Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


alhambra schreef op 27-09-2024 om 13:10:

[..]


Wandelen gaat hem hier niet worden. Ook niet met plu vanwege de wind. Roeien gaat niet want bij man's thuiswerkplek en vanavond ben ik weg.


En gewoon zonder plu, capuchon op en gaan. Je wordt nat, so what, dat droogt wel weer. Ik gebruik nooit een plu, zo onhandig, heb je je handen vol, het ding waait altijd weg, geef mij maar een cappuchon. 

alhambra

alhambra

27-09-2024 om 14:08 Topicstarter

Ysenda schreef op 27-09-2024 om 13:38:

[..]


En gewoon zonder plu, capuchon op en gaan. Je wordt nat, so what, dat droogt wel weer. Ik gebruik nooit een plu, zo onhandig, heb je je handen vol, het ding waait altijd weg, geef mij maar een cappuchon.

Dat ga ik straks doen. Gewapend met een regenpak de meiden ophalen. Maar voor de lol,  nee dat lukt me niet...

alhambra schreef op 27-09-2024 om 14:08:

[..]

Dat ga ik straks doen. Gewapend met een regenpak de meiden ophalen. Maar voor de lol, nee dat lukt me niet...

Ik vind dat juist heerlijk rustgevend dat gekletter op mijn capuchon. 

alhambra

alhambra

27-09-2024 om 14:46 Topicstarter

Ysenda schreef op 27-09-2024 om 14:16:

[..]

Ik vind dat juist heerlijk rustgevend dat gekletter op mijn capuchon.

Ha ha, dan kun je vandaag je lol op

Heb je geen mensen of Facebookgroepen voor gratis aangeboden die blij worden van die pakketten met lekkers?

Ninoea schreef op 27-09-2024 om 15:43:

Heb je geen mensen of Facebookgroepen voor gratis aangeboden die blij worden van die pakketten met lekkers?

Ze worden niet altijd naar mij gestuurd, maar alle collega's delen vrolijk uit. En nee, ze kunnen niet naar faceboek groepen etc. 

Het is wel een nadeel van werken in de food business en we zitten dan ook overal in, van vast tot vloeibaar, gezond en minder gezond, zoet en hartig name it en we zitten er wel in. En dat wereldwijd.

Ninoea schreef op 27-09-2024 om 15:43:

Heb je geen mensen of Facebookgroepen voor gratis aangeboden die blij worden van die pakketten met lekkers?

Ik breng dat meestal naar de buren. De meeste dingen kan ik niet eten wegens allergie en alcohol drink ik ook niet. Mijn buren worden er heel blij van  en de buurpuberslungels vroegen zelfs of ik dit jaar weer een luxe pepernoten pakket ga ontvangen hahaha. 

ToetieToover schreef op 27-09-2024 om 15:56:

[..]

Ik breng dat meestal naar de buren. De meeste dingen kan ik niet eten wegens allergie en alcohol drink ik ook niet. Mijn buren worden er heel blij van en de buurpuberslungels vroegen zelfs of ik dit jaar weer een luxe pepernoten pakket ga ontvangen hahaha.

We krijgen ze op het werk, het is niet persoonlijk voor mij, maar ook echt voor de afdeling bedoeld. 

alhambra schreef op 27-09-2024 om 11:42:

[..]

Je bent een topper dat je toch gegaan bent! Chapeau!

Dank je. 

Deze laatste vakantiedag wilden we nog wat doen.  We wisten niets te bedenken. Ik heb maar een teiltje van onze appels en nog een stuk zelfgemaakte amandelspijs met nog hoop andere ingrediënten omgetoverd in een appelkruimeltaart.  Werkelijk heel goed gelukt. Man en ik hebben net een nog warme punt gehad.  Reken maar dat kind straks na 25 km fietsen met dit weer hier ook heel blij van wordt. 

Kaarsjes hebben we aan. 

Ben net gebeld.  Volgende week woensdag heb ik ook een proefles van Pilates. De groep is vol maar ik mag toch 1x meedoen om te kijken of het wat is. 

Schema Volgende week:

Maandag Fit20 en Chinese massage. Dinsdag komt een vriendin . Woensdag proefles yin yoga en proefles Pilates . Donderdag komt mijn poetshulp,  daarna kapper,  daarna feest.  Vrijdag bootcamp en vrijdagmiddag pijncentrum met naald in schedelrand. Zaterdag weer een feest. En ergens in deze week is het ook de bedoeling minstens 40 km te lopen.  Daarnaast wacht ik met enige spanning of familielid de indicatie gaat krijgen waar we op hopen (opname 24 uurs setting).

Jij hebt flink wat plannen en activiteiten op de planning @dorestad. 
@ysenda, lastig. En zit al dat eten ook continu in beeld of dat niet? Ik weet van werkgevers waar ik voorheen werkte dat aanbod het snaaien in de hand werkt. Zo had ik 1 werkgever waar een mand met repen chocolade (mars, snicker, etc) en verpakte koeken voor het grijpen lagen. Die mand ging gewoon leeg en vaak ook. En ook een werkgever die bepaalde snacks maakt en waar er op kantoor gewoon een kast is en uit die kast gepakt wordt zonder dat er iets wordt bijgehouden en dan tijdens vergaderingen meerdere van die snacks op tafel. Ik ken dat van andere bedrijven weer helemaal niet, daar wordt alleen maar gesnoept met een feestje en bij een vergadering niet tenzij het specifiek bijv met lunch is. Cultuur is wat dat betreft een lastig dingetje. 

Ninoea schreef op 27-09-2024 om 17:29:


@ysenda, lastig. En zit al dat eten ook continu in beeld of dat niet? 

nee, gelukkig niet. 
Ik zit vandaag bv helemaal alleen op de afdeling, ik denk dat er op mijn verdieping in totaal nu 3 personen rondlopen, de rest werkt thuis. In mijn kantoor ligt niets, zo slim ben ik dan weer wel.
Maar op donderdagen wanneer bijna iedereen er is komen ze vaak langs met: wil je een koekje, wil je een chocolaatje, kijk wat er uit de bakkerij is gekomen, de kaas is klaar, wil je ook proeven. 

vandaag was de eerste looptraining. Vooral gewandeld en een paar keer een minuutje gerend. Conditioneel natuurlijk niet veel, maar dat is heel logisch. Het is het begin. Wat heel fijn was, was alle uitleg, en hoe zorgvuldig de trainer overal naar leek te kijken. Goed gevoel bij. We zijn een klein groepje en allemaal redelijk fit. Ik was op mijn trailschoenen gegaan omdat ik dacht dat we vooral het bos in zouden, maar we gingen alleen maar op asfalt. Ik heb meteen ook maar nieuwe hardloopschoenen gekocht. Ook die zitten heerlijk.
Vandaag vooral aan de actieve kcal gekomen door al het fietsen.
Kcal 860 
Fietsafstand 18,7 km 
Aantal stappen 10.500
Aantal trappen 11

Toch eens weer meeschrijven. Ik was ook wat ontmoedigd. Die 10k stappen zit er echt nog niet in voor mij. Maar fijn dat die ruimte er ook is. En ik moet wel gewoon door. Wat deze maand niet echt lukte. Er zaten te veel bijzondere dagen bij waarop ik naar m'n oude crappy eetpatroon ben geswitcht. Heb ook wat stress gehad, ik denk dat het gerelateerd is.

Aan de positieve kant: de ijzerpillen zijn aangeslagen en nu heb ik ergens weer wat energie. Wat best ingewikkeld is, want ik kan er nog niet op rekenen, maar ik vergeet ook om pauzes te nemen omdat ik nu door kan ipv dat ik wel moet omdat ik volstrekt uitgeput ben. Waardoor ik mezelf toch weer uitput.

Plan voor komende week: rustmomentjes inbouwen. Zet die thee, doe een minuutje niks behalve ademen, luister naar een soundscape en kijk of de AH wat nuttigs biedt met z'n relaxrecepten.

Ysenda schreef op 27-09-2024 om 12:29:

[..]

Het is niet dat ene glas alcohol, het is het totaal, dat weet je zelf ook wel, want bij die alcohol ook de zoutjes, misschien dat blokje kaas etc.

Wij hebben hier nu weer de regel ingesteld dat er alleen bij de vrijdag boodschappen 1 klein zakje zoutjes mee komt. Die is dan voor 3 personen.
Alcohol komt er hier alleen nog voor feestjes, en die geven we niet want we zijn nogal introvert, dus als dat 1x per jaar is is het veel. Ook zoon en vriendin zijn helemaal gestopt met het drinken van alcohol want ook 1 glas is ongezond.

Waar het bij mij mis gaat momenteel is op mijn werk. Allerlei collega's sturen gewoon pakketten met koekjes en andere lokale lekkernijen op. Dus dan komt er weer een pakket uit Polen, Italie of Spanje. Verder zijn er door een reorganisatie veel afscheidsfeestjes.

Wat mij dan weer wel helpt is meal-planning, en dan ontbijt, lunch, diner en ook alle tussendoortjes. Dus dat afgewogen portie zoutjes staat gewoon in de planning, net als 1 of 2 koekjes per week. Me er volledig aan houden is nog mijn zwakke punt. Maar gaat nu al de hele week heel goed.

Ik ben nog wat verder gegaan.
In april ben ik begonnen met afvallen en toen was mijn regel 'ik eet de hele dag gezond en ik mag alleen op zaterdagavond zondigen'.
Toen werd het 'ik mag alleen op zaterdag zondigen' (dus ook overdag).
Toen werd het 'ik mag alleen in het weekend zondigen' (dus zaterdag en zondag).
Toen werd het 'vrijdagavond is ook weekend'.
En toen werd het 'Als er echt iets lekkers staat op werk, mag ik daar best een heel klein beetje van' (1 chocolaatje ofzo). En er was vaak wat lekkers.

Al met al merkte ik dat ik echt onrustig werd van steeds met mezelf de afspraak moeten maken over wel iets mogen, maar dan alleen iets kleins. Of niks mogen. Interne strijd.
En uiteindelijk stopte het afvallen en kwam ik natuurlijk weer bij.


Sinds begin augustus hanteer ik nu de regel: ik snoep niet. Punt. Geen snoep, chips, chocola, wat dan ook. Niet doordeweeks, niet in het weekend. Gewoon niet. Ook niet op zaterdagavond. Feestjes uitgezonderd.
Daar tegenover zorg ik dat mijn maaltijden lekker zijn en vullen. Ik neem geen mager beleg, maar lekker beleg. Ik neem geen magere maaltijd, maar een vullende maaltijd. Ik heb geen honger. Ik zorg dat de maaltijd hetgene is waar ik naar toe leef, ipv het tussendoortje. En mijn drinken mag ook lekker zijn, maar wel zero en zonder alcohol.
Op zaterdagavond eten we makkelijk (patat, hamburger, pizza oid), toch nog iets 'extra's'. Maar wel zelf bereid, geen afhaal. 

De eerste twee weken vond ik dat heel lastig. Constant cravings, maar geen honger. Na die eerste twee weken is het 'gewoon' geworden en ik voel echt zoveel meer ontspanning als iemand naast me iets lekkers zit te eten of als ik op werk (bijna dagelijks!) iets lekkers zie staan. Want ik hoef geen strijd met mezelf aan te gaan over of ik het wel of niet zal nemen: het antwoord is 'gewoon': nee, niet. Het enige moeilijke moment is de vrijdagavond, dan heb ik nog cravings.

Ik wil op deze manier richting mijn streefgewicht. Daarna zal het wel zoeken zijn naar hoe ik langzaam weer wat meer snoep toelaten en niet meteen doorsla. Maar voor nu werkt dit heel goed voor mij.

PhilDunphy schreef op 28-09-2024 om 11:00:

[..]

Ik ben nog wat verder gegaan.
In april ben ik begonnen met afvallen en toen was mijn regel 'ik eet de hele dag gezond en ik mag alleen op zaterdagavond zondigen'.
Toen werd het 'ik mag alleen op zaterdag zondigen' (dus ook overdag).
Toen werd het 'ik mag alleen in het weekend zondigen' (dus zaterdag en zondag).
Toen werd het 'vrijdagavond is ook weekend'.
En toen werd het 'Als er echt iets lekkers staat op werk, mag ik daar best een heel klein beetje van' (1 chocolaatje ofzo). En er was vaak wat lekkers.

Al met al merkte ik dat ik echt onrustig werd van steeds met mezelf de afspraak moeten maken over wel iets mogen, maar dan alleen iets kleins. Of niks mogen. Interne strijd.
En uiteindelijk stopte het afvallen en kwam ik natuurlijk weer bij.


Sinds begin augustus hanteer ik nu de regel: ik snoep niet. Punt. Geen snoep, chips, chocola, wat dan ook. Niet doordeweeks, niet in het weekend. Gewoon niet. Ook niet op zaterdagavond. Feestjes uitgezonderd.
Daar tegenover zorg ik dat mijn maaltijden lekker zijn en vullen. Ik neem geen mager beleg, maar lekker beleg. Ik neem geen magere maaltijd, maar een vullende maaltijd. Ik heb geen honger. Ik zorg dat de maaltijd hetgene is waar ik naar toe leef, ipv het tussendoortje. En mijn drinken mag ook lekker zijn, maar wel zero en zonder alcohol.
Op zaterdagavond eten we makkelijk (patat, hamburger, pizza oid), toch nog iets 'extra's'. Maar wel zelf bereid, geen afhaal.

De eerste twee weken vond ik dat heel lastig. Constant cravings, maar geen honger. Na die eerste twee weken is het 'gewoon' geworden en ik voel echt zoveel meer ontspanning als iemand naast me iets lekkers zit te eten of als ik op werk (bijna dagelijks!) iets lekkers zie staan. Want ik hoef geen strijd met mezelf aan te gaan over of ik het wel of niet zal nemen: het antwoord is 'gewoon': nee, niet. Het enige moeilijke moment is de vrijdagavond, dan heb ik nog cravings.

Ik wil op deze manier richting mijn streefgewicht. Daarna zal het wel zoeken zijn naar hoe ik langzaam weer wat meer snoep toelaten en niet meteen doorsla. Maar voor nu werkt dit heel goed voor mij.

Ik herken dit.

Als mijn maaltijdplanning goed in elkaar zit heb ik ook helemaal geen behoefte aan die koekjes of zoutjes.

Ik noem die geplande tussendoortjes ook geen zondigen want het is niet fout, zelfs niet als ik iets neem wat niet in mijn planning stond, dan schuif ik daar wat zodat de balans goed blijft.

Ik ben gestopt met het denken in goed of fout.

Mijn voeding moet naast voedzaam vooral lekker zijn want dan is het niet moeilijk om het lang zo te houden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.