Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

alhambra

alhambra

04-03-2024 om 18:11 Topicstarter

Blondie5 schreef op 04-03-2024 om 17:27:

Alhambra, dankjewel! Hebben wij niet eerder samen geschreven? En volgens mij herkende ik nog een paar namen.

Ik weet het niet meer.

Ik heb deze week minder bewogen dan gewild maar wel aardig goed gegeten. Mijn man mag geen chips meer kopen (hij regelt de boodschappen). We zijn er dol op maar de eetmeter heeft me inzicht gegeven.

Ik ben op hetzelfde gewicht gebleven, deze week!

ik heb besloten vandaag lopend naar de yoga te gaan ipv met de fiets, dan zie ik op de terugweg wel of ik loop of het ov neem. Is een half uurtje lopen. 

Welkom Blondie! Dat gaat inderdaad  een  lange revalidatie  worden. Collega  van me ligt er al bijna een jaar uit met hetzelfde. 

Ik heb gewandeld  en gezwommen  vandaag. Geen weegschaal  hier uiteraard op vakantie  maar ik probeer  verstandige keuzes te maken.  Ben echt benieuwd  of ik in elk geval  op gewicht  kan blijven

Leuk dat je meeschrijft, welkom. Ik schrijf hier zelf ook nog maar kort mee. Sterkte met revalideren! 

Heb je een fijne vakantie @lientje69? 
Ik heb het vandaag fysiek rustig aan gedaan. Dat was ik al van plan, maar kon ook niet anders want ik heb ook wel wat last van spierpijn. Nog wel even gewandeld naar de supermarkt om melk te halen en voor de tv gewandeld terwijl ik een serie aan het kijken was. Beiden kampjes aan. Dat half uurtje voor de tv zorgde er nog net voor dat ik mijn bewegingsdoel van de dag behaalde. Zo’n 9800 stappen in totaal. 

Ninoea schreef op 05-03-2024 om 03:27:

Heb je een fijne vakantie @lientje69?
Ik heb het vandaag fysiek rustig aan gedaan. Dat was ik al van plan, maar kon ook niet anders want ik heb ook wel wat last van spierpijn. Nog wel even gewandeld naar de supermarkt om melk te halen en voor de tv gewandeld terwijl ik een serie aan het kijken was. Beiden kampjes aan. Dat half uurtje voor de tv zorgde er nog net voor dat ik mijn bewegingsdoel van de dag behaalde. Zo’n 9800 stappen in totaal.

Ja, dat wel hoor. Maar ik slaap  slecht.  Was thuis ook al zo. Maar heb behoorlijk  hoestbuien  . Rust maakt blijkbaar  dat mijn lichaam  zegt , okee, tijd om ziek te worden. Heel vervelend. 

Over de 5AmClub gesproken, dit is momenteel mijn schema:
-5u opstaan
-groot glas water
-koffie en roken (ja ook nog eens een roker)
-combinatie van lopen en wandelen (loopband) terwijl de koffie doorloopt
-creatief bezig zijn
-en tegen dan is de rest van het gezin hier wakker en draai ik mee de ochtendshift
- daarnaast nog 2 à 3 keer per week een langere wandeling

Alles nog heel amateuristisch (geen sportkledij, mijn wandelschoenen moeten gerepareerd worden dus ik loop in werkschoenen,...) en opbouwend omdat ik van nul conditie start. 
Voor het lopen ga ik deze app gebruiken: https://www.hardlopenmetevy.nl/#content
En voor het wandelen gebruik ik het schema dat opgesteld is ter voorbereiding van de dodentocht.

Voorlopig ga ik proberen dit vol te houden en te zorgen dat het een gewoonte wordt en eenmaal zover wil ik bekijken of ik er 's avonds nog yoga bij kan gooien om wat soepeler te worden.
Doelstelling voor dit jaar is de deelname aan een langere wandeling en tegen het einde van dit jaar 5km kunnen lopen zonder moeite.
Gewicht is bijkomstig maar mooi meegenomen.

(Spijtig dat je de OP op dit forum niet kunt aanpassen, anders konden we een rooster maken met iedereen die hier schrijft en hun persoonlijke doelen).

Moirmel schreef op 05-03-2024 om 05:38:

(Spijtig dat je de OP op dit forum niet kunt aanpassen, anders konden we een rooster maken met iedereen die hier schrijft en hun persoonlijke doelen).

Zo'n draadje is er en ik vind het juist erg fijn dat dat hier niet is. Smaken verschillen.

Heb die draad nog niet gezien. Dacht dat het handig zou zijn om het overzicht te bewaren, want momenteel is het voor mij wat verwarrend om te weten waarmee iedereen bezig is; maar dat wordt vast beter als ik hier wat meer lees/schrijf.

Ysenda schreef op 05-03-2024 om 06:20:

[..]

Zo'n draadje is er en ik vind het juist erg fijn dat dat hier niet is. Smaken verschillen.

Eens. Voor mij hoeft dat ook niet.

Ik ben ook op vakantie en qua eten en drinken geniet ik er erg van  man en ik gaan tot nu toe wel elke morgen sporten voor het ontbijt en we lopen best veel maar zal ongetwijfeld flink aangekomen terug komen zondag.

Hier ook op vakantie  maar tot nu toe  verstandige keuzes gemaakt.  Verder veel lopen en gisteren nog buiten  gezwommen met zicht op besneeuwde bergtoppen.  Wel eet ik meer, maar hoop het gewicht  zo binnen  de  perken  te houden.

alhambra

alhambra

05-03-2024 om 09:24 Topicstarter

Hiephoi, ik heb weer energie voor inspannende dingen. Zoals mandarijnen pellen. Of nou ja, die energie was er altijd al wel, zo erg was het gelukkig niet, maar je moet ook nog andere dingen doen, zoals huisdieren voeren, vaatwassers inpakken en werken enzo, en zo'n mandarijn (of meer algemeen: gezond eten dus) is een stuk makkelijker te skippen. Ziek zijn is gewoon vervelend, en ik ben nog niet zo ver dat gezond eten het eerste is waar ik naar grijp. Nu was de weegschaal wel verrassend laag, ik had weinig eetlust, dus dat neem ik dan maar als pluspuntje.

Qus tabel: ik heb mijn startgewicht met niemand gedeeld. Ik vond de stap om op de weegschaal te gaan staan al groot genoeg. Maar in het algemeen: er moet een hoop af, en als ik ergens volgend jaar het niveau 'slechts' overgewicht heb bereikt ben ik er heel blij mee. Vandaar ook dat ik probeer met enige regelmaat te schrijven (behalve als ik ziek ben), ik ga die motivatie lang nodig hebben.

Ysenda schreef op 04-03-2024 om 19:16:

ik heb besloten vandaag lopend naar de yoga te gaan ipv met de fiets, dan zie ik op de terugweg wel of ik loop of het ov neem. Is een half uurtje lopen.

Is wandelen effectiever dan fietsen? Wat afvallen betreft

BritgetJones007 schreef op 05-03-2024 om 17:16:

[..]

Is wandelen effectiever dan fietsen? Wat afvallen betreft

Heen wandelen en terug met de bus, of heen en dan ook weer terug fietsen, dat zal erom spannen. Weeg je 65 kg kost 30 minuten wandelen 102 kCal. Als je 3x zo snel fietst als wandelt, fiets je 10 minuten en dat moet heen en weer, dus 20 minuten fietsen. Dat kost 109 kCal. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.