Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Ysenda
01-12-2024 om 11:13
ik ben nu een week op reis, wel regelmatig gelopen. Gister de hele dag in mijn t-shirtje Pas toen de zon wegging werd het gelijk een heel stuk kouder.
Eten gaat redelijk. In een appartement is dat toch makkelijker dan nu in een hotel.
Eten van gisteravond is verkeerd gevallen en ik ben de hele nacht in de weer geweest.
Ik denk dat ik vandaag vroeg naar mijn hotel ga, beetjebij slapen, f1 kijken en werk voor morgen voorbereiden.
Duur hotel met een gym. Maar je hebt er zoals altijd niets aan. Wel een bankje maar geen dumbles, zelfs niet alleen heel lichte gewoon niets.
MissDalhousie
01-12-2024 om 11:37
Wat stom, Ysenda! Als je echt zin hebt, misschien kijken voor een dagkaart voor een andere gym in de buurt? Als je tenminste een beetje opgeknapt bent na die onrustige nacht.
SuzyQFive en ToetieToover, bedankt voor de extra info over eiwitten. Ik ben echt nog zoekende hierin. Het eetpatroon van de voedingsconsulent is wel te doen, maar past eigenlijk niet bij me. Ik heb bijvoorbeeld heel vaak een opgezette buik en dat had ik hiervoor nooit. En heel veel verkouden, denk dat ik die zuivel gewoon niet zo goed trek.
Bailey, super dat je jouw maanddoel hebt bereikt!
Alhambra, je hebt helemaal gelijk, het is heerlijk buiten! Ik heb zelf al een rondje gemaakt en zit nu vol ongeduld te wachten tot de rest van het gezin klaar is om naar de winkels te gaan. (Aan de lengte van deze post zie je al dat ze totaal niet opschieten!)
Goed bezig, Dolfje, weer naar de sportschool! Heb je nu ook nog veel last van je heup?
Ninoea
01-12-2024 om 11:37
Ik zat om acht uur al in het zwembad naar mijn dochter te kijken die een waterpolo training had. Daarna naar huis gegaan, kop koffie gedronken en op de fiets naar het bos voor een bootcamptraining. Veel geplankt, gesquat, trappen gelopen, balansoefeningen, buikspier- en coreoefeningen gedaan en op het eind nog een stukje gesprint. Daarna weer 5 km op de fiets naar huis. Goed bezig dus!
MissDalhousie
01-12-2024 om 11:51
Maandoverzicht november:
Stappen: 10.410 gemiddeld (niet omgehad in de dojo)
Jiu-jitsu: 8 uur (alleen de uren geteld waarin ik zelf actief heb getraind)
E-gym: 12x
Zwemmen: 6x
Yoga: 11x
Hiit: 4x
Kickboksen: 4x
Eten nog steeds een worsteling. Maar daar ga ik me niet door uit het veld laten slaan. Ben nu al een paar weken bezig met het uitproberen van het plan van de voedingsconsulent en dat evalueren we over ruim een week. Dan maak ik samen met haar een nieuw plan.
Dolfje
01-12-2024 om 11:56
Bailey26 schreef op 01-12-2024 om 10:39:
[..]
Zou dat echt werken? Ik heb altijd het idee met dat soort tabletjes dat er net genoeg van middel x inzit waardoor ze het op het doosje mogen zetten. Maar dat je lichaam veel meer nodig heeft voordat het werkt.
Maar ik heb er dus absoluut geen verstand van. Ben er wel nieuwsgierig naar.
Volgens mij werkt dat allemaal niet.
Dolfje
01-12-2024 om 12:00
Ja heb last van heup en sporten maar als ik helemaal niet in beweging ben en op de bank hang of bed wordt het nog erger.
Zijn net terug, 50 minuten cardio gedaan, buikspieren ( die zitten nog steeds verstopt ergens onder mijn buik) wat oefeningen voor armen en benen.
Net koffie op en een fit piggy gedeeld met man en ga zo douchen en dan wandelen we even terug want ik wilde hartige muffins maken en ben van die papieren vormpjes vergeten net in de Ah.
Heb een zak amandelmeel wat echt eens op moet.
SuzyQFive
01-12-2024 om 12:41
ToetieToover schreef op 01-12-2024 om 10:41:
[..]
Voor iemand met hartproblemen, ligt het waarschijnlijk anders. Dan moet je ook op je vochtbalans letten bijvoorbeeld. Voor een gezond persoon, die niet naar de cardioloog hoeft, kan het geen kwaad om extra eiwitten te eten. Als je ziek bent, sport of afvalt bijvoorbeeld, wordt dat zelfs aangeraden. Uiteraard dien je het niet te overdrijven. Mijn maag darm leverarts geeft juist aan dat koolhydraten, vooral uit suikers en alcohol, heel slecht zijn voor je lever.
Hij heeft dus helemaal geen hartproblemen (beetje boezemfibrileren maar dat is normaal en een toevalsbevinding). Hij is van de zomer vanuit het niets midden in de stad stijl achterover gevallen, bewusteloos en had daarbij een grote hoofdwond. Ze moesten dus checken of het niets met zijn hart te maken had. Heeft alle mogelijke onderzoeken gehad en er zijn absoluut geen problemen mee. Het was een afrondend gesprek
Ik heb zelf na aanleiding van dit gesprek het eea nagezocht (want waarom zegt een cardioloog dat en de dietisten anders) en het is vooral de voedingsindustrie en de fit-industrie die die eiwitten zo promoten. Een beetje extra is niet erg maar al die extra eiwitshakes, proteinebars etc wel. Die gaan op termijn voor schade zorgen, precies zoals ik beschreef. Eiwit is een van de bouwstoffen, en je hebt er niet meer van nodig dan je lichaam dagelijks kan verwerken.
SuzyQFive
01-12-2024 om 12:43
Dolfje schreef op 01-12-2024 om 11:56:
[..]
Volgens mij werkt dat allemaal niet.
Ik heb het wel eens geprobeerd. Je trek verdwijnt niet maar je zit wel sneller vol.
Dorestad
01-12-2024 om 20:05
SuzyQFive schreef op 01-12-2024 om 09:42:
[..]
Ik heb een ander soort hoepel, die blijft om je middel zitten en heeft dan een gewicht dat ronddraait. Half uurtje hoelahoepen voor de tv is dan prima te doen.
Die had ze ook. Ook geprobeerd. Ik ben geen natuurtalent...
Interessant wat jij schrijft over jouw vergeten dosis Saxenda en dat je koopgedrag dus direct van invloed is. Ik geloof dat trouwens graag. 1x mijn pregabaline vergeten, wat ook inwerkt op mijn brein, en ik heb direct weer meer pijn. Overigens: wat goed nieuws over je vriend.
Ik wil eigenlijk mijn Saxenda gebruik wel halveren wanneer de werking de komende dagen zo blijft als nu. Mijn BMI is prima. Het is mij te doen om even weer uit mijn foute patroon te komen. Wij zijn gewend om vóór kerst helemaal geen decembereterij in huis te hebben. Dat ging dus dit jaar anders. Vanmorgen hebben man en kinderen aangegeven dat zij ook liever hebben dat het niet in huis is. Alles wat er is neemt kind morgen mee naar de RUG.
Man en ik hebben met dit fantastische weer een wandeling gemaakt van ruim 16 km. Hunebed, zandvlakte, heide, weilanden, bos, water, vennen. Daar doen wij het goed op. Mentaal steek ik behoorlijk beter in mijn vel dan vorig jaar. Vorig jaar hadden we rond deze tijd al bijna 2 maanden regen. Nu veel meer zon gehad. Plus eerder met lichtbril begonnen.
Ies
01-12-2024 om 23:32
MissDalhousie schreef op 01-12-2024 om 11:51:
Maandoverzicht november:
Stappen: 10.410 gemiddeld (niet omgehad in de dojo)
Jiu-jitsu: 8 uur (alleen de uren geteld waarin ik zelf actief heb getraind)
E-gym: 12x
Zwemmen: 6x
Yoga: 11x
Hiit: 4x
Kickboksen: 4x
Eten nog steeds een worsteling. Maar daar ga ik me niet door uit het veld laten slaan. Ben nu al een paar weken bezig met het uitproberen van het plan van de voedingsconsulent en dat evalueren we over ruim een week. Dan maak ik samen met haar een nieuw plan.
Jeetje Miss, doe jij ook wat anders nog dan sporten?
Hier mijn stappendoel wel weer behaald in november: weer gemiddeld 15.000.
Maar dat is het dan ook wel, verder doe ik niet zoveel. Ik doe weleens minidansjes zo tussen het huishouden door maar veel stelt het niet voor. Steeds weer wat oefeningen hier en daar maar ik houd de discipline niet vast.
Maar goed, moet het ook even loslaten nu. Heb gewoon geen tijd en te veel klachten.
Het lukt me wel nog steeds af en toe een wandeling te maken zonder hond, dus zonder ‘nut’ of ‘noodzaak’. Hoewel het soms wel nu voor mezelf als noodzaak voelt haha. Ik geniet er ook intens van. Deed het voorheen mét hond maar die kan door ouderdom niet meer zo lang en snel.
Eten gaat hier wel goed vind ik. Kan nog beter, is iets voor volgend jaar. (Wil nog wel wat meer groente en fruit bijv en minder alcohol) Heb in november 1x chocolade gehad die ik had gekregen en 1x een toetje gehad bij een etentje. Verder sla ik alles af! Ik ga voor december niet teveel verwachten, wil wel die 15.000 stappen vasthouden.
Ninoea
02-12-2024 om 08:03
Maandoverzicht november
Gemiddeld aantal stappen per dag 10.600
Gemidddld aantal actieve kcal per dag 715
Gefietst 180 km
Gewandeld 32 km
Bootcamp 6 uur
Hardlopen 11 uur
Seven 32 minuten
Door vermoeidheid en verstandskies minder bootcamp gedaan dan ik eigenlijk wilde. Maar wel goed naar mijn lijf geluisterd, wat uiteindelijk wel het beste was. Aantal stappen is door het hardlopen en bootcamp redelijk hoog, maar je ziet wel dat ik minder wandel dan ik voorheen deed. Het is dus ook wel dat het laag intensieve verruild is door hoger intensief. Fietsen blijft lekker gaan, dat is wel echt mijn norm geworden ipv de auto.
Dorestad
02-12-2024 om 08:29
overzicht november:
Wandelen 204 km, gemiddeld 9 trappen per dag (met dank aan Zuid Limburg)
15000 stappen per dag
Yoga: lessen 3x, thuis: niet bijgehouden
Bootcamp: 3x
Qua eten was het natuurlijk flut, ben niet voor niets aan de Saxenda gegaan. Ben vanmorgen op weegschaal geweest. Dat doe ik niet dagelijks, niet eens wekelijks. Tussen 60-65 wil ik graag wegen (ivm schurende bovenbenen). Nou dat woog ik dan ook.
Normaal wanneer ik voor een vakantie bijvoorbeeld 1 of 2 kilo wilde afvallen ging ik kcal tellen en alles afwegen. Ook dat vond ik nu teveel gedoe. Door Saxenda eet ik gewoon mijn bord etenzonder te wegen. Daarna en eigenlijk ook daarvoor voel ik me verzadigd.
Mentaal: veel beter dan vorig jaar november en okt. We hebben veel minder grijze dagen gehad dan vorig jaar rond deze tijd. Dat helpt. Plus dit jaar op tijd met lichtbril begonnen.
MissDalhousie
02-12-2024 om 08:40
Ies schreef op 01-12-2024 om 23:32:
[..]
Jeetje Miss, doe jij ook wat anders nog dan sporten?
Nee
Maar ik ben er geen gram mee afgevallen hoor, terwijl ik toch echt iedere dag een calorietekort heb gehad.
RoosOpJeHoed
02-12-2024 om 10:14
Ik zit op de bank te luisteren naar mijn lichaam, die mekkert, kreunt, steunt, piept en kraakt. De laatste weken liep de stress rondom gezinsgedoe erg op en nu we met meerdere trajecten op het wachtbankje zitten, werkt dat niet echt mee. Tel daarbij op de kleine stressdingetjes zoals surprises maken en al ruim een week intens slecht slapen, en mijn lijf kapt ermee.
Ik voelde het al aankomen, want ik had dit weekend weinig puf en kreeg weer last van aften in mijn mond enzo. Vanmorgen toch geprobeerd te sporten, maar halverwege vond mijn lijf het welletjes. Warme douche genomen en nu zit ik met wat trillerige handen te typen en te puzzelen hoe ik de planning van mijn studie rond ga krijgen, want precies deze week beginnen de colleges weer.
Inmiddels ben ik het wel gewend, maar het blijft vervelend. Heb alle restanten van kruidnootjes en speculaas in de vuilnisbak geknikkerd, zodat ik niet ga vreten, want dat lost toch niks op. Man gaat vanmiddag met zoon mee naar zijn clubje, dat scheelt alweer. Als alle trajecten gaan lopen waar we nu voor op het wachtbankje zitten, zal dat een hoop rust geven binnen het gezin. Maar dat wordt pas begin volgend jaar. Dus de decembermaand even pas op de plaats. Vaker yoga inplannen dan krachttraining. Alhoewel mijn hoofd ook heel goed gaat op de focus bij krachtoefeningen, mijn lijf wat minder.
Ik lees hier meer mensen die, om verscheidene redenen, niet zo heel lekker gaan. Bedenk dat de decembermaand niet de allerbeste maand is om continu in een negatieve energiebalans te zitten en bakken kwark naar binnen te lepelen. Zelf focus ik vooral op onderhoud en gezond eten (niet teveel snoepen) en in het nieuwe jaar komt het afvallen wel weer. Overigens niet op 1 januari. Ik heb dat in het verleden zo vaak geprobeerd, maar die overgang is zo hard, dat houdt niemand vol. Voor iedereen die het nodig heeft: houd je taai deze maand, geniet en wees niet te streng voor jezelf (also note to self).
Ies
02-12-2024 om 10:21
MissDalhousie schreef op 02-12-2024 om 08:40:
[..]
Nee
Maar ik ben er geen gram mee afgevallen hoor, terwijl ik toch echt iedere dag een calorietekort heb gehad.
Ik heb er niet heel veel verstand van (en ieder lijf werkt natuurlijk weer anders) maar moet je niet ook genoeg eten om die spieren goed aan te maken? Dus los van hoeveelheid eiwitten.
En meet je ook? Met wegen alleen weet je je verhouding spieren/ vet niet.
Ik zelf weeg altijd naakt en dat is me nu veel te koud. Wel lekker rustig vind ik. Gister wel buikomtrek gemeten en daar valt nog wel wat te halen.