Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Dat zijn betere tips wbt opdrukken dan met "één keer beginnen", als het je nul keer lukt na 10 pogingen...

Auwereel schreef op 13-11-2024 om 21:28:

Dat zijn betere tips wbt opdrukken dan met "één keer beginnen", als het je nul keer lukt na 10 pogingen...

Is vast door een man geschreven. Ik nam vroeger wel eens een les ‘mannenyoga’ over. Dan waren ze al licht ontstemd dat ze les kregen van een vrouw, dus ik had goed gekeken hoe de vaste docent dat deed. Veel armkracht (armbalans) poses. Daar zijn mannen heel goed in namelijk. Ik niet zo, ik had daarna altijd een beetje last van mijn schouderkoppen. Mannen waren dan weer slechter in heupopeners. Maar verder is yoga natuurlijk gewoon yoga. En geef je opties. 

ToetieToover schreef op 13-11-2024 om 21:19:

[..]

Ik roep altijd dat ik me op mijn tachtigste nog minstens 20x wil kunnen opdrukken, geen idee of dat een haalbaar doel is!

Ik heb wel een tip als het (nog) niet lukt: opdrukken tegen de muur aan. Gaat dat goed, dan verhuis je naar je eettafel of je aanrecht. En dan je bank. En dan vanaf de grond. Je knieën mogen op de grond, dat helpt ook om het lichter te maken. Je hoeft niet helemaal met je borst naar de grond, niet iedereen heeft die schoudermobiliteit. Veel belangrijker is om je rug niet te laten doorzakken. Core bracen en gaan maar!

Opdrukken weet ik niet maar mijn vader kan op zijn 89ste nog altijd de gigantische moestuin omspitten en verder bewerken.  Pure krachttraining.   

RoosOpJeHoed schreef op 13-11-2024 om 09:50:

Gisteren de mondhygiënist overleefd. Wat een verschrikking altijd. Wel netjes onder de 1500 calorieën gebleven. Vanmiddag met zoon naar de Efteling, dus mijn stappen zullen wel gaan lukken

Wat leuk, de Efteling.  Is je zoon al oud genoeg voor Danse Macabre?  

Hier had ik gisteren 15000 stappen, maar nu kan ik niet slapen. Ik ga zo een nieuwe poging doen.   

Ik heb veel gelezen over opdrukken en ook veel filmpjes erover gekeken een tijdje terug. Ik ben in maart dit jaar begonnen aan bootcamp om meer kracht op te bouwen en fitter te worden. Opdrukken was één van de oefeningen waar ik echt slecht in was, waar ik behoorlijk wat vooruitgang in heb geboekt en nog echt verder kan komen. Ik las er ook over dat de krachtverseling bij vrouwen heel anders is dan bij mannen en dat opdrukken daarom voor vrouwen lastiger is om aan te leren. 
Eerst deed ik klungelig tegen heug en meug mee, maar gelukkig wees de instructeur me op de betere aanpak door inderdaad eerst schuiner te doen waardoor het makkelijker werd en ik wel meer kracht kreeg. Ook heeft hij me meermaals gecorrigeerd op mijn core en dat vond ik heel waardevolle feedback want daardoor klopt mijn houding nu beter en komt niet alles uit de armen. De trainer zegt vaak “navel intrekken, billen aanspannen” en dat is wel een voor mij duidelijke omschrijving waarop ik exact moet focussen. “Span je core aan” was voor mij als newby niet concreet genoeg. Ik denk dat juist ook de combinatie met andere oefeningen ervoor zorgt dat het me steeds makkelijker afgaat doordat langzaam aan al mijn spieren, de ene wel wat meer dan de ander, vooruitgaan en dat het geheel ondersteunt. Zo is er een oefening waar ik een paar maand terug heel blij van werd die ik nu wel kan doordat die nu niet meer alles van mijn armen vraagt maar mijn core die gewoon goed kan dragen. Terugkomend op het opdrukken. Ik kan hem nog steeds niet diep genoeg doen en dan goed opkomen als ik hem op de gewone manier doe plat op de grond en op de tenen rustend. Ik focuste eerst teveel op het naar beneden gaan en nu een tijdje terug kreeg ik de feedback iets eerder in vlot tempo omhoog te gaan, die maakt voor mij doorgroei naar een goede pushup beter. Hierop focus ik nu en als dat dan niet lukt schakel ik over naar op mijn knieën met voeten van de grond en ga ik juist tot het uiterste diep en omhoog. Ik vind een pushup wel echt een oefening dus die aan te leren is maar bij mij kost die opbouw wel echt tijd, inspanning en iemand die meekijkt. 

Wat een lang relaas over opdrukken … 

Iets heel anders. Ben zo blij dat ik gestart ben met hardlopen. Ik kan het weer. Ik deed gisteren 2x20 min in het bos. Maandag 1x30. Tempo heb ik echt omlaag gegooid om niet te belastend te zijn. Dat ging goed. Ik vind het zo heerlijk om door dat bos te rennen en te genieten van de omgeving. Echt heel fijn. 

Ik heb deze week erg veel gesport en ben nu net ongesteld geworden dus heb sterk in overweging de bootcamp van vanavond te annuleren want morgenochtend heb ik start2run. Die is meestal minder intensief dan het alleen oefenen doordat er dan ook theorie wordt uitgelegd en gewandeld en wat core wordt gedaan wat overlap heeft met bootcamp. Maar je zal zien dat die vlieger van minder intensief morgen niet opgaat en het lukte vanochtend goed maar ik ben wel moe. Dus even een rustdag lijkt me prima. 

Opdrukken is idd lastig voor vrouwen. Ik ken er meerderen die heel sterk en sportief zijn, maar toch niet kunnen opdrukken. Zelf kan ik maar een stuk of 3 nette push-ups uitvoeren (mits ik niet te diep ga) - maar ik heb natuurlijk wel heel veel gewicht dat omhooggeduwd moet worden. Fijne tips komen er voorbij!

Hoe was het in de Efteling, RoosOpJeHoed? Wat minder druk? Winterefteling al begonnen?

Ninoea, klinkt heerlijk, dat hardlopen door het bos. Je hebt dat echt snel weer opgebouwd! Hoe ver zit je nog van de 10km af? (Dat was je doel toch?)

alhambra

alhambra

14-11-2024 om 08:03 Topicstarter

Wat een goede tips over opdrukken. Misschien dat het me daarmee ook eens gaat lukken.

Bij yoga lukt met moeite zo'n flow van de hond naar plank naar plat op de grond.

Fijne tips Ninoea, iemand laten meekijken is altijd nuttig. Voor mij blijft bracen ook lastig, omdat je bij yoga precies ‘andersom’ ademhaalt. Hier leggen ze dat uit: https://www.yogability.nl/bracen-leren-stappenplan/ 

alhambra schreef op 14-11-2024 om 08:03:

Wat een goede tips over opdrukken. Misschien dat het me daarmee ook eens gaat lukken.

Bij yoga lukt met moeite zo'n flow van de hond naar plank naar plat op de grond.

Je zou de serie kunnen aanpassen, ik weet niet of je live les krijgt, die kan aanwijzingen geven. Afhankelijk van je individuele behoefte. De meest gebruikte aanpassing is van neerwaartse hond eerst de knieën op de grond brengen en dan de beweging verder uitvoeren. 

Middagje Efteling was een groot succes! Zoon is 119cm, dus net te klein voor Danse Macabre, maar hij wil er toch niet in, het lijkt hem vreselijk eng. Het was heerlijk rustig in de wachtrijen en alles was weer sfeervol door de WinterEfteling (die is inderdaad net begonnen MissDalhousie). Volgend jaar maar weer een abonnement nemen, als de grote verbouwingen klaar zijn. Nu waren we op vriendentickets en da's prima voor een hele middag.

Ben wel compleet gesloopt nu. Mijn bekken doet aardig zeer, dus straks even wat yoga oefeningen doen. Maar een paar jaar geleden was het compleet ondenkbaar dat ik een hele middag alleen met zoon door de Efteling kon sjokken. Ik kon van de pijn slechts korte stukken lopen en in attracties gaan ging echt niet (je moet soms echt capriolen uithalen om in en uit zo'n karretje te komen). Zoon herinnerde zich nog dat ik zelfs een keer in een rolstoel zat. Maar nu kon mama gewoon mee in Max&Moritz en nog een keer en nog een keer, haha!

Ninoea schreef op 14-11-2024 om 06:10:

Iets heel anders. Ben zo blij dat ik gestart ben met hardlopen. Ik kan het weer. Ik deed gisteren 2x20 min in het bos. Maandag 1x30. Tempo heb ik echt omlaag gegooid om niet te belastend te zijn. Dat ging goed. Ik vind het zo heerlijk om door dat bos te rennen en te genieten van de omgeving. Echt heel fijn.

Ik heb deze week erg veel gesport en ben nu net ongesteld geworden dus heb sterk in overweging de bootcamp van vanavond te annuleren want morgenochtend heb ik start2run. Die is meestal minder intensief dan het alleen oefenen doordat er dan ook theorie wordt uitgelegd en gewandeld en wat core wordt gedaan wat overlap heeft met bootcamp. Maar je zal zien dat die vlieger van minder intensief morgen niet opgaat en het lukte vanochtend goed maar ik ben wel moe. Dus even een rustdag lijkt me prima.

Fijn dat het hardlopen zo goed gaat! En inderdaad goed om even rust te nemen als je net ongesteld bent geworden. Meestal trekt je lijf zelf ook wel aan de rem dan. Bizar eigenlijk dat er vroeger helemaal geen aandacht was voor de lichamelijke ellende die een vrouw kan krijgen tijdens haar menstruatie. Gelukkig wordt dat langzaamaan beter en kunnen we zelf ook beter naar ons lichaam luisteren.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.