Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Ysenda schreef op 05-07-2024 om 07:15:

[..]

Zelfs met veel activiteiten hoef ik mijn smartwatch maar 1x per week op te laden.

Gebruiken jullie 'm ook voor andere dingen als activities tracken? Bellen, berichten ontvangen, betalen etc? Want die functies vreten vermogen en maken dat je idd elke dag moet opladen.

Het handigst is dat om het op een vast moment te doen, bv tijdens het eten of eten koken want met een uurtje zijn ze toch wel weer opgeladen? Is ook een beetje afhankelijk van welk kabeltje en stekker je gebruikt. Ik heb een snellader en gewone stekkers.

Nee ik gebruik m verder nergens voor. Alleen voor de tijd en het tracken van stappen en slaap etc.  En toen ik hem net had, hoefde ik ook maar 1x per week te laden, al stond er 3 a 4 dagen in de handleiding.  Maar sinds een tijdje is het dus echt nog maar een dag of 3 helaas. Ik heb al zitten zoeken of ik per ongeluk iets op de achtergrond aan had staan, maar ik kan echt niks vinden. 

Ies

Ies

05-07-2024 om 13:03

alhambra schreef op 05-07-2024 om 11:27:

Ik vind het vooral knap dat jullie zoveel prioriteit weten te geven aan het bewegen. In mijn schaarse vrije tijd maak ik vaak andere keuzes.

Precies dit Alhambra, ook mijn grote uitdaging. 
Ik los het nu op zoals ik het vaak met eten doe: beweeg wat tussendoor en hap-snap. Maar dan mis je volledig de rust van het bewegen. 

Alhambra en Les kennen jullie de podcasts van structuurjunkie? Zo nee, wellicht interessant. Eén van haar uitgangspunten is dat je in je agenda eerst ‘me’time plant en daarna pas je moetjes. Zo ga ik dus met het sporten om. Het is idd een mindset. Kan boeiend zijn om vanuit deze invalshoek eens te onderzoeken. 
Vanochtend krachtbootcamp gedaan. Ik had me dus al opgegeven dus de trainer en andere cursisten rekenen op je. Staat ook in de agenda. Het miezerde een beetje. Op de fiets gegaan. Het was een pittige les met kettelells en gewichten en ook wel wat rennen. Het ging lekker. Daarna naar huis gefietst. Gedoucht en boodschappen gedaan, mantelzorg vader gedaan en met hem gewandeld. Dat wandelen was wat veel want ik werd wat flauw. Thuis geluncht en nu even een half uurtje rust voor ik weer op de fiets moet om de jongste twee kinderen op te halen. Later moet ik ook onze oudste uit het vso halen. Zij heeft vanavond een schoolfeest en heeft mijn hulp nodig met het aankleden en de lichamelijke verzorging daarvoor. 

alhambra schreef op 05-07-2024 om 11:27:

Ik vind het vooral knap dat jullie zoveel prioriteit weten te geven aan het bewegen. In mijn schaarse vrije tijd maak ik vaak andere keuzes.

Mijn zoontje vroeg gisteren nog waarom ik vaak in de avond nog ga wandelen. Ik zei dat zorgt voor rust in mijn hoofd en rust in mijn lijf. Ik voel me ook beter als ik daar prioriteit aan geef.

Auwereel schreef op 05-07-2024 om 07:31:

[..]

De caafjes hebben ook al te lijden onder mijn yoga-oefeningen in de buurt van hok en ren. Als ik dan een flinke beweging maak, schrikken ze en schieten ze door de ren. Dat kan geen kwaad, ook cavia's moeten voldoende beweging hebben. Ze zijn dikkertjes, want ze krijgen teveel brokjes volgens een filmpje dat ik laatst zag, niet elke dag brok maar slechts 2x in de week! Maar behalve zelf niet teveel eten, vind ik dat bij de cavia's ook lastig want dan klinkt het zo smekend, whiep, whiep, whiep...

Edit, wij hebben nu 15 jaar cavia's, eigenlijk voor de kinderen, die zijn inmiddels het huis uit, maar de cavia's zijn gelukkig gebleven!

Dus de caafs sporten gezellig mee. Wij haalden altijd de cavia's uit de opvang in Bakkeveen.  Dat waren steeds vaker doorgefokte diertjes die snel gebitsproblemen kregen,  haken bij kiezen en abcessen. Heel treurig.  Bij mijn patiënten abcessen en wonden spoelen en uitdrukken vond ik totaal niet moeilijk.  Bij de diertjes wel. Deze doorgefokte diertjes werden vaak niet ouder dan 2 jaar. Wij konden dat niet meer verdragen.  Dit was een volledige off topic post....

Dorestad schreef op 05-07-2024 om 13:57:

[..]

Dus de caafs sporten gezellig mee. Wij haalden altijd de cavia's uit de opvang in Bakkeveen. Dat waren steeds vaker doorgefokte diertjes die snel gebitsproblemen kregen, haken bij kiezen en abcessen. Heel treurig. Bij mijn patiënten abcessen en wonden spoelen en uitdrukken vond ik totaal niet moeilijk. Bij de diertjes wel. Deze doorgefokte diertjes werden vaak niet ouder dan 2 jaar. Wij konden dat niet meer verdragen. Dit was een volledige off topic post....

De caafs sporten toch mee, dan past het toch  

mijn Samsung smartwatch is nu 2 jaar oud.  Ik gebruik hem om strava aan te zetten.  Telefoon voel ik trillen.  Voor de rest doe ik er volgens mij niet veel mee.  Of wacht, om de zoveel tijd meet hij automatisch hartslag???? Ik laad hem opwanneer ik , zoals nu,  even koffie drink of in huis wat doe.  

Vanmorgen bootcamp gedaan.  Waar ik het eerst beweegcirkel noemde is het sinds de komst van de nieuwe trainer bootcamp.  We hebben geen praatjes meer en na afloop heb ik het gehad.  Het is grotendeels krachttraining. 
Daarna eerst naar huis gegaan.  Naar de markt inmiddels geweest en vaste tuinplanten voor wat grote bloembakken gekocht.  Die ga ik vanmiddag misschien wel poten.

Alhambra,  ik snap dat dat moeilijk is wanneer vrije tijd schaars is. Alweer iets wat  je voor je gevoel "moet" .

Ies

Ies

06-07-2024 om 11:55

Ninoea schreef op 05-07-2024 om 13:28:

Alhambra en Les kennen jullie de podcasts van structuurjunkie? Zo nee, wellicht interessant. Eén van haar uitgangspunten is dat je in je agenda eerst ‘me’time plant en daarna pas je moetjes. Zo ga ik dus met het sporten om. Het is idd een mindset. Kan boeiend zijn om vanuit deze invalshoek eens te onderzoeken.
Vanochtend krachtbootcamp gedaan. Ik had me dus al opgegeven dus de trainer en andere cursisten rekenen op je. Staat ook in de agenda. Het miezerde een beetje. Op de fiets gegaan. Het was een pittige les met kettelells en gewichten en ook wel wat rennen. Het ging lekker. Daarna naar huis gefietst. Gedoucht en boodschappen gedaan, mantelzorg vader gedaan en met hem gewandeld. Dat wandelen was wat veel want ik werd wat flauw. Thuis geluncht en nu even een half uurtje rust voor ik weer op de fiets moet om de jongste twee kinderen op te halen. Later moet ik ook onze oudste uit het vso halen. Zij heeft vanavond een schoolfeest en heeft mijn hulp nodig met het aankleden en de lichamelijke verzorging daarvoor.

Ninoea, dank, zo is het precies! 
Ik ga die zin inprenten, dat is precies zoals ik het ‘moet’ (haha!) gaan doen. (Nee hoor, maar vat mooi samen hoe ik het zelf wil gaan doen) 
En de podcast onthouden, wie weet heb ik er ooit tijd voor 😂

vandaag was een relaxt dagje. De stad in geweest. Eerst met onze oudste en later met de jongste twee. Onze jongste heeft tweede gaatjes laten schieten in haar oren. Het staat zo schattig. 
Vanavond in het bos gewandeld met onze oudste zoon. Heerlijk gekletst en zodoende nog aan mijn beweegdoel gekomen. Voor bootcamp voelde dat altijd heel goed, nu voelt het vrij passief als ik alleen maar een wandelingetje maak en niet wat hoger intensief bezig ben. 
Nu maak ik ook maar korte ommetjes. Deze was 4,7 km. Met alle andere stappen van de dag kom ik uit op zo’n 15.000 stappen. 

alhambra

alhambra

06-07-2024 om 20:24 Topicstarter

Bedankt voor de tip van de podcast!
's Ochtends direct sporten is het ultieme voorbeeld van eerst me-time voordat je je dag aangaat met alle verplichtingen van dien. Ik zie dat mezelf echt niet doen maar 's avonds werkt niet dus daarom beweeg ik graag tijdens mijn lunchpauze.

Het ligt er ook maar net aan hoe vrij je bent je eigen agenda in te plannen en/of vanuit huis te werken. Hoe vrijer je bent hoe meer ruimte je hebt om die me-time gunstig te plannen. Gunstig in combinatie met je deadlines en dergelijke bedoel ik. Mijn man plant bijvoorbeeld veelal in de  middag rond 14.00 uur zijn agenda ruim een uur leeg. In die tijd plant hij privé  activiteiten en komen de kinderen uit school. Op andere momenten trekt hij die tijd weer bij. 

klopt hoor, ik kan mijn werk grotendeels zelf indelen. Als ik het maar goed doe. Mijn eerste afspraak is nooit voor negen uur en mijn kinderen zijn al zo groot dat die voor zichzelf zorgen. Als ik dan om 8 uur ‘s ochtends weer thuis ben kan ik ze nog net uitzwaaien. Ik heb juist in de avond geen puf om te sporten. 

Onze oudste is een vroege Vogel dus ik ben gewoon vaak rond 6 uur wakker. Dus als hij even tablet kijkt, sport ik (als ik daar zin in heb 🙈) maar wil dat weer consequenter doen. Even haalbare doelen stellen voor mezelf.

Stappendoel vandaag  dik gehaald  . En 2 uur gebowled. Dat laatste was behoorlijk  meer fysieke inspanning dan ik had verwacht. ( klein groepje dus weinig gezeten )
Daarna nog uit eten maar gezonde keuzes gemaakt.  Veel groente  en rauwkostsalades en kip en kleine stukjes vlees/ zalm. ( bij een soort sushitent in Rotterdam markthal )

Ik ben de dag begonnen net met een uur wandelen (4,5 km). Het was heerlijk weer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.