Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
alhambra
03-12-2024 om 11:46
Ik voel me vandaag gelukkig stukken beter! Straks ook lekker in het zonnetje wandelen.
Gisteren toch nog even gewandeld maar gisterenavond toch wat koekjes genomen voordat ik dus op tijd naar bed ging.
Deeeees
03-12-2024 om 16:18
Hoi allemaal!
Ik lees een hoop van jullie berichtjes en ik ben eigenlijk heel benieuwd wie van jullie allemaal eens bij een diëtist zijn geweest voor de behandeling van overgewicht/ obesitas en wat jullie daar van vonden. Heeft het je geholpen en sloot de behandeling goed op je aan? Hoor het graag! ben erg benieuwd
Dolfje
03-12-2024 om 16:19
Ik heb er geen goede ervaring mee, ze was zelf ontzettend mager en meer dan " je moet gewoon niet zoveel eten " kwam er eigenlijk niet uit. Het klikte voor geen meter.
Deeeees
03-12-2024 om 16:21
@dolfje: wat enorm vervelend om te horen. Heeft dit je er van weerhouden om nog eens een andere diëtist op de gaan zoeken?
Ninoea
03-12-2024 om 16:43
Ik deed een keer weight watchers en een keer een programma op basis van eiwitten en weinig koolhydraten van Amway.
Bij beiden behoor je begeleid te worden, maar stelde dat niets voor. Ik heb mezelf verdiept in voeding door er veel boeken en artikelen over te lezen jaren en jaren geleden. Ik heb toen mijn eetpatroon omgegooid en hanteer de principes daarvan nog steeds. Ik ben tussentijd weleens aangekomen, voornamelijk door in de avond teveel chips en chocolade te gaan snoepen en te weinig te bewegen. Door het stoppen met de chips en chocolade gingen er veel kilo’s af. Ik heb toen ook structureel laag intensief bewegen toegevoegd. Lange tijd gelijk gebleven. Het intensievere sporten vanaf maart dit jaar heeft gezorgd voor meer spierkracht en ook nog aardig wat gewichtsverlies. Ik zit in maat 36 en ben 173 en vind dit postuur prima, ik wil nog wat sterker en fitter worden. Maar bovenal wil ik dit lekker kunnen volhouden want het gaat lekker.
Ik leer steeds beter te voelen wat mijn lijf nodig heeft en lieve keuzes te maken. Maar ik zet ook wel door met trainen. Ik ben dik tevreden. In mijn zwaarste perio had ik kledingmaat 46. Ik heb wel gejojot maar ben daar nooit meer op uitgekomen.
Een goede dieetist lijkt me waardevol, maar lastig te vinden.
Vanochtend had ik een afspraak bij de mondhygiënist. Alles is weer mooi gepolijst. Vanmiddag deed ik een hardlooptraining in mijn eentje in het bos. Ik had be ter moeten opletten met het drukken op ‘training beëindigen’ want ik heb 9,83 km hardgelopen. Dat hadden er 10 mogen zijn. Dat was overigens niet het doel van de training. De training was 5 min dribbelen, 5 min powerwalk, 55 min easy tempo rennen, 10 min wandelen als cooling down.
Deeeees
03-12-2024 om 17:06
Wauw! Lekker bezig Ninoea. Klinkt als een heerlijke dag!
Ik herken het inderdaad ook uit eigen ervaring: je gaat naar de diëtist, maar uiteindelijk als het niet matcht kan je het allemaal maar beter zelf gaan uitzoeken. Wel erg jammer, want zij hebben er juist voor gestudeerd.. Heb je een idee hoe een waardevolle diëtist beter had kunnen aansluiten?
Dolfje
03-12-2024 om 17:07
Deeeees schreef op 03-12-2024 om 16:21:
@dolfje: wat enorm vervelend om te horen. Heeft dit je er van weerhouden om nog eens een andere diëtist op de gaan zoeken?
Dat is er inderdaad nooit meer van gekomen.
RoosOpJeHoed
03-12-2024 om 18:01
Deeeees schreef op 03-12-2024 om 17:06:
Ik herken het inderdaad ook uit eigen ervaring: je gaat naar de diëtist, maar uiteindelijk als het niet matcht kan je het allemaal maar beter zelf gaan uitzoeken. Wel erg jammer, want zij hebben er juist voor gestudeerd.. Heb je een idee hoe een waardevolle diëtist beter had kunnen aansluiten?
Wat wil je precies met deze vragen? ik vind ze een beetje overkomen als een enquête over de (on)tevredenheid over diëtisten.
Dolfje
03-12-2024 om 18:11
RoosOpJeHoed schreef op 03-12-2024 om 18:01:
[..]
Wat wil je precies met deze vragen? ik vind ze een beetje overkomen als een enquête over de (on)tevredenheid over diëtisten.
Ja ik heb ook een onderzoekje idee nu.
Poison
03-12-2024 om 18:46
ja ik vind het ook onderzoeksachtig overkomen.
Ik ben bij huisarts geweest voor mijn overgewicht: Was een heel fijn gesprek. Ik kan kiezen voor een verplicht jaar gecombineerde leefstijlinterventie en daarna saxenda of bariatrische chirurgie. Huisarts denkt dat ik aan de gli niks ga hebben, omdat ik daar niks leer wat ik niet al doe. Zij adviseert in mijn geval chirurgie, omdat dat sneller resultaat geeft ivm comorbiditeit qua hypertensie, beginnende diabetes en cholesterol. Moet ik wel met internist ook bespreken, maar die spreek ik toevallig morgen. Echt fijn gesprek.
alhambra
03-12-2024 om 20:39
Fijn dat je een goed gesprek gehad hebt, Poison! Ken je het topic van Friezinnetje over haar maagverkleining? Misschien heb je er wat aan.
MissDalhousie
03-12-2024 om 23:05
Fijn dat je zo'n goed gesprek hebt gehad, Poison!
Ik heb besloten om december inderdaad wat rustiger aan te gaan doen. Er staan zoveel leuke dingen op de planning en daar wil ik lekker van genieten. Nu onderhoud en dan in januari verder.
Als ik nu terugkijk, ben ik best tevreden. Vanaf juli 7 kilo kwijt; geen hoog tempo, maar toch een mooi resultaat. En qua sporten ga ik als een trein. Tien jaar lang een beetje halfzacht gesport en heel vaak overgeslagen (zwanger, geen zin, baby, geen zin, corona, geen zin etc), maar nu pakt het bijna automatisch weer een grote plek in mijn leven.
Dolfje
04-12-2024 om 07:49
MissDalhousie schreef op 03-12-2024 om 23:05:
En qua sporten ga ik als een trein. Tien jaar lang een beetje halfzacht gesport en heel vaak overgeslagen (zwanger, geen zin, baby, geen zin, corona, geen zin etc), maar nu pakt het bijna automatisch weer een grote plek in mijn leven.
Heel goed! Bij mij was sporten ook nooit een prioriteit, niet door zwanger en baby maar wel altijd tig andere excuses.
Hier gaat het over het algemeen qua sporten ook goed tegenwoordig, alleen nu dus even niet na die spuit in heup en daar baal ik van.
Dat had ik vroeger dus echt nooit dat ik baalde als ik niet kon sporten. Of de spuit werkt weet ik pas over een paar dagen.Vandaag werk ik thuis heb wat administratieve klusjes en verder wil ik wel wat wandelen. Zat gisteren nog niet aan de 6000 stappen. Hopelijk ben ik dan morgen weer goed mobiel en kan ik vrijdag weer naar de sportschool.
Ysenda
04-12-2024 om 08:41
Dolfje schreef op 03-12-2024 om 16:19:
Ik heb er geen goede ervaring mee, ze was zelf ontzettend mager en meer dan " je moet gewoon niet zoveel eten " kwam er eigenlijk niet uit. Het klikte voor geen meter.
Klinkt eerder als een voedingsdeskundige dan een diëtist. De 2e is beschermde titel de eerste een zelf verklaarde, net als coach.
Van zoon die diëtetiek studeert weet ik dat er binnen de opleiding juist enorm veel aandacht is voor communicatie met cliënten en aansluiten bij de leefstijl en wereld van de cliënt.
Ysenda
04-12-2024 om 08:52
Vandaag terug vanuit Barçelona, ik hoop dat ik mijn aansluiting in Parijs haal, anders kom ik morgen pas thuis.
Ik ben nu al enorm moe en overprikkeld. Hopelijk straks rustig werken in de trein.
Qua weer was het heerlijk hier. Lekker in je t-shirt buiten want ongeveer 20° en zonnetje.
Bijna jammer dat ik gewoon moest werken maar erg fijn om face to face contact te hebben met je collega's.