Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


vanmorgen om 9 uur op de fiets gestapt, en sinds een uurtje thuis. Lekker bij sport evenement in het zonnetje gezeten en in totaal 22 km gefietst. 

Gelopen bij Roegwold,  een vrij nieuw natuurgebied in provincie Groningen.  12 kilometer. Zonder schaduw. Met rugzak van 6 kg.  Tempo 5.5 km per uur.  Dan wil het zweten wel. 

Het is hier vandaag geen goed weer. Veel (miezer)regen. Toch nog wel het nodige gewandeld. Ik merk wel dat ik momenteel alleen wandel en niet hardloop of bootcamp doe of fiets. Met die combi’s behaal ik mijn doelstelling qua verbruik actieve calorieën veel makkelijker. Ik heb wel hardloop spullen mee maar in de regen wil ik hier niet lopen dan glijd ik uit op de bospaden. 
Vandaag heb ik zo’n 19.000 stappen gezet en zo’n 64 trappen gelopen. Ongeveer 830 actieve kcal verbruikt. 

alhambra

alhambra

27-07-2024 om 22:06 Topicstarter

Ongezond gegeten gisteren en vandaag redelijk gezond. Gelukkig wel 2x per dag gewandeld.

Ysenda, hoe gaat het nu?

Ies

Ies

28-07-2024 om 04:43

Ninoea schreef op 27-07-2024 om 20:36:

Het is hier vandaag geen goed weer. Veel (miezer)regen. Toch nog wel het nodige gewandeld. Ik merk wel dat ik momenteel alleen wandel en niet hardloop of bootcamp doe of fiets. Met die combi’s behaal ik mijn doelstelling qua verbruik actieve calorieën veel makkelijker. Ik heb wel hardloop spullen mee maar in de regen wil ik hier niet lopen dan glijd ik uit op de bospaden.
Vandaag heb ik zo’n 19.000 stappen gezet en zo’n 64 trappen gelopen. Ongeveer 830 actieve kcal verbruikt.

Ninoea, heb je zoveel verbruikt omdat je een flink tempo hebt? Ik had gisteren 15.000 stappen (vond ik erg goed van mezelf met een nachtdienst!) en volgens iPhone nog geen 400 actieve kcal verbruikt. 

Ik was wel blij met het miezerige weer. Ga niet goed op de hitte. 

Ik denk dat het meer met de hoogteverschillen te maken heeft. Eén van de wandelingen die ik maakte was van beneden de berg naar boven op de berg via allerlei trappen en paden. Dat was een vrij intensieve route vergeleken met een route thuis in het bos met dezelfde afstand. Het viel me overigens niet zwaar. 

Dorestad schreef op 27-07-2024 om 18:18:

Gelopen bij Roegwold, een vrij nieuw natuurgebied in provincie Groningen. 12 kilometer. Zonder schaduw. Met rugzak van 6 kg. Tempo 5.5 km per uur. Dan wil het zweten wel.

Hulde Dorestad! De Vierdaagse al eens overwogen?

Begin van de week keurig gegeten: +1.0 kg. Beetje van de wagen gevallen de afgelopen dagen: - 1.0 kg. Zucht. Lichamen zijn raar.

Gemiddeld genomen gaat het nog steeds de goede kant op qua gewicht, en ik eet steeds gezonder. Denk dat ik die darmbacteriën ook aan het conditioneren ben (of zij mij?), ik heb ineens zin in appels.

Beweging lukt nog niet echt, ik heb de energie er niet voor. De oorzaak daarvan is ijzergebrek, en dat wordt langzaam beter, maar zo één keer in de maand gaat het weer een flinke stap achteruit. Ik merk het aan hoe makkelijk een trap gaat. Wat stiekem wel een opluchting is. Het is niet dat mijn conditie en gewicht zo slecht zijn dat ik niet eens één trap kan oplopen zonder buiten adem te raken, het is stomweg een stofje dat mist. Want een paar uur na een ijzerpil lukt het wel.

Qua eten gaat het bij mij matig, qua beweging heb ik alleen wat gewandeld maar vrijdag dus zo'n 30 km gefietst en net met man ook bijna 30 km. Wel elektrische fiets maar het voelt toch lekker. Wil van de week weer eens proberen te gaan sporten en naar het werk wandelen. Ooit zal ik toch weer fit genoeg zijn...

Ies

Ies

28-07-2024 om 18:53

Ninoea schreef op 28-07-2024 om 08:06:

Ik denk dat het meer met de hoogteverschillen te maken heeft. Eén van de wandelingen die ik maakte was van beneden de berg naar boven op de berg via allerlei trappen en paden. Dat was een vrij intensieve route vergeleken met een route thuis in het bos met dezelfde afstand. Het viel me overigens niet zwaar.

Ah ok. Heerlijk zo’n berg! 

Gisteren heb ik heerlijk gewandeld in de omgeving. Zo’n 22.000 stappen gezet en zo’n 1000 kcal verbruikt. Er waren weer aardig wat hoogteverschillen. ‘s avonds hebben we bij een Italiaans restaurant pizza gegeten. De kinderen en manlief hebben afgesloten met een Italiaans ijsje, ik met een espresso. 

Hier gaat het weer mis. Eten gaat ruk en sporten gebeurt ook niet. Het lukt me even niet, ik kan mijzelf niet de schop onder de kont geven die ik nodig ben.

Ook nog wat gezondheid gedoetjes die niet meehelpen.
Mijn schouder en nek zijn ook nog drama, hoewel al wel minder als dat het geweest was.
Vrijdag nog een vervelend onderzoek op de planning staan.  En ik vind de afspraak die we over 2 weken hebben in het ziekenhuis toch ook wel spannend.

Vandaag maar weer beginnen met calorieën tellen.

Bailey26 schreef op 29-07-2024 om 08:05:

Hier gaat het weer mis. Eten gaat ruk en sporten gebeurt ook niet. Het lukt me even niet, ik kan mijzelf niet de schop onder de kont geven die ik nodig ben.

Ook nog wat gezondheid gedoetjes die niet meehelpen.
Mijn schouder en nek zijn ook nog drama, hoewel al wel minder als dat het geweest was.
Vrijdag nog een vervelend onderzoek op de planning staan. En ik vind de afspraak die we over 2 weken hebben in het ziekenhuis toch ook wel spannend.

Vandaag maar weer beginnen met calorieën tellen.

Als je veel spannende dingen op de rol hebt staan en je gezondheid niet zo lekker loopt, is het ook niet makkelijk je aan je voornemens te houden. Luister gewoon goed naar je lijf. Wat ik doe als het even niet zo lekker gaat is zorgen dat het iig niet erger wordt, zoals aankomen of meer lichamelijke klachten. Strikt calorieën tellen en flink sporten is dan even niet aan de orde. Sterkte Bailey!

Naar dat je er op dit moment zo mee worstelt @bailey26. Als je al veel op je bord hebt liggen is het ook moeilijk om goede keuzes te maken. Wellicht is calorieën tellen ook wel wat teveel gevraagd en ook niet zo gezond voor je op dit moment. Kun je je wellicht beter focussen op hoe je ‘de schade’ zoveel mogelijk beperkt. Bijvoorbeeld dat je in elk geval voldoende vitamines binnenkrijgt (bijv een multi ter extra ondersteuning) en voldoende slaap. Dan hoef je je ook even geen zorgen te maken dat je voor het overige even wat mindere keuzes maakt. 

Dat ‘schade’ beperken is een strategie die ik meer en meer toepas. Bijvoorbeeld door extra beweging in te plannen als ik wat machtig heb gegeten, vitamines te slikken voor erbij als het wat lastiger gaat, extra ontspanning in te plannen als ik me gestresst voel, dat soort dingen. Dat is echt enorm helpend want dan gun je jezelf juist wat liefs in plaats van dat je jezelf afstraft vanwege de ‘mindere’ keuze. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.