Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Azalea747 schreef op 28-01-2024 om 21:21:

[..]

Ik wil het wel delen: 1,69, gewicht een paar weken geleden bijna 65 kilo, nu rond de 64 denk ik. BMI is dus prima maar toch past mijn huidige gewicht/vorm niet bij hoe ik altijd was en is mijn buikomtrek aan de hoge kant (ook echt na zwangerschappen gekomen), dus een paar kilo minder zou mooi zijn. Ben niet echt mijn best aan het doen om af te vallen, wel om gezonder te eten en het zou mooi meegenomen zijn als ik dat ook terugzie in mijn figuur. Heb wel het idee dat als je altijd al vrij gezond eet en maar een paar kilo kwijt wilt, die paar kilo in verhouding niet makkelijk te bereiken zijn… Maar ik voel me iig al beter, gezonder en ‘lichter’ bij hoe ik nu eet (wat extra groenten en eiwitten, wat minder snoepen, avondmaaltijden waren altijd al gezond; niks rigoureus dus).

Ik ook 1,69 (of 68, het wisselt) en tel er maar 10 kilo bij op. Oke 73,6 vanmorgen. Bij mij valt de buik juist mee maar kont en benen niet. Ik doe wel mijn best om af te vallen maar ik mag niet te hard gaan omdat ik nog volledig borstvoeding geef. Kind 2 is 3 maanden. Mijn streefgewicht is halfverwege de 60. Als ik onder de 70 kom hang ik wsl al de vlag uit.

vandaag maar weer eens hardlopen na mijn werk. 18dec voor het laatst gedaan maar tussendoor corona gehad.
En dan wil ik ook even zo'n youtube filmpje met een gewicht doen die hier ergens is gedeeld.

Aviendha schreef op 29-01-2024 om 08:50:

[..]

Ik ook 1,69 (of 68, het wisselt) en tel er maar qp kilo bij op. Oke 73,6 vanmorgen. Bij mij valt de buik juist mee maar kont en benen niet. Ik doe wel mijn best om af te vallen maar ik mag niet te hard gaan omdat ik nog volledig borstvoeding geef. Kind 2 is 3 maanden. Mijn streefgewicht is halfverwege de 60. Als ik onder de 70 kom hang ik wsl al de vlag uit.

Ja maar jij hebt gewoon nog zwangerschapskilo’s, dat moet je echt niet vergelijken met anderen! Ik ben bij beide kinderen rond de 18 kg aangekomen en het heeft wel ca een jaar geduurd voordat het er weer af was (ik viel NIET af van borstvoeding en bij de eerste veel zorgen, bij de tweede extreem weinig slaap (tot hij ruim 1,5 was) waardoor ik at/snaaide voor wat energie en sporten nauwelijks lukte). En toch ging het er uiteindelijk echt weer af. Buik bleef wat ronder maar de kilo’s waren weer zoals daarvoor. Terugkijkend zou ik willen dat ik me niet zo’n zorgen had gemaakt over dat gewicht. Dus je bent supergoed bezig, maar echt, stress er niet over! Een heel deel komt vanzelf weer goed met de veranderende hormonen etc.

stokstaart schreef op 29-01-2024 om 09:05:

vandaag maar weer eens hardlopen na mijn werk. 18dec voor het laatst gedaan maar tussendoor corona gehad.
En dan wil ik ook even zo'n youtube filmpje met een gewicht doen die hier ergens is gedeeld.

Ha Stokstaart. OT, maar ik hoop dat de nieuwe coronabesmetting je weinig last heeft bezorgd en geen terugkeer van postcovidklachten!

Thanks Azalea bij de eerste kon ik het veel makkelijker loslaten, en dat kwam idd uiteindelijk vanzelf goed. Maar toen maakte het gewicht me ook niet uit want ik wilde toch nog een tweede dus waarom nu al moeite doen? Maar nu heb ik er 2 en heb ik het gevoel dat mijn taak erop zit en ik graag weer slank wil zijn.

Ik val ongeveer één  kilo per maand af. En momenteel  sta ik weer stil. Heb lage calorieëninname, terwijl ik fysiek  zwaar werk heb . Mijn metabolisme  is gewoon  erg traag helaas. Hoop wel dat het afvallen  door blijft zetten,  meestal stopt het bij mij na zo'n kilo of 6. En daar zit ik nu bijna op.
Maar, wat ik wel gemerkt heb, inmiddels bijna 10 cm om mijn middel kwijt. Allemaal buikvet tot nu toe wat er af gaat dus. En mijn bovenbenen ben ik  ook centimeters  kwijt. Dus als de weegschaal  binnenkort  ook weer verder naar beneden  gaat, ben ik erg gelukkig. 

Ik woog overigens ruim 98 kilo. Bij een lengte van 1 meter 63. Wilde persé niet  boven die 100 uit  maar bleef maar aankomen. Uiteindelijk  uit pure wanhoop  gestopt met pijnmedicatie  ( ben chronisch  pijnpatiënt  ) en voilà,  dat was de boosdoener. Al 20 jaar aan het struggelen met mijn gewicht. 
Nu wel meer pijn, dus dat maakt het bewegen naast mijn fysiek  zware werk weer lastiger.  Ik zwem en wandel en probeer dit  nu na een slechte pijnperiode weer op te bouwen. 

Mijn zwangerschappen deden overigens  wonderen voor mijn gewicht  
Was vlak na de bevalling 13 kilo lichter al. Bij beide zwangerschappen 2 -3 kilo aangekomen.  Dat was alles. Daar stond wel 9 maanden kotsen dag en nacht tegenover

Weet niet meer wie het vroeg, maar die friteslijn van Remia is prima te doen hoor. Zolang je het niet vergelijkt met echte mayo, maar dat kan ook niet als je een minder calorierijke oplossing zoekt. De Mayolijn is ook wel aardig, zit wel meer in dan friteslijn. De zero sugar fritessaus zou ik niemand aanraden, bah!

Vanmorgen gaf mijn weegschaal 1,3 kilo minder aan dan een week of 3-4 geleden. BMI is met een halve punt gezakt volgens de Eetmeter. Gisteren met de visite toch genoten van een heerlijk stuk appeltaart met slagroom. Nadeel is wel dat mijn lijf gelijk aanslaat op de suikers en méér wil. Plus overprikkeling van de visite, dus vandaag iets meer hongergevoel.

Iedereen weer een goede week gewenst!

Vandaag onbedoeld  aan IF gedaan. Ontbijt overgeslagen omdat er bij het afscheid  van collega  gebak zou zijn.
Toen ik aankwam, was alles al op. Achteraf bleek het gebak te zijn dat me sowieso  de calorieën  niet waard was, dus dat kwam mooi uit. Nu thuis dan maar aan mijn uitgestelde  ( en gezonde ) ontbijtje.

alhambra

alhambra

29-01-2024 om 18:15 Topicstarter

Ik had die eetmeter jaren eerder moeten gebruiken. Pindakaas met nootjes is 130kcal per boterham. Dit heb ik me nooit gerealiseerd.

Mijn lunch vandaag (4 boterhammen) was 620 kcal terwijl ik dacht aan 500. Die 4 boterhammen zijn me heilig maar ik kan beter 2x kaas kiezen dan pindakaas.

alhambra schreef op 29-01-2024 om 18:15:

Ik had die eetmeter jaren eerder moeten gebruiken. Pindakaas met nootjes is 130kcal per boterham. Dit heb ik me nooit gerealiseerd.

Mijn lunch vandaag (4 boterhammen) was 620 kcal terwijl ik dacht aan 500. Die 4 boterhammen zijn me heilig maar ik kan beter 2x kaas kiezen dan pindakaas.

En dan heb je de pindakaas en je boterhammen ook gewogen? 

Want bij mij bleken de porties die ik als portie beleg zag soms wel het dubbele van wat zij aangeven. Dat was ook een eye opener.

alhambra

alhambra

29-01-2024 om 19:25 Topicstarter

Ysenda schreef op 29-01-2024 om 18:21:

[..]

En dan heb je de pindakaas en je boterhammen ook gewogen?

Want bij mij bleken de porties die ik als portie beleg zag soms wel het dubbele van wat zij aangeven. Dat was ook een eye opener.

Niet gewogen maar wel toevallig mijn boterham en dus maar de helft besmeerd.

de hele dag op pad vandaag. Heb yoghurt bij me met zelfgemaakte granola en blauwe bessen, twee boterhammen met kipfilet, een bakje rauwkost en fruit. Voor vanavond Thom Ka Kai soep. 

alhambra schreef op 29-01-2024 om 18:15:

In pindakaas zitten ook voedingsstoffen die in kaas niet zitten. Niet alleen kcal zijn van belang, ook variatie in je eten.

ik heb zojuist in mijn tas gestopt:
Kwark met mandarijn en granola (ivm medicatie ontbijt ik op mijn werk)
Worteltjes
Een salade met tonijn, cottage cheese en caesar dressing (sla, tomaat, komkommer)
Appel 
Proteine reep

En vanavond eten we soep met brood omdat ik pas om half 8 thuis ben.

Vandaag een kantoordag en daarna sporten met PT.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.