ik kon me aanmelden voor een voorlichting van mijn werk, je belastbaarheid tijdens de overgang of zo. Dat doe ik nooit, want ik wil niet dat mensen denken dat ik al zo oud ben
Die overgang uit zich momenteel bij mij op een heel aparte manier. Ik heb om de haverklap opvliegers, maar vooral als ik me inwendig erger. Soms zelfs bij heel kleine schijnbaar onbeduidende dingen, dan besef ik nog niet eens dat ik iets irritant vindt, maar mijn lichaam gaat gelijk in de ontvlamming.

Je bent niet “oud”!

Ik had opvliegers dag en nacht en dat om de 15 minuten.

Mss dat ik me snachts ergerde in mn dromen 🤷‍♀️ 

Maar k.u… dat je er nu zo’n last van hebt.

Durf je er hrt voor te gaan nemen?

en ik kwam dit net tegen:

https://overgangscoach.nl/stress-hoog-cortisolgehalte-overgang/

Excuus, ik bedoel natuurlijk hst.

Noglangnietjarig schreef op 25-03-2025 om 22:23:

[..]

Welke supplementen heb je besteld?

Ik bedoel niet de supplementen van H&B.

Ik heb me er even weer in verdiept, want ben al jaren door de overgang, maar zag nu pas welke kenmerken ikzelf had: moe, moe, moe, hondsmoe.

Snachts om 2-3 uur wakker en niet eerder weer kunnen slapen eer t 7 uur was tot een uur of half 10 🙈

Enz enz.

Voor de overgang heb ik oestrogel en een spiraal. Wat iemand in het overgangstopic ook al schreef, je vult je gebrek aan oestrogeen weer aan en krijgt er onder andere weer je energie van terug en gaat er beter van slapen.

De supplementen:
Magnesiumtauraat; helpt bij het normaliseren van cortisolniveau
Fosfatidylserine; kan helpen bij het verlagen van cortisol, vooral na stressvolle situaties. Cortisol is een stresshormoon dat een rol speelt bij de vetopslag in de buik. Door cortisolniveaus te reguleren, kan fosfatidylserine indirect helpen bij het verminderen van buikvet. Wordt ook vaak gebruikt om de cognitieve functies te verbeteren, vooral bij oudere volwassenen. Het kan helpen bij het verbeteren van geheugen, concentratie en leervermogen.Door de invloed op cortisol kan fosfatidylserine ook bijdragen aan het verminderen van gevoelens van stress en angst, wat op zijn beurt kan helpen bij het voorkomen van stressgerelateerde vetopslag. Kan ook nuttig zijn voor atleten of mensen die intensief trainen. Het wordt geassocieerd met verbeterde fysieke prestaties en sneller herstel na een zware training.
Ashwagandha; Een kruid dat traditioneel wordt gebruikt om stress te verminderen en het cortisolniveau te verlagen. Het kan helpen om het evenwicht van hormonen te herstellen en zo indirect de vetopslag in de buik te verminderen.
L-theanine; Een krachtig supplement voor het bevorderen van ontspanning en het verminderen van stress zonder slaperigheid te veroorzaken. Het heeft een breed scala aan toepassingen, van het verbeteren van slaapkwaliteit tot het ondersteunen van cognitieve functies en het verminderen van angst. Heeft effectieve rol bij het verlagen van cortisol, het stresshormoon, wat belangrijk is voor het bevorderen van ontspanning en herstel, vooral na stressvolle situaties of intensieve training.

@Stokstaartje, ik vroeg dat omdat je het had over “een bak met geld”.

Ik was benieuwd wat dat wel mag zijn.

ik kwam ook nog ergens “visolie gebruiken” tegen.
Maar mss dat je dat al deed.

ik vond het ook wel een en al herkenning wat ik las over de cortisol en dat ik daar nu pas achter ben gekomen ipv 10-12 jaar eerder.
Wat heb ik toen veel op bed gelegen van vermoeidheid en dan niet weten dat het van de cortisol kwam.

Succes en sterkte.

Ohja, het gaat echt ooit goedkomen hoor, bij mij lukte na de overgang het afvallen ook gewoon weer.

Ik zit ergens in de perimenopauze. Mensttuaties komen wat sneller op elkaar en afgelopen maand was ik een keer veel langer aan het menstrueren dan normaal. Het voelt allemaal nog gewoon oké. 
Ik voel me dit jaar veel beter dan rond deze periode vorig jaar. Dat weet ik aan meer rust in mijn privéleven en meer vitale d door meer zon en fitter zijn door meer bewegen. 
Maar ik las een artikel van een overgangsconsulent en dat plaatste het betere welbevinden voor mij ook wel in een betere regulering van cortisol door het sporten in de ochtend. Tof hoe het ene op het andere doorwerkt. 
Vanochtend ging ik naar bootcamp. Gisteren liep ik niet hard omdat ik een rustdag nodig had. De bootcamp was stevig. Aardig wat rennen maar vooral ook aardig wat oefeningen voor schouders en bovenarmen en compound. Opdrukken ging vorige week niet zo lekker vanwege pijn in schouder maar die pijn is weggetrokken. Opdrukken ging vandaag prima. We deden ook opdrukoefeningen tegen een hekje wat wat makkelijker is om dan echt diep te gaan en deden die zowel dynamisch als statisch. Statisch steeds vastzetten voor 20 sec. Dus 10 dynamisch, daarna 1 statisch, en dan weeg 10 dynamisch en 1 statisch. Tussen dynamisch en statisch korte pauze ivm verplaatsing en dit vier keer herhaald. Ik voel het echt. 
Morgenochtend staat er een duurloop van zo’n 10 km op het programma. Heb ik zin in.
Eten gaat goed. Ik zit wel wat hoger, rond de 2000/2200 kcal maar wel echt heel goed voor mijn doen qua macro’s en de micro’s (ik check echt in de eetmeter hoe ik zit met alle afzonderlijke micro’s. En nagenoeg allemaal heb ik ze nu op orde op de vitamine d na. Ik moet vaker aan de vis. Qua zonlicht zou ik voldoende moeten opbouwen. Vorig jaar was mijn gemiddelde per dag aan daglicht in de maanden april tot en met oktober (de maanden waarbij zonkracht gemiddeld hoog genoeg is voor opbouw vitamine d) 248 min. Met mijn huidige beweegroutine verwacht ik daar dit jaar bovenuit te komen. Maar ik zou mijn waarden eens kunnen checken. 

Ik heb laatst kabeljauwlevsd gekocht en een prutje gemaakt met avocado en een gekookt ei. Dat zou lekker zijn op een toastje. Ik heb het op een broodje gegeten, maar vind het absoluut niet de moeite waard om te herhalen. Althans dit recept niet. Wellicht dat recept van het slaatje @toetietoover. Maar dit was echt niet lekker. 

Hier echt een paar slechte dagen achter de rug en veel te weinig bewogen, wel met leuke redenen gelukkig.
Vandaag ondanks slecht nieuws toch de fiets gepakt ipv de auto, en gezond avondeten gekocht. Ook de verleiding weerstaan van chocola en chips kopen in de winkel.... 
Tja... 

Tuinplantje schreef op 26-03-2025 om 19:01:

Hier echt een paar slechte dagen achter de rug en veel te weinig bewogen, wel met leuke redenen gelukkig.
Vandaag ondanks slecht nieuws toch de fiets gepakt ipv de auto, en gezond avondeten gekocht. Ook de verleiding weerstaan van chocola en chips kopen in de winkel....
Tja...

een gezonde levensstijl is ook niet alles perfect doen. Maar je herpakken als het mis gaat, het een met het ander compenseren, balans tussen rust en beweging, balans tussen veel en weinig eten, etc. 

Goed hoor dat je die fiets hebt gepakt en gezond hebt gegeten. Dat is die balans, dat je dat dan wel doet en niet een alles of niets mentaliteit is want die breekt op 

Ik heb mezelf vanochtend wel een uur verteld waarom ik niet zou moeten gaan. Ik had gisteren al zoveel bewogen. En de hele week eigenlijk. En ik was moe. En .. en … en morgen ga ik ook al hardlopen, etc. 
Een kwartier voor vertrek had ik dus besloten niet te gaan. Ik keek naar buiten, zag het zonnetje stralen en dacht “ik ga”. Dus alsnog omgekleed en op de fiets vertrokken en ja ik was moe dus kon minder diep gaan tijdens de training, maar ik was niet te moe. En het was echt goed dat ik gegaan ben. Dus toch wel echt heerlijk! 
Vanavond gaan mijn man en ik uit eten met een bevriend stel. Zin in! Dat wordt wel weer wat ongezonder. Maar morgenochtend staat er alweer een duurloop van 14 km op het programma dus dat compenseert wel weer qua beweging. Moet ik alleen nog even bedenken wat we dan gaan eten. 

Afgelopen maandag was mijn beweging rond het huis.  In de tuin nogal wat rek- en strekwerk door tuinieren.  
Dinsdag moest ik in de Stad zijn voor een afspraak in Umcg.  Auto bij Peizerweg gezet en lopend gegaan,  met omweg.  Ruim 8 km gelopen. 
Woensdag werd mijn eega 60. We zijn naar Ommen gegaan om daar 17 km te lopen over de Archemerberg en Lemelerberg. 
Gisteren moest ik naar familielid die verstandelijke beperking en ASS heeft. Van het CIZ kwam iemand beoordelen of er een indicatie WLZ gegeven gaat worden.  Nou die gaat er dus komen! Dat betekent dat er voor mij licht aan die tunnel gaat gloren.  Ik ben gemiddeld elke dag minstens anderhalf uur bezig met en/of voor haar, nu 13 jaar. Ik kan het haast niet meer opbrengen, ze woont ruim een uur rijden verderop. 
Na die tijd bliksembezoek bij mijn moeder.  En toen zat mijn hoofd vol. Onderweg naar huis ben ik bij Balloërveld gestop en heb daar heerlijk 6 km gelopen. 
Vanmorgen bootcamp.  Dat was pittig.  Ik ben er qua hamstrings nog echt niet en ook in mijn armen ben ik minder sterk dan vorig jaar. 
Vandaag hebben we feest ivm de jarige.  We nemen iedereen mee naar een 6 gangen diner in de Stad.  

Klinkt als een druk programma Dorestad het Balloërveld is wel een mooie plek om je hoofd weer leeg te maken, veel plezier vanavond.

Algelopen week iedere dag behalve woensdag genoeg bewogen. Woensdag moesten mijn spieren even bij komen. Vanmiddag ga ik op de Posbank wandelen dat ligt op de route naar mijn dochter waar ik vanavond ga eten.

Eten gaat goed op dit moment afgelopen week weer een pond kwijt. Komende weken wel wat etentjes buitenshuis op de planning. Ik vind het dan lastig dat ik de regie niet in eigen hand heb.

Ik had jellybeans gekocht in de vorm van pastelkleurige paaseitjes maar ik vind de smaak lijken op tumtum en dus niet zo denderend lekker.

Worden niet opgegeten dus hartstikke goed voor de lijn!

Ik heb ze in een glazen schaaltje gedaan met een windlichtje in het midden als paasdeco. Staat leuk hoor.

Gewicht was vanmorgen goed.

Om nu ook echt een bijdrage te leveren aan dit topic heb ik even berekend (nou ja niet zelf) hoeveel ik zou zijn aangekomen als ik alle suikereitjes had opgegeten, en dat zou dus een gewichtstoename hebben betekend van 0.052 kg.

Hier deze week niet gewerkt, duidelijk rust nodig na ongeval. Zo t/m di voornamelijk een beetje geklust en films gekeken. Vanaf woensdag weer een beetje meer “normaal” ritme in de dag

Poeh,  ik ben moe. Drukke dag. Gisterenavond uit eten geweest en dat werd best laat. Vanochtend stond ik op met wat keelpijn. Wel gewoon hardgelopen met de loopgroep en 15 km hardgelopen. Het ging lekker!
Echt bizar by the way.  Een jaar geleden begonnen met bootcamp, half jaar geleden met hardlopen en ik loop nu dus dit soort afstanden, ben vele malen fitter, sterker en slanker geworden. Echt heel tof!! 
Vanmiddag heb ik gesjouwd met grindtegels. Die zaten her en der in onze tuin en hebben we naar de stort gebracht. Dat was een flinke aanhangwagen vol. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.