Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
alhambra
02-12-2024 om 10:25
RoosOpJeHoed schreef op 02-12-2024 om 10:14:
Ik zit op de bank te luisteren naar mijn lichaam, die mekkert, kreunt, steunt, piept en kraakt. De laatste weken liep de stress rondom gezinsgedoe erg op en nu we met meerdere trajecten op het wachtbankje zitten, werkt dat niet echt mee. Tel daarbij op de kleine stressdingetjes zoals surprises maken en al ruim een week intens slecht slapen, en mijn lijf kapt ermee.
Ik voelde het al aankomen, want ik had dit weekend weinig puf en kreeg weer last van aften in mijn mond enzo. Vanmorgen toch geprobeerd te sporten, maar halverwege vond mijn lijf het welletjes. Warme douche genomen en nu zit ik met wat trillerige handen te typen en te puzzelen hoe ik de planning van mijn studie rond ga krijgen, want precies deze week beginnen de colleges weer.
Inmiddels ben ik het wel gewend, maar het blijft vervelend. Heb alle restanten van kruidnootjes en speculaas in de vuilnisbak geknikkerd, zodat ik niet ga vreten, want dat lost toch niks op. Man gaat vanmiddag met zoon mee naar zijn clubje, dat scheelt alweer. Als alle trajecten gaan lopen waar we nu voor op het wachtbankje zitten, zal dat een hoop rust geven binnen het gezin. Maar dat wordt pas begin volgend jaar. Dus de decembermaand even pas op de plaats. Vaker yoga inplannen dan krachttraining. Alhoewel mijn hoofd ook heel goed gaat op de focus bij krachtoefeningen, mijn lijf wat minder.
Ik lees hier meer mensen die, om verscheidene redenen, niet zo heel lekker gaan. Bedenk dat de decembermaand niet de allerbeste maand is om continu in een negatieve energiebalans te zitten en bakken kwark naar binnen te lepelen. Zelf focus ik vooral op onderhoud en gezond eten (niet teveel snoepen) en in het nieuwe jaar komt het afvallen wel weer. Overigens niet op 1 januari. Ik heb dat in het verleden zo vaak geprobeerd, maar die overgang is zo hard, dat houdt niemand vol. Voor iedereen die het nodig heeft: houd je taai deze maand, geniet en wees niet te streng voor jezelf (also note to self).
Wat goed dat je deze pas op de plaats neemt. Knap. Pas goed op jezelf!
Ies
02-12-2024 om 10:29
Rustig aan RoosOpJeHoed!
Voor een negatieve energiebalans is het ook eigenlijk veel te koud vind ik. Ik krijg het dan koud.
Ik zoek liever de kou op zodat mijn lijf bruin vet aanmaakt/ onderhoudt, kost vast ook energie?
En gisteren had ik het na een fietstochtje flink koud maar omdat ik vlak daarna naar bed wilde gaan wilde ik verwarming niet meer aanzetten. Even kort gesport in huis en ik was weer helemaal warm!
Ies
02-12-2024 om 14:03
Wat ik echt als goede voornemen heb is (veel) positiever in het leven staan.
De wereld is al bagger genoeg…ik wil echt stoppen met aandacht geven aan zaken die nu eenmaal zo zijn, ook op dit gebied. (Mijn gammel lijf, mijn drukke leven enz)
Er is zoveel om dankbaar voor te zijn.
Ben al jaren bezig met afvallen, gezondheid etc maar nu sinds paar maanden ingestoken op nog flink wat gezonder. En voel me zoveel beter, zoveel fitter. Ben (op wat irritante maag en darmklachten na) vooralsnog niet meer ziek geweest, had laatste jaren de ene na de andere ontsteking. (Longontsteking, keelontsteking etc en lag daar ook flink mee plat) Heb nauwelijks meer hoofdpijn en weg al die vage irritante klachten.
Volgend jaar nog gezonder maar eerst ook genieten van dit resultaat, vergeet ik echt altijd.
En ohja, schoof dat voornemen gelijk naar volgend jaar maar onzin natuurlijk! Ga er nu mee beginnen 😁
alhambra
02-12-2024 om 14:32
Ik heb vandaag mijn dag niet. Ik denk dat ik na mijn werkdag even ga douchen en op tijd naar bed. Echt 0 motivatie om iets aan beweging te doen. Ik accepteer het maar even en probeer niet te gaan snaaien, daar heb ik helaas wel veel zin in.
RoosOpJeHoed
02-12-2024 om 15:54
alhambra schreef op 02-12-2024 om 14:32:
Ik heb vandaag mijn dag niet. Ik denk dat ik na mijn werkdag even ga douchen en op tijd naar bed. Echt 0 motivatie om iets aan beweging te doen. Ik accepteer het maar even en probeer niet te gaan snaaien, daar heb ik helaas wel veel zin in.
He bah, ja beter dat voor vandaag te accepteren dan tegen heug en meug toch te sporten. Even rust nemen en ik hoop dat het je lukt niet te snaaien
RoosOpJeHoed
02-12-2024 om 15:55
Ies schreef op 02-12-2024 om 14:03:
De wereld is al bagger genoeg…ik wil echt stoppen met aandacht geven aan zaken die nu eenmaal zo zijn, ook op dit gebied. (Mijn gammel lijf, mijn drukke leven enz)
Ben al jaren bezig met afvallen, gezondheid etc maar nu sinds paar maanden ingestoken op nog flink wat gezonder. En voel me zoveel beter, zoveel fitter. Ben (op wat irritante maag en darmklachten na) vooralsnog niet meer ziek geweest, had laatste jaren de ene na de andere ontsteking. (Longontsteking, keelontsteking etc en lag daar ook flink mee plat) Heb nauwelijks meer hoofdpijn en weg al die vage irritante klachten.
Volgend jaar nog gezonder maar eerst ook genieten van dit resultaat, vergeet ik echt altijd.
En ohja, schoof dat voornemen gelijk naar volgend jaar maar onzin natuurlijk! Ga er nu mee beginnen 😁
Goed voornemen en verstandig daar gewoon direct mee te beginnen!
MissDalhousie
02-12-2024 om 16:25
Mooi gezegd, Ies! Positiviteit en zelfacceptatie zijn zo belangrijk.
Ysenda
02-12-2024 om 17:18
samenvatting november: bleh
Gemiddeld aantal stappen: 6800 en dat vooral door 2 uitschieters.
3x gesport
Dolfje
02-12-2024 om 18:22
Ies schreef op 02-12-2024 om 14:03:
Dit vind ik wel een goede voor mij ook. Mijn acupuncturist zegt ook dat ik liever en zachter moet zijn voor mezelf. Ik merk dat ik soms mijn moeder achterna ga met negatieve gedachten en als er iets is wat ik niet wil
Dorestad
02-12-2024 om 19:39
RoosOpJeHoed, wat een pittige tijd heb jij. Hebben jullie. En gaan jullie misschien ook wel tegemoet wanneer trajecten gaan lopen. Ingewikkeld lijkt me om alles te combineren. En dan ook nog de studie erbij. Moet je ook echt naar de colleges toe of lukt dat online? Ik kan me goed indenken dat alle bordjes draaiende houden iets is wat nu niet lukt en wat je ook niet wilt. Knap dat je de verleidingen weg hebt gegooid.
Mijn ervaringen met de maanden nov/dec na mijn gewichtsverlies zijn anders. Tot aan de kerstvakantie geen vreterij in huis halen vonden wij prima te doen. En dan de kerstvakantie wel de minder gezonde zaken eten. 1 januari beginnen deden we ook niet aan.
Toen ik 15 jaar geleden begon mijn 40 kg gewicht kwijt te raken heb ik dat besluit in de Herfstvakantie genomen. Vervolgens heb ik weken nagedacht over plan van aanpak. Op 9 januari was toen de eerste dag. We begonnen toen met 4 personen tegelijkertijd.
Ik wens je sterkte en rust toe.
Vanmorgen had ik Yin yoga. Waren pittige houdingen bij. Vanmiddag heb ik 6 km gelopen. Mo zou ik Saxenda mogen ophogen maar ik heb juist minder genomen.
Dolfje
02-12-2024 om 20:04
Ik heb net iets meer dan 10.000 stappen aangetikt vandaag. De dag begon met een overleg, toen ff snel een klusje op het werk waar ik mooi ff tijd voor had . Toen een afspraak met /bij schoonouders. Vanuit daar terug naar het werk gefietst maar had nog tijd over dus ff snel het centrum doorgewandeld. Gewerkt en meteen door een pakje ophalen. Na het eten ff een klein blokje om geweest met man want het begon te regenen. Ben er moe van
Voordeel weinig tijd en zin gehad om te snaaien. De chocoladeletter lag in mijn postvak maar die laat ik mooi liggen tot donderdag.
MissDalhousie
02-12-2024 om 22:25
Ies schreef op 02-12-2024 om 10:21:
[..]
Ik heb er niet heel veel verstand van (en ieder lijf werkt natuurlijk weer anders) maar moet je niet ook genoeg eten om die spieren goed aan te maken? Dus los van hoeveelheid eiwitten.
En meet je ook? Met wegen alleen weet je je verhouding spieren/ vet niet.
Ik zelf weeg altijd naakt en dat is me nu veel te koud. Wel lekker rustig vind ik. Gister wel buikomtrek gemeten en daar valt nog wel wat te halen.
Ik zit in een traject met een voedingsconsulent die samenwerkt met mijn sportschool. Dus iedere vier weken word ik helemaal doorgemeten. Volgende week weer. Zij maakt ook mijn eetplan, dus in principe zit ik goed. (Ik ga alleen niet zo lekker op het huidige plan - maar dat hoort vast bij het proces, een paar keer wat uitproberen voor je het juiste hebt.)
MissDalhousie
02-12-2024 om 22:36
RoosOpJeHoed - sterkte! Je voelt volgens mij goed je grenzen aan en in je schrijfsels zie ik veel zelfcompassie, dat zijn heel fijne skills om je lijf te ondersteunen en de rust te geven die het nodig heeft.
Alhambra, hopelijk lig jij allang op een oor en wordt je morgen lekker vrolijk en uitgerust wakker. Sommige dagen...
Ysenda, maar goed dat november voorbij is! Zit je al in Spanje intussen?
Dorestad, fijn dat je met je gezin ook op een lijn zit en dat zij het prima vinden om de 'vreterij' even de deur uit te zetten. Heel interessant om je ervaringen met Saxenda te lezen.
Dolfje, sterkte alvast met de spuit morgen! Ik hoop dat het je gaat helpen om van die pijn af te komen.
MissBobby
03-12-2024 om 10:57
Vanochtend al heerlijk gesport, ik ga voor de vijf keer deze week. Er is ook weer wat gewicht af en centimeters. Spiermassa is meer geworden. Maat 38 begint ruim te worden dus ik ben heel tevreden!
Dolfje
03-12-2024 om 11:04
Ik doe dus een paar dagen rustig aan. Vanmorgen dus naar ziekenhuis geweest voor die spuit. Misschien straks wel een klein beetje wandelen. Het duurt even voor het echt werkt zeiden ze.
Ik heb maar ook meteen een stopweek van de pil in gelast dus dat komt ook ergens de komende dagen. Donderdag werken en van het weekend niet veel plannen dus dacht doe nu maar.
Het ongesteld zijn vind ik niet zo erg maar krijg altijd erge hoofdpijn en nachtzweten. Vrijdag hoop ik weer een beetje rustig te kunnen gaan sporten.