Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Ies schreef op 09-07-2024 om 08:16:

[..]

Ik neem zelf tegenwoordig wel genoeg eten mee altijd. Heb nu ook standaard een bakje bij met wat noten en gedroogd fruit, zodat ik altijd iets heb als ik honger heb en niet genoeg bij. Voorheen had ik weleens dat ik zo flauw werd dat ik het eerste het beste dat ik zag kocht en dat was dan niet iets dat ik wilde eten eigenlijk.

En ik neem idd wel genoeg eten mee hoor, inderdaad om dat laatste wat jij schrijft te voorkomen. :boink:

Maar 'vroeger' had ik standaard een pakje koekjes of iets dergelijks in mijn bureaula liggen, maar dan eet ik er gewoon steeds echt teveel, dus nu neem ik toch maar eea wat afgepaster mee   

Happyapple schreef op 09-07-2024 om 09:31:

Hmm ik zal eens kijken, maar dan zit er vast zoetstof in? Dat mag ik namelijk niet ivm trigger voor migraine.

Alle zoetstoffen of een specifieke?

Esn gebruikt bv Sucralose, Acesulfame-k

Ysenda schreef op 09-07-2024 om 11:31:

[..]

Alle zoetstoffen of een specifieke?

Esn gebruikt bv Sucralose, Acesulfame-k

Aspartaam is de 'ergste', maar deze 2 ontwijk ik dus inderdaad ook. 

Ik zag dat de myprotein die due-scimmie noemde stevia gebruikt, dat zou evt wel kunnen, denk ik.  

Happyapple schreef op 09-07-2024 om 08:36:

Het ligt vast aan mij, maar ik vind eiwitlimonade echt heel vies klinken. Vergelijkbaar met de 'kaaslimonade' die de muizen in Julianatoren zogenaamd gaan drinken om de meet and greet af te ronden

Ja het klinkt vies maar van die clea whey is best lekker 

Happyapple schreef op 09-07-2024 om 14:12:

[..]

Aspartaam is de 'ergste', maar deze 2 ontwijk ik dus inderdaad ook.

Ik zag dat de myprotein die due-scimmie noemde stevia gebruikt, dat zou evt wel kunnen, denk ik.

Ik heb net alle clear wheys van myprotein bekeken, maar die gebruiken ook sucralose als zoetstof. Ik zie bij hun ook geen stevia staan in de verschillende ingredientenlijsten.

Ik vind het ook maar vies klinken. Drinken jullie het dan om een vol gevoel te krijgen zonder dat je veel calorieën binnen krijgt? Of om een andere reden?

Envelop schreef op 09-07-2024 om 18:19:

Ik vind het ook maar vies klinken. Drinken jullie het dan om een vol gevoel te krijgen zonder dat je veel calorieën binnen krijgt? Of om een andere reden?

Om te zorgen dat ik genoeg proteïne binnen krijg en ik vind de fresh cherry en fresh Orange van ESN ook gewoon heel lekker.

Als je fresh Orange aanmaakt met een beetje water en dan aanvult met spa rood, heb je Fanta met proteïne. Het patent hierop berust bij zoon.

Misschien een domme vraag maar als je regelmatig peulvruchten, noten, eieren etc eet heb je geen extra proteïne nodig toch? Althans niet als je niet enorm veel krachttraining of dergelijke doet.

Envelop schreef op 09-07-2024 om 18:42:

Misschien een domme vraag maar als je regelmatig peulvruchten, noten, eieren etc eet heb je geen extra proteïne nodig toch? Althans niet als je niet enorm veel krachttraining of dergelijke doet.

Als je je calorie inname beperkt en geen vlees of vis eet is het best lastig om voldoende eiwitten binnen te krijgen. 

@Envelop het kan inzicht geven om een tijdje de eetmeter van het voedingscentrum in te vullen. Dan heb je snel genoeg door of je wel of niet voldoende eiwitten binnenkrijgt. Voedingscentrum geeft overigens meer inzicht ook vwb diverse vitamines, mineralen, vezels, etc. 
Richtlijn is 0,83 gr per kg lichaamsgewicht. De adviezen voor spierbehoud en opbouw bij sporten variëren wat. Als je leest op bodybuildfora dan zie je dat zij bij kracht opbouw van Max 2,2 gr per kg lichaamsgewicht uitgaan. 
Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat je ongeveer 30 gr a 35 gr per maaltijd ook echt kunt gebruiken. Dat als je grotere porties neemt dat je die dan niet helemaal opneemt. Geadviseerd wordt dan ook om de eiwit inname te spreiden over de dag. Ook blijkt uit  onderzoek dat j je lichaam gedurende de rustfase na training in m herstel zit en dan dus ook latere porties wel echt benut. Qua spier herstel is overigens de combi eiwit en vitamine C een belangrijke. Die laatste helpt er weer bij. 
Teveel eiwitten is niet goed voor je nieren. Het kan ook gevoel geven dat je veel meer dorst hebt. Het is geen wondermiddel en kent dus ook wel nadelen. Uiteindelijk is balans het toverwoord. 
Persoonlijk (ik ben geen voedingsdeskundige en ik praat echt alleen voor mezelf en vind dat iedereen vooral zijn eigen keuzes moet maken!!) ben ik geen fan van producten zoals repen of shakes die echte voeding moeten vervangen.
Dat geldt dus voor de diverse eiwit toevoegende producten maar ook voor zoiets als een vleesvervanger. Persoonlijk haal ik het liever uit het pure product dan uit een in de fabriek geëxtraheerd product. Maar dat is dus heel persoonlijk uitgangspunt.
Eén vriendin van me heeft recent een gastric bypass laten doen. Voor haar zijn die eiwitdrankjes een fantastisch middel. Drinken kan ze in kleine slokjes maar eten is veel heftiger. Ze heeft de eiwitten echter wel nodig. Voor mij geldt dat ik het heel goed doe zo onbewerkt mogelijk gekocht eten. En daar ben ik geen fanatiekeling in want ik eet bijv gewoon simpel volkoren supermarktbrood. 
Ik vul eiwitten dus aan met bijv amandelen, cashewnoten, walnoten, magere kwark, gekookt ei, zalm, huttekase, halfvolle melk of karnemelk, vlees of vis. 
Maar het is heel goed je eigen koers te bepalen en mening te vormen op basis van informatie die je vindt. Het gaat er tenslotte om dat je je eigen manier vindt die blijvend werkt en blijvend werken kan het alleen als je doet waar je zelf achter kunt staan en het voor jou logisch en kloppend is. 

Ik heb vandaag 28 km gefietst en zo’n 10.000 stappen gezet. Morgenochtend weer bootcamp. Ik heb nog wel wat spierpijn. 
Voor het avondeten had ik bij Lidl een verspakket met couscous gekocht met courgette, paprika, ui, aubergine en knolflook.  Daar zaten ook kruiden en een zakje saus bij en een zakje met gedroogde rozijnen en  abrikozen. Dat zakje saus vond ik niet oké genoeg qua samenstelling dus die heb ik niet gebruikt. De rest wel. Als extra groenten heb ik er nog een zak Bloemkoolrijst doorheen gemikt van 400 gr en nog 200 gr kipfilet. We hebben er met zijn vijven van gegeten. 
 Vandaag verder vrij veel fruit gegeten. Bij de kweker hadden we verse kersen geplukt en ik heb daar aardig wat van zitten kanen. 

Ik heb helaas een blessure, mag en moet wel gewoon bewegen van de fysio maar niet te zwaar krachttraining en ff met beleid cardio doen. Vrijdag wordt er gekeken  bij de huisarts of ik iets van medicatie tegen de pijn ga krijgen. 
Net wel even voor de bui een ommetje gemaakt met man. Op zo'n 12.000 stappen uitgekomen.

Wat vervelend dat je een blessure hebt opgelopen Dolfje. 12000 stappen is heel netjes. Sterkte met het herstel!

Envelop schreef op 09-07-2024 om 18:42:

Misschien een domme vraag maar als je regelmatig peulvruchten, noten, eieren etc eet heb je geen extra proteïne nodig toch? Althans niet als je niet enorm veel krachttraining of dergelijke doet.

Je moet wel echt veel ervan eten om aan genoeg te komen (als je geen vlees eet). Ik moet volgens mijn app 90 gram eten maar dat is bijvoorbeeld al bijna 1,5 kg soyakwark om eraan te komen. Te veel peulvruchten slaan ook mijn darmen bijvoorbeeld. 

Ysenda schreef op 09-07-2024 om 15:12:

[..]

Ik heb net alle clear wheys van myprotein bekeken, maar die gebruiken ook sucralose als zoetstof. Ik zie bij hun ook geen stevia staan in de verschillende ingredientenlijsten.

Oke dank je wel. Ik weet niet meer welke site ik vanochtend had, maar dan is het sowieso niet zo geschikt voor mij.  Dus toch maar liever gewoon een gekookt ei ofzo

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.