Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Ik ben op hotel-vakantie en de bedoeling is, veel stadswandelingen en fietstochten. En restaurant-eten. Vandaag een vegan restaurant waar mijn keuze een gepofte aardappel en een enorm diep bord salade. Bij de counter zag ik ook heerlijke chocolademuffins, ik dacht, als ik dat maar kan weerstaan als toetje! Maar ik hoefde niet te vrezen, want na dat enorme bord lekkere salade kon ik geen pap meer zeggen.
Alhoewel ik het grootste deel van de dag in de trein heb gezeten ruim 11000 stappen als m'n stappenteller klopt.

Vanmiddag weer een rondje gefietst, nu ong 18 km. Waaide best wel hard. En vanmorgen ramen gelapt, en nog wat oefeningen gedaan. 

alweer donderdagavond. De week verliep wat anders dan van tevoren gedacht. Zaterdag deed airco auto niets meer.  Maandag na mijn Fit20 naar garage gereden.  Aircopomp stuk. 2750 euro.  Dilemma.  Volgend jaar 630 meer motorrijtuigenbelasting,  jaar daarna 1260 meer (hybride diesel). Repareren of andere auto.  Die evt andere meegenomen naar huis en iedereen heeft er even in gereden.  Di auto terug gebracht en gezegd dat we twijfelen en dat we de nog iets uitgebreidere versie wilden, mochten we voor een andere gaan.  Daarna 8 km gelopen.  Gisteren 50 meter hedera gesnoeid en gehakseld (nou ja,  eega deed dat en ik deed wat lichter werk daaromheen). Gisteravond 54 baantjes gezwommen en eega 80. Er waren geen andere zwemmers! Daarna was ik moe.  Vanmorgen bedacht dat ik een stukje wilde lopen maar dan geen rondwandeling vanuit huis maar ergens naar toe lopen,  vanuit huis,  waar ik met bus weer naar huis kon.  Ik liep makkelijk.  Het was niet te warm, niet broeierig.  Ik zou weleens naar de Stad kunnen lopen. Dwars door de Onlanden.  26, 5 kilometer verder stond ik inderdaad bij de Martinikerk.  Eega werkt daar in omgeving,  we hebben koffie gedronken in de Prinsentuin.  En hebben daar besloten om de auto te laten repareren en het komend jaar te kijken naar een andere auto.  Om 16.30 Indiaas eten laten bezorgen bij Prinsentuin en mij door eega weer mee laten nemen naar huis.  Dit was een mooie training,  volgende week grote medische keuring met fietstest.  Van deze kilometers niet moe geworden, Fit20 en zwemmen (mijn armen)véél zwaarder  In totaal vandaag 40.000 stappen gezet. 

Fijn dat de keuze met salade goed uitpakte auwereel.
Jij fietst de laatste tijd vrij veel Friezinnetje. Goed hoor! 
Wij gingen naar een dierentuin/atteactiepark. Zo’n 17.000 stappen en volgens mijn Watch zo’n 15 trappen. 770 kcal. Verder heb ik van mijn Watch vandaag een medaille gekregen voor 500x mijn dagelijkse bewegingsdoel halen. [doeteendansje] 

Qua eten deed ik het ook goed. We hadden gedroogde mango, rijstwafels, wat broodjes, fris en spa rood mee. We hebben ook op het park gegeten. Ik heb een salade met chili erbij gegeten. Dat was echt super lekker en een stuk beter voor de lijn dan de broodjes hamburger die de rest koos met een portie friet erbij. 
Bovenal was het een hele fijne dag. Echt genoten! 

ja, ik fiets liever dan dat ik loop, maar ik moet van PT eigenlijk elke dag ook minimaal 20 min lopen. Zou vanavond maar ja, toen regende het flink. Morgen probeer ik het weer. Zaterdag ws weer op de fiets, dan naar een sportevenement en volgende week moet ik naar het zkh, dan ws ook op de fiets. Dat is ong 13 km enkele reis. En nog naar de kapper, dat is ong 13 km totaal. zo maak ik idd mooi wat km's 

alhambra

alhambra

26-07-2024 om 10:46 Topicstarter

Ja het was me ook opgevallen Friezinnetje dat je lekker veel beweegt. Top!

Hier is vandaag feest! Ik ga zo wel even wandelen en vanavond ook.
Straks een taartje en we pakken uit met het avondeten maar daar omheen wil ik gezonde keuzes maken. Komt goed. Ik heb zin in vandaag!

alhambra schreef op 26-07-2024 om 10:46:

Ja het was me ook opgevallen Friezinnetje dat je lekker veel beweegt. Top!

Hier is vandaag feest! Ik ga zo wel even wandelen en vanavond ook.
Straks een taartje en we pakken uit met het avondeten maar daar omheen wil ik gezonde keuzes maken. Komt goed. Ik heb zin in vandaag!

vakantie he, dan heb je dat aan tijd  

Vanmorgen al weer wat oefeningen gedaan, voelt ook wel lekker. Niet dat ik een half uur sta te trainen of zo hoor. Maar vaak setje van 3 oefeningen die ik 3 x herhaal. 

Friezinnetje schreef op 26-07-2024 om 12:16:

[..]

vakantie he, dan heb je dat aan tijd

Vanmorgen al weer wat oefeningen gedaan, voelt ook wel lekker. Niet dat ik een half uur sta te trainen of zo hoor. Maar vaak setje van 3 oefeningen die ik 3 x herhaal.

Haha handig toch dan dat je nu tijd daarvoor hebt. Hier eigenlijk minder beweegopties op de vakantiedagen dat ik (alleen) met de kinderen ben. Ze hebben niet altijd zin meer om mee te gaan met alles wat ik maar voorstel en ze zijn nog te jong om alleen thuis te blijven 

Hier gisteren nog training gehad en vanochtend bokslesje en nu 2 weken op vakantie dus even geen lessen, al geven ze op 1 van de campings wel fitness dus gaat wel sportkleding mee en springtouw. 

Ik ben dus op bezoek geweest, 2x 14 km fietsen. Maar wat een verademing zo'n elektrische fiets, niet alleen qua vermoeidheid maar ook voor mijn spieren. Nu geen centje pijn.
Lig nu wel op de bank want toch wel moe van het bezoek ( kinderen en druk) en ik merk dat ik toch nog wel last heb van de  corona. 
Wil straks nog wel wat wandelen en moet nog oefeningen doen voor mijn heup maar moet nu even op een pakketje wachten.
Morgen weer werken dan beweeg ik ook weer.

Vanmorgen regende het hier. Ik had geen zin in lopen maar heb beneden alles gestofd, gezogen,  gedweild zo goed en zo kwaad mogelijk dan. Daarna lopend naar de tandarts. Toch maar rugzak en wandelstokken mee.  En ja,  wanneer dus maar 1x die drempel genomen is,  lukt het vaak wel. Uiteindelijk 14 km gelopen,  via markt.  Mijn rugzak voelde onwijs zwaar.  Thuis op de weegschaal gezet. 13 kilogram.  
Ik heb overigens flinke golfersbenen nog van gisteren.  Ziet er niet charmant uit.

Ies

Ies

27-07-2024 om 03:53

Wat bewegen jullie lekker veel! 
Hier nog steeds vrij weinig, zelfs voor mijn doen. Mijn arm heeft het zwemmen wel overleefd! Heb wel pijn maar te doen, voorzichtig blijven dus. 
En hier en daar wat ge-experimenteert met ‘eigen tijd eerst’ 😁 Moeilijk! Maar wel fijn.  
Hond wandelt bijv niet meer echt en ik mis die wandelingen zo! Ben nu spontaan alleen gaan wandelen. Moeilijk omdat de waslijst ‘dingen die gedaan MOETEN’ zo enorm is maar wellicht moet ik dit (eindelijk) ook onder moeten gaan scharen. Ook moeilijk omdat het me toch wel confronteerde, blijkbaar doe ik dat soort dingen bijna nooit. (iets doen puur omdat ik het wil) 
Wil wel, als ik daar tijd voor vind, een karretje voor hond kopen om te wandelen. 
Eten gaat goed en steeds beter. Mijn smaak begint te veranderen, taal bijna nooit meer naar zooi. Ik las dat je darm bacteriën zich aanpassen aan je eten: eet je dus veel groente dan krijg je meer bacteriën die dat graag eten en vraagt je lijf daar dus meer om. Hoopvol! Ik ben nu dus, hoop ik, mijn naarzooisnakkende bacteriën de nek om aan draaien. 

Mijn bacteriën beamen dat, ik ben dol op sla en vezelrijk eten en ik taal niet meer naar kaas sinds ik daarmee gestopt ben, terwijl ik daarvoor dol op was. Diurt een poosje, maar yot mijn verbazing is die craving weg 
Waar ik gisteren wel naar verlangde, en genomen heb, was een ijsje. Dat idee kwam niet bij mijn bacteriën vandaan, ik vond het passen bij het vakantiegevoel dat we hebben! Ik zal de bacteriën teleurstellen die dat als lievelingskostje hebben.

Ies schreef op 27-07-2024 om 03:53:

Wat bewegen jullie lekker veel!
Hier nog steeds vrij weinig, zelfs voor mijn doen. Mijn arm heeft het zwemmen wel overleefd! Heb wel pijn maar te doen, voorzichtig blijven dus.
En hier en daar wat ge-experimenteert met ‘eigen tijd eerst’ 😁 Moeilijk! Maar wel fijn.
Hond wandelt bijv niet meer echt en ik mis die wandelingen zo! Ben nu spontaan alleen gaan wandelen. Moeilijk omdat de waslijst ‘dingen die gedaan MOETEN’ zo enorm is maar wellicht moet ik dit (eindelijk) ook onder moeten gaan scharen. Ook moeilijk omdat het me toch wel confronteerde, blijkbaar doe ik dat soort dingen bijna nooit. (iets doen puur omdat ik het wil)
Wil wel, als ik daar tijd voor vind, een karretje voor hond kopen om te wandelen.
Eten gaat goed en steeds beter. Mijn smaak begint te veranderen, taal bijna nooit meer naar zooi. Ik las dat je darm bacteriën zich aanpassen aan je eten: eet je dus veel groente dan krijg je meer bacteriën die dat graag eten en vraagt je lijf daar dus meer om. Hoopvol! Ik ben nu dus, hoop ik, mijn naarzooisnakkende bacteriën de nek om aan draaien.

Dit klopt in grote lijnen wel. Mocht je Netflix hebben, kijk dan eens de docu "Hack your health: the screts of your gut". Daarin wordt veel uitgelegd over je microbioom. De bacteriën in je darmen willen vooral graag vezels eten, maar dan wel gevarieerd, dus uit groente, fruit, peulvruchten, noten, granen etc. Fijn dat je het ook merkt aan je lijf en goed bezig met de tijd voor jezelf, dat blijft een lastige.

Ik heb mij vanmorgen weer eens om 6.30 uur uit bed gesleept en een workout gedaan. De afgelopen dagen werd ik steeds 'pas' om 7 uur wakker als de kleine stuiterbal onze kamer in kwam. Nu is slaap een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl, dus prima, maar ik baalde wel dat mijn workout er steeds bij inschoot. 
Verder zag ik in het appje waar ik mijn gewicht bijhoud dat ik in een maand toch 1,4 kilo ben afgevallen. En dat terwijl ik deze zomervakantie (die hier in Brabant al drie weken duurt) niet echt heel punctueel bezig ben. Ik merk dat ik heel onbewust mijn bewuste keuzes toch maak. Veel blije bacteriën in mijn darmen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.