Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Ysenda schreef op 12-10-2024 om 18:24:

[..]

Mijn vakantie heeft me echt goed gedaan.
Daarna heb ik het echt weer opgepakt.
En nu zit ik met spierpijn na donderdagavond op de bank maar heb met zoon afgesproken om morgen samen te gaan.

Waar ik het verschil vooral merk is bij het maken van eet keuzes.
Gister had ik chips mee naar de film, keurig afgewogen maar ik had geen trek, dus is het ook weer terug de zak in gegaan.
Of als ik zoals vanmiddag merk dat ik trek krijg ik ook kies om maar naar huis te gaan en een kop thee te nemen ipv toch chocola te nemen.

Complimenten hoor! Fijn om je mojo weer terug te hebben en goede keuzes te maken

alhambra

alhambra

13-10-2024 om 11:11 Topicstarter

Het duurde even voordat ik ging want tot 2x toe net een bui toen ik op de fiets wilde stappen maar ik ben in de sportschool!

Vandaag ook weer wat krachttraining doen want mijn blessure lijkt echt over. Maar nu eerst 30 minuten lezen en fietsen. 

Fijne zondag iedereen!

alhambra schreef op 13-10-2024 om 11:11:

Het duurde even voordat ik ging want tot 2x toe net een bui toen ik op de fiets wilde stappen maar ik ben in de sportschool!

Vandaag ook weer wat krachttraining doen want mijn blessure lijkt echt over. Maar nu eerst 30 minuten lezen en fietsen.

Fijne zondag iedereen!

Veel plezier.

Ik ga vanmiddag met zoon. Met mijn nieuwe schema wordt het weer een legday.

Vanavond gaan we sushi eten. Heb er nu al zin in.

Nu eerst boodschappen doen op de fiets.

Dubbel
RoosOpJeHoed schreef op 12-10-2024 om 17:57:

MissDalhousie, goed dat het zo beviel bij de voedingsconsulent en goed op weg zo te lezen!

Dorestad, ik heb pasgeleden een jurk maat 52 weggegooid. Eerlijk gezegd werd ik er wat depressief van om die enorme lap te zien. Goed dat je de Saxenda even laat liggen. Zolang je het nog op eigen kracht kunt zou ik niet naar dat soort dingen grijpen. Medicijnen of een ingreep lijken me echt de laatste stap in alle pogingen om af te vallen. Het heeft zo'n impact, dat zie je maar aan die collega. 150 kilo is echt wel gigantisch! In hoeveel tijd? Mijn kapper vertelde me destijds dat haren verliezen altijd gebeurt als je veel afvalt. Ik kreeg vreselijk dun pluishaar. Maar voor je collega moet het vreselijk zijn, zo kiezen tussen twee kwaden eigenlijk... Voor jou fijn dat je je weer fitter voelde en weer een stuk kon wandelen.

Vanmorgen heb ik mijn heupen weer eens gemeten. Ik ben niet alleen 10 kilo kwijt dit jaar, maar ook bijna 10 cm op mijn heupen! Ik denk ook wel dat ik in vet meer ben afgevallen, maar wat ben aangekomen in spieren. Vandaag kreeg ik een compliment van een vriend die ik al een paar maanden niet gezien had. Toch leuk als mensen het aan je zien.

RoosOpJeHoed,  10 cm op je heupen vind ik echt enorm.  En 10 kg is elke maand een kilo. Ik vind je een kanjer.  Wat heb jij al veel op dit gebied weten te bereiken door op meerdere terreinen je leven te veranderen.  

Toen ik 40 kg afgevallen was kreeg ik ook wel last van haaruitval.  Gelukkig is het helemaal hersteld.  Die collega heeft er 4 jaar over gedaan.  

Medicatie of ingreep: liever niet.  Maar ik sluit het niet uit. Eerder las ik dat iemand van jullie schreef dat het elke dag in beweging komen echt geen ingesleten gewoonte is maar iets waar steeds bewust aan gedacht moet worden. Dat herken ik.  Elke dag is mijn hoofd bezig met eten,  bewegen,  calorieën verbruiken. Ja, op vakantie eet ik bijvoorbeeld dag vlaai.  Maar ik zorg ervoor dat ik ook 1000 kcal verbruik met lopen....En dan lijkt me een eetlustremmer soms handig.  

Vandaag vieren we feest. Met taart en diner. Op locatie.  Daar lopen we heen, 4 km.   En waarschijnlijk lopen we daar ook nog wel een rondje. 

alhambra

alhambra

13-10-2024 om 12:14 Topicstarter

Ik begin iets meer lol te krijgen in de krachttraining. Ik doe een rondje van 5 apparaten. 3x serie van 25 met steeds een minuut rust. Qua gewicht wel lager dan de persoon voor me maar ik wil niet overbelasten. Ik voel nu en morgen mijn spieren dus dan heeft het iets gedaan, denk ik dan! Ik ben ook niet sterk,ha ha.

alhambra schreef op 13-10-2024 om 12:14:

Ik begin iets meer lol te krijgen in de krachttraining. Ik doe een rondje van 5 apparaten. 3x serie van 25 met steeds een minuut rust. Qua gewicht wel lager dan de persoon voor me maar ik wil niet overbelasten. Ik voel nu en morgen mijn spieren dus dan heeft het iets gedaan, denk ik dan! Ik ben ook niet sterk,ha ha.

Lower weight more repetitions

Higher weight less repetitions.

Welke apparaten doe je?

Ik begin vandaag met 2x 1min plank met 45 sec rust

1 leg extension warm up, dus met weinig gewicht 5 sets 20 rep 30 sec rust

2 sumo deadlift 6 sets met oplopend gewicht, 10 reps, eerst 30 sec rust aan het eind 2 min rust

3 45° legpress sumo 3 sets oplopend gewicht, 4e set max reps 30 sec rust tussen de sets

4 leg extension 3 sets 10 reps oplopend gewicht

5 abduction machine 6 sets, 10 reps, 45 sec rust.

En daarna een fijne stretch serie.

Ik ben ook naar de sportschool geweest, 15 minuten crosstrainer, buikspieren en 20 minuten gewandeld op de loopband. Met pijn en nu ben ik moe. Verder hou ik me rustig vandaag. Niet echt zin om erop uit te gaan. Vind het fris en de werkweek wordt ook wel weer druk.
Heb komende week wel 2 etentjes buiten de deur, zo heb je nooit iets zo 2 keer. Ga  woensdag en vrijdag weer naar de sportschool dat sowieso. 

alhambra

alhambra

13-10-2024 om 13:08 Topicstarter

Ysenda schreef op 13-10-2024 om 12:44:

[..]

Lower weight more repetitions

Higher weight less repetitions.

Welke apparaten doe je?


Ik weet de namen niet maar ik zal ze omschrijven 

1. Met je armen gewicht naar voren en naar achter duwen terwijl je zit. Er is ook iets voor je rechterbeen maar daar kan ik net niet bij. (2 opties zitten erbij qua plaatsing handen). Deze doe ik op zijn lichtst 7.5 kg

2. Zittend op een bankje vanaf boven gewicht naar beneden trekken en weer omhoog. 15/20kg

3. Je bovenbenen van elkaar duwen en terug. 15kg

4. Zoals 3 maar omgekeerde beweging. 15

5. Je ligt op je rug en je duwt je op en neer met je benen. 20 kg.


Dolfje schreef op 13-10-2024 om 12:52:

Ik ben ook naar de sportschool geweest, 15 minuten crosstrainer, buikspieren en 20 minuten gewandeld op de loopband. Met pijn en nu ben ik moe. Verder hou ik me rustig vandaag. Niet echt zin om erop uit te gaan. Vind het fris en de werkweek wordt ook wel weer druk.
Heb komende week wel 2 etentjes buiten de deur, zo heb je nooit iets zo 2 keer. Ga woensdag en vrijdag weer naar de sportschool dat sowieso.

Goed bezig!

Lekker sportief bezig, jullie! En wat een mooie resultaten, Roos!

Alhambra, fijn dat je weer kunt trainen! Laag startgewicht klinkt verstandig. Lopen er ook mensen rond die je kunnen helpen met weer kracht opbouwen?

Dorestad, heel veel respect voor alles wat je doet. Ik word wel een beetje bang van je post - het lijkt me heel heftig om iedere dag zo bezig te moeten zijn met eten/bewegen, dat gaat mij nooit lukken.

Hier heb ik net een appeltaart gebakken met de oudste en nu bouw ik legohuizen met de jongste. Intussen de was bijwerken. Straks nog even met ze naar het park. Zondag is altijd een luie familiedag.

De afgelopen dagen mijn beweegdoelen gelukkig weer gehaald. Ik oefen met het nieuwe eetritme, met vallen en opstaan. Gisteravond twee glazen wijn gedronken en daarna flink aan de chips gezeten. Jammer, maar les voor de volgende keer: gewoon niet drinken, want dan gaat de rest van mijn mooie plannen blijkbaar ook het raam uit!

alhambra schreef op 13-10-2024 om 13:08:

[..]

Ik weet de namen niet maar ik zal ze omschrijven

1. Met je armen gewicht naar voren en naar achter duwen terwijl je zit. Er is ook iets voor je rechterbeen maar daar kan ik net niet bij. (2 opties zitten erbij qua plaatsing handen). Deze doe ik op zijn lichtst 7.5 kg

2. Zittend op een bankje vanaf boven gewicht naar beneden trekken en weer omhoog. 15/20kg

3. Je bovenbenen van elkaar duwen en terug. 15kg

4. Zoals 3 maar omgekeerde beweging. 15

5. Je ligt op je rug en je duwt je op en neer met je benen. 20 kg.


[..]

Goed bezig!

1 klinkt als low row, je trekt vooral naar achter. Zou het kunnen zijn dat de linker voetsteun verdwenen is? Je zit met je buik tegen een steun aan.

2 is de lat puldown 

3 is hip abduction

4 is hip adduction

5 we denken de hipthrust

alhambra

alhambra

13-10-2024 om 16:49 Topicstarter

@ MissDalhousie. Ik train alleen maar ik zou een keer een privéles kunnen boeken.

alhambra schreef op 13-10-2024 om 16:49:

@ MissDalhousie. Ik train alleen maar ik zou een keer een privéles kunnen boeken.

Dat is wel heel verstandig want dan krijg je de houdingen ook goed aangeleerd. Dat voorkomt blessures op de lange duur, metname bij je rug.

alhambra schreef op 13-10-2024 om 16:46:

Ik ben even plaatjes gaan zoeken:

1.https://www.bestbuyfitness.nl/en/selection-chest-press.html

2.https://www.helisports.nl/product/431814/PowerMark-660LR-Lat-Low-Row-Machine-met-WS210-Weight-Stack.html?utm_source=google-shopping-nl&utm_medium=cpc&utm_campaign=google-shopping-nl-p431814&gclid=CjwKCAjw3624BhBAEiwAkxgTOvUvpka6WnN2RlbH1FqAmWGPKAt5EOypIhlUyLJzZHqDF2uzVdWYfRoC69EQAvD_BwE

3 en 4 inderdaad hip abduction

5. https://fitwinkel.nl/artikel/32721/spirit-fitness-seated-leg-press.html?utm_source=channable&utm_campaign=datafeed&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw3624BhBAEiwAkxgTOvheodJa6KWrGRXGSmfCbemeSSpqljqKDBOaJ8iKarOm_rzPOdc4QhoCjnsQAvD_BwE

1 is de chest press, hier duw je, je trekt niet.

2 is idd de lat puldown, hier moet je in het begin echt iemand hebben die mee kijkt zodat je uit je schouders trekt en niet vanuit je armen, dat je rug houding goed is en je je ook niet overstrekt.

3 en 4 zijn verschillende: adduction is naar binnen duwen, abduction is het gewicht naar buiten duwen.

En 5 idd de legpress, maar je zit, je ligt niet. Hier is het belangrijk dat je rug goed hol is, dat je vanuit je hielen duwt en dat je diep genoeg gaat. Afhankelijk van de positie van je voeten train je een gebied.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.