Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Ik heb ook niks in huis dat scheelt 
Ben in bad geweest net en als man thuis komt van sporten eten we nog een bakje yoghurt.

Dolfje schreef op 12-11-2024 om 19:27:

Ik heb ook niks in huis dat scheelt
Ben in bad geweest net en als man thuis komt van sporten eten we nog een bakje yoghurt.

Haha ja dat is wel slim inderdaad, maar met de kinderen lukt me dat niet om niks in huis te hebben.  Maar het meeste dat er ligt, eet ik sowieso zelf niet.  

ik noem nog een keer onze rijstvervanger.  Naakte haver.  Vanwege de lange kooktijd kook ik 5 kg in 1x en ik heb daarna weer prettig veel voorraad in diepvries.  Vezels,  eiwitten, beta glucanen. 

Vandaag vanuit de vakantiewoning 17 km gelopen. Regelmatig was het spekglad na alle regen van vannacht.  Diependal,  Cottessen,  Vijlenerbossen,  Epen,  Camerig,  Kuttingen,  Diependal.  Ruim 60 trappen gaf mijn horloge aan. Geweldig hoe goed het met mijn hamstrings gaat. We hebben 2 zakken vol valappels meegenomen en daarvan vanavond appelmoes gemaakt om diepgevroren mee te nemen naar huis. 
In november in een shirt lopen in Nederland is toch wel een cadeautje voor mij. 
Slechts 3 regeltelefoontjes vandaag.  Het is zo ontzettend heerlijk om even niet elke dag ettelijke WhatsApp berichten hoeven te lezen en beantwoorden van mijn familielid waarvoor ik alles moet regelen.  Dit geeft zo onwijs veel lucht. 

alhambra

alhambra

12-11-2024 om 21:03 Topicstarter

Fijn Dorestad! Even rust.

Bedankt voor alle eiwittips! Er zijn gelukkig genoeg dagen dat het lukt, maar het gaat zeker niet vanzelf. Ik moet echt bij ieder eetmoment die eiwitten bewust inzetten om aan de 100 gram te komen en dat vind ik erg lastig, omdat ik dan mentaal de hele dag door met eten bezig ben.

Gisteren 's ochtends HIIT gedaan, zowaar zonder veel moeite. Vorige week kon ik bijvoorbeeld niet planken, maar nu wel weer genoeg kracht. 10.000 stappen ruim gehaald en naar yoga geweest. Zometeen snel mijn e-gymrondjes doen, verder vandaag geen tijd voor sport.

Ik moet ook bewust bezig zijn met eiwitten anders haal ik het niet. En in de winter lastiger nog want dan eet ik weer liever havermout dan kwark en daar is mijn hennep protein oeder minder lekker in. Maar heb nu grove havermoutvlokken, die bevatten weer wat meer dan kleine. En ga weer high protein sojamelk kopen en mikte er gisteren bijvoorbeeld chiazaad en wat quinoa door.

Mij lukt de eiwitten ook niet elke dag helemaal, moet daar ook meer mijn best op gaan doen.
Ik heb sinds gisteravond heel erg hoofdpijn, had vandaag gelukkig geen afspraken en kan thuis werken dus dat ga ik straks doen. Ga later wel wandelen en als het hopelijk gezakt is ga ik misschien nog even naar de sportschool maar dat is niet perse een must vandaag. Dat komt dan maandag weer want morgen de hele dag werken en in de avond gaan we naar een evenement hier in de stad met vrienden. Vrijdag gaan we een weekendje weg naar Zeeland. Zal dan ook wel genoeg lopen.

Dorestad, wat heerlijk dat je zo aan het genieten bent van je vakantie! Dat mag ook wel een keer. En fijn dat je hamstrings meewerken.

Happyapple, ja, da's soms lastig hè, dat je toch altijd iets te snacken in huis hebt voor de kinderen. Ik koop voor zoon ook altijd dingetjes die ik zelf niet graag eet. 

MissDalhousie, goed bezig! Ik herken dat wel van mentaal de hele dag bezig zijn met eten en dat hoort er ook een beetje bij als je je bewust wilt worden van je eetpatroon. Het slijt er vanzelf in.

Gisteren de mondhygiënist overleefd. Wat een verschrikking altijd. Wel netjes onder de 1500 calorieën gebleven. Vanmiddag met zoon naar de Efteling, dus mijn stappen zullen wel gaan lukken

Veel plezier Roos, Efteling is altijd leuk!

@dorestad gebruik jij dan de grove flokken haver die je ook voor havermout kunt gebruiken? En je kookt het dan met water? 

MissDalhousie schreef op 13-11-2024 om 06:56:

Bedankt voor alle eiwittips! Er zijn gelukkig genoeg dagen dat het lukt, maar het gaat zeker niet vanzelf. Ik moet echt bij ieder eetmoment die eiwitten bewust inzetten om aan de 100 gram te komen en dat vind ik erg lastig, omdat ik dan mentaal de hele dag door met eten bezig ben.

Gisteren 's ochtends HIIT gedaan, zowaar zonder veel moeite. Vorige week kon ik bijvoorbeeld niet planken, maar nu wel weer genoeg kracht. 10.000 stappen ruim gehaald en naar yoga geweest. Zometeen snel mijn e-gymrondjes doen, verder vandaag geen tijd voor sport.

Een paar weken terug ging de weekendbijlage van Trouw over oud zijn (70+) en toch stevig sporten en dat je nooit te oud bent om te beginnen. 10x opdrukken werd als één van de oefeningen aanbevolen. En dat je niet moest afhaken als dat niet lukte, gewoon met 1x opdrukken beginnen en elke dag één meer. 

Ik ben maanden bezig geweest om 1x opdrukken enigzins te laten lukken. En nog steeds kan ik niet met mijn borst de grond aanraken en dan weer omhoog, ik kan wel behoorlijk ver door mijn armen zakken. En dat 5-6x, maar heel soms 10x. De ene dag kom ik ook verder dan de andere dag. Ik vind het dus stom dat ze dat in de krant er niet bij hebben gezet. Trainen kan langzamer gaan dat je denkt, en de ene dag ben je krachtiger dan de andere.

Na mijn thuiswerk vanmorgen ben ik via een omweg door het park naar de sportschool gelopen voor egym. Toen wat boodschappen gedaan. In de middag wat thuis lopen rommelen omdat we het weekend weg gaan en morgen niet echt tijd heb om in te pakken.
Man was op tijd thuis dus voor het eten nog zo'n 45 minuten gewandeld.

Nee Ninoea,  het zijn haverkorrels bijvoorbeeld van Puur Rineke.  Die ik in water kook. Naakte gerstkorrels doe ik ook. De bite is steviger dan van witte rijst.  Meer richting zilvervliesrijst. Ik pluk graag recepten van de site van Rineke Dijkinga of haal ze uit haar boeken die ik allemaal heb.  

vandaag hebben we 16 km gelopen.  Met bijna 400 hoogtemeters.  Vanuit ons vakantieadres naar Slenaken,  Beutenaken enz. Fossielen gezocht.  De meest lekkere vlaai ever gehad. Direct een hele besteld om zaterdag mee naar huis te nemen.  Die 40 euro hebben we er graag voor over. Een zeer uitdagend klauterpuinpad was erbij waarbijeega mij moest helpen een erg hoge stap te nemen. Ik ben in de spratsj 2x onderuit gegaan. 
Beutenaken: daar is het pad waar ik 16 jaar geleden compleet de mist in ging met klimmen.  Het punt waarop het besef keihard indaalde. Het realiseren dat ik anders moest gaan leven en eten en keihard moest afvallen.  Wanneer ik daar tegenwoordig loop raakt me dat altijd weer.  We hebben een hele fijne dag gehad.  Dit weer is perfect wandelweer voor mij. 

Auwereel schreef op 13-11-2024 om 19:41:

[..]

Een paar weken terug ging de weekendbijlage van Trouw over oud zijn (70+) en toch stevig sporten en dat je nooit te oud bent om te beginnen. 10x opdrukken werd als één van de oefeningen aanbevolen. En dat je niet moest afhaken als dat niet lukte, gewoon met 1x opdrukken beginnen en elke dag één meer.

Ik ben maanden bezig geweest om 1x opdrukken enigzins te laten lukken. En nog steeds kan ik niet met mijn borst de grond aanraken en dan weer omhoog, ik kan wel behoorlijk ver door mijn armen zakken. En dat 5-6x, maar heel soms 10x. De ene dag kom ik ook verder dan de andere dag. Ik vind het dus stom dat ze dat in de krant er niet bij hebben gezet. Trainen kan langzamer gaan dat je denkt, en de ene dag ben je krachtiger dan de andere.

Ik roep altijd dat ik me op mijn tachtigste nog minstens 20x wil kunnen opdrukken, geen idee of dat een haalbaar doel is!

Ik heb wel een tip als het (nog) niet lukt: opdrukken tegen de muur aan. Gaat dat goed, dan verhuis je naar je eettafel of je aanrecht. En dan je bank. En dan vanaf de grond. Je knieën mogen op de grond, dat helpt ook om het lichter te maken. Je hoeft niet helemaal met je borst naar de grond, niet iedereen heeft die schoudermobiliteit. Veel belangrijker is om je rug niet te laten doorzakken. Core bracen en gaan maar!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.