Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Dolfje
10-11-2024 om 09:55
Happyapple schreef op 10-11-2024 om 09:20:
[..]
Wat goed dat je dan toch alleen gaat!
Ja anders is deze dag voorbij met lummelen en dat vind ik zonde.
Friezinnetje
10-11-2024 om 11:19
ik voel wel een verzadiging idd, en anders krijg je wel een heel ongemakkelijk gevoel na een 20-30 minuten. Die heb ik 1 keer gehad. Een dumping noemen ze dat dan. Te veel van een proteïne toetje gegeten.
Vanmorgen 45 minuten gelopen. Dat is al een tijd geleden voor mij. Ben nu 4,3 kilo kwijt sinds operatie.
RoosOpJeHoed
10-11-2024 om 11:40
Happyapple schreef op 10-11-2024 om 09:19:
[..]
Haha ja t was maar een grapje hoor.
Volgens mij zijn mijn triggers echt vooral migraine, ongesteldheid en slaapgebrek. Maar dat zijn er natuurlijk ook wel genoeg
Dat zijn wel irritante triggers die niet goed te controleren zijn, zoals bijv. "als iemand boe tegen me zegt ga ik in een hoekje chips eten". Ongesteldheid en slaapgebrek herken ik. Bij de eerste zorg ik altijd dat ik veel tussendoortjes in huis heb die voeden (nootjes, kwark, dikke rijstwafels) en wat 'vettere' dingen eet, zoals kaas, avocado, omelet. En ik eet chocola, want nodig, maar dan wel één brokje extra pure chocola (megaverslaving voor de LIndt karamel zeezout). Misschien werkt dit voor jou ook? (En ja, ook mijn lijf giert om chips, hele repen Tony's en een heel pak speculaas, maar dat is tegenwoordig vrij incidenteel). Als ik een brakke nacht heb gehad, bovenop mijn sowieso niet al te beste slaappatroon, dan eet ik een boterham extra en schep ik 's avonds wat extra op. Fuck de calorieën, als het maar voedzaam is.
Maar, ook als ik mezelf 'slechte' dingen toesta, dan nog weeg ik alles af en doe ik chips/nootjes/koekjes in schaaltjes. Dat geeft echt een drempel op snaaigedrag.
Migraine is gewoon kut. Mijn man heeft dat ook en die verliest dan ook alle realiteit w.b.t. maat houden.
RoosOpJeHoed
10-11-2024 om 11:44
MissDalhousie schreef op 10-11-2024 om 08:48:
Gisteravond bij het eten goede keuzes gemaakt. Geen alcohol, voorgerecht gedeeld, heerlijk hoofdgerecht met veel gezonde ingrediënten en thee ipv dessert. Goed gesprek gevoerd met een vriendin die een stuk ouder is en rond mijn leeftijd (blijvend) 30 kilo af is gevallen. Ze herkent heel veel van zichzelf in mij. Haar belangrijkste boodschap was dat ik mezelf niet moet saboteren of naar beneden moet halen door steeds te kijken naar wat niet goed gaat. Iedere dag weer ingaan met het volle vertrouwen dat ik op de goede weg zit en dit gewoon ga doen. Heel lief en ik voel me echt bemoedigd.
Hele goede raad van jouw vriendin! Kijk niet naar de slechte dingen, straf jezelf niet met "het ging weer mis, ik heb teveel gegeten", maar loop gewoon door. Iedere dag opnieuw beginnen en niet denken: laat maar, ik weeg nu toch al een kilo zwaarder.
Happyapple
10-11-2024 om 12:32
RoosOpJeHoed schreef op 10-11-2024 om 11:40:
[..]
Dat zijn wel irritante triggers die niet goed te controleren zijn, zoals bijv. "als iemand boe tegen me zegt ga ik in een hoekje chips eten". Ongesteldheid en slaapgebrek herken ik. Bij de eerste zorg ik altijd dat ik veel tussendoortjes in huis heb die voeden (nootjes, kwark, dikke rijstwafels) en wat 'vettere' dingen eet, zoals kaas, avocado, omelet. En ik eet chocola, want nodig, maar dan wel één brokje extra pure chocola (megaverslaving voor de LIndt karamel zeezout). Misschien werkt dit voor jou ook? (En ja, ook mijn lijf giert om chips, hele repen Tony's en een heel pak speculaas, maar dat is tegenwoordig vrij incidenteel). Als ik een brakke nacht heb gehad, bovenop mijn sowieso niet al te beste slaappatroon, dan eet ik een boterham extra en schep ik 's avonds wat extra op. Fuck de calorieën, als het maar voedzaam is.
Maar, ook als ik mezelf 'slechte' dingen toesta, dan nog weeg ik alles af en doe ik chips/nootjes/koekjes in schaaltjes. Dat geeft echt een drempel op snaaigedrag.
Migraine is gewoon kut. Mijn man heeft dat ook en die verliest dan ook alle realiteit w.b.t. maat houden.
Ja op zich echt goede tips, maar van kaas en (pure/melk) chocolade krijg ik dus sowieso al migraine, dus dat eet ik sowieso al niet. Maar ik ga dan inderdaad wel aan de chips en speculaas enzo ipv aan de kwark en omelet.
alhambra
10-11-2024 om 13:29
HappyApple migraine lijkt me erg naar logisch dat je dan minder discipline hebt. Wellicht kun je je focussen op gezond eten buiten de migraineperiodes?
RoosOpJeHoed
10-11-2024 om 13:38
Happyapple schreef op 10-11-2024 om 12:32:
[..]
Ja op zich echt goede tips, maar van kaas en (pure/melk) chocolade krijg ik dus sowieso al migraine, dus dat eet ik sowieso al niet. Maar ik ga dan inderdaad wel aan de chips en speculaas enzo ipv aan de kwark en omelet.
dat schiet dan niet op. Het is even puzzelen wat wel bij je past. En het is een proces dat even duurt. Als je 'ineens' alleen bijv kwark en omelet gaat eten bij migraine of menstruatie, houd je het waarschijnlijk niet vol. Kleine stapjes. Probeer eens de chips en speculaas te portioneren. Blijft lastig hoor, zeker als er zoveel factoren zijn die je belemmeren.
Happyapple
10-11-2024 om 13:51
Thanks, ik ga mijn best doen. Ik ga nu een stukje wandelen. Het klinkt onaardig, maar ik kon 'gelukkig' de deur uitkomen zonder dat er een kind meewilde. Is heel gezellig, maar meestal komen we dan niet verder dan 1 van de speeltuintjes in de wijk.
Ik ga nu in elk geval weer (proberen te) stoppen met s avonds nog iets van speculaas ofzo te snaaien, want dat begint dan met oh dat kan wel een keertje, maar wordt heel snel een gewoonte als ik niet oppas.
Oh en mijn andere guilty pleasure is coca cola, waar ik dus ook extra trek in heb rond migraine aanvallen. . Maar je raadt het vast al: van de zoetstoffen in de zero variant krijg ik ook migraine
MissDalhousie
10-11-2024 om 14:48
Haha, dat herken ik wel hoor, Happyapple! Mijn kinderen hebben ook geen wandeltempo. Ben net met ze in her park geweest, maar dan sta ik vooral te bewonderen hoe ze klimmen/glijden/schommelen ("mama, kijk eens!"). O, en ik mag de gevonden stenen vasthouden. Mijn stappendoel red ik meestal niet op zondag.
Dorestad
10-11-2024 om 21:07
Friezinnetje schreef op 10-11-2024 om 11:19:
ik voel wel een verzadiging idd, en anders krijg je wel een heel ongemakkelijk gevoel na een 20-30 minuten. Die heb ik 1 keer gehad. Een dumping noemen ze dat dan. Te veel van een proteïne toetje gegeten.
Vanmorgen 45 minuten gelopen. Dat is al een tijd geleden voor mij. Ben nu 4,3 kilo kwijt sinds operatie.
Mooi dat jij verzadiging voelt. Mijn collega die een GBP had en daarna 125 kg afviel voelde zich nooit verzadigd. Mijn vriendin heeft idd ook dumping gehad, ze had het daarvoor Spaans benauwd. Wat heerlijk dat je nu alweer zo'n stuk kunt lopen. Ik denk en hoop dat je echt een hele bijzondere tijd gaat meemaken.
Dorestad
10-11-2024 om 21:19
mijn dag vandaag: koffie drinken, naar de markt in Aubel, 14 km lopen naar Vijlenerbossen en via Heimansgroeve langs de Geul weer naar onze vakantieplek. Eenvoudig gegeten: tomaten-paprikasoep meegenomen van huis. Daarbij heerlijk volkoren desembrood met geitenkaas en hetzelfde brood met zalm. Dat kwam van de markt in Aubel. En uur geleden vlaai van de bakker uit die plaats.
Het lopen hier ging uitstekend. Ik rek en strek elke dag bewust en doe ook wat dingen die ik inmiddels vanuit Yin yoga ken. Mijn hamstrings konden het prima aan. Nog hulp verleend. We wandelden en kwamen een stel tegen waarvan de 1 net gevallen was en behoorlijk wat wonden aan het been had waarvan 1 wat dieper wijkend was met flink bloedverlies. In onze wandelrugzakken zit van alles dus schoonmaken en drukverband aanleggen en verder pleisters plakken was ons aandeel. Plus advies het bij HAP te laten zien, waarschijnlijk zou wond geplakt worden. We liepen verder en eega merkte op dat ik dan erg in mijn element ben: onverwacht moeten handelen met spullen die voorradig zijn.
Wat een relaxte dag. Nu alweer lezen, praten.
Dorestad
10-11-2024 om 21:21
RoosOpJeHoed schreef op 10-11-2024 om 11:40:
[..]
Ik vind jou ontzettend gedisciplineerd. Echt knap.
Ysenda
11-11-2024 om 07:35
Dank jullie wel voor de lieve woorden.
Mentaal rust zoeken heb ik echt gedaan dit weekend. Veel films gezien, gekletst met vriendinnen dat heeft me goed gedaan. Maar ook prikkelarm in mijn bed gelegen.
Vrijdag ook een goed gesprek met mijn manager gehad en er zijn ook taken bij mij weggehaald. Betekend wel dat anderen die het ook heel druk hebben deze erbij krijgen, daar voel ik me dan schuldig over. Maar ik moet accepteren dat de kapitein op het schip stuurt. En dat voel ik nog niet zo maar ik heb het wel gedaan.
Vandaag moet ik mijn presentatie voor morgen nog voorbereiden maar daar is tijd genoeg voor en de basis presentatie is er al.
Ik heb vrijdag wel iets geïmplementeerd in het proces waar ik heel positieve reacties op heb gekregen. Daar ben ik heel blij mee. En de rest van dit project bouwt daar op voort.
Alleen het is veel, heel veel, en daar heeft dit bedrijf vaker een handje van op het laatste moment veranderingen willen die niet ingewikkeld lijken maar dat in de achtergrond wel zijn.
Maar ik krijg zo'n energie van dit project dat ik mezelf ook wel voorbij loop, dat is iets dat ik echt nog beter wil leren niet te doen.
MissDalhousie
11-11-2024 om 10:16
Goed voor jezelf gezorgd, Ysenda! Het is zo belangrijk om die balans tussen werk en privé goed te houden. Zeker als je veel thuiswerkt en je eigen uren in kan delen. Fijn dat je manager heeft geluisterd.
Dorestad, klinkt als een heerlijke vakantiedag. Handig dat je nu al technieken toe kan passen uit je yogalessen. En natuurlijk heel fijn dat je hamstrings het goed doen daar in het (heuvel?)landschap!
Ik kom net bij de voedingsdeskundige vandaan. Wel gewicht kwijt, maar helaas gedeeltelijk ook spiermassa. Omdat ik zo aan het kwakkelen was/ben, kunnen we nog niet zeggen of het programma wel of niet werkt. Zucht.